Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2752125_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
20. september 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Louise Bengt Je-
spersen
Sagsnr.: 2023-0030-9249
Dok.:
2929870
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1089 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1089 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1112: Spm. om hvorfor Danmark ikke har inkorporeret de europæiske fængselsregler, og hvordan Danmark konkret adskiller sig fra dem
Spørgsmål nr. 1089 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere på henvendelsen og afklare, om de
europæiske fængselsregler gælder for disciplinærsager eller ej?
Der henvises til bilag 217 (2022-23 (2. samling)) i Retsudval-
get.”
Svar:
De Europæiske Fængselsregler, der blev vedtaget i regi af Europarådet i
2006, består af anbefalinger vedrørende en lang række forhold i fængsler,
f.eks. besøgsregler, disciplinærstraffe og fængselsforhold. De Europæiske
Fængselsregler er
soft law
og dermed ikke retligt bindende for Danmark,
men vil eksempelvis kunne gøres bindende for medarbejderne i kriminal-
forsorgen, hvis de indarbejdes i gældende danske regler.
Efter min opfattelse bør man fra dansk side generelt bestræbe sig på at følge
internationale retningslinjer for behandling af indsatte, herunder De Euro-
pæiske Fængselsregler, og kriminalforsorgen har oplyst, at man lægger stor
vægt på i videst muligt omfang at efterleve disse, herunder ved udarbejdelse
af administrative forskrifter mv. gældende for kriminalforsorgen. Der kan
imidlertid være konkrete forhold, der gør, at internationale retningslinjer
ikke kan følges på alle punkter, eller hvor fortolkningen heraf kan give an-
ledning til tvivl. I forbindelse med en revision af De Europæiske Fængsels-
regler i regi af Europarådet i 2020 tog Danmark forbehold for regel nr. 53A,
nr. 60.6.a, nr. 60.6.d og nr. 60.6.e. Begrundelsen for disse forbehold var
bl.a., at en efterlevelse af reglerne ville kræve væsentlige ressourcer, som
kriminalforsorgen ikke har til rådighed. Det kan desuden oplyses, at der på
nuværende tidspunkt ikke er foretaget en vurdering af, om de danske regler
for behandling af indsatte lever op til den reviderede version af De Europæ-
iske Fængselsregler.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at der i admini-
strative forskrifter er fastsat en række procesgarantier i forbin-
delse med behandlingen af sager vedrørende disciplinærstraf.
Det fremgår således af § 7, stk. 1, i bekendtgørelse om udståelse
af strafcelle, anvendelse af forhørscelle og behandling af disci-
plinærsager (disciplinærstrafbekendtgørelsen), at den indsatte i
en disciplinærsag skal gøres bekendt med, hvad der er
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1112: Spm. om hvorfor Danmark ikke har inkorporeret de europæiske fængselsregler, og hvordan Danmark konkret adskiller sig fra dem
indberettet, og i hovedtræk orienteres om, hvad der måtte være
fremkommet under eventuelle afhøringer.
Afgørelser i disciplinærsager træffes, mens den indsatte er til
stede, jf. disciplinærstrafbekendtgørelsens § 7, stk. 2, medmin-
dre den indsatte ikke ønsker dette.
I medfør af disciplinærstrafbekendtgørelsens § 7, stk. 4, nr. 1-5,
skal den indsatte ved disciplinærforhørets begyndelse orienteres
om sine rettigheder i forbindelse med sagens behandling, herun-
der om retten til på ethvert tidspunkt af sagens behandling at
lade sig bistå af andre, retten til aktindsigt i de dokumenter, der
ligger til grund for forhøret, og retten til at udtale sig, før der
træffes afgørelse.
Afhøringer overværes af en af kriminalforsorgsområdets an-
satte, jf. disciplinærstrafbekendtgørelsens § 7, stk. 3. Den, der
har indberettet det disciplinære forhold, og andre, der har været
involveret i forholdet, må ikke overvære forhøret. Den ansattes
funktion er, at den pågældende i tilfælde af efterfølgende uover-
ensstemmelse om afviklingen af forhøret vil kunne medvirke til
en afklaring af uoverensstemmelsen.”
Side 3/3