Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2753827_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 862
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
15. juni 2023
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Alexander
Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2023-0030-9006
Dok.:
2883412
Besvarelse af spørgsmål nr. 862 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 862 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1195: Spm. om, hvad der konkret er blevet drøftet i korrespondancen mellem Justitsministeriet og den amerikanske ambassade i forbindelse med beslutningen om at forbyde Rasmus Paludan adgang til Folkemødet på Bornholm 2023
Spørgsmål nr. 862 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere Rasmus Paludans opslag på Face-
book den 10. juni 2023, der refererer til en agterskrivelse fra
Bornholms Politi dateret den 9. juni 2023 med journalnummer
2200-20211-00001-23, hvoraf det fremgår, at Bornholms Politi
agter at meddele Rasmus Paludan påbud om ikke at deltage i
Folkemødet på Bornholm 2023 i medfør af politilovens § 5, og
vil ministeren redegøre for sagen, herunder for om det udgør et
demokratisk problem, at en partiformand for et lovligt politisk
parti ikke kan deltage i Folkemødet og umiddelbart lever i en
tilstand, der har karakter af at være frihedsberøvelseslignende
forhold?”
Svar:
Jeg ønsker ikke at udtale mig om, hvordan Politiets Efterretningstjeneste
(PET) og det øvrige politi løser konkrete sikkerhedsopgaver. Folkemødet på
Bornholm er en demokratifest, hvor personer kan mødes på tværs af politi-
ske partier og holdninger. Jeg anerkender derfor også til fulde, at det er et
meget vanskeligt dilemma, når det er nødvendigt at foretage en afvejning
mellem på den ene side hensynet til, at enkeltpersoner kan færdes og ytre
sig frit, og på den anden side hensynet til bl.a. enkeltpersoners og den of-
fentlige sikkerhed. Jeg har noteret mig, at PET har udtalt, at truslen mod
Rasmus Paludan i øjeblikket vurderes som usædvanlig høj, og at den kan
udvikle sig yderligere med kort varsel.
For så vidt angår det kommende Folkemøde på Bornholm, kan jeg henvise
til, at Bornholms Politi tidligere har udtalt til en række medier, at det ud fra
det aktuelle trusselsbillede løbende vurderes, hvilke foranstaltninger, det er
nødvendigt at iværksætte af hensyn til sikkerheden på Folkemødet.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Bornholms Politi, der har oplyst følgende:
”Bornholms Politi kan oplyse, at politikredsen den 9. juni
2023 fremsendte en agterskrivelse (partshøring) til Ras-
mus Paludan, hvoraf det fremgik, at Bornholms Politi i
medfør af politilovens § 5, stk. 2, jf. stk. 1, agtede at med-
dele Rasmus Paludan påbud om ikke at deltage i eller
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1195: Spm. om, hvad der konkret er blevet drøftet i korrespondancen mellem Justitsministeriet og den amerikanske ambassade i forbindelse med beslutningen om at forbyde Rasmus Paludan adgang til Folkemødet på Bornholm 2023
besøge Folkemødet på Bornholm 2023. Af agterskrivel-
sen fremgik det bl.a., at påbuddet ville være gældende i
perioden fra den 14. juni til den 18. juni 2023 i og omkring
arrangementsområdet i og omkring Allinge. Der var til ag-
terskrivelsen vedlagt kortmateriale og en tilhørende be-
skrivelse af påbuddets nærmere geografiske udstrækning.
Bornholms Politi anførte i agterskrivelsen følgende som
begrundelse for den påtænkte afgørelse:
”Du har ved e-mail
af 2. maj 2023 orienteret Bornholms
Politi om Stram Kurs’ planlagte aktiviteter på Folkemødet
(FM23) i Allinge, ligesom du oplyste, at du selv vil være
tilstede ved aktiviteterne. Ved e-mail af 6. juni 2023 ori-
enterede du Bornholms Politi om, at du agter at være til-
stede på Folkemødet 2023 uden livvagter fra PET. Du op-
lyste endvidere, at du påtænker at livestreame tæt på stats-
minister Mette Frederiksen og andre personer, når disse
holder tale.
