Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2768958_0001.png
Bilag 11
DANSK
EVALUERING
PILOTPROJEKT VEDR. KROPS-,
HJELM- OG KØRETØJSKAMERA:
TESTKREDSENES SAMLEDE
EVALUERING
Denne evaluering har til formål, at indsamle testkredsenes erfaringer i
pilotforsøget med brugen af krops-, hjelm- og køretøjskamera.
Version
0.1
Dato
11.10.21
Status
Ændringer
Godkender
Gert Sejbak
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0002.png
DANSK
BAGGRUND FOR EVALUERINGEN
Rigspolitiet har udarbejdet en overordnet vejledning, der kort beskriver rammer for anvendelse af kameraer samt de
registreredes rettigheder. Herudover har Rigspolitiet udarbejdet to actioncards; et der omhandler den operative
anvendelse af kameraer og et der omhandler sikkerheden ved behandling og lagring af data fra kameraerne.
Forud for en eventuel national implementering af retningslinjer for brug af krops- og hjelmkameraer ses der behov for at
få afprøvet retningslinjerne i praksis samt at få erfaringer med brugen af kameraer i operativ indsats.
På denne baggrund er der iværksat et pilotprojekt, hvor fem politikredse deltager; Københavns Politi, Københavns
Vestegns Politi, Fyns Politi, Østjyllands Politi og Nordjyllands Politi. Kredsene skal både teste Rigspolitiets rammer og
vejledninger og teste materiel.
FORMÅL MED EVALUERINGEN
Nærværende dokument har til formål, at indsamle de erfaringer testkredsene har gjort sig indenfor en række
temaer/områder. Dette skal danne grundlag for en samlet evaluering, som kan forelægges CPI-forum, således at de kan
træffe beslutning om den videre proces med arbejdet vedrørende krops-, hjelm- og køretøjsmonterede kameraer.
Fokus for evalueringen er dels på de, af Rigspolitiet, opsatte rammer for brugen af kameraer, dels de praktiske erfaringer
med brugen af kameraerne.
VIDERE PROCES
Testkredsenes skriftlige evalueringer vil blive samlet ind af forankringskredsen Københavns Politi, som vil udarbejde et
samlet notat til CPI-forum på baggrund af det indsendte. Alle evalueringsskemaer vil blive vedlagt notatet som bilag, så
CPI-forum har mulighed for at dykke ned i de mere detaljerede beskrivelser, hvis de får behov for det.
Herudover vil nogle af evalueringstemaerne blive belyst gennem interviews, da nogle af emnerne kan være svære at
besvare skriftligt. Disse tilbagemeldinger vil blive indarbejdet i det samlede notat til CPI-forum.
EVALUERING
Evalueringen består af to dele; en skriftlige del og en interviewdel. Nedenfor er der således lavet et skema til udfyldelse af
de tilbagemeldinger, der ønskes på skrift samt en spørgeramme, så det er muligt for testkredsene at forberede svar inden
interviewet skal finde sted.
I den skriftlige tilbagemelding er det vigtigt, at alle overvejelser bliver beskrevet så detaljeret og tydeligt som muligt. Årsagen
er, at testkredsens tilbagemelding danner grundlag for den beslutning CPI-forum skal træffe i forhold til, hvad der skal til,
for at dansk politi kan benytte kameraer i operativ indsats.
Der er derfor behov for detaljerede beskrivelser af udfordringer og erfaringer i praksis med:
de opstillede rammer (det juridiske grundlag)
erfaringer med de konkrete indsatsområder og politiforretninger, hvor kameraerne er blevet brugt,
de konkrete effekter af at bruge kameraer i politiforretninger
konkrete effekter af brugen af optagelser i forhold til sager,
beskrivelse af de procedurer, der har været iværksat i forhold til brug, lagring og sletning af optagelser mm.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0003.png
DANSK
SKRIFTLIG EVALUERING:
Slettefrister
Procedure
Beskriv eller vedhæft kredsens
procedure/arbejdsgang for at håndtere
slettefrister på videomateriale herunder:
1. hvem er ansvarlig for, at sætte
slettefrister
2. hvordan gør kredsen rent
praktisk,
3. hvem er ansvarlig for at slette
når fristen er udløbet
Svar:
Bruger af kameraet uploader deres videomateriale direkte på
Evidence.com, som er brugerfladen tilknyttet kameraet AXON.
Evidence.com er en online platform, hvortil der kan gives adgang til
henholdsvis kamerafører, sagsbehandler, anklager, forsvarer mm.
