Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2768831_0001.png
Bilag 4
Sondring imellem frit- og ikke frit tilgængeligt område ift. anvendelse af kamera
Frit tilgængelige områder:
Offentlig vej og plads.
Offentligt tilgængelige områder på
f.eks. skoler, biblioteker og
hospitaler.
Forretninger, restauranter og barer
inden for åbningstiden.
Sports- og kulturarrangementer
med almindelig publikumsadgang
Hvad der umiddelbart kan ses i
befordringsmidler så som biler,
både mv., der befinder sig på frit
tilgængelige steder.
Ikke frit tilgængelige områder:
Private huse og haver.
Private fællesområder, herunder
trappeopgange, kældre,
gårdspladser mv.
Krav til optagelse jf. retsplejelovens § 791 a,
stk. 1:
1. Optagelsen (indgrebet) må antages
at være af væsentlig betydning for
efterforskningen,
2. efterforskningen vedrører en
lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængselstraf.
Deaktivering af kamera
Som udgangspunkt skal et kamera først slukkes når episoden, der gav anledning til
aktiveringen er afsluttet, medmindre forholdet omfattes af retsplejelovens §791 a, stk. 1
(
ikke frit tilgængeligt sted
) og der f.eks. ikke er tale om et forhold, som kan medføre
fængselsstraf.
Skitsering af dilemmaer for hvornår kameraet tændes eller ikke tændes
Der vil jf. ovenstående skulle ske en konkret vurdering hos den enkelte kollega i situationer, hvor
kameraet er blevet aktiveret på et
frit tilgængeligt område
, men efterfølgende geografisk bevæger
sig til et
ikke frit tilgængeligt område
. Kollegaen skal her være opmærksom på, at retsplejelovens
bestemmelser går forud for reglen om, at et kamera som udgangspunkt ikke deaktiveres, før
episoden, som gav anledning til aktivering, er afsluttet. Det er endvidere vigtigt i de situationer, hvor
en ønsket aktivering af kameraet ikke tydeligt foretages på et frit tilgængeligt sted, at man er
opmærksom på, hvornår reglerne i retsplejeloven er opfyldt.
Dette skisme kan give anledning til en række dilemmaer for den kollega, der er iført kamera.
Følgende overvejelser er vigtige i forbindelse med aktivering/ikke-aktivering/deaktivering af
kameraet:
Aktiveres kameraet på et ikke frit tilgængeligt område, alene fordi jeg føler mig utryg og
vurderer, at situationen kan udvikle sig til fare for mig og mine kolleger, er der ikke på dette
tidspunkt tale om en efterforskning af en lovovertrædelse, der kan medføre fængsel – Her
skal det grundigt overvejes, hvilke argumenter, der er for at aktivere kameraet.
Jeg er i gang med en eftersættelse, som starter på et frit tilgængeligt område, men fortsætter
til et ikke frit tilgængeligt område. Kameraet er fortsat aktiveret, da jeg bevæger mig ind på
et ikke frit tilgængeligt område (som f.eks. en baggård/have/opgang) - Her skal man
efterfølgende kunne argumentere for, hvorfor man valgte ikke at deaktivere kameraet (f.eks.
grundet det uopsættelige i opgaven).
Jeg er kaldt ud til tumult i en lejlighed og er usikker på, hvad jeg kommer ud til. Opgang og
lejlighed er kategoriseret som et ikke frit tilgængeligt sted – Her skal man overveje samt
kunne begrunde, hvilke grunde der kan være for at aktivere kameraet.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1317: Spm., om det er en god ide at indføre bodycams i politiet for alle politifolk
2768831_0002.png
Bilag 4
Det vigtigste er, at kollegaen rent fagligt kan stå på mål for sine valg mht. aktivering/deaktivering af
kameraet, da vi må forvente, at forsvarsadvokater m.fl. vil interessere sig for disse overvejelser. Der
er dermed IKKE ”fri adgang” til at filme på ikke frit tilgængelige steder, uden at tage retsplejelovens
regler på området i betragtning.