Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2754707_0001.png
Tilladelse til behandling af biometriske data ved
brug af automatisk ansigtsgenkendelse ved ind-
gange på Brøndby Stadion
Dato: 24-05-2019
Tilladelse
Private virksomheder
Datatilsynet meddeler – efter at sagen har været forelagt Datarådet –
Brøndbyernes I.F. Fodbold A/S tilladelse til behandling af biometriske data i
medfør af databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, adgangskontrol ved brug af
automatisk ansigtsgenkendelse.
Ovenstående behandling indebærer behandling af personoplysninger omfattet af
databeskyttelsesforordningens[1] artikel 9, stk. 1. I medfør af forordningens artikel 9, stk. 2, litra g,
gælder forbuddet mod behandling af følsomme oplysninger ikke, såfremt behandlingen er
nødvendig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser. I medfør af databeskyttelseslovens[2] § 7,
stk. 4, skal Datatilsynet give tilladelse til en sådan behandling, når den ikke foretages for en offentlig
myndighed.
Datatilsynet meddeler – efter at sagen har været forelagt Datarådet – hermed Brøndbyernes I.F.
Fodbold A/S
 
TILLADELSE
 
til behandling af biometriske data i medfør af databeskyttelseslovens § 7, stk. 4,
adgangskontrol ved brug af automatisk ansigtsgenkendelse
 
Tilladelsen til behandling af biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk
person, ved brug af automatisk ansigtsgenkendelse, gives på følgende vilkår: 
1. Tilladelsen gælder ved afvikling af fodboldlandskampe, fodboldkampe, herunder
træningskampe med deltagelse af hold fra superligaen, 1. og 2. division samt ved
fodboldkampe i UEFA-regi på Brøndby Stadion.
2.  Meddelelse af karantæne skal ske på et sagligt og proportionalt grundlag i forhold til
overtrædelse af ordensreglementet for Brøndby IF og Superligaen.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1222: Spm. om, i hvilke situationer og hvilke danske myndigheder eller private aktører, der i dag anvender ansigtsgenkendelsesteknologi
2754707_0002.png
3. Personoplysninger, der behandles som led i ansigtsgenkendelsessystemet, der ikke resulterer i
et match med oplysninger fra Brøndby IF’s interne karantæneliste, må ikke lagres.
4. Personoplysninger, der behandles som led i ansigtsgenkendelsessystemet, der resulterer i et
match med oplysninger fra Brøndby IF’s interne karantæneliste, skal slettes umiddelbart efter
enhver kamp på Brøndby Stadion
5. Brøndby IF skal iagttage oplysningspligten ved indsamling af personoplysninger. Brøndby IF
skal desuden ved skiltning eller på anden tydelig måde give oplysning om, at der foretages
adgangskontrol, herunder behandling af biometriske data ved brug af et automatisk
ansigtsgenkendelsessystem.
6. Personoplysninger, der behandles som led i ansigtsgenkendelsessystemet skal transporteres til
og opbevares krypteret på serveren med ajourførte og bredt anerkendte
krypteringsalgoritmer.
7. Overvågningskameraerne skal installeres på et separat VLAN og må ikke være eksponeret mod
internettet.
8. Brøndby IF skal føre adgangskontrol med ansigtsgenkendelsessystemet, herunder
- autorisation af medarbejdere til betjening af ansigtsgenkendelsessoftwaren og logning af
manuelle opslag i systemet,
- anvendelse af to-faktor-godkendelse i log-in processen.
9. Eventuelle ændringer i de forhold, der er omfattet af ansøgningen, skal meddeles Datatilsynet.
Ovenstående vilkår gælder indtil videre. Datatilsynet forbeholder sig ret til, at tage vilkår op til
revision, hvis der skulle vise sig behov for det.
Ovenstående vilkår er supplerende og præciserende i forhold til reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Det skal understreges, at de
databeskyttelsesretlige regler således finder anvendelse i det omfang, at der er tale om forhold, som
ikke er reguleret i de ovenstående vilkår.
Datatilsynet må endvidere forbeholde sig sin stillingtagen i tilfælde af en eventuel klagesag.
 
[1] Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
[2] Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger (databeskyttelsesloven)