Hvis videomaterialet følger en sag oprettes en særskilt mappe med sagens
journalnummer. Disse videoer gemmes og følger sagen.
Følger materialet ikke en sag, gemmes de særskilt med en automatisk
slettefunktion på 30 dage. Systemet sletter selv materialet efter 30 dage
– eller efter den frist, som ønskes af politikredsen jf. retningslinjerne.
Det er brugeren af kameraet, som gemmer optagelserne. Hvis
optagelserne skal indgå en i straffesag, så gemmes optagelserne i en
specifik mappe med j.nr. Herefter har sagsbehandler adgang til materialet.
I projektfasen har vi kun adgang til systemet i 6 mdr. hvorfor der ikke er
taget stilling til. Senere sletning af materialet. Materialet slettes automatisk
efter de 6 måneder (efter projektet).
Ser vi ud over de 6 måneders projektfase, så vil systemet kunne sættes
op til at foretage sletning automatisk. Dette alt afhængigt af sagens udfald.
I så fald vil sagsbehandler opdatere systemet mhp. sletning.
Hvis/når slettefrister forlænges, hvad er
arbejdsgangen for dette? (Hvem skal
orienteres, hvem foretager forlængelsen
mm.)
Lagring af- og adgang til data
Procedure
Beskriv eller vedhæft kredsens
procedure/arbejdsgang for lagring af
data fra kameraerne (hvem gør hvad,
hvor og hvornår).
Beskriv gerne, hvad der fungerer godt
eller mindre godt i de forskellige
procedurer.
Brugen af videooptagelser
Procedure
Beskriv eller vedhæft proceduren for
hvordan optagelser bliver rekvireret.
Hvad fungerer godt og hvad fungerer
knap så godt ved den valgte metode?
Svar:
Brugeren af kameraet sætter kameraet i docking-station, som er tilknyttet
en særskilt stand-alone PC. Herfra uploades materialet automatisk til
håndtering i Evidence.com.
Det fungerer godt, at materialet uploades imens kameraet oplader i
dockingstation. Når videoen er uploaded, slettes den fra kameraet.
Overførslen går nemt, og kamera samt dockingstation er nemt at
håndtere.
Svar:
Videomateriale rekvireres af efterforskeren på sagen. Efterforskeren
får særskilt login til Evidence.com og kan herfra selv gennemse og
downloade materialet.
Nem og enkel håndtering samt deling af materiale. Materialet kan
endvidere deles med anklager og forsvarer.
Der føres log i systemet, således systemet logger, hvem der har
gennemset materialet og hvornår.
Svar:
Skarpe sager. Eksempelvis højrisiko fodboldkamp med 61 stk. 119-
sager.
Sagstyper
I hvilke typer sager benyttes
optagelserne? (skarpe sager eller
hændelser) og hvordan er fordelingen
ca. mellem sagstyperne?
Indsatsområde
Valg af indsatsområde
På hvilke indsatsområder og i hvilke
indsatser har kredsen testet kamera?
(færdsel, beredskabspatruljering,
varslede operationer under kommando,
spontant opståede operationer under
kommando, særlig indsats, fri færdsel,
Svar:
Alm. patruljering v. reaktionspatrulje samt hundepatrulje.
-
Større indsatser som højrisiko fodboldkampe
-
I uddannelsesøjemed (indtrængning m.m. hos reaktionspatruljen)
-
Samarbejde imellem vagtcentral, indsatsleder og patruljer med
livestream til vagtcentral og indsatsleder.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0004.png
DANSK
målrettet indsats, beredskabspatrulje,
disponeret af vagtcentralen, bestemte
sagstyper, fodboldkampe,
demonstrationer mm). Vedlæg gerne
opdateret indsatsbeskrivelse som svar.
Uddyb gerne, hvis der er områder, hvor
anvendelsen af kamera har været god
eller mindre god.
Hvilke overvejelser ligger til grund for at
kredsen har valgt dette indsatsområde?
Materiel
Kameraer
Hvilke kameraer har kredsen testet?
Hvor gamle er kameraerne?
Er det kredsens egne kameraer eller er
de lånt fra andre kredse?
Mounts
Hvor har kameraet været monteret?
