Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2768928_0001.png
ACTIONCARD
OM ANVENDELSE AF
KROPSBÅRNE KAMERAER I BEREDSKABET - AXON
1. Baggrund
Kameraer kan anvendes til brug for dokumentation af f.eks. sager under al-
mindelig patruljering og dokumentation af gerningssteder, begivenheder, her-
under ved større forsamlinger, ligesom optagelser fra disse kameraer i flere
situationer må forventes at kunne blive brugt i forbindelse med efterforskning
og senere som bevis i straffesager. Optagelserne vil endvidere kunne indgå i
behandlingen af klagesager, DUP-sager, disciplinærsager, erstatningssager
eller til brug for besvarelse af folketingsspørgsmål mv.
2. Anvendelse
Actioncardet omfatter udelukkende brug af kropsmonteret kameraer af mær-
ket AXON til brug i testperioden juli – december 2021.
Kameraet kan benyttes under daglig patrulje samt under større indsatser.
Beslutningskompetencen i forhold til anvendelsen af kameraet ligger hos den
enkelte kamerafører, med mindre denne er under kommando.
Kameraføreren kan streame video direkte til vagt- og ledelsescentralen samt
til politiets indsatsleder, såfremt det er fordelagtigt i forhold til taktiske løsnin-
ger på stedet.
Kameraet må alene anvendes i forbindelse med forebyggelse eller som doku-
mentation til sagsbehandling.
Optagelsen påbegyndes umiddelbart i forbindelse med indledningen af den
situation, der giver anledning til optagelse, og pågældende borger(e) skal så
vidt muligt mundtligt tilkendegives, at der sker videooptagelse.
Retsplejeloven og politiloven giver mulighed for, at politiet under nærmere be-
3. Lovgivning
tingelser lovligt kan foretage handlinger, som ellers er omfattet af straffelo-
vens § 264 a i forbindelse med efterforskning af strafbare handlinger eller
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm., om at redegøre for erfaringerne med forsøgsordningen fra 2021 om politiets anvendelse af kropskameraer
2768928_0002.png
med henblik på at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden eller
fare for enkeltpersoners eller offentlig sikkerhed, jf. politilovens § 5, stk. 1, jf.
stk. 4.
4. Optagelse på frit til-
gængelige steder
Ved frit tilgængelige steder, hvor der kan ske anvendelse af kamera uden for
retsplejeloven, forstås områder, hvortil almenheden har adgang, herunder
Offentlig vej og plads.
Offentligt tilgængelige områder på f.eks. skoler, biblioteker og hos-
pitaler.
Forretninger, restauranter og barer inden for åbningstiden.
Sports- og kulturarrangementer med almindelig publikumsadgang
(adgang kan dog være betinget af forbud mod fotografering).
Hvad der umiddelbart kan ses i befordringsmidler så som biler,
både mv., der befinder sig på frit tilgængelige steder.
5. Optagelse på ikke frit
tilgængelige steder
Ved observation af ikke frit tilgængelige steder, som er omfattet af retsplejelo-
ven, forstås områder så som:
Private huse og haver.
Private fællesområder, herunder trappeopgange, kældre, gårdsplad-
ser mv.
Det medfører, at der i den forbindelse gælder følgende krav til optagelse de
pågældende steder, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 1:
1) Optagelsen (indgrebet) må antages at være af væsentlig betydning for ef-
terforskningen, og
2) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængselstraf.
6. Deaktivering af ka-
mera
Såfremt et kamera på baggrund af ovenstående er besluttet aktiveret, må ka-
meraet som udgangspunkt ikke deaktiveres før situationen, der gav anledning
til aktivering, er tilendebragt, medmindre forholdet omfattes af retsplejelovens
§ 791 a, stk. 1, og der ikke er hjemmel til yderligere optagelse – eksempelvis
fordi der ikke er tale om et forhold, der kan medføre fængselsstraf
7. Lagring og overhol-
delse af slettefrister
Lagring sker ved brug af den tilhørende docking-station, placeret hos Patrulje-
tjenesten samt Hundesektionen.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm., om at redegøre for erfaringerne med forsøgsordningen fra 2021 om politiets anvendelse af kropskameraer
2768928_0003.png
-
-
Lagringen sker på evidence.com
Video uden journalnummer slettes automatisk efter 30 dage på evi-
dence.com
Video med journalnummer gemmes særskilt på evidence.com i aktuel
mappe samt på USB.
-
4. Praktisk brug af
AXON kamera
-
-
-
-
-
-
-
Kameraet tændes ved vagtens start – standby tilstand
Kameraet optager i loop
Kameraet aktiveres ved aktuel hændelse
Kameraet slukkes efter aktuel hændelse – standby tilstand
Kameraet lades op i docking-station
Kameraet overfører data via docking-station
Kameraet er atter klar til brug
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm., om at redegøre for erfaringerne med forsøgsordningen fra 2021 om politiets anvendelse af kropskameraer
2768928_0004.png
STAMOPLYSNINGER:
Klassifikation:
Titel:
Kaldenavn:
Udstedt af:
Med virkning for:
Dokumentrelation:
(Hjemmel)
Til Tjenestebrug – afklassificeret den 210823
Anvendelse af kropsbårne kameraer i Beredskabet
AXON
Leder af Afdelingen for Beredskabsstøtte – Lise Jensen, vpi.,fg.
Københavns Vestegns Politikreds
Lovbekendtgørelse nr. 1445 af 29. september 2020 af lov om rettens pleje
(retsplejeloven)
Lovbekendtgørelse nr. 1650 af 17. november 2020 af straffeloven
Lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019 af lov om politiets virk-
somhed (politiloven)
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behand-
ling af personoplysninger (retshåndhævelsesloven) med senere ændringer
Resume:
Pilotprojekt for anvendelse af kropsbårne kameraer
Dokumentejer:
Træder i kraft:
Underskriftsdato:
Journalnummer:
Ophæver:
Relaterede dokumenter:
Afdelingen for Beredskabsstøtte
1. juli 2021
Tobias Berg, Ledelsessekretariatet. 25.06.21
0700-60190-00182-21
Actioncard om politiets operative anvendelse af krops- og hjelmkameraer
samt køretøjsmonterede kameraer (NBC jr.nr: 2020-0556960)
4