Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2744329_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2023
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2023-0030-9258
2933316
Besvarelse af spørgsmål nr. 1100 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1100 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om redegørelse for, hvordan udgifterne til de 450 tryghedsskabende kameraer fordeler sig i forhold til de 53 byer, og for den pågældende effekt af kameraerne i forhold til efterforskning af særligt våben, narko, tyveri, vold og gadeuorden
Spørgsmål nr. 1100 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan udgifterne til de 450 tryg-
hedsskabende kameraer fordeler sig i forhold til de 53 byer, og
for den pågældende effekt af kameraerne i forhold til efterforsk-
ning af særligt våben, narko, tyveri, vold og gadeuorden, efter
politiet har kunnet gøre brug af de tryghedsskabende kameraer?
Endvidere bedes ministeren redegøre for muligheden for at op-
sætte tryghedsskabende kameraer i endnu flere danske byer. Der
henvises til artiklen ”I 53 byer har politiet fået nye overvåg-
ningskameraer.
Deres placering rejser debat” bragt i Politiken
den 19. juli 2023.
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen udarbejdet en opgø-
relse over fordelingen af tryghedsskabende kameraer på byni-
veau, som fremgår af tabel 1 nedenfor. Opgørelsen er opgjort
som udgiften i det år, hvor aktiviteten har fundet sted, dvs. ud-
giftsbaseret. Opgørelsen tager udgangspunkt i de realiserede ud-
gifter i perioden 2019-2022, opgjort i 2023-priser. På baggrund
af de realiserede udgifter er der beregnet et gennemsnit per ka-
mera.
Det har inden for fristen for besvarelsen af spørgsmålet ikke væ-
ret muligt at opgøre de eksakte realiserede udgifter for kameraer
opsat på lokationer i 2018, hvorfor udgifter til disse har taget
udgangspunkt i ovenstående gennemsnit.
Der er indregnet udgifter, der medgår til, at kameraerne er funk-
tionsdygtige, herunder udgifter til etablering af netværksadgang
og relevant hardware mv.
Der er ikke indregnet generelle udgifter til den organisation i
Rigspolitiet, der har drevet projektet, og de årlige driftsudgifter
til kameraerne.
Samlet set er der opgjort udgifter for 43,9 mio. kr. (2023-priser)
til opsætning af 450 kameraer i perioden 2018-2022.
Rigspolitiet kan herefter oplyse, at formålet med at opsætte de
tryghedsskabende kameraer er at forebygge kriminalitet og un-
derstøtte efterforskninger i form af teknisk bevisdata. Kamera-
erne er placeret mange steder i landet på særligt udvalgte steder.
Placeringen af kameraerne besluttes af politikredsene, som på
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om redegørelse for, hvordan udgifterne til de 450 tryghedsskabende kameraer fordeler sig i forhold til de 53 byer, og for den pågældende effekt af kameraerne i forhold til efterforskning af særligt våben, narko, tyveri, vold og gadeuorden
2744329_0003.png
baggrund af en politifaglig vurdering udvælger de steder, hvor
der er størst politimæssigt behov for at etablere tv-overvågning.
Kredsene kan i den forbindelse inddrage en række faktorer som
eksempelvis kriminalitetstyper, den oplevede tryghed i befolk-
ningen og input fra de kommunale repræsentanter.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det ikke er muligt ved et
elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
at opgøre, hvorvidt videomateriale fra tryghedsskabende kame-
raer er indgået i politiets efterforskning. Dette skyldes, at det i
POLSAS alene registreres, at politiet har sikret et bevis til sagen,
men ikke hvorvidt beviset er en videoovervågning fra et tryg-
hedsskabende kamera eller et andet kamera. En opgørelse vil
derfor kræve en manuel gennemgang af et meget stort antal
straffesager i politikredsene, hvilket Rigspolitiet ikke har fundet
anledning til at iværksætte.
Rigspolitiet har imidlertid til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Københavns Vestegns Politi om effekten.
Københavns Vestegns Politi har bl.a. oplyst, at de opsatte tryg-
hedsskabende kameraer i politikredsen betragtes som et efter-
forskningsværktøj, der har en stor tryghedsskabende og efter-
forskningsmæssig værdi. Videomateriale fra tryghedsskabende
kameraer er eksempelvis anvendt i en sag om grov vold, en mål-
rettet indsats mod åbenlyst og utryghedsskabende salg af eufo-
riserende stoffer samt i en sag om tricktyveri af en ældre person.
I disse konkrete straffesager har videomaterialet haft en afgø-
rende betydning for sagernes opklaring.
Tabel 1
Fordeling af tryghedsskabende kameraer på byniveau
Antal kame-
Totale udgif-
raer
ter (mio. kr.)
Albertslund
10
1,0
Avedøre
10
1,0
Ballerup
17
1,7
Birkerød
8
0,8
Bording
2
0,2
Esbjerg
12
1,2
Fredericia
4
0,4
Frederikshavn
8
0,8
Frederikssund
8
0,8
Grenå
3
0,3
Haderslev
7
0,7
Haslev
7
0,7
Helsingør
7
0,7
Herlev
9
0,9
Herning
4
0,4
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om redegørelse for, hvordan udgifterne til de 450 tryghedsskabende kameraer fordeler sig i forhold til de 53 byer, og for den pågældende effekt af kameraerne i forhold til efterforskning af særligt våben, narko, tyveri, vold og gadeuorden
2744329_0004.png
Hillerød
Hjørring
Hobro
Holbæk
Holstebro
Holte
Horsens
Hundige
Høje Gladsaxe
Ikast
Ishøj
Kalundborg
Kolding
København
Køge
Lyngby
Nakskov
Nykøbing F
Næstved
Odder
Odense
Randers
Ringsted
Roskilde
Rønne
Silkeborg
Skive
Slagelse
Svendborg
Sønderborg
Taastrup
Vejle
Viborg
Viby J
Vordingborg
Aabenraa
Aarhus
Ålborg
Total
Antal
raer
5
8
6
11
4
4
4
6
10
1
10
5
7
64
3
10
9
6
6
3
20
7
2
5
6
5
4
8
5
14
5
8
4
3
6
8
23
19
450
kame-
Totale udgif-
ter (mio. kr.)
0,5
0,8
0,6
1,1
0,4
0,4
0,4
0,6
0,9
0,1
0,9
0,5
0,7
6,3
0,3
1,0
0,9
0,6
0,6
0,3
1,9
0,7
0,2
0,5
0,6
0,5
0,4
0,8
0,5
1,3
0,5
0,8
0,4
0,3
0,6
0,8
2,2
1,9
43,9*
*Forskellen i totalen skyldes afrundinger.”
2.
Danskernes tryghed er en kerneprioritet for mig som justitsminister. Der-
for har jeg med tilfredshed noteret mig, at de tryghedsskabende kameraer
ifølge politiet har haft betydning i konkrete sager. Jeg er derfor åben for at
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1100: Spm. om redegørelse for, hvordan udgifterne til de 450 tryghedsskabende kameraer fordeler sig i forhold til de 53 byer, og for den pågældende effekt af kameraerne i forhold til efterforskning af særligt våben, narko, tyveri, vold og gadeuorden
drøfte, om der bør opsættes flere kameraer, f.eks. hvis politiet vurderer, at
der er et behov herfor.
Side 5/5