Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2771836_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Clara Folmer Middelboe
2023-06572
2999574
Besvarelse af spørgsmål nr. 1434 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1434 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1434: Spm. om, hvordan danske myndigheder konkret sikrer, at personer, der afsoner fængselsstraffe og er på uledsaget udgang, opholder sig på den ønskede udgangsadresse
Spørgsmål nr. 1434 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - spørgsmål nr.
1212 (2022-23) redegøre for, om og i så fald hvordan danske
myndigheder konkret sikrer, at personer, der afsoner
fængselsstraffe og er på uledsaget udgang, opholder sig på den
ønskede udgangsadresse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Der er i straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 1, anført tre
grundbetingelser for, at den indsatte kan få tilladelse til udgang.
Der skal for det første være et udgangsformål, der er rimeligt
begrundet i en række nærmere opregnede hensyn, herunder
familiemæssige.
Der må for det andet ikke være bestemte grunde til at antage, at
den indsatte i forbindelse med udgang vil begå ny kriminalitet,
unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på anden måde
misbruge udgangstilladelsen.
For det tredje må hensynet til retshåndhævelsen ikke tale imod
udgangstilladelsen. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis indsatte,
der er dømt for alvorlig kriminalitet, ønsker udgangstilladelse til
bestemte steder, hvor hensynet til at beskytte den forurettede
ved lovovertrædelsen klart tilsiger, at den indsatte ikke bør
kunne komme på det pågældende tidspunkt. Hensynet til
offerets nære pårørende kan tillige indgå i denne vurdering.
Det er derudover en betingelse, at den indsatte skal have afsonet
en vis periode (de tidsmæssige betingelser), før der kan
meddeles tilladelse til udgang.
Ved afgørelse af, om en udgang skal ske med eller uden
ledsagelse, tages der hensyn til formålet med udgangen og
risikoen for misbrug.
2.
Det er et generelt vilkår for tilladelse til udgang, at den
indsatte følger den fastlagte rejseplan og ikke skifter
opholdssted
uden
forud
indhentet
tilladelse,
jf.
udgangsbekendtgørelsens § 11, nr. 2. Vilkåret indebærer, at den
indsatte som udgangspunkt ikke må overnatte andre steder end
på udgangsadressen, jf. udgangsvejledningens pkt. 73.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1434: Spm. om, hvordan danske myndigheder konkret sikrer, at personer, der afsoner fængselsstraffe og er på uledsaget udgang, opholder sig på den ønskede udgangsadresse
Som det også fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 1212
(Alm. del) af 21. september 2023 til Folketingets Retsudvalg,
vil det normalt ikke blive betragtet som udgangsmisbrug, hvis
den indsatte ikke anvender hele udgangsperioden til samvær
med den eller dem, som den pågældende har udgang til at
besøge, men f.eks. under udgangen også omgås andre personer
eller overværer et idrætsarrangement eller en biografforestilling
eller i øvrigt dyrker sine fritidsinteresser, forudsat at udgangen i
øvrigt benyttes således, at samværet med familien eller de
pårørende fortsat må karakteriseres som det primære, jf.
udgangsvejledningens pkt. 73.
Det kan dog fastsættes som et særvilkår, at den indsatte ikke må
tage ophold andre steder end på udgangsadressen, jf.
udgangsbekendtgørelsens § 12, stk. 1, nr. 4.
3.
Kriminalforsorgsområdet skal overveje behovet for i særlige
tilfælde at foretage kontrol af den indsattes tilstedeværelse på
udgangsadressen,
eventuelt
telefonisk,
jf.
udgangsbekendtgørelsens § 35, stk. 4, og udgangsvejledningens
pkt. 73.
Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der under udgangen tilgår
kriminalforsorgen oplysninger om, at den indsatte ikke opholder
sig på udgangsadressen.
Kontrollen sker typisk telefonisk, f.eks. ved opkald til
udgangsadressaten.”
Side 3/3