Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2769189_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Nathalie Mielche Spottag
2023-06193
2991387
Besvarelse af spørgsmål nr. 1381 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1381 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1382: Spm., om ministeren er bekendt med en sultestrejke foretaget af de indsatte i Holbæk Arrest og hvad reaktionen har været på de indsattes ønsker i den forbindelse
Spørgsmål nr. 1381 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det er lovligt, at afsonere af
længere domme ikke har mulighed for at udøve almindelige
rettigheder, f.eks. retten til at få kostpenge og lave mad, komme
gennem visitations- og observationsafdeling forud for en
prøveløsladelse, ledsaget udgang m.v., idet spørgeren har
modtaget et brev fra en række indsatte i Holbæk Arrest, som
hævder at disse ikke har den mulighed, fordi de ikke kan
overføres til et almindeligt fængsel, og da de pågældende
afsoner lange domme må dette ses som en væsentlig
indskrænkelse af deres rettigheder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen skal i forhold til de
rettigheder m.v., som er omtalt i spørgsmålet, bemærke
følgende:
1.
Det følger af hovedreglen i straffuldbyrdelseslovens § 22, stk.
1, at fuldbyrdelse af straf i fængsel skal ske i åbent fængsel.
Reglen bygger på det grundlæggende princip, at
frihedsberøvelsen ikke må være mere indgribende end formålet
tilsiger. Anbringelse i åbent fængsel skal således som
hovedregel ske, hvis der ikke er en begrundet antagelse om, at
der er risiko for undvigelse, eller for, at den indsatte vil udnytte
de friere forhold i et åbent fængsel til kriminel eller dermed
ligestillet adfærd.
Ovennævnte hovedregel er imidlertid ikke til hinder for, at der
administrativt fastsættes regler om, at en dømt skal indlede
strafudståelsen i en særlig modtagelses- eller visitationsordning
i et lukket fængsel, f.eks. for at tilvejebringe det fornødne
grundlag for afgørelsen om, hvor straffen skal udstås, herunder
om anbringelse skal ske i lukket eller åbent fængsel. Sådanne
administrative regler er for så vidt angår seksualkriminelle
fastsat i anbringelses- og overførselsbekendtgørelsens § 3, jf.
nedenfor.
1.1
Indledningsvis
anbringelse
i
visitations-
og
observationsafdelingen i Herstedvester Fængsel
Direktoratet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Kriminalforsorgen Sjælland, som Holbæk Arrest
organisatorisk hører under.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1382: Spm., om ministeren er bekendt med en sultestrejke foretaget af de indsatte i Holbæk Arrest og hvad reaktionen har været på de indsattes ønsker i den forbindelse
Det følger af § 3, stk. 1, i anbringelses- og
overførselsbekendtgørelsen, at personer, som er idømt
tidsbestemt straf af fængsel i mere end 3 måneder og op til 5 års
fængsel for overtrædelse af straffelovens § 210 (incest) eller §§
216-236 (øvrige seksualforbrydelser), som hovedregel
indledningsvis
anbringes
i
visitations-
og
observationsafdelingen
i
Herstedvester
Fængsel
(visitationsordningen). Anbringelsen sker med henblik på, at der
kan tilvejebringes det fornødne grundlag for at træffe afgørelse
om, i hvilken institution straffen skal udstås, herunder om
anbringelse skal ske i åbent eller lukket fængsel. Desuden
vurderes det, om den enkelte dømte har behov for og er
motiveret for behandling. Et sådan ophold er typisk af 6-8 ugers
varighed.
Kriminalforsorgen Sjælland har bl.a. oplyst, at der aktuelt er 45
personer på venteliste til visitations- og observationsafdelingen,
og at 22 af disse personer er placeret i Holbæk Arrest.
Kriminalforsorgsområdet har på baggrund af en manuel
gennemgang af data i kriminalforsorgens klientsystem opgjort
den gennemsnitlige ventetid på overførsel til visitations- og
observationsafdelingen for de 22 personer, som aktuelt er
placeret i Holbæk Arrest. Opgørelsen viser, at den
gennemsnitlige ventetid udgør 178,65 dage regnet fra det
tidspunkt, hvor de pågældende overgik til afsoning af den
idømte fængselsstraf. Opgørelsen er baseret på en manuel
gennemgang af data, og den er derfor behæftet med en vis
usikkerhed. Som det fremgår af den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 1382 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, blev
der efter sultestrejkens ophør i juni 2023 afholdt
visitationssamtaler i Holbæk Arrest. Kriminalforsorgen
Sjælland har supplerende oplyst, at de indsatte, som blev
færdigvisiteret, ikke længere er indsat i Holbæk Arrest.
Ventelisten er sammenlignet med tidligere lang. Det skyldes
flere forhold, herunder den seneste ændring af reglerne om
hurtig iværksættelse af straffuldbyrdelsen for personer på fri
fod, som er dømt for seksualforbrydelser. Reglerne fremgår af
iværksættelsesbekendtgørelsen, som blev ændret med virkning
fra den 1. juli 2022. For dømte på fri fod, hvor hovedforholdet i
dommen er en overtrædelse af straffelovens kapitel 24
(seksualforbrydelser), skal datoen for fremmøde fastsættes
således, at fuldbyrdelsen kan iværksættes senest 30 dage efter
datoen for fuldbyrdelsesordre. Sådanne dømte indkaldes derfor
med en kort frist til visitations- og observationsafdelingen i
Herstedvester Fængsel. Den lange venteliste skyldes desuden, at
der har været en øget tilgang af dømte omfattet af
visitationsordningen.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1382: Spm., om ministeren er bekendt med en sultestrejke foretaget af de indsatte i Holbæk Arrest og hvad reaktionen har været på de indsattes ønsker i den forbindelse
Kriminalforsorgen Sjælland har endvidere oplyst, at antallet af
pladser i visitationsordningen på grund af det stigende antal
dømte på ventelisten pr. 1. november 2023 forventes udvidet
med 10 pladser, og at afdelingen fra den 1. november 2023
således vil have en kapacitet på 30 pladser.
