Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2769249_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. oktober 2023
Strafferetskontoret
Lea Elkjær Tarpgård
2023-06237
2992479
Besvarelse af spørgsmål nr. 1392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1392 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1392: Spm. om redegørelse for kendelsen om løsladelsen af S3-S5 og S7 blev stadfæstet af Vestre Landsret til trods for, at anklagemyndigheden protesterede
Spørgsmål nr. 1392 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm.
1044 redegøre for, at kendelsen om løsladelsen af S3-S5 og S7
blev stadfæstet af Vestre Landsret til trods for, at
anklagemyndigheden protesterede, herunder for om
landsrettens kendelse giver ministeren anledning til overvejelser
om ændringer i retsplejeloven, således at det fremover bliver
lettere at varetægtsfængsle sigtede i forbindelse med
efterforskningen af knivstikkeri?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har via Statsadvokaten i Viborg indhentet
Retten i Aalborgs kendelse af 19. juli 2023 og Vestre Landsrets
kendelse af 24. juli 2023.
Retten i Aalborg lagde ved kendelsen om løsladelse af S3-S5 og
S7 bl.a. vægt på, at der var begrundet mistanke om, at de sigtede
i forening havde overtrådt knivloven, men at der, således som
sagen var forelagt, ikke var grundlag for at antage, at
overtrædelsen af knivloven skete under skærpende
omstændigheder. Retten i Aalborg fandt endvidere, at
varetægtsfængsling ville stå i misforhold til den konkret
forskyldte straf for overtrædelse af knivloven.
For så vidt angår løsladelsen af S4 lagde Retten i Aalborg
endvidere vægt på, at der efter de foreliggende oplysninger ikke
var en tilstrækkeligt begrundet mistanke om, at den sigtede var
skyldig i den rejste sigtelse for forsøg på legemsangreb af
særligt rå, brutal eller farlig karakter efter straffelovens § 245,
stk. 1, jf. § 21. Det samme gjorde sig gældende for så vidt angår
S6.
Vestre Landsret stadfæstede byrettens kendelse om løsladelse.”
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at regeringen
vil gennemføre en strafreform, hvor der sættes hårdere og mere konsekvent
ind over for bl.a. alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder vold og
voldtægt. Vi skal sikre, at straffen står mål med forbrydelsens grovhed.
Samtidig ønsker regeringen at få våben væk fra gaden. Det må aldrig blive
hverdag at gå med kniv i Danmark. Med regeringens udspil til en ny
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1392: Spm. om redegørelse for kendelsen om løsladelsen af S3-S5 og S7 blev stadfæstet af Vestre Landsret til trods for, at anklagemyndigheden protesterede
bandepakke, der blev lanceret den 12. september 2023, lægges der derfor
bl.a. op til at skærpe straffen for ulovlig besiddelse af kniv og at gøre det til
en skærpende omstændighed, hvis man bærer kniv på f.eks.
uddannelsesinstitutioner, ungdomsklubber eller på ungdomsskoler. Der ses
desuden en øget tendens til, at kriminelle grupperinger i stedet for
skydevåben i stigende grad benytter knive til at begå overfald. Regeringen
lægger på den baggrund bl.a. op til at udvide straffelovens § 81 a, så den
også kan finde anvendelse, når der bruges knive som led i en konflikt.
For så vidt angår reglerne om varetægtsfængsling henvises der til besvarelse
af 3. april 2023 af spørgsmål nr. 386 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Jeg har ikke planer om at lempe de grundlæggende betingelser for
varetægtsfængsling om bl.a. mistankens styrke og proportionalitet, så der i
videre omfang kan ske varetægtsfængsling.
Side 3/3