Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2745832_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. september 2023
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2023-0030-9269
Dok.:
2936778
Besvarelse af spørgsmål nr. 1111 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1111 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om Politiets Efterretningstjeneste - i lighed med amerikanske tjenester - bruger indkøb af rådata og/eller personhenførbare data fra datamæglere og sociale medier i deres arbejde
Spørgsmål nr. 1111 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om Politiets Efterretningstjeneste
- i lighed med amerikanske tjenester - bruger indkøb af rådata
og/eller personhenførbare data fra datamæglere og sociale me-
dier i deres arbejde? Og i så fald betragter justitsministeren og
efterretningstjenesterne dette som værende indhentning i juri-
disk forstand og dermed underlagt lovene for tjenesternes be-
handling af rådata og persondata?
Der henvises til »ODNI Senior Advisory Group Panel Declassi-
fied Report on Commercially Available Information« godkendt
til offentliggørelse den 6. maj 2023.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”1. PET’s muligheder for at tilvejebringe oplysninger er regu-
leret i PET-lovens §§ 3 og 4.
Efter PET-lovens § 3 kan PET indsamle og indhente oplysnin-
ger, der kan have betydning for tjenestens virksomhed. Ved
»indsamling« af oplysninger forstås ifølge forarbejderne til be-
stemmelsen tilvejebringelse af oplysninger, der er umiddelbart
tilgængelige, herunder fra elektroniske medier. Med »indhent-
ning« af oplysninger menes tilvejebringelse af oplysninger,
der ikke er umiddelbart tilgængelige, men som kan skaffes ved
henvendelse til tredjemand, f.eks. en offentlig myndighed, for-
ening, organisation, virksomhed eller en privat person.
Kriteriet »kan have betydning« indebærer, at tjenestens ind-
samling og indhentning af oplysninger alene skal opfylde en
generel relevansbetingelse, dvs. at det ikke på forhånd kan
udelukkes, at oplysningen har relevans for tjenesten. PET er
således berettiget til med henblik på en efterfølgende behand-
ling at indsamle og indhente data, hvis disse data på indsam-
lings- eller indhentningstidspunktet vurderes at kunne have be-
tydning for tjenestens virksomhed.
Efter PET-lovens § 4 skal andre forvaltningsmyndigheder ef-
ter anmodning fra PET videregive oplysninger til tjenesten,
hvis tjenesten vurderer, at oplysningerne må antages at have
betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelo-
vens kapitel 12 og 13.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om Politiets Efterretningstjeneste - i lighed med amerikanske tjenester - bruger indkøb af rådata og/eller personhenførbare data fra datamæglere og sociale medier i deres arbejde
PET-lovens §§ 6 a, 7 og 8 udgør de primære betingelser for
PET’s interne behandling
af oplysninger, som er tilvejebragt
eller modtaget af PET.
PET-loven udelukker ikke, at PET i forbindelse med indsam-
ling af oplysninger indkøber data fra f.eks. datamæglere eller
andre kommercielle aktører, så længe de betingelser, der er
fastsat i lovgivningen, i øvrigt er opfyldt.
2.
Som PET har tilkendegivet i Justitsministeriets rapport af 8.
juni 2022 om erfaringerne med PET-loven, indebærer den tek-
nologiske udvikling og digitaliseringen af samfundet generelt
et øget behov for, at PET kan behandle større datamængder for
at kunne varetage sine funktioner.
Når PET indhenter større datamængder, herunder datasæt, vil
tjenesten ikke nødvendigvis have en efterretningsmæssig inte-
resse i den enkelte fysiske eller juridiske person, herunder hel-
ler ikke have behov for at identificere samtlige personer, der
indgår oplysninger om. Analyse af mønstre og afvigelser i nor-
malbilledet kan imidlertid senere lede til nærmere undersø-
gelse af enkeltdele af datagrundlaget og eventuel udpegning af
målpersoner. Efterretningsarbejde har på den måde ofte karak-
ter af at "lægge et puslespil", hvor individuelle oplysninger
ikke nødvendigvis i sig selv har et belastende indhold, men
hvor oplysninger, når de kombineres med andre data, kan være
af kritisk betydning for PET’s arbejde.
Som bemærket i evalueringsrapporten fra 2022 vurderer PET,
at det i forbindelse med den kommende revision af PET-loven
kan være relevant at overveje, i hvilket omfang der i lyset af
den omtalte udvikling er behov for at opdatere og præcisere
den
retlige ramme for PET’s behandling af oplysninger, såle-
des at lovgivningen i højere grad understøtter PET’s udførelse
af data- og analysebaseret efterretningsvirksomhed.
PET kan ikke i øvrigt inden for rammerne af en folketings-
besvarelse oplyse nærmere om, hvilke specifikke metoder og
kapaciteter tjenesten anvender i forbindelse med tilvejebrin-
gelse af oplysninger.”
Det bemærkes, at det fremgår af Justitsministeriets rapport af 8. juni
2022 om erfaringerne med PET-loven, at det efter Justitsministeriets
opfattelse er centralt, at
der er de rette rammer for PET’s mulighed for
at arbejde data- og analysebaseret, men at det samtidig er afgørende,
at en eventuel udvidelse af PET’s adgang til –
i højere grad end hidtil
at indsamle og arbejde med store datamængder ledsages af de
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1111: Spm. om Politiets Efterretningstjeneste - i lighed med amerikanske tjenester - bruger indkøb af rådata og/eller personhenførbare data fra datamæglere og sociale medier i deres arbejde
nødvendige beskyttelses- og kontrolforanstaltninger, herunder i form
af privatlivsbeskyttelse, overholdelse af de databeskyttelsesretlige
regler, sikker opbevaring af data og et effektivt tilsyn hermed.
Side 4/4