Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Bilag 19
ØSTJYLLANDS
ACTIONCARD
OM ANVENDELSE
HJELMKAMERAER I OPERATIV FÆRDSELSAFDELING
1. Baggrund
Kameraer kan anvendes til brug for dokumentation af f.eks. færdselslovsover-
trædelser, sager under almindelig patruljering og dokumentation af begivenhe-
der, herunder ved større forsamlinger, ligesom optagelser fra disse kameraer, i
flere situationer, må forventes at kunne blive brugt i forbindelse med efterforsk-
ning og senere som bevis i straffesager. Optagelserne vil endvidere kunne
indgå i behandlingen af klagesager, DUP-sager, disciplinærsager, erstatnings-
sager eller til brug for besvarelse af folketingsspørgsmål mv.
Actioncardet omfatter udelukkende brug af hjelmkamera i forbindelse med kør-
sel på motorcykel.
Kameraet kan benyttes under daglig patrulje eller under kommando eks. ved
VIP eskorte. Beslutningskompetencen i forhold til anvendelsen af hjelmkame-
raet ligger hos den enkelte kamerafører, personalelederen eller Mike Lima/Ind-
satslederen.
Kameraet må alene anvendes i forbindelse med forebyggelse eller som doku-
mentation til sagsbehandling.
Kameraet kan uden for retsplejeloven anvendes på:
Offentlig vej og plads.
Offentligt tilgængelige områder på f.eks. skoler, biblioteker og hospita-
ler.
Forretninger, restauranter og barer inden for åbningstiden.
Sports- og kulturarrangementer med almindelig publikumsadgang (ad-
gang kan dog være betinget af forbud mod fotografering).
Hvad der umiddelbart kan ses i befordringsmidler så som biler, både
mv., der befinder sig på frit tilgængelige steder.
Optagelser på ikke frit tilgængelige steder:
Ved observation af ikke frit tilgængelige steder, som er omfattet af retsplejelo-
ven, forstås områder så som:
Private huse og haver.
Private fællesområder, herunder trappeopgange, kældre, gårdspladser
mv.
Det medfører, at der i den forbindelse gælder følgende krav til optagelse de på-
gældende steder, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 1:
1) Optagelsen (indgrebet) må antages at være af væsentlig betydning for efter-
forskningen, og
2) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængselstraf.
Såfremt et kamera, på baggrund af ovenstående, er besluttet aktiveret, må ka-
meraet som udgangspunkt ikke deaktiveres før situationen, der gav anledning
til aktivering, er tilendebragt, medmindre forholdet omfattes af retsplejelovens §
791 a, stk. 1, og der ikke er hjemmel til yderligere optagelse – eksempelvis fordi
der ikke er tale om et forhold, der kan medføre fængselsstraf.
2. Anvendelse
3. Lagring af optagelser
Lagring må kun ske på stand-alone PC, der er placeret i operativ færd-
selssektions lokaler på politigården i Randers.
- Optagelser skal lagres på PC´en i forbindelse med vagtens afslutning.
1