Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2662888_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
16. februar 2023
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Benedikte Westergren
Hendel
Sagsnr.: 2023-0030-8215
Dok.:
2705009
Besvarelse af spørgsmål nr. 132 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 132 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om der er hjemmel til at filme sundhedspersonale på et vaccinationscenter
Spørgsmål nr. 132 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der er hjemmel til at filme
sundhedspersonale på et vaccinationscenter, herunder om det vil
være at betragte som et offentligt sted? Og vil ministeren rede-
gøre for, hvad status er på borgerens sag hos politiet, og hvilke
muligheder politiet har for at få videoen fjernet hos Facebook,
jf. REU alm. del
bilag 28?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 264 a, 1. pkt., straffes den, som uberettiget fotogra-
ferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder.
”Ikke
frit tilgængeligt sted” skal som udgangspunkt forstås på samme måde
som i § 264, stk. 1, nr. 1, om husfredskrænkelse. Beskyttelsen omfatter så-
ledes personer i huse og på andre afgrænsede steder, som ikke er frit tilgæn-
gelige. Stedet kan f.eks. være afgrænset af en mur, et plankeværk eller en
hæk. Det er ikke afgørende, om en adgangsvej (f.eks. en dør eller en låge)
er låst. Bestemmelsen gælder ikke, hvis stedet er frit tilgængeligt, eksem-
pelvis fordi det er åbent for besøgende eller kunder. Der henvises til Straf-
felovrådets betænkning nr. 1563/2017 om freds- og ærekrænkelser, side 24f.
Efter straffelovens § 119 a, stk. 1, straffes den, som krænker offentligt an-
sattes fred ved at kontakte, forfølge eller på anden måde chikanere den på-
gældende under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af
samme, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Udtrykket
”på
anden måde chikanere” skal forstås bredt og kan omfatte alle
typer af handlinger, herunder fysisk ageren og forskellige former for kom-
munikation. Der kan eksempelvis være tale om videooptagelse eller foto-
grafering af den beskyttede person i private sammenhænge eller videregi-
velse, herunder offentliggørelse, af private personoplysninger mv. Derimod
vil forfølgelse, overvågning eller observation, herunder ved brug af kamera,
af den beskyttede person i en arbejdsmæssig situation normalt ikke være
omfattet af bestemmelsen. Der kan dog være tilfælde, som omfattes af be-
stemmelsen. Det vil bl.a. kunne være tilfældet, hvis der samtidig fremsættes
udtalelser af chikanøs karakter, herunder f.eks. om den pågældendes børn
mv. eller om private personoplysninger såsom privat adresse eller telefon-
nummer mv. Handlingen skal generelt kunne anses for egnet til at udgøre
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om der er hjemmel til at filme sundhedspersonale på et vaccinationscenter
en krænkelse af den beskyttede persons fred. Der skal endvidere være tale
om adfærd af en sådan karakter og grovhed, at der kan siges at foreligge
chikane af den pågældende. Der henvises til Folketingstidende 2016-17, til-
læg A, L 73 som fremsat, side 34-35.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse, hvis adfærden har karakter af en yt-
ring, der er beskyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 10, sådan som denne bestemmelse fortolkes af Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol. Dette indebærer, at der ikke i medfør af bestem-
melsen kan pålægges strafansvar i tilfælde, hvor det vil være i strid med
artikel 10, jf. ovennævnte lovforslag, side 35.
2.
Justitsministeriet har været i dialog med relevante organisationer om, at
flere faggrupper i den offentlige forvaltning oplever at blive video- eller lyd-
optaget, hvorefter optagelserne bliver delt på sociale medier på en måde,
hvorved nogle offentligt ansatte føler sig hængt ud, chikaneret eller truet.
Herudover har Justitsministeriet i forlængelse af Folketingets beretning af
28. juni 2022 til beslutningsforslag nr. B 173 om at sikre bedre vilkår for
anonymisering af danske politibetjente nedsat en arbejdsgruppe, der skal
udarbejde mulige løsninger på problemstillingen. Arbejdsgruppens forslag
forventes at foreligge i løbet af foråret 2023.
3.
Med hensyn til den konkrete sag har Justitsministeriet til brug for besva-
relsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst
følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydøstjyllands Politi og Syd- og Sønderjyllands Politi.
Sydøstjyllands Politi oplyser, at politikredsen den 8. december
2022 modtog en telefonisk anmeldelse fra Region Midtjylland
om, at en mand den 7. december 2022 havde indfundet sig på et
COVID-19 vaccinationscenter i Kolding. Ifølge anmeldelsen
filmede manden det offentligt ansatte sundhedspersonale på ste-
det og udviste en chikanøs adfærd ved at optræde udfarende og
ytrede diverse beskyldninger, som eksempelvis at sundhedsper-
sonalet var ”skyldig i folkemord”. Videoen er efterfølgende ble-
vet delt på Facebook i en gruppe kaldet ”Kend din Grundlov”.
En politipatrulje fra Sydøstjyllands Politi kørte den 9. december
2022 ud til det pågældende vaccinationscenter med henblik på
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om der er hjemmel til at filme sundhedspersonale på et vaccinationscenter
nærmere undersøgelse af sagens omstændigheder, og patruljen
fik i den forbindelse udleveret videoovervågning fra stedet.
Den 22. december 2022 modtog Sydøstjylland Politi en henven-
delse fra Syd- og Sønderjyllands Politi, der oplyste, at de havde
flere sager med lignende gerningsindhold og potentielt samme
gerningsperson, og oplyste i den forbindelse navnet på en mis-
tænkt. Det er aktuelt Sydøstjyllands Politis opfattelse, at der er
tale om samme gerningsperson.
Den 16. januar 2023 oplyste Syd- og Sønderjyllands Politi til
Sydøstjyllands Politi, at de aktuelt har flere lignende sager med
samme mistænkte og anmodede i den anledning om, at sagen
blev oprettet som en overtrædelse af straffelovens § 119 a, samt
at sagen oversendes til samlet behandling i Syd- og Sønderjyl-
lands Politi.
Sagen er den 24. januar 2023 blevet oversendt til Syd- og Søn-
derjyllands Politi til yderligere sagsbehandling.
For så vidt angår politiets generelle muligheder for at få videoen
fjernet hos Facebook bemærker Sydøstjyllands Politi samt Syd-
og Sønderjyllands Politi, at en sådan proces foregår via anmod-
ning til Nationalt Cyber Crime Center (NC3), som er en afdeling
i National enhed for Særlig Kriminalitet. Efter anmodning fra
NC3 kan Facebook fjerne materiale, herunder videoer, hvis det
skønnes at overtræde Facebooks interne retningslinjer.
Anmodning herom er i den konkrete sag ikke fremsendt til Fa-
cebook og beror på Syd- og Sønderjyllands Politis vurdering af
sagen.”
Side 4/4