Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2793305_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Josefine Kirst Müntzberg
2023-06022
2987941
Besvarelse af spørgsmål nr. 1352 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1352 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1352: Spm. om ministeren vil udvide § 8, stk. 3, i løsladelsesbekendtgørelsen, således at politidirektøren og Politiets Efterretningstjeneste (PET) fremover også skal inddrages af Kriminalforsorgen i spørgsmålet om prøveløsladelse af bandemedlemmer, herunder indsatte dømt efter straffelovens §§ 81 a-b
Spørgsmål nr. 1352 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm.
1023 tilkendegive, om ministeren vil udvide § 8, stk. 3, i
løsladelsesbekendtgørelsen, således at politidirektøren og
Politiets Efterretningstjeneste (PET) fremover også skal
inddrages af Kriminalforsorgen i spørgsmålet om
prøveløsladelse af bandemedlemmer, herunder indsatte dømt
efter straffelovens §§ 81 a-b?”
Svar:
1.
Det fremgår af straffelovens § 81 a, stk. 1, at den straf, der er foreskrevet
i en række af lovens bestemmelser kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt
mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten anvendes
skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstoffer, som på grund af
deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller
begås brandstiftelse omfattet af denne lovs § 180.
Af straffelovens § 81 b fremgår det, at begås en af de i denne lovs
omhandlede lovovertrædelser på offentligt tilgængeligt sted ved brug af
skydevåben eller af våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, jf. § 192 a,
stk. 1, uden at forholdet er omfattet af § 81 a, kan straffen forhøjes med indtil
det halve.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet,
der vedrører inddragelse af politidirektøren, indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Løsladelsesbekendtgørelsen indeholder regler om, at høring af
andre myndigheder m.v. skal ske i visse situationer, før der
træffes afgørelse om prøveløsladelse.
Inden der træffes afgørelse om prøveløsladelse af
bandemedlemmer, indhenter kriminalforsorgen en udtalelse fra
den politidirektør, der har behandlet straffesagen, hvis
politidirektøren i forbindelse med underretningen af
kriminalforsorgen om, at den pågældende skal udstå
fængselsstraf, har oplyst, at den pågældende har
bandetilknytning, jf. løsladelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 2.
Udtalelsen indhentes bl.a. til brug for spørgsmålet om
fastsættelse af skærpede vilkår efter straffelovens § 39, stk. 3,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1352: Spm. om ministeren vil udvide § 8, stk. 3, i løsladelsesbekendtgørelsen, således at politidirektøren og Politiets Efterretningstjeneste (PET) fremover også skal inddrages af Kriminalforsorgen i spørgsmålet om prøveløsladelse af bandemedlemmer, herunder indsatte dømt efter straffelovens §§ 81 a-b
eller § 41, stk. 6. Hvis kriminalforsorgen herefter finder, at
betingelserne for prøveløsladelse er opfyldt, indhentes en ny
udtalelse fra politidirektøren om, hvorvidt prøveløsladelse – på
grund af en verserende voldelig konflikt – ikke kan ske, jf.
straffelovens § 38, stk. 5, eller § 41, stk. 3.
Om betydningen af politiets høringssvar kan det oplyses, at
disse indgår med betydelig vægt i vurderingen af spørgsmålet
om prøveløsladelse.
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 19.
september 2023 af spørgsmål nr. 1023 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.”
Som det fremgår ovenfor, indhenter kriminalforsorgen i dag - i forbindelse
med, at kriminalforsorgen skal tage stilling til evt. prøveløsladelse, herunder
fastsætte vilkår for prøveløsladelse – en udtalelse ved den politidirektør, der
har behandlet straffesagen, hvis politidirektøren i forbindelse med
underretningen af kriminalforsorgen om, at den pågældende skal udstå
fængselsstraf, har oplyst, at den pågældende har bandetilknytning.
Formålet med høringen af politidirektøren er at sikre anvendelsen af
straffelovens regler om betingelser for og vilkår til prøveløsladelse, jf.
straffelovens § 38, stk. 5, § 39, stk. 2, og § 41, stk. 3 og 6.
Ifølge forarbejderne er formålet med disse bestemmelser at begrænse
adgangen til prøveløsladelse for indsatte, der skønnes at have tilknytning til
en gruppe af personer, der på tidspunktet for udgang eller prøveløsladelse
er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden gruppe
af personer, når der inden for den gruppe, som den dømte skønnes at have
tilknytning til, som led i konflikten er anvendt skydevåben mv., og i det
omfang, at der ikke verserer en voldelig konflikt i miljøet, og hvor adgangen
til prøveløsladelse derfor ikke er afskåret, at begrænse de pågældendes
kontakt med andre fra den samme gruppering, jf. Folketingstidende 2013-
14, A, L 112 som fremsat, s. 8.
På den baggrund finder Justitsministeriet det ikke relevant at udvide
løsladelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 2, med en henvisning til straffelovens
§ 81 b om strafforhøjelse ved skyderi mv. på offentligt tilgængeligt sted, da
bestemmelsen ikke er begrænset til at finde anvendelse på rocker- og
bandemedlemmer.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1352: Spm. om ministeren vil udvide § 8, stk. 3, i løsladelsesbekendtgørelsen, således at politidirektøren og Politiets Efterretningstjeneste (PET) fremover også skal inddrages af Kriminalforsorgen i spørgsmålet om prøveløsladelse af bandemedlemmer, herunder indsatte dømt efter straffelovens §§ 81 a-b
3.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af den del af
spørgsmål, der vedrører inddragelse af Politiets Efterretningstjeneste (PET),
indhentet en udtalelse fra PET, der har oplyst følgende:
”Politiets Efterretningstjeneste (PET) har efter § 1, stk. 1, nr. 1,
i lov om Politiets Efterretningstjeneste til opgave at forebygge,
efterforske og modvirke forbrydelser omfattet af straffelovens
kapitel 12 og 13.
For så vidt angår spørgsmålet om prøveløsladelse, følger det af
§ 8, stk. 3, i løsladelsesbekendtgørelsen, at hvis
kriminalforsorgsområdet finder, at der er grundlag for løsladelse
på prøve af en indsat dømt for terror eller anden kriminalitet
omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13, dømt for politisk
motiveret kriminalitet eller indberettet af kriminalforsorgen til
Rigspolitiet på grund af bekymring for radikalisering eller
ekstremisme,
anmoder
kriminalforsorgsområdet
den
politidirektør, der har behandlet straffesagen, om at afgive en
udtalelse til Direktoratet for Kriminalforsorgen. Politidirektøren
skal inddrage PET i høringssvaret, jf. Justitsministeriets
skrivelse nr. 9761 af 28/06/2022 om særlige regler for
behandlingen af sager om udgang til og prøveløsladelse af
indsatte, der er dømt for terror m.v.”
Justitsministeriet finder ikke, at der er grundlag for at udvide
løsladelsesbekendtgørelsens § 8, stk. 3, til at omfatte personer dømt for
kriminalitet omfattet af straffelovens §§ 81 a eller 81 b.
Side 4/4