Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2768847_0001.png
Bilag 20
ØSTJYLLANDS
ACTIONCARD
OM ANVENDELSE
KROPSKAMERAER I OPERATIV FÆRDSELSAFDELING
1. Baggrund
Kropskameraer kan anvendes når det sker for at forebygge, efterforske, afsløre
eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner,
herunder for at beskytte mod eller forebygge trusler mod den offentlige sikker-
hed. Kameraføreren og en evt. aktionsleder skal altid have formålet med opta-
gelserne for øje.
Det er endvidere en forhåbning, at anvendelsen af kropskameraer kan virke
konfliktnedtrappende, når den eller de personer man står overfor bliver be-
kendte med, at politiet optager korrespondancen mellem politiet og de implice-
rede parter.
Optagelserne vil endvidere kunne indgå i behandlingen af klagesager, DUP-sa-
ger, disciplinærsager, erstatningssager eller til brug for besvarelse af folketings-
spørgsmål mv.
Actioncardet omfatter brug af kropskamera i forbindelse med planlagte aktioner
og i forbindelse med almindelige politiforretninger, uanset om opgaven løses i
uniform eller civil.
Kameraet kan benyttes under daglig patrulje eller under kommando eks. ved al-
mindelige politiforretninger. Beslutningskompetencen i forhold til anvendelsen
af hjelmkameraet ligger hos den enkelte kamerafører, personalelederen eller en
evt. aktionsleder.
Kameraet må alene anvendes i forbindelse med forebyggelse eller som doku-
mentation til sagsbehandling.
Kameraet kan uden for retsplejeloven anvendes på:
Offentlig vej og plads.
Offentligt tilgængelige områder på f.eks. skoler, biblioteker og hospita-
ler.
Forretninger, restauranter og barer inden for åbningstiden.
Sports- og kulturarrangementer med almindelig publikumsadgang (ad-
gang kan dog være betinget af forbud mod fotografering).
Hvad der umiddelbart kan ses i befordringsmidler så som biler, både
mv., der befinder sig på frit tilgængelige steder.
Optagelser på ikke frit tilgængelige steder:
Ved observation af ikke frit tilgængelige steder, som er omfattet af retsplejelo-
ven, forstås områder så som:
Private huse og haver.
Private fællesområder, herunder trappeopgange, kældre, gårdspladser
mv.
Det medfører, at der i den forbindelse gælder følgende krav til optagelse de på-
gældende steder, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 1:
1) Optagelsen (indgrebet) må antages at være af væsentlig betydning for efter-
forskningen, og
2) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængselstraf.
Såfremt et kamera, på baggrund af ovenstående, er besluttet aktiveret, må ka-
meraet som udgangspunkt ikke deaktiveres før situationen, der gav anledning
til aktivering, er tilendebragt, medmindre forholdet omfattes af retsplejelovens §
2. Anvendelse
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1317: Spm., om det er en god ide at indføre bodycams i politiet for alle politifolk
2768847_0002.png
Bilag 20
ØSTJYLLANDS
791 a, stk. 1, og der ikke er hjemmel til yderligere optagelse – eksempelvis fordi
der ikke er tale om et forhold, der kan medføre fængselsstraf.
3. Lagring af optagelser
Lagring må kun ske på stand-alone PC, der er placeret i operativ færd-
selssektions lokaler på politigården i Randers.
- Optagelser skal lagres på PC´en i forbindelse med vagtens afslutning.
- Optagelser gemmes i særskilt mappe med egen WRX-kode og i undermappe
for henholdsvis optagelser, der skal gemmes eller ikke gemmes.
- Uagtet om der er tale om optagelser, der skal gemmes eller ikke gemmes skal
optagelserne lagres i korrekt datomappe.
Fremgangsmåde.
- Kameraet sluttes til pc’en med kabel og tændes. Alternativt udtages memory-
kortet og isættes kortlæseren.
- Optagelser trækkes over i den relevante mappe, jf. ovenfor.
Videooptagelser må ikke gemmes i mere end 30 dage. Undtaget herfor er opta-
gelser, der skal bruges som bevis i en straffesag, eller såfremt optagelserne
skal kunne indgå i behandlingen af klagesager, DUP-sager, disciplinærsager,
erstatningssager eller til brug for besvarelse af folketingsspørgsmål mv.
Er der tvivl om, hvorvidt en optagelse skal gemmes afklares dette med perso-
nalelederen – alternativt afdelingslederen i dennes fravær.
Den enkelte medarbejder er selv ansvarlig for, at optagelser, der ikke skal bru-
ges som bevis mv., og som er sikret i egen WRX-mappe, bliver slettet efter 30
dage.
4. Håndtering af optagel-
ser
STAMOPLYSNINGER:
Klassifikation:
Titel:
Kaldenavn:
Udstedt af:
Med virkning for:
Dokumentrelation:
(Hjemmel)
Til Tjenestebrug
Actioncard om anvendelse af kropskamera i Operativt Center, Færdselssektion
1
Operativ Leder Operativ Færdselsafdeling – Amrik Singh Chadha, pk.
Østjyllands politikreds
Lovbekendtgørelse nr. 1445 af 29. september 2020 af lov om rettens pleje (rets-
plejeloven).
Lovbekendtgørelse nr. 1650 af 17. november 2020 af straffeloven.
Lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019 af lov om politiets virksom-
hed (politiloven).
Lov nr. 410 af 27. april 2017 om retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger (retshåndhævelsesloven) med senere ændringer.
Pilotprojekt for anvendelse af kropskamera
Østjyllands Politi, Operativt Center, Færdselssektion 1
1. maj 2021 til 30. september 2021
010521
Resume:
Dokumentejer:
Træder i kraft:
Underskriftsdato:
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1317: Spm., om det er en god ide at indføre bodycams i politiet for alle politifolk
2768847_0003.png
Bilag 20
ØSTJYLLANDS
Journalnummer:
Ophæver:
Relaterede dokumenter:
Actioncard om Politiets anvendelse af krops- og hjelmkameraer samt køretøjs-
monterede kameraer (NBC jr.nr: 2020-0556960).
3