(Hjelm: beskriv hvor på hjelmen,
Krop: Beskriv hvor på kroppen,
Køretøj: Beskriv hvor på køretøjet)
Beskriv detaljeret hvad erfaringerne er
med der, hvor I har valgt at montere
kameraet. (har i ændret placering i løbet
af testfasen, hvis ja, hvorfor)
-
Optagelserne ved højrisiko fodboldkampe kan være lidt
udfordrende, da kameraerne er kropsbårne. Der er derfor delvist
udsyn for kameraet i visse situationer – eksempelvis
hundeføreres kontakt med risk fans, hvor de samtidigt håndterer
egne hunde (skygger for kameraet, når de rækker ned og tager
fat i hundene).
Livestreaming skal vurderes i forhold til aktualitet (hvem der har
behov for det og hvornår).
-
Direkte borgerkontakt
Svar:
AXON
Nye
Kameraerne er lejet via firmaet Sequr i test-perioden.
Svar:
Krop – på vesten ved hjælp af magnet mount.
Hvilket mount har kredsen brugt?
Hvad er jeres praktiske erfaringer med
de(t) benyttede mount?
Funktionalitet
Beskriv kredsens erfaringer med
kameraernes batteritid
Beskriv kredsens erfaringer med
kameraernes billedkvalitet
Udfordring i forhold til holdbare magneter, hvorfor vi har testet mere
faste mounts, som sidder fast på vesten.
Placering af mount testes i forhold til eksempelvis indtrængning, da
våbenhåndtering kan skygge for kameravinklen.
Fra december får vi adgang til to ekstra mindre kameraer, som
tilknyttes de primære kameraer. De små kan eksempelvis monteres
på hjelme.
Mount tilhørende Axon
Fungerer udmærket, men der er behov for at teste alternativer til
eksempelvis indtrængning. Evt. ligeledes andet mount til kvinder for
at få rette vinkel på kameraet.
Svar:
Fungerer upåklageligt – op til 10-12 timer
God billedkvalitet. Kameraet filmer det øjet ser og forbedrer ikke
videoen, hvilket er at foretrække. Eksempelvis er det
uhensigtsmæssigt med et kamera, som stiller skarpt i en sag, hvor
der er tvivl om, hvad en gerningsmænd har i hænderne. AXON ser,
hvad øjet ser og stiller ikke skarpt på genstanden. Dette til fordel for
videre sagsbehandling og evt. sag imod den pågældende
polititjenestemand.
IAB – der er rigeligt.
Svar:
Nej
Beskriv kredsens erfaringer med
kameraernes lagringskapacitet
Supplerende materiel
Har kredsen købt supplerende materiel?
Hvis ja; hvad har kredsen købt og
hvorfor?
Øvrige input
Her kan I indarbejde andre input I mener
er vigtige, at få med videre, som ikke er
dækket af ovenstående.
AXON har flere forskellige effekter:
-
Brugervenlig håndtering
-
Optager i loop fra vagtens start
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0005.png
DANSK
-
-
-
Kan aktiveres ved lyden af skud, aktivering af udrykningssignaler
mm.
I optagelserne kan der sættes markeringer på relevante dele
under selve optagelserne ved at trykke på kameraet.
Kameraet kan streame direkte til telefon, tablet og PC og kan
derfor også anvendes til at ”kigge om hjørner”, til brug i
vagtcentral, i KSN eller hos indsatsleder m.fl.
Kamera og SD-kort er krypteret
Overførsel af optagelser incl. streaming er krypteret
Lagring sker på ekstern server
Ekstern leverandør fører tilsyn på systemet
Ekstern leverandør udøver support
Kameraer købes – adgang til evidence.com er en licens-aftale
Der forefindes redigeringsværktøjer i Evidence.com, hvor man
bl.a. kan sløre personer
Borgere kan uploade til Evidence.com
Alt video – og billedmateriale kan samles i sagsmappe i
Evidence.com, hvortil relevante kan få adgang
Der føres log på alt håndtering af materiale i Evidence.com
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
SPØRGERAMME TIL INTERVIEWS
Legalitet
Rigspolitiets opstillede rammer
Har der været udfordringer med at
omsætte Rigspolitiets vejledning om
krops- og hjelmkameraer samt
køretøjsmonterede kameraer i praksis?
Hvis ja, hvilke og hvordan er de
håndteret? (udarbejdelse af yderligere
vejledningsmateriale, undladt at benytte
kameraer i visse situationer mm.)
Svar:
Nej – vores Ledelsessekretariat blev præsenteret for rammerne, og i
samråd med samme blev der truffet beslutning om at arbejde med
slettefristen på 30 dage mht. materiale, som ikke følger en sag.
