Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2762368_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. oktober 2023
Strafferetskontoret
Maya Erhard Huniche
2023-0030-9373
2957797
Besvarelse af spørgsmål nr. 1204 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1204 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1204: Spm., om overfaldsvoldtægt, gruppevoldtægt og voldtægt af et barn begået af en voksen fremover skal medføre en mindstestraf på 5 års ubetinget fængsel med fuld afsoning i et lukket fængsel
Spørgsmål nr. 1204 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, at en 38-årig mand ved Retten i
Aalborg kun blev idømt fængsel i 3 år og 6 måneder for voldtægt
af sin 9-årige datter, som blev opdaget ved, at datteren blev smit-
tet med den samme kønssygdom som faren, og vil ministeren
bekræfte, at faren kan slippe med at skulle afsone 2/3 af straffen
i et åbent fængsel, jf. straffuldbyrdelseslovens §§ 14, stk. 1, nr.
2 og 22, stk. 1-2? Vil ministeren på baggrund heraf tilkendegive,
om ministeren er enig med Dansk Folkeparti i, at overfaldsvold-
tægt, gruppevoldtægt og voldtægt af et barn begået af en voksen
fremover skal medføre en mindstestraf på 5 års ubetinget fæng-
sel med fuld afsoning i et lukket fængsel, og vil ministeren i
bekræftende fald sikre, at et lovforslag herom hurtigst muligt
fremsættes af regeringen i det kommende folketingsår 2023-24?
Der henvises til indlægget fra Nordjyske Anklagere, bragt på
twitter.com, den 22. august 2023.”
Svar:
Voldtægt er en meget alvorlig forbrydelse, som jeg ser på med stor alvor,
særligt når offeret er et barn eller en ung.
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at regeringen
vil gennemføre en strafreform, hvor der sættes hårdere og mere konsekvent
ind over for bl.a. alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder vold og vold-
tægt.
Regeringen vil som en del af strafreformen investere i en styrkelse af straf-
fesagskæden. Det må ikke være kapaciteten i det strafferetlige system, der
afgør, hvilken retspolitik der kan føres i Danmark. Alvorlig personfarlig kri-
minalitet, herunder voldtægt, vil være ét af de områder, hvor vi skal sikre,
at straffen står mål med forbrydelsens grovhed.
Det fremgår desuden af regeringsgrundlaget, at voldtægtsdømte ikke skal
kunne afsone en dom for voldtægt med fodlænke. Regeringen ønsker på
denne måde at sikre, at afsoningsformen for voldtægtsdømte i højere grad
afspejler forbrydelsens alvor. Der er på baggrund heraf udarbejdet et lov-
forslag, som vil blive fremsat i Folketingets åbningsuge.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1204: Spm., om overfaldsvoldtægt, gruppevoldtægt og voldtægt af et barn begået af en voksen fremover skal medføre en mindstestraf på 5 års ubetinget fængsel med fuld afsoning i et lukket fængsel
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i Viborg om en ud-
talelse.
Statsadvokaten i Viborg har oplyst, at sagen vedrører flere til-
fælde af voldtægt af biologisk barn under 12 år efter straffelo-
vens § 216, stk. 2, og § 210, stk. 1, samt flere tilfælde af voldtægt
ved andet seksuelt forhold end samleje med biologisk barn un-
der 12 år efter straffelovens § 225, jf. § 216, stk. 2, og § 210,
stk. 3, jf. stk. 1.
Tiltalte blev ved Retten i Aalborgs dom af 22. august 2023
idømt 3 år og 6 måneders fængsel for ét tilfælde af voldtægt af
sit biologiske barn under 12 år. Tiltalte blev frifundet for vold-
tægt ved andet seksuelt forhold end samleje med sit biologiske
barn under 12 år.
Den tiltalte har anket dommen til frifindelse, subsidiært formil-
delse.
Statsadvokaten i Viborg har kontraanket sagen til Vestre Lands-
ret med påstand om domfældelse i overensstemmelse med den i
byretten rejste tiltale og skærpelse.
Sagen verserer således ved domstolene.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”Det
følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af
straffen, dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør justitsministe-
ren eller den, han bemyndiger dertil, om den dømte skal løslades
på prøve. Prøveløsladelse i medfør af straffelovens § 38, stk. 1,
er forudsat at være et regelmæssigt led i fuldbyrdelse af fæng-
selsstraffe på 2 måneder og derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løs-
ladelse på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelse util-
rådelig, at der er sikret den dømte passende ophold og arbejde
eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at ville
overholde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes.
At den dømtes forhold ikke må gøre prøveløsladelsen utilråde-
lig, indebærer, at der ikke må foreligge en væsentlig risiko for
recidiv til ikke-bagatelagtig kriminalitet, som ikke formodes at
kunne begrænses ved tilsyn og eventuelle særvilkår. Om krimi-
naliteten kan betragtes som bagatelagtig beror på en konkret
vurdering. I denne vurdering indgår kriminalitetens art, tidligere
kriminalitet og den indsattes personlige forhold. Længden af
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1204: Spm., om overfaldsvoldtægt, gruppevoldtægt og voldtægt af et barn begået af en voksen fremover skal medføre en mindstestraf på 5 års ubetinget fængsel med fuld afsoning i et lukket fængsel
den straf, som kan idømmes, vil ikke i sig selv være afgørende
for, om kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig, men vil
sammen med kriminalitetens art være et moment, der indgår i
vurderingen.
Afgørelse om prøveløsladelse træffes i alle tilfælde ud fra en
konkret og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der tages stil-
ling til, hvor stor vægt de forskellige omstændigheder skal til-
lægges i den aktuelle sag. Der henvises i øvrigt til pkt. 6-12 i
løsladelsesvejledningen, hvor den administrative praksis på om-
rådet er nærmere beskrevet.
For så vidt angår seksualkriminelle bemærkes, at der hyppigt vil
være behov for at fastsætte vilkår om fortsat behandling. Vil en
seksualkriminel ikke acceptere et relevant vilkår om i prøveti-
den at fortsætte en påbegyndt psykiatrisk behandling, eventuelt
kombineret med kønsdriftsdæmpende medicin, vil dette i højere
grad end sædvanligt medføre, at der gives afslag på prøveløsla-
delse. Der henvises til pkt. 44 i løsladelsesvejledningen.”
For så vidt angår gældende regler og praksis for placering af seksualkrimi-
nelle, herunder voldtægtsdømte, henvises til Justitsministeriets besvarelse
af 21. august 2023 af spørgsmålet nr. 986 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg.
Side 4/4