Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2768940_0001.png
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm., om at redegøre for erfaringerne med forsøgsordningen fra 2021 om politiets anvendelse af kropskameraer
2768940_0002.png
4. Hvornår kan ka-
mera anvendes?
Der tages udgangspunkt i en række – ikke udtømmende – scenarier, hvor det i visse
tilfælde kan være relevant for politiet at anvende de kameraer, der er omfattet af dette
actioncard. Listen med scenarier kan således udvides eller indskrænkes i takt med,
at et bredere erfaringsgrundlag opnås.
Anvendelsessituation
Sager under det daglige beredskab i for-
bindelse med almindelig uniformeret el-
ler civil patrulje – både kørende og gå-
ende.
Scenarie
Sager om f.eks. overtrædelser af or-
densbekendtgørelsen, færdselsloven
og straffeloven samt tilfælde, hvor kon-
krete omstændigheder tilsiger brugen af
kamera og videooptagelserne kan an-
vendes til brug for en konkret sag, her-
under situationer, hvor der er risiko for
eskalering.
Færdselsforseelser, herunder i forbin-
delse med eftersættelser/vanvidskørsel.
Dokumentation i både forebyggende og
efterforskningsmæssigt øjemed mht.
borgeres adfærd, herunder publikums-
strømme.
Færdselspatrulje og -indsatser – både
kørende (bil/motorcykel) samt stående.
MIK-indsatser eller lignende indsatser
under kommando samt planlagte aktio-
ner, herunder i forbindelse med demon-
strationer og sports- og kulturarrange-
menter samt rocker/bande indsats, her-
under Christiania- og SUB-indsats.
Større varslede/ikke varslede hændel-
ser, herunder beredskabs- og sikker-
hedshændelser.
Efterforskning.
Overblik i forbindelse med f.eks. brand,
færdselsuheld og vejrlig samt terror og
anholdelse af farlig gerningsmand.
Dokumentation ved f.eks. gerningssted-
undersøgelser og rekonstruktioner.
Beslutningskomtencen vedrørende anvendelse ligger hos den enkelte polititjeneste-
mænd eller – såfremt der er tale om indsats under kommando – hos aktions-/ opera-
tionslederen, som dog kan uddelegere beslutningen til den enkelte kamerafører.
Optagelsen påbegyndes umiddelbart i forbindelse med indledningen af den situation,
der giver anledning til optagelse, og pågældende borger(e) skal så vidt muligt mundt-
ligt tilkendgives, at der sker videooptagelse.
Såfremt det er muligt at lydoptage, er det op til den enkelte kamerafører eller eventuel
aktions-/ operationsleder at beslutte, om denne skal være aktiveret.
Der er en række krav til anvendelsen af kamera, idet politiet alene må filme personer,
når det sker med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge straf-
bare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner, herunder for at beskytte mod
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm., om at redegøre for erfaringerne med forsøgsordningen fra 2021 om politiets anvendelse af kropskameraer
2768940_0003.png
eller forebygge trusler mod den offentlige sikkerhed. Kameraføreren og en eventuel
aktionsleder skal således altid have formålet med optagelserne for øje.
Dette er særligt aktuelt i forbindelse med optagelser af menneskemængder under
blandt andet demonstrationer, hvor borgere på lovlig vis udnytter deres ytringsfrihed.
Det skal således sikres, at der i f.eks. en operationsplan er særlig opmærksomhed
herpå i beskrivelsen af en politiaktion om (video)dokumentation.
5. Optagelse på frit
tilgængelige steder
Ved frit tilgængelige steder, hvor der kan ske anvendelse af kamera uden for retsple-
jeloven, forstås områder, hvortil almenheden har adgang, herunder
Offentlig vej og plads.
Offentligt tilgængelige områder på f.eks. skoler, biblioteker og hospitaler.
Forretninger, restauranter og barer inden for åbningstiden.
Sports- og kulturarrangementer med almindelig publikumsadgang (adgang
kan dog være betinget af forbud mod fotografering).
Hvad der umiddelbart kan ses i befordringsmidler så som biler, både mv., der
befinder sig på frit tilgængelige steder.
6. Optagelse på ikke
frit tilgængelige ste-
der
Ved observation af ikke frit tilgængelige steder, som er omfattet af retsplejeloven,
forstås områder så som:
Private huse og haver.
Private fællesområder, herunder trappeopgange, kældre, gårdspladser mv.
Det medfører, at der i den forbindelse gælder følgende krav til optagelse de pågæl-
dende steder, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 1:
1) Optagelsen (indgrebet) må antages at være af væsentlig betydning for efter-
forskningen, og
2) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængselstraf.
7. Deaktivering af ka-
mera
Såfremt et kamera på baggrund af ovenstående er besluttet aktiveret, må kameraet
som udgangspunkt ikke deaktiveres før situationen, der gav anledning til aktivering,
er tilendebragt, medmindre forholdet omfattes af retsplejelovens § 791 a, stk. 1, og
der ikke er hjemmel til yderligere optagelse – eksempelvis fordi der ikke er tale om et
forhold, der kan medføre fængselsstraf.
8. Behandling og lag-
ring af data
Der henvises til Actioncard om sikkerhed ved behandling og lagring af data fra krops-
og hjelmkameraer samt køretøjsmonterede kameraer.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm., om at redegøre for erfaringerne med forsøgsordningen fra 2021 om politiets anvendelse af kropskameraer
2768940_0004.png