Det er vores opfattelse, at det bedste er at sætte en fast ramme for
slettefristen. Ikke en enten 30 dage – eller op til 90 dage, hvis der kunne
komme en sag. Det bør være et fastsat antal dage. Her kan man med
fordel vælge 90 – eller 180 dage. Det kræver dog en stor mængde
lagringskapacitet, hvilket kan imødegås med cloud-løsningen.
Årsagen til anbefalingen på den præcise mængde dage er, at der ikke kan
stilles spørgsmål til (fra borgeren eller DUP), hvorfor man har – eller ikke
har valgt at gemme videomateriale i længere tid end de 30 dage.
Ved møde samt pr. mail.
Hvordan har kredsen overleveret de
informationer, der er i vejledningen samt
de to actioncards fra Rigspolitiet, til de
medarbejdere, der bærer kameraer?
Hvilke udfordringer har kredsen oplevet i
forbindelse med overleveringen?
Hvordan er disse udfordringer
imødegået?
Procedure vedr. personoplysninger
Hvilke udfordringer har kredsen oplevet i
forhold til, at håndtere
personoplysningerne korrekt – i forhold
til den måde det er beskrevet i
Rigspolitiets materiale?
Hvordan er disse udfordringer
imødegået?
Umiddelbart ingen udfordringer med disse – nærmere forsigtighed og
usikkerhed i forhold til at bære kameraer og i særdeleshed i forhold til,
hvem der får adgang til materialet, - herunder hvor meget materiale
eksempelvis en forsvarer eller DUP må få. Her tiltænkt, at kameraerne
optager i loop og altså filmer forud for en konkret hændelse.
Svar:
Vores Ledelsessekretariat blev præsenteret for rammerne, og i samråd
med samme blev der truffet beslutning om at arbejde med slettefristen på
30 dage mht. materiale, som ikke følger en sag.
Derudover er systemet (Evidence.com) indrettet således, at personer kan
sløres i optagelser.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0006.png
DANSK
Hvis udfordringerne ikke er imødegået –
hvad er årsagen til, at de ikke er?
Frit tilgængelige områder vs. ikke frit
tilgængelige områder
Hvilke erfaringer har medarbejderne, i
praksis, med at skelne mellem områder,
der er frit tilgængelige og ikke frit
tilgængelige?
Hvilke udfordringer har medarbejderne
oplevet og hvorledes er de håndteret?
Svar:
VI har ikke oplevet konkrete sager, hvor det har været et problem. Det
skal tilføjes, at vi kun har haft kameraerne i få måneder, og nogle
gange har kameraførerne glemt at aktivere kameraerne.
Det er den generelle opfattelse, at reglerne ikke skal hindre betjentene
i at udføre deres arbejde. De bør ikke skulle tage stilling til, om de
filmer på frit – eller ikke frit tilgængeligt område. Er de midt i en
politiforretning, så skal de kunne koncentrere sig om det, uden at
skulle tænke over, at de filmer. Herefter kan man så håndtere
optagelserne efter bestemmelserne, således eventuelle personer
sløres eller lignende.
Svar:
Ingen, - systemet håndterer det selv.
Slettefrister
Håndtering af slettefrister
Hvilke udfordringer har kredsen mødt i
forhold til håndtering af slettefrister?
Hvordan er disse imødegået?
Lagring af- og adgang til data
Dokumentation
Hvordan sikrer kredsen dokumentation
af, at der findes videomateriale til en
sag/hændelse?
Hvad er kredsens praktiske erfaringer
med den valgte metode for
dokumentation? (hvad fungerer godt,
hvad fungerer mindre godt)
Adgang til data
Hvem har adgang til det lagrede
materiale?
(En
hel
afdeling,
enkeltpersoner)
Hvordan er det dokumenteret, hvem,
der har adgang til materialet?
Hvem ”ejer” videomaterialet? (Den
medarbejder, der har optaget det, en
tværgående funktion, en leder, andet)
Hvilke overvejelser ligger til grund for, at
kredsen har valgt denne løsning?
Logning af behandling af data
Hvordan logges det hvem, der har været
inde og se/behandle videomaterialet?
Konkrete erfaringer med brugen af
kamera
Udvælgelse af medarbejdere
Hvordan udvælges de medarbejdere, der
skal bære kamera på vagten? (er det de
samme medarbejdere, der bærer det i
hele pilotperioden, er det forskellige
medarbejdere, er det medarbejdere, der
har en vis anciennitet, er det
medarbejdere, der er tilknyttet en
bestemt leder mm.)
