Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2754579_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. september 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0030-9392
2959832
Besvarelse af spørgsmål nr. 1230 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1230 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1230: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen »Her det bedst at være tyv: Slipper afsted uden sigtelse«
2754579_0002.png
Spørgsmål nr. 1230 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Her det bedst at være tyv:
Slipper afsted uden sigtelse«, bragt i Sjællandske Medier d. 21.
august 2023 og redegøre for, hvorfor opklaringsprocenten er så
lav i
Slagelse Kommune?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at politikred-
sen gennem en årrække har oplevet et markant fald i antallet af
såvel anmeldte indbrud generelt som anmeldte indbrud i privat
beboelse specifikt. I 2018 modtog politikredsen i alt 1.978 an-
meldelser om indbrud i privat beboelse, mens politikredsen i
2022 modtog i alt 1.005 anmeldelser om indbrud i privat bebo-
else. Der er således i perioden næsten sket en halvering i antallet
af anmeldelser om indbrud i privat beboelse. I Slagelse Kom-
mune er antallet af indbrud i privat beboelse faldet med 60 pct.,
og antallet af indbrud i alt, som på politikredsniveau er faldet
med 40 pct., er i Slagelse Kommune faldet med 50 pct. i perio-
den 2018-2022. Den faldende tendens på indbrudsområdet ses
at være fortsat i 1. halvår 2023.
Politiet opererer ikke med en opklaringsprocent, men en sigtel-
sesprocent
dvs. antallet af sigtelser i en given periode divideret
med antallet af anmeldelser i samme periode. I Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi var den gennemsnitlige sigtelsesprocent
12,6 pct. i perioden 2018-2022, mens den i samme periode var
12,7 pct. i Slagelse Kommune. Sigtelsesprocenten i Slagelse
Kommune følger overvejende politikredsniveauet frem til og
med 2020, mens sigtelsesprocenten i kommunen ligger under
kredsniveauet i 2021-2022, hvilket fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Sigtelsesprocenten i perioden 2018-2022
År
Politikreds-
Slagelse Kom-
niveau
mune
2018
12,5 pct.
18,9 pct.
2019
10,5 pct.
8,9 pct.
2020
11,9 pct.
17,7 pct.
2021
14 pct.
3,9 pct.
2022
16 pct.
7,5 pct.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1230: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen »Her det bedst at være tyv: Slipper afsted uden sigtelse«
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har endvidere oplyst, at
der kan være flere årsager til den lavere sigtelsesprocent i Sla-
gelse Kommune, og at forskellen ikke vurderes at være udtryk
for en forskellig prioritering af indsatsen mod indbrud i de en-
kelte kommuner. Politikredsen modtog eksempelvis i 2022 161
anmeldelser om indbrud i privat beboelse i Slagelse Kommune
og 117 anmeldelser om indbrud i privat beboelse i Lolland
Kommune. Der blev rejst 12 sigtelser i anledning af anmeldel-
serne om indbrud i Slagelse Kommune, mens der
som det hø-
jeste antal blandt politikredsens kommuner
blev rejst 52 sig-
telser i anledning af anmeldelserne om indbrud i Lolland Kom-
mune. Det bemærkes i den forbindelse, at de 12 sigtelser vedrø-
rende indbrud i Slagelse Kommune vedrørte 12 unikke ger-
ningspersoner, mens de 52 sigtelser vedrørende indbrud i Lol-
land Kommune vedrørte 10 unikke gerningspersoner. Politi-
kredsen har således sigtet flere unikke personer for at have be-
gået indbrud i privat beboelse i Slagelse Kommune end i Lol-
land Kommune.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har desuden oplyst, at
Slagelse Kommune har en infrastruktur, hvor bl.a. motorvejs-
nettet og jernbaneforbindelser gør, at det er lettere at komme
hurtigt til og fra lokalområderne, end det er tilfældet i Lolland
Kommune. Det er derfor politikredsens vurdering, at en større
andel af de anmeldte indbrud i Slagelse Kommune end af de an-
meldte indbrud i Lolland Kommune bliver begået af personer,
der ikke har tilknytning til lokalområdet, f.eks. omrejsende kri-
minelle grupper, og dermed generelt er vanskeligere at opklare.
