Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2768660_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2023
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Anders Svane Restorff
Caspersen
2023-06097
2989569
Besvarelse af spørgsmål nr. 1366 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1366 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. september.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1371: Spm. om, hvor mange værgemål en værge normalt administrerer
Spørgsmål nr. 1366 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for under hvilke omstændigheder, det
sædvanlige vederlag kan forhøjes?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Familieretshuset, der har oplyst følgende:
”En fast værge har mulighed for at ansøge om forhøjet vederlag
i værgemål, som er vedvarende (ikke tidsbegrænsede).
Det er Familieretshuset, som ud fra en gennemgang af
ansøgningen, fastsætter et eventuelt forhøjet vederlag. Dette
vederlag fastsættes skønsmæssigt.
Omstændigheder, som kan begrunde fastsættelse af et forhøjet
vederlag kan blandt andet være, hvis personen under værgemål
ejer fast ejendom, som skal sælges, hvilket sommetider kan
kræve en del arbejde, navnlig hvis ejendommen er beliggende i
udlandet, eller der viser sig at være mangler ved ejendommen.
En anden årsag til forhøjet vederlag kan være, at der på grund af
forholdene hos den person, der er under værgemål, er
omfangsrig kontakt til værgen fra kommune, bosted eller andre
myndigheder, eller at personen under værgemål har en familie,
som deltager meget aktivt i og omkring værgemålet, hvorfor
værgen bruger mere tid på varetagelsen af hvervet, end det
almindeligvis forudsættes. Der kan desuden være tilfælde, hvor
personen under værgemål eksempelvis ejer virksomheder eller
lignende. I disse situationer kan der tillige være et øget
tidsforbrug, som ikke kan indeholdes i det fastsatte løbende
vederlag.
Til brug for vurderingen af ansøgningen anmoder
Familieretshuset om oplysninger fra værgen vedrørende dennes
samlede tidsforbrug i sagen, herunder med angivelse af, hvilke
opgaver denne har udført. Der vil typisk blive anmodet om
oplysning om det samlede tidsforbrug for det seneste år.
Herefter vurderes værgens oplysninger op imod det tidsforbrug,
som sædvanligt forventes i et værgemål af det konkrete omfang.
Såfremt værgens tidsforbrug ligger væsentligt over, hvad der
forventes, kan der blive tale om fastsættelse af et forhøjet
vederlag. Vederlaget vil være et engangsvederlag.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1371: Spm. om, hvor mange værgemål en værge normalt administrerer
I Familieretshusets vurdering af forhøjet vederlag er det ikke
nødvendigvis afregning time for time, men en skønsmæssig
vurdering af de udførte opgaver sammenholdt med det
tidsforbrug, som værgen har oplyst at have brugt. Heri er også
en vurdering af sværhedsgraden/kompleksiteten af en given
opgave. Her vil Familieretshuset også kunne nedsætte eller helt
afslå et forhøjet vederlag, såfremt det vurderes, at tidsforbruget
er for højt i forhold til, hvad man vurderes normalt at skulle
bruge på opgaven, eller at opgaven ikke er omfattet af det
pågældende værgemål.”
Side 3/3