Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2741952_0001.png
Justitsministeriet
Finansministeriet
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1085
Offentligt
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 500
Offentligt
BILAG 8
Domstolenes økonomi fra 2019 og frem
30. oktober 2018
Der skal tages stilling til bevillingsniveauet for domstolene fra 2019 og frem i for-
bindelse med ÆF19, som led i en ny administrativ flerårsaftale for domstolene.
Med henblik på at udarbejde en ny flerårsaftale for domstolenes økonomi fra 2019
og frem besluttede ØU i juni 2018 at igangsætte en analyse af domstolene. Analy-
sen, der blev foretaget af konsulentfirmaet Struensee & Co., blev forankret i en
styregruppe med deltagelse af Domstolsstyrelsen, Justitsministeriet og Finansmini-
steriet.
Analysen tog udgangspunkt i en målsætning om at identificere et bruttokatalog
med realiserbare og implementerebare effektiviseringer for domstolene med hen-
blik på at kunne udmønte effektiviseringer på
minimum
1,2 pct. årligt,
jf. praksis fra
indeværende aftale.
Dette svarer til 22,7 mio. kr. i 2019 stigende til 89,2 mio. kr. i
2022. Samtidigt blev der afsat en reserve på § 35 på 16,1 mio. kr. i 2019 stigende
til 57,8 mio. kr. i 2022 til at finansiere forskellen mellem omprioriteringsbidraget
på 2 pct. på FFL19 og et effektiviseringskrav på ca. 1,2 pct. Det blev på ØU desu-
den besluttet, at der ved afrapporteringen af analysen skal tages stilling til den en-
delige bevillingsprofil og indholdet af en ny administrativ flerårsaftale, herunder
nye initiativer på domstolenes område og finansiering heraf.
Analysen er færdiggjort primo oktober og anviser et samlet potentiale for effekti-
viseringer på 86,6-110,5 mio. kr. ved fuld indfasning i 2022,
bilag 1.
Særligt vedr. it- udfordringer i domstolene
Undervejs i analysen er det blevet afdækket, at der er betydelige udfordringer med
domstolenes ældre DSI-systemer, der omfatter straffe-, skifte- og tvangsauktions-
systemerne, samt ved det relativt nye Civilsystem,
jf. bilag 2.
Det er den umiddelba-
re vurdering, at DSI-systemerne kan fortsætte med rimelig driftsstabilitet som
minimum frem til 2. kvartal 2022, såfremt systemerne indkapsles eller lignende.
Der tegner sig således et billede af, at domstolenes it-systemer inden for de næst-
kommende år vil skulle gennemgå betydelige ændringer, der kan medføre væsent-
lige omkostninger på kort sigt, men som også forventes at kunne medføre betyde-
lige gevinster på længere sigt.
Der lægges op til, at domstolene i en kommende flerårsaftaleperiode (2019-2022)
gennemfører effektviseringer på ca. 1,2 pct. årligt svarende til 23,0 mio. kr. i 2019
stigende til 90,5 mio. kr. i 2022. Effektiviseringsniveauet er fastsat på baggrund af
den gennemførte analyse, men der er samtidig bl.a. taget højde for de udfordrin-
ger, som Domstolene står overfor i de kommende år med it-udfordringer mv.
Effektiviseringerne vil som udgangspunkt kunne udmøntes med afsæt i effektivi-
seringsforslagene fra den gennemførte analyse,
jf. bilag 1.
Domstolene vil dog også
kunne gennemføre effektiviseringerne ved brug af andre initiativer.
Derudover lægges der op til, at reserven på
§ 35.11.71 Reserve til domstole
på 16,1
mio. kr. i 2019 stigende til 57,8 mio. kr. i 2022 udmøntes til domstolene ved
ÆF19.
Løsning
Baggrund
Problem
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
2741952_0002.png
Side 2 af 2
Endelig lægges der op til, at der afsættes midler til følgende konkrete initiativer,
jf.
også bilag 3:
Styrket sikkerhed i retsbygninger.
Der afsættes 13,7 mio. kr. i 2019 og 25,3 mio. kr.
årligt i 2020-2022 til fast adgangskontrol ved Østre Landsret og de syv byret-
ter, hvor sikkerhedsniveauet vurderes at skulle være højest. Derudover afsæt-
tes 4,8 mio. kr. i 2020 og 8,9 mio. kr. årligt i 2021 og 2022 til yderligere vagter
ved alle retter. Endelig afsættes 4,1 mio. kr. i 2020, 9,7 mio. kr. i 2021 og 7,4
mio. kr. i 2022 til bygningsmæssig sikring af retterne.
Hurtigere behandling af straffesager.
Der afsættes 6,0 mio. kr. i 2019, 12,0 mio. kr.
årligt i 2020-2021 og 16,0 mio. kr. i 2022 til at styrke sagsbehandlingen af straf-
fesager.