Det bemærkes i den forbindelse, at kun 5 af de 12 unikke perso-
ner, som blev sigtet i anledning af anmeldelser om indbrud i Sla-
gelse Kommune i 2022, havde bopæl i Slagelse Kommune,
mens alle de 10 unikke personer, som blev sigtet i anledning af
anmeldelser om indbrud i Lolland Kommune i 2022, havde bo-
pæl i Lolland Kommune.
Det bemærkes, at tallene i denne besvarelse er forbundet med en
vis usikkerhed, da de er baseret på oplysninger fra politiets sags-
styringssystem (POLSAS), der er et journaliserings- og sagssty-
ringssystem og ikke et egentligt statistiksystem.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har afslutningsvist op-
lyst, at politikredsen har et særligt fokus på at forebygge indbrud
i privat beboelse, bl.a. ved at udbrede kendskabet til Nabohjælp
gennem lokalpolitiets samarbejde med politikredsens kommu-
ner og lokalområder. Når borgere anmelder indbrud i deres pri-
vate hjem, og gerningspersonen fortsat er til stede, sender poli-
tikredsen med det samme en patrulje til borgernes hjem. I øvrige
tilfælde sendes en patrulje senest 24 timer efter, at politikredsen
har modtaget en anmeldelse om indbrud i privat beboelse, med-
mindre borgerne ønsker, at politiet kommer på et senere
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1230: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen »Her det bedst at være tyv: Slipper afsted uden sigtelse«
tidspunkt. Patruljerne optager rapport og foretager gernings-
stedsundersøgelse med henblik på at sikre relevante spor og op-
lysninger til brug for opklaring af sagen. Senest fire dage efter
anmeldelsen foretager lokalpolitiet i Sydsjællands og Lolland-
Falsters Politi desuden en tryghedsopfølgning hos de borgere,
der har været udsat for indbrud i deres hjem. Her vejledes bor-
gerne om forebyggende tiltag for at hindre fremtidige indbrud,
ligesom borgerne bliver spurgt om eventuelle nye oplysninger,
der kan bidrage til opklaring af indbruddet.”
2.
Det skal være trygt at bo i Danmark, og alle skal kunne føle sig trygge i
deres eget hjem. Derfor skal vi blive ved med at lægge pres på indbrudsty-
vene. Det gør vi bl.a. ved at sørge for, at politiet har de rette redskaber og
ressourcer til at forebygge, efterforske og bekæmpe indbrudskriminalitet.
Desuden skal man som borger opleve, at der bliver handlet på ens sag, når
man retter henvendelse til politiet for at anmelde et indbrud.
Med flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 blev der indført en politigaranti i bl.a. sager om indbrud i private hjem.
Politigarantien indebærer, at politiet skal rykke ud med det samme, når et
indbrud anmeldes til politiet, hvis gerningspersonen stadig befinder sig i hu-
set. Hvis gerningspersonen ikke længere er til stede, skal politiet rykke ud
til hjemmet inden for 24 timer, medmindre borgeren selv har ønsket, at po-
litiet kommer senere.
Endvidere er det med finanslovsaftalen for 2023 besluttet at styrke indsatsen
mod indbrudskriminalitet og hæleri ved bl.a. at gøre det sværere for hælere
at omsætte hælervarer og dermed mindske motivationen for at begå indbrud.
Der er i den forbindelse afsat midler til forsikringsbranchen til udvikling af
et digitalt register over stjålne genstande, der bl.a. kan anvendes af forsik-
ringsbranchen, politiet og borgere. Registeret skal bl.a. gøre det muligt som
forbruger at slå en genstand op for at få bekræftet, om en genstand er meldt
stjålet eller ej, inden forbrugeren foretager køb f.eks. online.
Side 4/4