Har medarbejderne været velvillige til at
bære kamera (hvorfor/hvorfor ikke?)
Hvordan har de øvrige medarbejdere
reageret på brugen af kamera?
Svar:
Fremgår af polsas-rapporter ift. sager.
Det fungerer fint. Der er ikke behov for at føre særskilt log, da
Evidence.com selv fører log.
Svar:
De fire brugere, 3 x support samt den projektansvarlige i kredsen.
Der kan gives adgang til specifikt materiale ifm. en sag.
Fremgår af licensaftaler i systemet.
Den pågældende medarbejder, indtil materialet tilhører en sag. Herefter
gives der adgang til efterforskningen.
Medarbejderne håndterer materialet. Alt materiale, som tilhører en sag
skal i en dertil indrettet mappe.
Svar:
Via Evidence.com
Svar:
Det er de samme fire medarbejdere, som bærer kameraet i test-perioden.
2 x patruljetjeneste/reaktionspatrulje
2 x hundeførere
Ja, efter en god dialog om mulighederne for at teste kameraerne og
retningslinjerne.
Blandet, - nogle føler, at de begrænses i deres arbejde som
polititjenestemænd. Dette er håndteret af de pågældende kamera-førere.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0007.png
DANSK
Enten ved dialog og herefter fortrøstningsfulde kolleger – alternativ ved
ikke at anvende kameraerne sammen med de pågældende kolleger.
Via Polintra, på mail, ved briefinger.
Hvordan er det kommunikeret til
kredsen/afdelingen/sektionen, hvem der
kører med kamera (Nyhedsbrev, mail,
mønstring)?
På selve vagten, hvor medarbejderen
har kameraet monteret – er det så
medarbejderen selv eller en leder, der
gør opmærksom på, at der er en
medarbejder med kamera og hvad er
overvejelsen bag dette valg?
Hvad er jeres konkrete erfaringer med
måden det er kommunikeret ud på?
Har Arbejdsmiljøorganisationen været
involveret i forhold til kommunikationen?
– hvorfor/hvorfor ikke?
Opgaver
Er der opgaver, hvor medarbejdere med
kamera er blevet sendt, netop fordi de
havde kamera på? – Hvis ja, hvilke og
hvorfor?
Er der opgaver, hvor kredsen har
besluttet ikke at sende medarbejdere
med kamera til? – Hvis ja, hvilke og
hvorfor?
Konkrete situationer/politiforretninger
Beskriv
eksempler
konkrete
situationer, hvor kameraet har været
brugt.
Medarbejderen selv – dette for at skabe en tryghed og mulighed for dialog
med de, som måtte have spørgsmål hertil. Kamera-bærerne er som
udgangspunkt langt bedre klædt på til at præsentere deres brug af
kameraer end eksempelvis vagtchefer. Dog med opbakning fra
eksempelvis vagtchef og indsatsleder på dagen.
Det fungerer og skaber en tryghed
Nej, - Politiforeningen har været tilknyttet.
Svar:
Nej
Nej
Svar:
-
-
-
-
-
-
-
Hvilke overvejelser er gået forud for
brugen af kameraet? (har der været tvivl
om, hvorvidt medarbejderen måtte
benytte kameraet, har medarbejderen
drøftet med en leder forud for at
vedkommende tændte kameraet mm.)
-
-
Planlagte aktioner i Romeo regi.
Indtrængning.
Anmeldelse om mulig overfald/voldtægt i en lejlighed. Kameraet
blev brugt under fremrykning til lejligheden og oprensning, samt
som dokumentation af personer og gerningsstedet. Sagen viste
sig ikke at være vold eller voldtægt.
Anmeldelse om psykisk syg person som generede nogle beboere
på et bosted. Personen var utilregnelig og muligvis påvirket.
Sagen endte med en bortvisning af personen.
Under uddannelses på træningsdagene i Romeo regi.
Skarpe vagter i Hundesektionen.
Situationer, hvor der har skullet ske anholdelse, udskrives bøder,
tales med psykisk syge el. lign.
Medarbejderne har anvendt kameraet, hvor de skønnede, at det
gav mening i forhold til dokumentation. Det kunne være ved
aggressiv eller voldelig adfærd, fornærmelig tiltale eller lign, samt
hvor det gav mening at dokumentere gerningsmandens adfærd
og sindstilstand under kontakten. Det kunne også godt være ift.
at kunne sende nogle live billeder fra et færdselsuheld til
vagtcentralen så de kunne danne sig et overblik.
