Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2752477_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
20. september 2023
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Sarah
Skafte-Vaaben-
gaard
Sagsnr.: 2023-0030-9350
Dok.:
2954436
Besvarelse af spørgsmål nr. 1205 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1205 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Morten Mes-
serschmidt (DF).
Peter Hummelgaard
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1205: MFU spm., om den almene lighedsgrundsætning for den offentlige forvaltning også gælder i relation til journalistisk anmodning om en aktindsigt
Spørgsmål nr. 1205 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om den almene lighedsgrundsætning for
den offentlige forvaltning også gælder i relation til journalistisk
anmodning om en aktindsigt, således, at hvis der fra en offentlig
myndighed er givet tilsagn om aktindsigt til eksempelvis en
journalist, der ønsker at dække en sag af offentlighedens inte-
resse, må afslag ikke gives til en anden journalist i en tilsvarende
situation?”
Svar:
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at offentlige myndigheder ved be-
handlingen af aktindsigtsanmodninger skal iagttage de almindelige ulovbe-
stemte forvaltningsretlige grundsætninger, herunder lighedsgrundsætnin-
gen. Efter lighedsgrundsætningen skal væsentligt lige forhold behandles
lige i retlig henseende, medmindre der foreligger saglige grunde for at for-
skelsbehandle. Der henvises til bl.a. Søren Højgaard Mørup m.fl., Forvalt-
ningsret
Almindelige Emner, 7. udgave (2022), s. 249 ff., og Niels Fenger
(red.), Forvaltningsret (2018), s. 356 ff.
Ved behandlingen af aktindsigtsanmodninger indebærer lighedsgrundsæt-
ningen f.eks., at en myndighed, der efter meroffentlighedsprincippet har ud-
leveret nogle dokumenter til én person, i almindelighed også vil skulle ud-
levere de pågældende dokumenter til en anden person, der anmoder om akt-
indsigt i de samme dokumenter. Det gælder dog ikke, hvis der har været en
særlig saglig begrundelse for at give meroffentlighed til en bestemt person,
og de pågældende saglige hensyn ikke gør sig gældende i forhold til andres
aktindsigtsanmodninger. Der henvises til Mohammad Ahsan, Offentlig-
hedsloven med kommentarer, 3. udgave (2022), s. 349 og 851.
Side 2/2