Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2757117_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. september 2023
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2023-0030-9404
2962886
Besvarelse af spørgsmål nr. 1245 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1245 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. september 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1245: Spm., om sikkerhedsniveauet og overvågningen af beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård
Spørgsmål nr. 1245 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad
kan ministeren oplyse om sikkerhedsniveauet og over-
vågningen af beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård, og vil
ministeren på baggrund af Al-Qaedas mulige rekruttering af be-
boere med udgangspunkt i de senest formulerede terrortrusler
fra terrororganisationen tage initiativ til en screening af beboere
ud fra terrorpotentiale, iværksætte øget overvågning af udrejse-
centret, infiltrere miljøet ved hjælp af PET og indføre nultole-
rance i forhold til eksempelvis narkokriminalitet, hvilket bør
medføre
øjeblikkelig overflytning til lukket fængsel?” Der hen-
vises til ”Ekspert efter Al-Qaeda-trussel:
Fokus på dansk 'terror-
rede'”, ekstrabladet.dk den 31. august 2023.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Det bemærkes indledningsvist, at kriminalforsorgen driver
Udrejsecenter Kærshovedgård på vegne af Udlændingestyrel-
sen. Kriminalforsorgen har det ledelsesmæssige ansvar for den
daglige drift af udrejsecenteret.
Beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård er bl.a. udlændinge,
der har fået endeligt afslag på asyl, og som ikke medvirker
til udrejsen,
der er udvist af Danmark ved dom, eller
er på såkaldt tålt ophold.
Det er udlændingemyndighederne, der i medfør af reglerne i
hjemrejseloven træffer afgørelse om, hvilke konkrete udlæn-
dinge der skal tage ophold på udrejsecentret (opholdspligt). Op-
holdspligten indebærer, at udlændingen vil skulle bo på udrej-
secenteret og som udgangspunkt overnatte på udrejsecenteret.
Beboerne er imidlertid ikke frihedsberøvede.
2.
Der er mellem Udlændingestyrelsen og kriminalforsorgen
indgået en samarbejdsaftale, en såkaldt operatørkontrakt, som
regulerer samarbejdet mellem parterne om driften af Kærsho-
vedgård, og som nærmere beskriver kriminalforsorgens opgaver
som indkvarteringsoperatør.
Det fremgår bl.a. af kontrakten mellem Udlændingestyrelsen og
kriminalforsorgen, at der er nultolerance over for enhver form
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1245: Spm., om sikkerhedsniveauet og overvågningen af beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård
for kriminalitet og uhensigtsmæssig adfærd. Kriminalforsorgen
skal således politianmelde alle former for kriminalitet og mis-
tanke om kriminelle forhold på udrejsecentret.
Kriminalforsorgen skal endvidere indberette alle former for kri-
minalitet og alvorlige hændelser til Udlændingestyrelsen. Det
gælder således bl.a. chikane, hærværk, tyveri, brandstiftelse,
seksuelle krænkelser, vold og trusler, magtanvendelse samt an-
dre alvorlige konflikter mv.
Kriminalforsorgen skal endelig indberette enhver mistanke om
tegn på radikalisering og voldelig ekstremisme blandt beboere
eller udefra kommende personer, som opsøger udrejsecentret, til
det lokale politi, PET og Udlændingestyrelsen. Indberetning
skal ske, uanset om forholdene er rettet mod beboere på udrej-
secentret, mod personalet eller mod andre personer, som ophol-
der sig på eller besøger udrejsecentrene.”
Justitsministeriet har videre indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet har brug for besvarel-
sen af spørgsmål nr. 1245 (Alm. del) fra Retsudvalget indhentet
et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
er ansvarlig for at tilvejebringe og
drive indkvarteringssteder for asylansøgere m.fl., jf. ud-
lændingelovens § 42 a, stk. 5. I praksis driver en række
indkvarteringsoperatører disse steder på vegne af styrel-
sen. Udrejsecenter Kærshovedgård drives af Kriminalfor-
sorgen.
Udlændingestyrelsen og Politiets Efterretningstjeneste
(PET) forestår løbende oplæring af relevant centerperso-
nale i forhold til at spotte bekymring om radikalisering
med henblik på at kvalificere indberetningerne efter ind-
beretningsordningen.
Bekymring om radikalisering indberettes på et særskilt
skema, og indkvarteringsoperatørerne skal altid sende så-
danne indberetninger direkte til PET samtidig med frem-
sendelsen af indberetningen til Udlændingestyrelsen og
det lokale politi.
Ved indberetninger om bekymring om radikalisering fører
Udlændingestyrelsen kontrol med, om indberetningerne
tillige er sendt til PET og det lokale politi. Hvis der skulle
opstå tvivl om, hvorvidt en indberetning om bekymring
om radikalisering er sendt til PET eller det lokale politi,
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1245: Spm., om sikkerhedsniveauet og overvågningen af beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård
følger Udlændingestyrelsen således konkret op over for
indkvarteringsoperatøren.
