Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2757822_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2023
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2023-0030-9426
2967004
Besvarelse af spørgsmål nr. 1269 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1269 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1269: Spm. om, at Vestre Landsret den 4/9-2023 i S-2522-22 nedsatte straffen for terrorstøtte til Islamisk Stat (IS) fra fængsel i 5 år til 3 år
Spørgsmål nr. 1269 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, at Vestre Landsret den 4.
september 2023 i S-2522-22 nedsatte straffen for terrorstøtte til
Islamisk Stat (IS) fra fængsel i 5 år til 3 år, og vil ministeren på
baggrund heraf redegøre for, om dommen giver ministeren
anledning til overvejelser, om at skærpe strafniveauet for
terrorstøtte? Vil ministeren endvidere redegøre for de tiltaltes
nationalitet, herunder om de har fået dansk indfødsret ved
erklæring eller naturalisation som hovedpersoner, bipersoner
eller efterkommere heraf, og i bekræftende fald hvad deres
oprindelige nationalitet er, og om der var påstand om
frakendelse af indfødsret eller udvisning i forbindelse med
sagen? Der henvises til indlægget »Fængsel i 3 år for støtte til
IS«, domstol.dk, den 4. september 2023.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Ved Vestre Landsrets dom af 4. september 2023 blev en tiltalt,
T1, straffet med fængsel i 3 år for overtrædelse af navnlig
straffelovens § 114 b, nr. 1, jf. til dels § 21, og § 114 e.
T1 blev fundet skyldig i at have overtrådt straffelovens § 114 e
om terrorfremme ved fra den 14. til den 16. juli 2014 at have
fremmet virksomheden for en person, en gruppe eller en
sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå
handlinger omfattet af straffelovens §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c
eller 114 d, idet T1 indrejste i Syrien, hvor han ved sin
tilstedeværelse og ved at medbringe flere effekter tilskyndede
og dermed støttede bl.a. A’s fortsatte engagement i
terrororganisationen Islamisk Stat (IS).
Landsretten fandt det bevist, at T1 medbragte sandaler, tøj og
shampoo til A, og at T1 ved at deltage i en række aktiviteter med
A i området opmuntrede og ydede moralsk støtte til bl.a. A’s
engagement i IS, hvilket bidrog til at opretholde, bevare og
konsolidere IS’s position eller i øvrigt fremmede IS’s
aktiviteter, hvilket T1 må have indset.
T1 blev endvidere fundet skyldig i at have overtrådt
straffelovens § 114 b, nr. 1, jf. til dels § 21, om direkte eller
indirekte terrorfinansiering og forsøg herpå ved i perioden fra
januar 2014 til november 2016 at have overført godt 191.000 kr.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1269: Spm. om, at Vestre Landsret den 4/9-2023 i S-2522-22 nedsatte straffen for terrorstøtte til Islamisk Stat (IS) fra fængsel i 5 år til 3 år
og forsøgt at overføre godt 39.000 kr. til A og B, som var
tilsluttet IS, hvilket T1 var klar over.
Ved fastsættelsen af straffen lagde landsretten vægt på
forholdenes alvorlige karakter og den tid, der var gået, siden
forholdene blev begået.
T1 var i byretten yderligere fundet skyldig i en overtrædelse af
straffelovens § 114 c, stk. 3, jf. § 21, om forsøg på at lade sig
hverve til at begå handlinger omfattet af straffelovens § 114 eller
§ 114 a (terror eller terrorlignende handlinger) ved i april 2015
at have forsøgt at indrejse i Syrien for at tilslutte sig IS, hvilket
mislykkedes, da han blev tilbageholdt i Tyrkiet. Byretten
fastsatte straffen til fængsel i 5 år. Dette forhold blev han
imidlertid
frifundet for i landsretten, hvilket straffen afspejler.
De strafbare forhold blev begået forud for, at lov nr. 883 af 16.
juni 2020 om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for
overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser) trådte i kraft.
Ved lovændringen blev strafferammerne i bl.a. straffelovens §
114 b og § 114 e forhøjet, idet der efter forarbejderne til
ændringsloven hermed blev tilsigtet en skærpelse af
strafniveauet.
Det følger af straffelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., at hvis
lovgivningen ved pådømmelsen af et strafbart forhold er
forskellig fra den, der gjaldt ved handlingens foretagelse, må
straffen ikke blive strengere end efter den ældre lov. Da de
strafbare forhold blev begået før lovændringen, skulle straffen
til T1 derfor fastsættes uden hensyntagen til den strafskærpelse,
der var tilsigtet med lovændringen.
Det bemærkes, at T1 efter det oplyste alene har dansk
statsborgerskab, hvorfor der ikke blev nedlagt påstand om
frakendelse af indfødsret eller udvisning.
Ved Vestre Landsrets dom blev en anden tiltalt, T2, frifundet for
overtrædelse af straffelovens § 114 e sammen med T1. Et
bestemmende flertal af nævningene fandt det ikke bevist, at T2
under opholdet i Syrien havde fremmet virksomheden for IS.
T2 var i byretten fundet skyldig i forholdet og idømt fængsel i 1
år og 6 måneder. Der var over for T2, der har dobbelt
statsborgerskab, tillige nedlagt påstand om frakendelse af dansk
indfødsret og udvisning, hvilket han i byretten blev frifundet for
under henvisning til den udmålte straf.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1269: Spm. om, at Vestre Landsret den 4/9-2023 i S-2522-22 nedsatte straffen for terrorstøtte til Islamisk Stat (IS) fra fængsel i 5 år til 3 år
Justitsministeriet har desuden indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”Den ene tiltalte erhvervede dansk statsborgerskab som
biperson i forbindelse med en forælders naturalisation med
virkning fra den 22. april 2002 i henhold til lov nr. 205 af 15.
april 2002 om indfødsrets meddelelse. Den tiltalte er tidligere
somalisk statsborger.
Den anden tiltalte erhvervede dansk statsborgerskab som
biperson i forbindelse med en forælders naturalisation med
virkning fra den 28. april 1999 i henhold til lov nr. 364 af 21.
april 1999 om indfødsrets meddelelse. Den tiltalte er tidligere
statsløs palæstinenser.”
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, fandt den skærpelse af
straffen for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser, som blev
gennemført ved lov nr. 883 af 16. juni 2020 om ændring af straffeloven,
ikke anvendelse på de i sagen omhandlede strafbare forhold, da de var
begået før lovens ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk. 1, 1. pkt.
Strafskærpelsen finder dog anvendelse på strafbare forhold, der begås efter
lovens ikrafttræden.
Jeg mener derfor ikke, at dommen giver anledning til at overveje, om
strafniveauet for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser efter den
skærpelse, som blev gennemført i juni 2020, bør ændres.
Side 4/4