Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2784227_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. august 2018
Politikontoret
Hanna Giørtz Behrens
2018-0030-1385
812866
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 926 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Spangsberg Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 1222: Spm. om, i hvilke situationer og hvilke danske myndigheder eller private aktører, der i dag anvender ansigtsgenkendelsesteknologi
Spørgsmål nr. 926 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for Politiets brug af ansigtsgenken-
delse, herunder omfang og formål?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet har forstået spørgsmålet således, at der med ”an-
sigtsgenkendelse” menes ansigtsgenkendelsesteknologi på bag-
grund af ansigtsbilledmateriale, som kan anvendes med henblik
på identifikation eller verifikation. Ansigtsgenkendelsestekno-
logi til verifikation indebærer en be- eller afkræftelse af, hvor-
vidt en person på et ansigtsbillede er den samme som en person
på et andet ansigtsbillede (såkaldt ”én til én”-sammenligning).
Ansigtsgenkendelsesteknologi til identifikation indebærer deri-
mod, at en person på et ansigtsbillede forsøges identificeret ved
at sammenholde ansigtsbilledet med en database, der indehol-
der ansigtsbilleder af identificerede individer (såkaldt ”én til
mange”-sammenligning).
2. Politiet benytter i dag ansigtsgenkendelsesteknologi til veri-
fikation af rejsendes identitet i forbindelse med udførelsen af
grænsekontrol i de såkaldte ABC-egates (Automatic Border
Control) i Københavns Lufthavn, Kastrup. Når den rejsende be-
nytter en ABC-egate, scannes den rejsendes ansigt. Scannings-
resultatet sammenholdes herefter med ansigtsbilledet i passet og
det ansigtsbillede, der er lagret som biometrisk data i passets
chip, med henblik på verifikation af den rejsende. Der er såle-
des alene tale om en ”én til én”-sammenligning. I øvrigt bemær-
kes det, at det billede, der tages af personen, når vedkommende
passerer gennem ABC-egaten, ikke gemmes.
3. På baggrund af bl.a. en høring af samtlige politikredse kan det
oplyses, at hverken Rigspolitiet eller politikredsene på nuvæ-
rende tidspunkt anvender ansigtsgenkendelsesteknologi med
henblik på identifikation.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiets anvendelse af ka-
merateknologi til forebyggende eller efterforskningsmæssige
formål, herunder brugen af tv-overvågning i tryghedsskabende
øjemed, brug af ATK-kameraer som led i hastighedskontrol, ob-
servation af personer efter retsplejelovens regler eller brug af
droner i forbindelse med f.eks. humanitære eftersøgninger, ikke
indebærer anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Supplerende svar på spørgsmål 1222: Spm. om, i hvilke situationer og hvilke danske myndigheder eller private aktører, der i dag anvender ansigtsgenkendelsesteknologi
Herudover bemærkes det, at enkelte politikredse er i besiddelse
af kameraer eller har bestilt kameraer til levering inden for de
kommende måneder, hvor ansigtsgenkendelsesteknologi er til-
gængelig som følge af den generelle udvikling inden for kame-
rateknik. De pågældende politikredse har imidlertid ikke den
bagvedliggende software, der gør det muligt at gøre brug af
denne teknologi.
Endvidere kan det oplyses, at Rigspolitiet (NC3) er i gang med
at undersøge muligheden for digitalt på tværs af børnepornogra-
fisk billedmateriale, som Rigspolitiet er i besiddelse af som led
i behandlingen af straffesager eller har modtaget som led i efter-
retninger, at kunne fremsøge samme forurettede. Henset til den
meget store mængde billedmateriale, som NC3 modtager, for-
ventes et sådant redskab at kunne effektivisere Rigspolitiets ar-
bejde, herunder ved at styrke muligheden for offeridentifikation,
der i visse tilfælde tillige kan medvirke til at forhindre fortsatte
overgreb. Redskabet vil endvidere mere generelt kunne under-
støtte og effektivisere efterforskningen og derved på sigt poten-
tielt føre til identifikation af gerningsmænd. Redskabet er under
udvikling og har ikke været anvendt i konkrete efterforskninger.
Disse undersøgelser finder sted i tæt dialog mellem NC3 og
Rigspolitiets Databeskyttelsesenhed. Databeskyttelsesenheden
har i den forbindelse bl.a. til opgave at sikre efterlevelsen af de
databeskyttelsesretlige regler. Det skal understreges, at en even-
tuel senere anvendelse af et ovennævnte redskab således bl.a. vil
bero på nærmere juridiske overvejelser.
4. Det bemærkes afslutningsvis, at hvis det måtte blive aktuelt
for dansk politi at påbegynde mere systematiske eller på anden
måde omfattende anvendelser af ansigtsgenkendelsesteknologi
– herunder implementere teknologien til brug for konkrete bør-
nepornosager, jf. det ovenfor anførte – vil det efter Rigspolitiets
opfattelse forudsætte en række nærmere principielle og juridi-
ske overvejelser, herunder om anvendelsen vil være i overens-
stemmelse med retsplejelovens regler og de regler om databe-
skyttelse, der finder anvendelse for dansk politi. Sådanne over-
vejelser vil finde sted under inddragelse af Justitsministeriet.”
3