Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2761094_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2023
Strafferetskontoret
Julie Heidi Sørensen
2023-0030-9440
2972958
Besvarelse af spørgsmål nr. 1285 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1285 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Tue Vemmelund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1285: Spm., om den lange sagsbehandlingstid i politiet og retssystemet generelt kan medføre, at anklagemyndigheden bliver afskåret fra at nedlægge påstand om udvisning
Spørgsmål nr. 1285 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren bekræfte eller redegøre for, om den lange
sagsbehandlingstid i politiet og retssystemet generelt kan
medføre, at anklagemyndigheden bliver afskåret fra at nedlægge
påstand om udvisning, og hvis dette er tilfældet, vil ministeren
da yderligere redegøre for omfanget af denne problematik og de
tiltag, der er iværksat for at adressere denne udfordring?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Det følger af straffelovens § 82, stk. 2, at det ved straffens
fastsættelse kan indgå som en formildende omstændighed, at
straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden for en
rimelig tid, uden at det kan bebrejdes gerningsmanden.
Sagsbehandlingstiden kommer dog kun i betragtning som
formildende omstændighed, hvis dette er nødvendigt på grund
af
kravet
i
artikel
6
i
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) om behandling af
sagen inden for en rimelig frist.
I praksis vil der som følge heraf godt kunne være sager, hvor
straffen nedsættes pga. lang sagsbehandlingstid, hvilket efter
omstændighederne vil kunne have betydning for mulighederne
for udvisning. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis udvisning
konkret er betinget af, at der idømmes en ubetinget frihedsstraf,
men der pga. lang sagsbehandlingstid kun idømmes en betinget
frihedsstraf. I det tilfælde vil den lange sagsbehandlingstid
således kunne betyde, at betingelserne for udvisning ikke
længere er opfyldt.
Det kan hertil tilføjes, at straffelovens § 82, stk. 2, er indsat ved
lov nr. 2601 af 28. december 2021 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre love
(Implementering af initiativer i aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering
af National Enhed for Særlig Kriminalitet), der trådte i kraft den
1. januar 2022. Bestemmelsen i stk. 2 erstattede den tidligere
bestemmelse i straffelovens § 82, nr. 13, hvoraf det fremgik, at
det ved straffens fastsættelse i almindelighed skulle indgå som
formildende
omstændighed,
at
straffesagen
mod
gerningsmanden ikke er afgjort inden for rimelig tid, uden at det
kan bebrejdes gerningsmanden.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1285: Spm., om den lange sagsbehandlingstid i politiet og retssystemet generelt kan medføre, at anklagemyndigheden bliver afskåret fra at nedlægge påstand om udvisning
Formålet med ændringen af straffelovens § 82 er således at
begrænse anvendelsen af strafnedsættelse grundet lang
sagsbehandlingstid mest muligt inden for rammerne af EMRK.
Dette medfører, at lang sagsbehandlingstid, der ikke kan
bebrejdes gerningsmanden, i modsætning til tidligere kun
kommer i betragtning som formildende omstændighed ved
strafudmålingen, hvis straffastsættelsen ellers ville være i strid
med EMRK artikel 6, stk. 1.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det fremgår af
forarbejderne til det nye stk. 2, at det i alle tilfælde vil bero på
en konkret vurdering, hvornår den tidsmæssige udstrækning af
en sag vil udgøre en krænkelse af artikel 6. Ved vurderingen af
sagsbehandlingstidens rimelighed inddrages kriterierne sagens
kompleksitet, parternes adfærd og de relevante myndigheders
adfærd. Ved vurderingen af myndighedernes adfærd lægges
vægt på sagens betydning for sigtede eller tiltalte. Endelig beror
vurderingen på en helhedsbedømmelse af sagen, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 14 som fremsat, side 11.
Rigsadvokaten skal afslutningsvis bemærke, at det er
Rigsadvokatens umiddelbare vurdering, at det formentlig vil
være begrænset, i hvor mange sager lang sagsbehandlingstid vil
have betydning for, om der kan ske udvisning. Dette gælder ikke
mindst efter ændringen af straffelovens § 82, jf. ovenfor.”
Side 3/3