Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2780965_0001.png
Indfødsretsudvalget 2021-22
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 99
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 9. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 99 (alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 99:
Vil ministeren kommentere artiklen »Forsvandt efter drab: Her skjuler HA-rocker
sig« på ekstrabladet.dk, 1. maj 2022, herunder sætningerne "Ifølge de seneste op-
lysninger til Ekstra Bladet skjuler Hasan Okutan sig i Tyrkiet. Det giver mening, ef-
tersom rockeren har tyrkisk baggrund og taler tyrkisk, og desuden har han i følge
Ekstra Bladets information dobbelt statsborgerskab. Tyrkiet udleverer ikke egne
statsborgere”? Vil ministeren desuden på den baggrund redegøre for, om det er
muligt at indføre lovgivning om, at danske statsborgere med andre statsborgerska-
ber i udlandet, der mister deres tilknytning til Danmark, og som ikke reagerer på
anmodninger fra danske myndigheder om at komme til Danmark, kan fortabe ind-
fødsretten?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Københavns Vestegns Politi, som oplyser, at politikredsen fortsat ef-
terforsker den i artiklen omtalte sag.
Politikredsen kan endvidere oplyse, at Hasan Okutan formelt blev sig-
tet i sagen den 1. oktober 2019, hvor han blev varetægtsfængslet in
absentia. Samme dag blev der udstedt en international arrestordre
med henblik på, at sigtede anholdes og overgives til dansk politi til
retsforfølgning.
3. juni 2022
Indfødsret
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 7010
1986271
Side
1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1132: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Drabsefterlyst HA'er hygger med dansk rocker
Københavns Vestegns Politi kan afslutningsvis oplyse, at politikred-
sen ikke har nogen sikker viden om, hvor Hasan Okutan pt. befinder
sig.”
2.
I forhold til muligheden for at indføre nye regler om fortabelse af dansk statsbor-
gerskab kan det oplyses, at statsborgerretskonventionen, som Danmark har tiltrådt
og ratificeret, udtømmende fastsætter, i hvilke situationer en stats lovgivning må
indeholde regler om fortabelse af statsborgerskab. Det følger således af statsbor-
gerretskonventionens artikel 7, stk. 1, at fortabelse kun kan komme på tale i til-
fælde af:
a. frivillig erhvervelse af fremmed statsborgerret,
b. erhvervelse af statsborgerret i den kontraherende stat gennem bedragerisk
handlemåde, urigtige oplysninger eller fortielse af relevante forhold fra an-
søgerens side,
c. frivillig fremmed militærtjeneste,
d. handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale
interesser,
e. et manglende reelt tilknytningsforhold mellem den kontraherende stat og
en statsborger med fast bopæl i udlandet,
f. hvor det fastslås i løbet af et barns mindreårighed, at de i landets nationale
lovgivning fastsatte betingelser, som førte til barnets ex lege erhvervelse af
statsborgerret i den kontraherende stat, ikke længere er opfyldt,
g. adoption af et barn, hvis barnet erhverver eller er i besiddelse af den ene
eller begge adoptivforældrenes fremmede statsborgerret.
Det følger videre af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 3, at en stats nati-
onale lovgivning ikke må indeholde bestemmelser om, at statsborgerretten forta-
bes, hvis den pågældende person derved bliver statsløs, dog med undtagelse af til-
fælde hvor statsborgerretten er opnået ved svig.
3.
Regeringen har flere gange strammet reglerne vedrørende frakendelse af dansk
statsborgerskab.
Muligheden for at frakende statsborgerskab ved dom blev på regeringens initiativ
udvidet til også at omfatte personer, som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved
lov nr. 1193 af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af
statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser).
Reglerne for frakendelse af statsborgerskab ved dom blev senest strammet ved lov
nr. 453 af 20. april 2022 (Frakendelse af statsborgerskab for strafbare forhold, som
er til alvorlig skade for statens vitale interesser, m.v.), som trådte i kraft den 1. maj
2022.
Baggrunden for den seneste stramning er indfødsretsaftalen indgået den 20. april
2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti
Side
2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1132: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Drabsefterlyst HA'er hygger med dansk rocker
og Liberal Alliance, hvorefter der var enighed om at undersøge, om der var et videre
råderum inden for Danmarks internationale forpligtelser til at udvide muligheden
for frakendelse af statsborgerskab til også at omfatte andre former for kriminalitet,
som er til alvorlig skade for statens vitale interesser. Det blev endvidere aftalt, at
hvis der var mulighed for – inden for rammerne af Danmarks internationale forplig-
telser – at udvide adgangen til fratagelse af statsborgerskab yderligere, skulle det
udnyttes fuldt ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i videst muligt om-
fang.
Stramningerne blev gennemført ved lov nr. 453 af 20. april 2022 (Frakendelse af
statsborgerskab for strafbare forhold, som er til alvorlig skade for statens vitale in-
teresser, m.v.).
Der skal således efter den gældende indfødsretslovs § 8 B, stk. 1, ske frakendelse af
statsborgerskabet ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes for en strafbar
handling, og som derved har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internati-
onale forpligtelser.
Det følger videre af indfødsretslovens § 8 B, stk. 2, at er en person i udlandet straffet
for en handling, der efter stk. 1 skal medføre frakendelse af dansk statsborgerskab,
skal statsborgerskabet frakendes i medfør af straffelovens § 11.
Regeringen tog desuden i 2019 initiativ til en lovændring, hvorved det efter ind-
fødsretslovens § 8 B, stk. 3, blev muligt administrativt at tage statsborgerskabet fra
personer, der har udvist en handlemåde til alvorlig skade for Danmarks vitale inte-
resser, hvis dette ikke fører til statsløshed.
Der vil i forbindelse med en sag om administrativ fratagelse ikke være krav om, at
den pågældende er dømt for et strafbart forhold forinden fratagelsen, eller at på-
gældende befinder sig her i landet i forbindelse med behandlingen af sagen om
administrativ fratagelse. Pågældende vil således kunne opholde sig i udlandet un-
der behandlingen af sagen.
3.
Det kan herudover oplyses, at det følger af indfødsretslovens § 8, stk. 1, at den,
som er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her
under forhold, som tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indføds-
ret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Ud-
lændinge- og integrationsministeren eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter
ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.
Det fremgår videre af indfødsretslovens § 8, stk. 2, at taber nogen sin indfødsret
efter denne bestemmelse, kan også vedkommendes barn tabe indfødsretten, hvis
barnet har erhvervet indfødsretten gennem vedkommende, medmindre barnet
derved bliver statsløst.
Side
3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1132: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Drabsefterlyst HA'er hygger med dansk rocker
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4