Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2743055_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 7. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 1121 (alm. del)
efter ønske fra Peter Kofod (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1121:
Vil ministeren i forbindelse med artiklen "Omkring 20 personer udvises fra Sverige
efter festivaloptøjer” på ekstrabladet.dk, den 4. august 2023, redegøre for, om de
pågældende personer fra Eritrea har eller bør have indrejseforbud i Danmark, så de
ikke rejser videre og fortsætter deres voldelige politiske stridigheder for og imod
regimet i Eritrea på dansk jord?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ikke i besiddelse af nærmere oplysnin-
ger om identiteten, herunder statsborgerskab, på de personer, der omtales i artik-
len. Ministeriet kan således ikke udtale sig om disse personers eventuelle indrejse-
forbud til Danmark.
2.
Om muligheden for at meddele indrejseforbud til Danmark kan Udlændinge- og
Integrationsministeriet generelt oplyse, at reglerne om indrejseforbud fremgår af
udlændingelovens § 32.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 1, fastsættes et indrejseforbud, hvorefter en ud-
lænding ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig på det i afgørelsen
fastsatte område, jf. dog stk. 2 og 3, hvis udlændingen er udvist eller er pålagt at
udrejse af landet straks eller ikke udrejser i overensstemmelse med udrejsefristen
efter § 33, stk. 2. Der kan endvidere fastsættes et indrejseforbud i tilfælde, hvor en
udlænding opføres på FN’s eller EU’s sanktionslister, eller hvis en udlænding opfø-
res på den nationale sanktionsliste over religiøse forkyndere m.fl., som kan udeluk-
kes fra at indrejse i Danmark. Derudover kan der fastsættes et indrejseforbud, hvis
udlændingens ret til ophold er bortfaldet efter § 21 b, stk. 1. Endelig kan der fast-
sættes et indrejseforbud i tilfælde, hvor der er truffet afgørelse om, at en udlæn-
ding ikke har medvirket til sin udrejse i medfør af hjemrejselovens § 3, stk. 2.
29. august 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 12840
2423795
Side
1/2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1121: Spm. om udviste personer fra Eritrea har eller bør have indrejseforbud i Danmark, så de ikke rejser videre og fortsætter deres voldelige politiske stridigheder for og imod regimet i Eritrea på dansk jord
Udlændingelovens § 32, stk. 1, oplister udtømmende, hvornår der kan meddeles et
indrejseforbud til Danmark. Indrejseforbud efter udlændingelovens § 32, stk. 1,
meddeles af bl.a. domstolene og Udlændingestyrelsen.
3.
For så vidt angår de generelle indrejsebetingelser i Danmark, kan Udlændinge-
og Integrationsministeriet generelt henvise til, at udlændinge, der ønsker at ind-
rejse i Danmark fra et land, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, underka-
stes kontrol ved indrejse over EU’s ydre grænse i overensstemmelse med reglerne
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 399 af 9. marts 2016 (Schen-
gengrænsekodeks).
Ind- og udrejsekontrol efter Schengengrænsekodeksens artikel 8 indebærer bl.a.
kontrol af alle personers identitet og nationalitet og af rejsedokumentets ægthed
og gyldighed til grænsepassage, herunder ved søgning i relevante databaser, f.eks.
i Schengeninformationssystemet (SIS).
Tredjelandsstatsborgere underkastes herudover indgående indrejsekontrol, som
også omfatter kontrol af indrejsebetingelser, jf. Schengengrænsekodeksens artikel
6, stk. 1, samt eventuelt af opholds- og arbejdstilladelser, jf. Schengengrænseko-
deksens artikel 8, stk. 3, litra a.
Det gælder således i henhold til Schengengrænsekodeksens indrejsebetingelser i
artikel 6, stk. 1, litra d og e, at tredjelandsstatsborgere, der ønsker at indrejse, bl.a.
ikke må være indberettet i SIS som uønskede, samt at de ikke må være at betragte
som en trussel mod medlemsstaternes offentlige orden, indre sikkerhed, offentlig
sundhed eller internationale forbindelser, og at de navnlig ikke på dette grundlag
må være indberettet som uønskede i medlemsstaternes nationale databaser.
Når der er genindført midlertidig grænsekontrol ved de indre grænser i henhold til
Schengengrænsekodeksens artikel 25, finder bl.a. bestemmelserne i artikel 8 om
ind- og udrejsekontrol af personer tilsvarende anvendelse ved de indre grænser, jf.
artikel 32 i Schengengrænsekodeksen.
Kaare Dybvad Bek
/
Øzlem Akar
Side
2/2