Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2754019_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
22. september 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Josefine Fyrstenberg
Sagsnr.: 2023-0030-9351
Dok.:
2954625
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1217 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1217: Spm. om, hvor mange fodlænkeafsonere, der er kapacitet til på nuværende tidspunkt
Spørgsmål nr. 1217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange fodlænkeafsonere, der
er kapacitet til på nuværende tidspunkt, herunder hvad det koster
at etablere 100, 300 og 600 flere fodlænker?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen
har lagt til grund, at der med spørgsmålet
om den nuværende kapacitet for fodlænker, herunder hvad det
koster at etablere 100, 300 og 600 flere fodlænker, spørges ind
til kriminalforsorgens nuværende belæg af afsonere med fod-
lænke, og de omkostninger der vil være ved indkøb og drift af
de ekstra afsoningspladser med fodlænke.
Kriminalforsorgen kan oplyse, at der ved afsoning med fod-
lænke ikke på samme måde er tale om begrebet kapacitet, som
ved de fysiske pladser på eksempelvis en lukket matrikel. De
fysiske rammer for fodlænkeafsoning er den enkelte klients bo-
pæl, og kapaciteten er derfor i stedet betinget af det antal dømte,
som får tilladelse til at afsone hele eller dele af straffen på bo-
pælen med fodlænke.
Kriminalforsorgens nuværende belæg i fodlænke er 378 klien-
ter, opgjort pr. 10. september 2023 i Klientsystemet. I det nuvæ-
rende belæg indgår også afsonere, som er udstationeret med fod-
lænke, bl.a. som følge af initiativet i kriminalforsorgens flerårs-
aftale 2022-2025 om øget mulighed for udstationering med fod-
lænke. Kriminalforsorgen vurderer, at der vil kunne være behov
for at tilføre yderligere personaleressourcer til selve administra-
tionen af fodlænkeordningerne, såfremt kriminalforsorgen ville
skulle håndtere et højere gennemsnitligt dagligt belæg af fod-
lænkeafsonere end på nuværende tidspunkt.
Med henvisning til kriminalforsorgens tolkning af spørgsmålet,
vil omkostningerne forbundet med indkøb og drift af yderligere
henholdsvis 100, 300 og 600 fodlænker skulle ses i forhold til
de nuværende 378 antal afsonere. Driftsudgifterne er oplistet ne-
den for i tabel 1.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1217: Spm. om, hvor mange fodlænkeafsonere, der er kapacitet til på nuværende tidspunkt
2754019_0003.png
Tabel 1. Driftsudgifter for etablering af fodlænker
i hele kr., 2023-pl.
Pris pr. dag
Antal fodlænker
Pr. 100 fodlæn-
ker
Pr. 300 fodlæn-
ker
Pr. 600 fodlæn-
ker
45.031
135.093
270.185
Pris pr. år
Etablerings-
Afskrivninger pr. år
omkostninger
Driftsudgifter i
etableringsåret
16.436.262
49.308.785
98.617.570
600.000
1.800.000
3.600.000
200.000
600.000
1.200.000
16.636.262
49.908.785
99.817.570
Anm.: Der er i forbindelse med estimeringen af driftsomkostninger anvendt kriminalforsorgens takstmodel
for drift af fodlænke i 2023-pl.
Kilde: Kriminalforsorgen.
Driftsudgifterne forbundet med etablering af flere fodlænker be-
står ud over afskrivninger (på baggrund af investeringsudgifter)
af en daglig takst for håndteringen og administrationen af ord-
ningen mv.
Det bemærkes i den forbindelse, at de endelige omkostninger til
håndtering og administration af ordningen kan variere afhængig
af populationen, herunder hvor belastet en gruppe klienter, der
får tilladelse til at afsone hele eller dele af straffen på bopælen
med fodlænke. Dømte med længere straffe må f.eks. forventes
at være mere kriminelt belastede og dermed kræve flere perso-
naleressourcer i forbindelse med kriminalforsorgens løbende
kontrol- og tilsynsindsats.
Kriminalforsorgens nuværende kontrakt rummer licensmulig-
hed for udstyr til 1.000 samtidige klienter i fodlænkeafsoning.
Der tages derfor forbehold for, at der vil skulle ske ændringer i
de kontraktuelle forhold, såfremt en væsentlig forøgelse øn-
skes.”
Side 3/3