Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2811729_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 18. september 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1315 (alm.
del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1315:
Vil ministeren garantere, at udlændingemyndighederne har opfyldt forpligtelserne
til at indberette udlændinge, der ikke er statsborgere i et Schengenland eller et
land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, som uønsket til Schengens informati-
onssystem (SIS) i medfør af udlændingelovens § 58 g, og vil ministeren endvidere
redegøre for, om der er råderum inden for Danmarks internationale forpligtelser til
i udlændingeloven at udvide råderummet for, hvornår danske myndigheder skal
indberette tredjelandsborgere til SIS, således at der skal ske dansk indberetning af
kriminelle til SIS i videst muligt omfang?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
dels ønskes oplysninger om, hvorvidt udlændingemyndighederne opfylder forplig-
telserne til at indberette tredjelandsstatsborgere, som er udvist på baggrund af kri-
minalitet, i Schengen-informationssystemet (SIS) i medfør af udlændingelovens §
58 g, dels om der inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser er
mulighed for i videre omfang end i dag at foretage indberetning i SIS af indrejsefor-
bud vedrørende tredjelandsstatsborgere, som er udvist på baggrund af kriminalitet.
2.
Indberetning i SIS er reguleret af SIS-grænseforvaltningsforordningen, der trådte
i kraft den 7. marts 2023. Betingelserne for indberetning af indrejseforbud fremgår
af forordningens artikel 24.
Det følger heraf, at tredjelandsstatsborgere, der er udvist på baggrund af strafbare
handlinger, hvor en frihedsstaf på minimum et år er foreskrevet, indberettes med
et indrejseforbud i SIS.
Det følger videre, at tredjelandsstatsborgere, som udvises administrativt på bag-
grund af strafbare handlinger eller ved dom for lovovertrædelser med en straffe-
17. januar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 14502
2487711
Side
1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1315: Spm. om ministeren vil garantere, at udlændingemyndighederne har opfyldt forpligtelserne til at indberette udlændinge, der ikke er statsborgere i et Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, som uønsket til Schengens informationssystem (SIS) i medfør af udlændingelovens § 58 g?
ramme på under et år, ikke opfylder betingelserne for indberetning af indrejsefor-
bud i SIS. Hvis et sådant indrejseforbud er omfattet af udsendelsesdirektivet, vil det
dog kunne indberettes i medfør af grænseforvaltningsforordningen.
3.
Udsendelsesdirektivet finder anvendelse på tredjelandsstatsborgere med ulov-
ligt ophold på medlemsstatens område. Direktivets formål er at fastsætte klare,
gennemsigtige og retfærdige fælles standarter og procedurer med henblik på at
sikre en effektiv tilbagesendelsespolitik.
Det følger af udsendelsesdirektivet, at medlemsstaterne kan beslutte ikke at an-
vende direktivet på tredjelandsstatsborgere, som er genstand for tilbagesendelse
som følge af en strafferetlig sanktion i henhold til national ret. Danmark har i med-
før heraf besluttet, at udsendelsesdirektivet ikke skal finde anvendelse for tredje-
landsstatsborgere, som er udvist på grund af strafbare handlinger.
Det skyldes, at en fuld implementering af udsendelsesdirektivet ville sætte en
række begrænsninger i forhold til national ret. Danmark ville bl.a. være begrænset
i forhold til fastsættelse af et indrejseforbuds længde, som i henhold til udsendel-
sesdirektivet ikke må overstige fem år, medmindre tredjelandsstatsborgeren udgør
en alvorlig trussel mod den offentlige orden, den offentlige sikkerhed eller den na-
tionale sikkerhed. Indrejseforbuddet kan dog ikke meddeles for bestandigt, jf. EU-
domstolens afgørelse C-297/12,
Filev og Osmani.
Danmark ville ligeledes være be-
grænset i forhold til perioden for frihedsberøvelse i forbindelse med tilbagesen-
delse, hvor udsendelsesdirektivet fastslår, at den maksimale periode for frihedsbe-
røvelse af tredjelandsstatsborgere i forbindelse med tilbagesendelse ikke må over-
stige 18 måneder.
Indrejseforbud som følge af administrative udvisninger på baggrund af strafbare
handlinger eller udvisninger ved dom med en strafferamme på under et år er såle-
des hverken
for Danmarks vedkommende
omfattet af udsendelsesdirektivet el-
ler SIS-grænseforvaltningsforordningen og kan derfor ikke indberettes i SIS.
4.
Reglerne for indberetning i SIS fremgår udlændingelovens § 58 g. Det følger af §
58 g, stk. 1, bl.a., at indrejseforbud meddelt som følge af strafbare handlinger skal
indberettes i SIS. Det fremgår imidlertid ikke af bestemmelsen, at indrejseforbud
som følge af administrative udvisninger på baggrund af strafbare handlinger og
domme for lovovertrædelser med en strafferamme under et års fængsel ikke kan
indberettes i SIS. Indberetningsreglerne i den nye grænseforvaltningsforordning er
således ikke fuldt ud afspejlet i bestemmelsen.
Der er siden ikrafttrædelse af den nye grænseforvaltningsforordning administreret
i overensstemmelse hermed, hvorfor der ikke er sket uretmæssig indberetning af
den omfattede persongruppe i SIS. Der er imidlertid 36 personer, som er blevet
vejledt forkert om, at de vil blive indberettet i SIS. Udlændingemyndighederne vil, i
det omfang det er muligt, kontakte de pågældende med henblik på at give en kor-
rekt vejledning.
Side
2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1315: Spm. om ministeren vil garantere, at udlændingemyndighederne har opfyldt forpligtelserne til at indberette udlændinge, der ikke er statsborgere i et Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, som uønsket til Schengens informationssystem (SIS) i medfør af udlændingelovens § 58 g?
Indrejseforbud, der ikke kan indberettes i SIS efter grænseforvaltningsforordnin-
gen, vil i alle tilfælde blive indberettet i Kriminalregisteret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil fremsætte et lovforslag, som bringer ud-
lændingelovens § 58 g fuldt ud i overensstemmelse med grænseforvaltningsforord-
ningen.
5.
Som beskrevet ovenfor vil Danmark ved fuld implementering af udsendelsesdi-
rektivet kunne indberette udlændinge, der er administrativt udvist på baggrund af
strafbare handlinger, og udlændinge, der er udvist ved dom for en lovovertrædelse
med en strafferamme på under et år. En sådan implementering af udsendelsesdi-
rektivet vil dog samtidig have andre følgevirkninger og begrænsninger på udlæn-
dingeområdet i forhold til bl.a. mulighederne for frihedsberøvelse og meddelelse
af indrejseforbud, som efter min mening vil være uhensigtsmæssige.
På den baggrund finder jeg det ikke hensigtsmæssigt at implementere udsendel-
sesdirektivet fuldt ud.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
3/3