Derudover har PET
som modtager af indberetninger om
bekymring om radikalisering
i relevant omfang mulig-
hed for at kontakte indkvarteringsoperatøren med henblik
på at kvalificere den enkelte indberetning.
Udlændingestyrelsen foretager ikke en vurdering af, om
de indberettede forhold giver anledning til at mistænke
den indberettede for at være radikaliseret, ligesom det hel-
ler ikke er styrelsen, der efterforsker på baggrund af de
konkrete indberetninger.””
Justitsministeriet har desuden indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har
oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Midt- og Vestjyllands Politi.
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at der er etableret en
døgnbemandet politivagt på Udrejsecenter Kærshovedgård,
som ledes af en politikommissær med bistand fra en fagkoordi-
nator. Politivagten har kontor på udrejsecentret og foretager
sagsbehandling af sager med tilknytning til udrejsecentret, lige-
som der bl.a. også foretages patruljering i lokalområdet. Der fo-
retages herudover patruljering i lokalområdet af andre patruljer
fra politikredsen, ligesom det er muligt at tilkalde yderligere
personale til udrejsecentret, hvis der er behov herfor.”
Justitsministeriet har endelig indhentet en udtalelse fra Politiets Efterret-
ningstjeneste (PET), som ministeriet kan henholde sig til:
”Det
fremgår af den seneste Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark fra marts 2023, at Center for Terroranalyse (CTA)
vurderer, at det er muligt, at enkelte udviste udlændinge med
sympati for militant islamisme, og hvis udsendelse fra Danmark
ikke kan effektueres, udgør en terrortrussel. Dette gælder også
udlændinge på tålt ophold i Danmark, personer udvist på grund
af fare for statens sikkerhed m.fl. Der er en koncentration af tid-
ligere terrordømte og andre muligt radikaliserede løsladte, som
er udvist i forbindelse med dom, på Udrejsecenter Kærshoved-
gård.
Det er sandsynligt, at nogle udviste terrordømte og personer
med sympati for militant islamisme vil søge at etablere nye net-
værk eller styrke eksisterende netværk med ligesindede under
ophold på Udrejsecenter Kærshovedgård. Kontakten er ikke
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1245: Spm., om sikkerhedsniveauet og overvågningen af beboerne på udrejsecenter Kærshovedgård
nødvendigvis drevet af en interesse for militant islamisme og
kan eksempelvis være motiveret af en fælles fortid og/eller sam-
menlignelige livssituationer. CTA vurderer, at personer på ud-
rejsecentret kan være særligt modtagelige over for radikalise-
ring og påvirkning fra militant islamistiske dagsordener.
PET følger nøje udviklingen i trusselsbilledet i Danmark og
iværksætter de sikkerhedsforanstaltninger, som situationen tilsi-
ger. Dette gælder også udviste terrordømte og radikaliserede,
som befinder sig i Danmark på tålt ophold eller på grund af ud-
sendelsesvanskeligheder, herunder på Udrejsecenter Kærsho-
vedgård.”
Det fremgår bl.a. af
regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at regerin-
gen i forlængelse af de kommende anbefalinger fra myndighederne vil se på
mulige nye kontrolredskaber, der kan medvirke til at sikre en bedre håndte-
ring af løsladte terrordømte og radikaliserede personer uden lovligt ophold.
Det fremgår endvidere, at der bl.a. er behov for at sætte specifikt ind for at
imødegå radikalisering på udrejsecentrene, og at der
i de særlige tilfælde,
hvor myndighederne finder det nødvendigt
skal være bedre mulighed for,
at udviste terrordømte og radikaliserede udlændinge uden lovligt ophold
indkvarteres særskilt.
Den daværende justitsminister nedsatte i december 2020 en tværministeriel
indsatsgruppe (”Bjelkegruppen”), som aktuelt
arbejder på at komme med
anbefalinger til at styrke indsatsen over for terrordømte og radikaliserede
indsatte. Den kommende rapport fra Bjelkegruppen forventes at indeholde
konkrete anbefalinger til at styrke myndighedernes indsats over for terror-
dømte og radikaliserede efter løsladelse. Dette omfatter også udviste udlæn-
dinge, som efter endt afsoning skal indkvarteres på et udrejsecenter.
Det forventes, at Bjelkegruppen bl.a. lægger op til, at der skabes bedre mu-
lighed for at adskille personer fra andre indkvarterede på udrejsecentrene i
de situationer, hvor sikkerhedsmyndighedernes vurderer, at det er nødven-
digt for at undgå, at der dannes radikaliserede netværk, og at centrene ud-
vikler sig til en grobund for radikalisering. Justitsministeriet forventer at
modtage den endelig rapport fra Bjelkegruppen i løbet af 2023. Når rappor-
ten er modtaget, vil regeringen tage stilling til de konkrete anbefalinger.
Side 5/5