I simple dagligdags politiforretninger, blev kameraerne ikke
anvendt, da det ikke sås nødvendigt at dokumentere.
En bekymring fra medarbejderne: er politiet dårligere stillet end
borgerne ved brug af bodycams? Optagelser gemmes og skal
anvendes i konkrete sager eller klager, hvorimod borgere blot kan
slette deres optagelser.
En frygt for, at DUP’en udfinder ”tilfældighedsfund” og opretter
nye sager, på trods af at videomateriale blot hører til en specifik
sag – eksempelvis adfærd, fordi kameraet har filmet på vej væk
fra en politiforretning og de af egen drift indleder en sag. Dette
dilemma ønskes belyst. – Det kunne jeg godt tænke mig, at få
-
-
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1378: Spm., om at redegøre for indholdet af den evaluering, der skulle foretages som afslutning på pilotprojektet om anvendelse af kropskameraer på politibetjente i en række politikredse fra 2021
2768958_0008.png
DANSK
belyst, hvem og hvordan udleveres der filer til DUP? Får de
adgang til alle filer og kigger de igennem – eller skriver de konkret
ned, hvad de ønsker og så er der en betroet medarbejder som
udleverer dette? Sådan er det jo ude på tankstationer, banker,
supermarkeder etc.
Der er ikke situationer, hvor det er aktivt fravalgt, men der er
situationer hvor medarbejderen kunne have optaget video, men
ikke har gjort det af ren glemsomhed.
Citat:
Jeg tænker ikke altid over at jeg har kameraet på, hvorfor
Er der situationer, hvor det har været
overvejet, at bruge/tænde kameraet,
men hvor man har undladt at
bruge/tænde det? (Hvorfor har
kredsen/medarbejderen fravalgt at
bruge/tænde kameraet)
Arbejdsmiljø
Har I eksempler på situationer, hvor I
oplever at kameraet giver en større
følelse af sikkerhed for de der har det
på? (eksempelvis, at det har haft en
deeskalerende effekt i en
politiforretning)
-
-
det nogen gange kan gå i glemmebogen. Jeg forestiller mig at
det bliver bedre med tiden når det er blevet mere normalt.
Svar:
Reaktionspatruljen:
-
Nej.
-
Det er svært at vurdere om kameraet har en deeskalerende
effekt
-
nogle stykker var helt ligeglade med kammeraet.
-
De fleste er opmærksomme på kameraet, men kun få har
kommenteret på det.
-
Ofte glemmer man, at man har den på.
Hundepatruljen:
-
Unge anden etniske grupperinger. Det har en meget dæmpende
effekt, på deres adfærd”. Så på den led, er kameraet meget
anvendeligt.
-
Som beskrevet ovenfor er der nogle som er ligeglade med
kameraet. De personer har en tendens til at forsøge sig med
verbal eller adfærdsmæssig provokation for at få en reaktion ud
af politiet, hvilket nogle gange kunne gøre, at modparten
begyndte at eskalere situationen.
I forbindelse med anmeldelse om skyderi hvor medarbejderen som
reaktionspatrulje har været aktiveret med taktisk vest og M10, oplevede
han, at M10’en hang ned for kameraet og fik aktiveret kameraet på
tidspunkter, hvor det ikke var nødvendigt.
Dette kunne udbedres med brug af hjelmkamera eller skuldermonteret
kamera under aktivering.
Har I eksempler på situationer, hvor
kameraet har været medvirkende til, at
en situation/politiforretning har udviklet
sig på en måde, hvor kollegaen har følt
at vedkommendes sikkerhed er
udfordret? (eksempelvis, at det har
eskaleret en situation)
Har I eksempler på situationer, hvor
kameraet – rent fysisk – har været til
ulempe i forhold til løsning af en
politiforretning? (Eksempelvis at
kameraet har hængt fast i noget, faldet
af under eftersættelse mm.).
Anbefalede bilag
Vejledning vedrørende den retlige ramme og de registreredes rettigheder i forbindelse med politiets anvendelse
af krops- og hjelmkameraer samt køretøjsmonterede kameraer.
Actioncard om sikkerhed ved behandling og lagring af data fra krops- og hjelmkameraer samt
køretøjsmonterede kameraer.
Actioncard om politiets operative anvendelse af krops- og hjelmkameraer samt køretøjsmonterede kameraer.
8