Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2763140_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. oktober 2023
Politikontoret
Ted Rosenbaum
2023-05665
2976340
Besvarelse af spørgsmål nr. 1291 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1291 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1292: Spm., om den etniske baggrund og statsborgerskabet på de unge under 15 år og personer fra 18 år og opefter, der siden 2018 er blevet sigtet og evt. dømt for at besidde kniv på offentligt sted
Spørgsmål nr. 1291 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse den etniske baggrund og
statsborgerskabet på de personer, der er blevet sigtet og evt.
dømt siden 2018 for at besidde kniv eller andre lignende
stikvåben på offentligt tilgængeligt sted, og vil ministeren
informere om, hvilken straf de pågældende er blevet idømt og
hvor mange gengangere der er, jf. Justitsministeriets
pressemeddelelse af 8. september 2023 ”Tal for 2023: Over 300
sigtelser blandt unge mellem 15 og 18 år for ulovligt at besidde
kniv på et offentligt tilgængeligt sted”?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
trukket oplysninger om antallet af personer, der henholdsvis er
sigtet og har fået en fældende afgørelse for overtrædelse af
knivlovens § 1 på et offentligt tilgængeligt sted (gerningskode
84180) i årene fra 2018 og frem, jf. bilag 1, tabel 1. Personerne
er opdelt efter, om de på gerningstidspunktet var under 15 år,
15-17 år eller fyldt 18 år.
Rigsadvokaten skal i den forbindelse bemærke, at det følger af
straffelovens § 15, at handlinger foretaget af børn under 15 år
ikke straffes. Det forhold, at en mistænkt er under 15 år, er dog
ikke til hinder for, at den pågældende gøres til genstand for en
politimæssig efterforskning med henblik på at opklare den
begåede kriminalitet.
De personer under 15 år, som fremgår af bilag 1, tabel 1, har
således ikke været sigtet eller fået en fældende afgørelse i
traditionel forstand. De fremgår dog under sigtelser og fældende
afgørelser, når der laves datatræk på baggrund af registreringer
i POLSAS, da personer under 15 år registreres, men fremgår
med en særlig persontype for mindreårige (U15), ligesom
personerne er tildelt en markering, der viser, at sagen er afsluttet
for politiet og anklagemyndigheden, eksempelvis fordi sagen
overdrages til Ungdomskriminalitetsnævnet.
Det bemærkes endvidere, at det ikke er muligt at trække
oplysninger fra POLSAS om etnicitet, hvorfor kategoriseringen
er foretaget efter, hvilken nationalitet personerne er registeret
med i POLSAS. Det bemærkes desuden, at antallet af
gengangere er opgjort som antallet af personer, der har overtrådt
samme bestemmelse i perioden fra 2018 til 2023, som
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1292: Spm., om den etniske baggrund og statsborgerskabet på de unge under 15 år og personer fra 18 år og opefter, der siden 2018 er blevet sigtet og evt. dømt for at besidde kniv på offentligt sted
datatrækket omfatter, uanset hvilken alder personen havde ved
den tidligere overtrædelse. Overtrædelser af knivloven før 2018
tæller således ikke med som gengangere i tabellen.
Rigsadvokaten har fra Kriminalregisteret (KR) endvidere
trukket oplysninger om den idømte straf for overtrædelse af
knivlovens § 1 på offentligt tilgængelige steder, jf. bilag 1, tabel
2. Tabellen indeholder alene sager med fældende afgørelse for
ét forhold (rene sager), hvor straffen ikke er fastsat som en
fællesstraf med en tidligere idømt straf. Sanktionen er opdelt
efter, om der er idømt bøde eller fængselsstraf i intervallerne
mindre end 30 dage, 30-89 dage og mindst 90 dage, om der er
givet en indenretlig advarsel, eller om der er idømt en
foranstaltning efter straffelovens §§ 68-70. Personerne er også i
denne tabel opdelt efter, hvilken nationalitet de er registeret med
i POLSAS.
Det bemærkes, at de sager, der fremtræder uden nogen form for
sanktion i tabellen, dækker over sager, der er registeret med
oplysninger om, at der ikke er fastsat en tillægsstraf efter
straffelovens § 89. Det bemærkes endvidere, at
uoverensstemmelserne mellem antallet af personer, der er
registreret med ukendt nationalitet og fremgår med ukendt alder,
i datatrækkene fra POLSAS og KR navnlig skyldes, at der ikke
fuldt ud kan skabes den rette kobling mellem de to systemer.
Tilsvarende skyldes markeringer med ”-” i tabellerne også
udfordringer i forhold til kobling mellem de to systemer.
Endelig bemærkes det, at data i bilag 1 vedrører henholdsvis
personer under 15, 15-17-årige personer og personer fra 18 år
og op, opgjort som antallet af sigtede personer, mens den i
spørgsmålet omtalte pressemeddelelse vedrører 15-18-årige,
opgjort som antallet af forhold, hvor der er foretaget sigtelse.
Afgrænsningen i bilag 1 er valgt, fordi der i det samtidige
spørgsmål nr. 1292 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg er
spurgt til unge under 15 år og personer fra 18 år og op. Det
bemærkes desuden, at data i bilag 1, tabel 1, er opdateret pr. 1.
september 2023, mens data i pressemeddelelsen er opdateret pr.
3. juli 2023. Data i bilaget kan således variere fra
pressemeddelelsen.”
Side 3/3