Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2752948_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. september 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nathalie Mielche Spottag
Sagsnr.: 2023-0030-9353
Dok.:
2954699
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1210 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1210 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1210: Spm., om reglerne i forbindelse med besøg i fængsler
Spørgsmål nr. 1210 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for reglerne i forbindelse med besøg i
fængsler, herudover om det er muligt for en dømt bandekriminel
at modtage besøg i fængslet af hans/hendes bekendte fra bande-
miljøet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, reglerne om af-
soneres adgang til besøg findes i straffuldbyrdelseslovens §§ 51-
54, bekendtgørelse nr. 1022 af 28. juni 2022 om adgangen til
besøg m.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf eller forvaring
(besøgsbekendtgørelsen) og vejledning nr. 9735 af 28. juni 2022
om adgangen til besøg m.v. til indsatte, der udstår fængselsstraf
eller forvaring (besøgsvejledningen).
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 1, at en indsat
har ret til mindst ét ugentligt besøg af mindst én times varighed
og så vidt muligt af to timers varighed, og at der i den enkelte
institution kan gives tilladelse til besøg i videre omfang. De
nævnte tidsmæssige grænser gælder ikke besøg fra visse advo-
kater, Folketingets Ombudsmand, medlemmer af Folketinget,
internationale organer mv. og
for udenlandske indsattes ved-
kommende
hjemlandets diplomatiske og konsulære repræsen-
tanter.
Inden der gives tilladelse til at besøge en indsat i et fængsel eller
arresthus, skal der til brug for sagen almindeligvis indhentes op-
lysninger om ansøgeren i Det Centrale Kriminalregister (KR),
jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 3 og 4. Dette indebærer, at det kon-
trolleres, om der i KR er oplysninger om ansøgeren af relevans
for vurderingen af, om besøgstilladelse skal meddeles eller af-
slås, f.eks. oplysninger om verserende straffesager af relevans
for den ordens- eller sikkerhedsmæssige vurdering af sagen.
Besøg er i almindelighed uoverværet, jf. besøgsbekendtgørel-
sens § 6, stk. 1.
For så vidt angår indsatte med tilknytning til en rocker- eller
bandegruppering, har disse indsatte som udgangspunkt samme
muligheder for besøg som øvrige indsatte.
Det følger dog af straffuldbyrdelseslovens § 51, stk. 4, at en ind-
sat, som af politiet skønnes at have tilknytning til en rocker- eller
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1210: Spm., om reglerne i forbindelse med besøg i fængsler
bandegruppering, som udgangspunkt ikke har ret til at modtage
besøg af personer med tilknytning til den pågældende gruppe
eller en anden tilsvarende gruppe, når den indsattes gruppering
er i konflikt med en anden gruppering, medmindre ganske sær-
lige grunde gør sig gældende. Det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen, at det er oplysninger fra politiet, som danner
grundlag for kriminalforsorgens afgørelse i de pågældende sa-
ger.
Det følger derudover af straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, at
besøg til indsatte, som af politiet skønnes at indtage en ledende
eller koordinerende rolle i en gruppe af personer, som tilsammen
står bag omfattende og alvorlig kriminalitet, som udgangspunkt
skal overværes af personale i institutionen. Det bemærkes i den
forbindelse, at institutionen i forbindelse med et overværet be-
søg i overensstemmelse med reglerne i besøgsbekendtgørelsen
vil kunne træffe afgørelse om, at besøget skal afbrydes, hvis det
findes påkrævet af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn eller
for at forebygge kriminalitet, jf. bekendtgørelsens § 7, stk. 1.
Kriminalforsorgen har derudover generelt mulighed for at be-
grænse den indsattes ret til besøg bl.a. ud fra ordens- eller sik-
kerhedsmæssige hensyn eller af hensyn til at forebygge krimi-
nalitet, jf. besøgsbekendtgørelsens § 4, stk. 1. Kriminalforsor-
gen foretager i det enkelte tilfælde en konkret vurdering af, om
tilladelse til besøg skal nægtes. I denne vurdering indgår alle re-
levante omstændigheder, som taler for og imod at meddele be-
søgstilladelse, og afgørelsen træffes efter en konkret afvejning
af omstændighederne i den enkelte sag, jf. besøgsvejledningens
pkt. 8.
Endvidere kan kriminalforsorgen, ud over situationen omfattet
af straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, bestemme, at besøg skal
gennemføres under overværelse af personalet i institutionen,
hvis det i det enkelte tilfælde findes påkrævet ud fra ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn, jf. bekendtgørelsens § 6, stk. 2. I
praksis overvejes tilladelse til overværet besøg, hvis tilladelse
til uoverværet besøg på den ene side er betænkelig ud fra ordens-
ellers sikkerhedsmæssige grunde, mens det på den anden side
taler for at give besøgstilladelse, hvis den besøgende f.eks. er
nærtstående.”
Side 3/3