Bornholms Politi vurderer, at din tilstedeværelse på Fol-
kemødet på Bornholm 2023 vil medføre en konkret og
nærliggende fare for din sikkerhed såvel som andre tilste-
deværende personers sikkerhed. Det er Bornholms Politis
vurdering, at politikredsen ikke kan iværksætte de for-
nødne sikkerhedsforanstaltninger, der med tilstrækkelig
sikkerhed kan afværge den fare, der er forbundet med din
deltagelse i Folkemødet.
Bornholms Politi har i den forbindelse lagt vægt på, at der
foreligger en meget alvorlig trusselsvurdering mod dig
som person, samt at din tilstedeværelse på Folkemødet er
omtalt på forhånd på sociale medier og i det øvrige me-
diebillede og dermed offentligt kendt. Bornholms Politi
har endvidere lagt vægt på, at Politiets Efterretningstje-
neste (PET), der varetager din personbeskyttelse, den 6.
juni 2023 har oplyst til Bornholm Politi, at PET har gjort
dig bekendt med, at PET på grund af den sikkerhedsmæs-
sige situation anbefaler, at du ikke deltager i Folkemødet
på Bornholm 2023 eller i øvrigt opholder dig på Born-
holm i den periode, hvor Folkemødet finder sted. PET har
endvidere oplyst til Bornholms Politi, at såfremt du alli-
gevel deltager i Folkemødet
på trods af PET’s anbefa-
ling
vil din nuværende personbeskyttelse ikke være mu-
lig at opretholde.
Bornholms Politi har lagt betydelig vægt på din grund-
lovssikrede forsamlings- og ytringsfrihed, men har vurde-
ret, at hensynet til at afværge en konkret og nærliggende
fare for din og andre enkeltpersoners sikkerhed vejer
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1195: Spm. om, hvad der konkret er blevet drøftet i korrespondancen mellem Justitsministeriet og den amerikanske ambassade i forbindelse med beslutningen om at forbyde Rasmus Paludan adgang til Folkemødet på Bornholm 2023
tungere. Det bemærkes i den forbindelse, at det indtil vi-
dere er Bornholms Politis vurdering, at Stram Kurs’ akti-
viteter på Folkemødet i øvrigt som udgangspunkt vil
kunne gennemføres.
Bornholms Politi har vurderet, at påbuddet er egnet og
nødvendigt til at afværge den beskrevne fare, og at mindre
indgribende foranstaltninger ikke umiddelbart er egnede
til at afværge faren.
Det kan oplyses, at Bornholms Politi vil holde dig orien-
teret, såfremt der sker ændringer i de forhold, der ligger
til grund for påbuddet. Såfremt forholdene ændres, såle-
des at din tilstedeværelse på Folkemødet vurderes at være
mulig, vil Bornholms Politi straks meddele dig dette.”
Det bemærkes, at Rasmus Paludan den 10. juni 2023 har
offentliggjort Bornholms Politis agterskrivelse af 9. juni
2023 i sin helhed på sin profilside på Facebook.
Bornholms Politi kan i forlængelse heraf oplyse, at politi-
kredsen den 12. juni 2023
efter at have modtaget Ras-
mus Paludans bemærkninger til den fremsendte agterskri-
velse
har truffet afgørelse om at meddele Rasmus Palu-
dan påbud i overensstemmelse med agterskrivelsen af 9.
juni 2023, dog således at den tidsmæssige udstrækning af
påbuddet nærmere bestemt er angivet til perioden fra den
14. juni 2023 kl. 7 til den 18. juni 2023 kl. 12.
Rasmus Paludan har den 13. juni 2023 tillige offentlig-
gjort Bornholms Politis afgørelse af 12. juni 2023 i sin
helhed på sin profilside på Facebook.
Afgørelsen er truffet med henvisning til politilovens § 5,
stk. 2, jf. stk. 1 Det fremgår af politilovens § 5, stk. 1, at
politiet har til opgave at afværge fare for forstyrrelse af
den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed. Det fremgår af politilovens § 5, stk.
2, at politiet med henblik på at afværge fare som nævnt i
stk. 1, kan foretage indgreb over for den eller de personer,
der giver anledning til faren, herunder udstede påbud. Det
er i den forbindelse forudsat, at indgrebet foretages over
for den eller de personer, der giver anledning til faren.
Herved forstås også personer, der i den konkrete situation
må opfattes som ofre, jf. kommenteret politilov, 5. ud-
gave, side 69.”
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 840 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4