Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2656216_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. februar 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nathalie Mielche Spottag
Sagsnr.: 2023-0030-8095
Dok.:
2689089
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Står i den værste situation: - Vi har alt for mange fanger
Spørgsmål nr. 13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Står i den værste situa-
tion: -
Vi har alt for mange fanger”, bragt på ekstrabladet.dk den
3. januar 2023, og vil ministeren på baggrund af oplysningerne
fremsende en tabel over nationaliteterne for de 41,3 procent va-
retægtsfængslede i Danmark med angivelse af, hvor mange af
de danske statsborgere, der har erhvervet dansk indfødsret ved
erklæring eller naturalisation enten som ansøgere, bipersoner el-
ler efterkommere?”
Svar:
1.
Jeg er helt bevidst om, at kriminalforsorgen befinder sig i en meget van-
skelig situation, hvor antallet af indsatte er stigende, samtidig med at antallet
af fængselsbetjente har været faldende. Det betyder, at kriminalforsorgens
ansatte oplever en meget presset hverdag, og det er uholdbart. Som det frem-
går af nedenstående bidrag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen er der på
den korte bane taget en række initiativer, der skal styrke både rekrutteringen
og fastholdelsen af fængselsbetjente. Der er bl.a. oprettet tre nye skoler, hvor
man kan uddanne sig til fængselsbetjent, og eleverne får nu løn under hele
uddannelsen. Men der er behov for, at vi gør mere i de kommende år, og det
vil jeg have fokus på som justitsminister.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for kriminalforsorgen kan oplyse, at de udfor-
dringer, som kriminalforsorgen aktuelt er stillet overfor, vedrø-
rende fængselsbetjente, belæg og pladser, og som formand for
Fængselsforbundet, Bo Yde Sørensen, skitserer i Ekstra Bladet
d. 3. januar 2023, er genkendelige. Kriminalforsorgen står på
denne måde aktuelt med betydelige driftsudfordringer, der er
drevet af, at fængslerne og arresterne tager imod flere indsatte,
end kapacitet og bemanding tilsiger.
Belægget i fængsler og arrester er således steget markant fra
3.495 den 1. januar 2018 til 4.119 den 9. januar 2023, hvilket
udgør en stigning på 624 indsatte. Direktoratet for kriminalfor-
sorgen forventer, at belægget fortsat vil stige i 2023. Samtidig
har den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse i 2019, 2020 og
2021 været på over 100 pct., mens kapacitetsudnyttelsen i 2022
har ligget på 99,6 pct. Dette på trods af, at der siden indgåelsen
af flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi 2018-2021 og
frem til 9. januar 2023 er idriftsat i alt 610 nye pladser.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Står i den værste situation: - Vi har alt for mange fanger
Særligt på arrestpladser er kriminalforsorgen udfordret af det
høje belæg. Den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse har her
været på over 100 pct. i perioden 2018-2022. Derfor har det i
perioder f.eks. været nødvendigt at anvende dobbeltbelæg, hvor
to indsatte er blevet placeret i én celle, eller hvor fællesarealer
er blevet anvendt som midlertidige pladser.
På bemandingssiden er der samtidig sket en markant nedgang i
antallet af fængselsbetjente fra gennemsnitligt 2.210 årsværk i
2018 til gennemsnitligt 1.899 årsværk i 2022 (opgjort for januar-
november), svarende til et fald på 311 årsværk. Dette har bl.a.
medført et behov for et omfattende overarbejde blandt fængsels-
betjente for at sikre orden og sikkerhed i kriminalforsorgens in-
stitutioner.
Det høje belæg og manglen på fængselsbetjente har således
igennem de seneste år medført en meget vanskelig situation for
kriminalforsorgen, som blandt andet adresseres i den seneste af-
tale for kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, hvor det er be-
sluttet, at der skal etableres 326 nye fængselspladser i Danmark,
og at der skal lejes 300 fængselspladser i udlandet. Dertil kom-
mer, at det er besluttet at udvide kapaciteten i den planlagte om-
rådearrest på Sjælland fra 200 til 400 pladser og oprette et nyt
og moderne fængsel med op til 400 pladser.
