Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2767437_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Databeskyttelseskontoret
Anna Rosdahl Christiansen
2023-05911
2984286
Besvarelse af spørgsmål nr. 1327 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1327 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1327: Spm. om fristen kan forlænges til 60 dage eller 90 dage, hvis den legitime interesse er, at der sker meget organiseret tyveri, hvor butiksindehavere har behov for at kunne sammenligne episoder over tre måneder, jf. svar på spm. 1021
Spørgsmål nr. 1327 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm.
1021, hvoraf det fremgår, at det er usikkert, om der – bl.a. i lyset
af Databeskyttelsesrådets udtalelse – vil kunne peges på grunde,
der kan retfærdiggøre en forlængelse af den maksimale
opbevaringsfrist på 30 dage i tv-overvågningslovens § 4 c, stk.
4, redegøre for, om fristen kan forlænges til 60 dage eller 90
dage, hvis den legitime interesse er, at der sker meget
organiseret tyveri, hvor butiksindehavere har behov for at kunne
sammenligne episoder over tre måneder for at afdække, om der
ses et mønster, eller hvis der sker overvågning af et sommerhus
for at modvirke indbrud, hvor der særligt i vinterhalvåret kan gå
mere end 30 dage, før et indbrud eller tyveri kan konstateres?”
Svar:
Butiksindehaverne kan anmelde kriminalitet til politiet, og har i den
forbindelse allerede mulighed for at opbevare billed- og lydoptagelser, der
optages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende
øjemed i længere tid end de 30 dage, der følger af tv-overvågningsloven, jf.
lovens § 4 c, stk. 5. Opbevaringen skal dog være nødvendig af hensyn til
den pågældende anmeldelse. Det vurderes bl.a. på den baggrund ikke, at det
nævnte hensyn kan begrunde en udvidelse af fristen på 30 dage i tv-
overvågningsloven § 4 c, stk. 4.
Efter tv-overvågningslovens § 1, stk. 1, må private ikke foretage tv-
overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til
almindelig færdsel.
Dette forbud omfatter tv-overvågning af enhver offentlig eller privat gade,
plads, vej, bro, tunnel, passage, sti, trappe eller lignende areal, der benyttes
til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter (biler, cykler,
fodgængere mv.).
Forbuddet finder derimod ikke anvendelse i private hjem, inde i butikker,
på kontorer, i befordringsmidler mv.
Hvis en privatperson foretager tv-overvågning af sit sommerhus, samt evt.
sommerhusets grund, vil overvågningen ikke være omfattet af tv-
overvågningsloven, og det vil derfor heller ikke være omfattet af kravet om,
at optagelsen skal slettes efter 30 dage. Dette gælder dog kun så længe,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1327: Spm. om fristen kan forlænges til 60 dage eller 90 dage, hvis den legitime interesse er, at der sker meget organiseret tyveri, hvor butiksindehavere har behov for at kunne sammenligne episoder over tre måneder, jf. svar på spm. 1021
overvågningen ikke sker af en gade, vej, plads eller lignende område, der
benyttes til almindelig færdsel. En sådan tv-overvågning vil som
udgangspunkt også være undtaget fra databeskyttelsesreglerne.
Side 3/3