Det er på den baggrund direktoratets forventning, at ventetiden
på overførsel til visitations- og observationsafdelingen i
Herstedvester Fængsel fremover vil blive kortere.
1.2 Kostpenge og madlavning
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 43, stk. 1, at en indsat
i videst muligt omfang selv skal varetage praktiske opgaver
vedrørende sine personlige forhold, herunder madlavning.
Baggrunden
herfor
er,
at
kriminalforsorgen
ved
tilrettelæggelsen af de indsattes dagligdag dels skal have
forholdene i det almindelige samfund for øje, dels skal
understøtte, at de indsatte tager ansvar for deres egen tilværelse.
Det sker bl.a. af hensyn til at forebygge ny kriminalitet ved at
understøtte, at indsatte efter endt afsoning skal kunne tage
ansvar for deres egen dagligdag og fungere i samfundet.
De indsatte køber som udgangspunkt selv ind hos fængslets
købmandsordning og laver selv mad i et fælleskøkken på
afdelingen. Dog kan sikkerhedsmæssige hensyn eller
institutionsfor-hold medføre, at denne selvforplejningsordning
ikke er mulig. Dette er f.eks. tilfældet i Holbæk Arrest, hvor der
ikke er indrettet køkkener på afdelingerne. I disse tilfælde vil de
indsatte dagligt modtage tre måltider på egen celle.
Der er i cirkulære om forplejning af indsatte, som ikke er
omfattet af selvforplejningsordningen i fængslerne og
arresthusene (med tilhørende bilag), fastsat nærmere
retningslinjer om forplejning af disse indsatte.
1.3. Udgang
Efter straffuldbyrdelseslovens § 46, stk. 1, kan en indsat få
tilladelse til udgang, når udgangsformålet er rimeligt begrundet
i en række nærmere opregnede hensyn, herunder
familiemæssige. Der skal således være et godkendt
udgangsformål, hvilket typisk vil være at besøge nærtstående
personer som f.eks. ægtefælle, børn og forældre. Tilladelse til
udgang forudsætter endvidere, at der ikke er bestemte grunde til
at antage, at den indsatte i forbindelse med udgang vil begå ny
kriminalitet, unddrage sig fortsat straffuldbyrdelse eller på
anden måde misbruge udgangstilladelsen, og at hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udgangstilladelsen.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1382: Spm., om ministeren er bekendt med en sultestrejke foretaget af de indsatte i Holbæk Arrest og hvad reaktionen har været på de indsattes ønsker i den forbindelse
Seksualkriminelle, som indledningsvis anbringes i visitations-
og observationsafdelingen i Herstedvester Fængsel med henblik
på en vurdering af behandlingsbehov mv., jf. pkt. 1.1 ovenfor,
vil som det klare udgangspunkt ikke kunne få tilladelse til
uledsaget udgang, før vurderingen foreligger. Såfremt det
vurderes, at den pågældende har et behandlingsbehov, vil den
pågældende som det klare udgangspunkt først kunne få
tilladelse til uledsaget udgang, når den pågældende har deltaget
i og vurderes at have profiteret af behandlingen, således at
misbrugsrisikoen skønnes nedbragt i tilstrækkelig grad.
Hvis betingelserne for udgang i øvrigt vurderes opfyldt, jf.
ovenfor, vil seksualkriminelle kunne få tilladelse til ledsaget
udgang, selv om den nævnte vurdering endnu ikke foreligger,
og selv om den pågældende eventuelt endnu ikke har deltaget i
og profiteret af relevant behandling.
1.4. Prøveløsladelse
Det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af
straffen, dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, om
den dømte skal løslades på prøve.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for
løsladelse på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelse
utilrådelig, at der er sikret den dømte passende ophold og
arbejde eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at
ville overholde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes.
At den dømtes forhold ikke må gøre prøveløsladelsen
utilrådelig, indebærer, at der ikke må foreligge en væsentlig
risiko for recidiv til ikke-bagatelagtig kriminalitet, som ikke
formodes at kunne begrænses ved tilsyn og eventuelle særvilkår.
Afgørelse om prøveløsladelse træffes i alle tilfælde ud fra en
konkret og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der tages
stilling til, hvor stor vægt de forskellige omstændigheder skal
tillægges i den aktuelle sag. Der henvises i øvrigt til pkt. 6-12 i
løsladelsesvejledningen, hvor den administrative praksis på
området er nærmere beskrevet.
For seksualkriminelle vil der hyppigt være behov for at fastsætte
vilkår om fortsat behandling. Vil en seksualkriminel ikke
acceptere et relevant vilkår om i prøvetiden at fortsætte en
påbegyndt psykiatrisk behandling, eventuelt kombineret med
kønsdriftsdæmpende medicin, vil dette i højere grad end
sædvanligt medføre, at der gives afslag på prøveløsladelse. Der
henvises til pkt. 44 i løsladelsesvejledningen.”
Side 5/5