Det er imidlertid en afgørende forudsætning for at idriftsætte ny
kapacitet, at der er tilstrækkeligt uniformeret personale til at
drive fængslerne og arresterne. Henset til den kritiske beman-
dingssituation har kriminalforsorgen i efteråret 2022 været nød-
saget til at udskyde ibrugtagning af planlagte kapacitetsudvidel-
ser og inaktivere pladser for at frigøre bemanding.
Kriminalforsorgen arbejder derfor også målrettet på at sikre
mere uniformeret personale. Foruden et løbende fokus på at fri-
gøre fængselsbetjente i drift til brug for postbesættelse andre
steder er der med flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 sat fokus på at styrke rekrutteringen og fastholde
uniformerede medarbejdere i kriminalforsorgen. Som følge
heraf har kriminalforsorgen blandt andet etableret tre nye skole-
afdelinger, herunder en permanent skole i Nykøbing Falster og
en pop-up skole i henholdsvis Odense og Esbjerg. Endvidere er
der udviklet en ny og forbedret fængselsbetjentuddannelse, der
er igangsat et arbejde med at etablere et internt psykologkorps
samt et arbejde med at etablere en kompetenceudviklingsenhed,
der skal skabe bedre rammer for kompetenceudvikling og efter-
uddannelse af fængselsbetjente. Samtidig er der allerede indført
løn i stedet for SU for fængselsbetjentelever samt igangsat flere
omfattende rekrutteringskampagner.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Står i den værste situation: - Vi har alt for mange fanger
2656216_0004.png
2.
I tabellen nedenfor vises fordelingen på nationaliteter af de
1.610 varetægtsarrestanter, der var indsat den 31. januar 2021.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er tal fra denne dato, som
er anvendt i SPACE I rapporten, hvor andelen af varetægts-
fængslede udgjorde 41,3 procent af alle indsatte i Danmark. Det
bemærkes, at nationaliteter, som er repræsenteret med under 5
indsatte, af diskretionshensyn er samlet under betegnelsen ”øv-
rige”.
Det bemærkes, at Direktoratet for Kriminalforsorgen ikke har
oplysninger om, hvor mange af de 988 danske statsborgere der
har erhvervet dansk indfødsret ved erklæring eller naturalisation
enten som ansøgere, bipersoner eller efterkommere. Kriminal-
forsorgens klientsystem angiver alene oplysninger om indsattes
nuværende statsborgerskab.
Statsborgerskab
Arrestanter
31.1.2021
d.
Afghanistan
Albanien
Algeriet
Bosnien-Hercegovina
Danmark
Gambia
Ghana
Holland
Indien
Irak
Iran
Jugoslavien
Kosovo
Libanon
Libyen
Litauen
Makedonien
Marokko
Nigeria
Norge
Pakistan
Polen
Rumænien
Rusland
Serbien
Somalia
13
11
14
11
988
6
8
5
8
39
20
6
5
7
5
21
6
23
13
6
11
33
50
13
12
32
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Står i den værste situation: - Vi har alt for mange fanger
2656216_0005.png
Spanien
Statsløs
Sverige
Syrien
Thailand
Tunesien
Tyrkiet
Tyskland
Ukendt
Ukraine
Ungarn
Vietnam
Øvrige
I alt
5
13
25
25
9
7
27
6
5
6
5
18
93
1.610
Tallene er trukket den 9. januar 2023 og afspejler de registreringer, der var foretaget
på det pågældende tidspunkt.
Inddelingskriterierne for arrestanter er i overensstemmelse med tallene videregivet
til SPACE I rapporten, hvor
’Arrestanter’ udgøres af varetægtsarrestanter, anholdte
samt fængslede i henhold til udlændingeloven.”
Side 5/5