Samlet medfører det et merbevillingsbehov på ca. 20 mio. kr. i 2019 stigende til
ca. 58 mio. kr. i 2022. Der lægges op til, at merbevillingsbehovet søges finansieret
af forhandlingsreserven ifm. finanslovsforhandlingerne om finansloven for 2019,
alternativt af regeringsreserven.
Domstolenes bevilling udgør således 1.906,7 mio. kr. i 2019 faldende til 1.877,1
mio. kr. i 2022 svarende til bevillingsfald på ca. 33 mio. kr. ift. 2018-niveauet.
Tabel 1
Fastlæggelse af domstolenes bevillinger i 2019-2022
(mio. kr., 2019-pl)
FFL19-bevilling (§ 11.)
Reserve til domstolene (§ 35)
FL19-bevilling (før nye initiativer)
Difference ift. 2018-bevilling.
(Effektiviseringskrav på ca. 1,2 pct.)
Nye initiativer
- Styrket sikkerhed i retsbygninger
- Hurtigere sagsbehandling af straffesager
FL19-bevilling (evt. efter nye initiativer)
Bevillingsudvikling 2018-2022
2018
1.910,0
2019
1.870,9
16,1
1.887,0
-23,0
19,7
13,7
6,0
1.906,7
-3,3
2020
1.834,1
30,1
1.864,2
-45,8
46,2
34,2
12,0
1.910,4
0,4
2021
1.797,6
44,1
1.841,7
-68,3
55,9
43,9
12,0
1.897,6
-12,4
2022
1.761,7
57,8
1.819,5
-90,5
57,6
41,6
16,0
1.877,1
-32,9
Særligt vedr. proces for it-udfordringer ved domstolene
Der lægges op til en proces for tilpasning og udskiftning af DSI-systemerne samt
udbedring af Civilsystemet. Det er forventningen, at der kan være behov for sær-
skilt finansiering til indkapsling, håndtering og udvikling af systemerne, men at de
nye straffe- og skiftesystemer kan medføre effektiviseringer i næste aftaleperiode.
Det
indstilles,
at:
Domstolene gennemfører effektviseringer på ca. 1,2 pct. årligt svarende til
23,0 mio. kr. i 2019 stigende til 90,5 mio. kr. i 2022.
Reserven på
§ 35.11.71 Reserve til domstole
på 16,1 mio. kr. i 2019 stigende til
57,8 mio. kr. i 2022 overføres til domstolene.
ØU tiltræder, at man søger at få nye initiativer til domstolene finansieret af
forhandlingsreserven ifm. finanslovsforhandlingerne for finansloven 2019, al-
ternativt at initiativerne finansieres af regeringsreserven.
Der igangsættes et arbejde med henblik på at forberede udskiftning af DSI-
systemerne samt udbedring af Civilsystemet.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
2741952_0003.png
Justitsministeriet
Finansministeriet
Bilag 1. Analyse af domstolene – potentialeoversigt
30. oktober 2018
Der er gennemført en analyse af domstolene fra juni-oktober 2018 med ekstern
konsulentbistand fra Struensee og Co.
Analysen viser et samlet nettopotentiale i størrelsesordenen 86,6-110,5 mio. kr.
ved fuld indfasning i 2022 inkl. potentiale for benchmark af de 24 retter til media-
nen og 62,7-86,6 mio. kr. ved fuld indfasning i 2022 ekskl. potentiale for bench-
mark til median,
jf. tabel 1.
Nedenfor er de enkelte analysespor kort gennemgået.
Tabel 1
Potentialeoversigt – Analyse af domstolene
(mio. kr.)
A) IT-drift
B) Udbetalinger
C) Effektiviseringer af Indkøb
D) Benchmark og bedste praksis
E) Åbningstider og berammelse
F) Effektivisering af straffesagsgang
G) Effektivisering af konkurskarantæne
H) Effektiviseringer af skiftesagsgange
I) Videre udvikling af fogedsystem
J) Nyt straffesystem
K) Betalingspåkrav i civilsystem
Subtotal inkl. benchmark til median
Samlet korrektion for overlap
Tværgående omkostninger
Total inkl. benchmark til median
Total ekskl. benchmark til median
2019
0,9
-
2,3-3,6
6,3
-
3,3-5,2
(0,1)
0,5-0,9
0,2-0,8
-
0,0
13,4-17,5
(1,7)-(1,4)
(0,6)
11,3-15,2
5,0-8,9
2020
1,4
-
3,6-6,1
12,6
-
9,3-11,8
0,0-0,1
6,4-8,5
18,7-24,4
-
(2,1)-(1,9)
49,9-62,9
(10,4)-(7,6)
(0,7)
41,5-51,8
28,9-39,2
2021
1,4
-
4,9-8,7
18,9
-
10,2-12,7
0,1-0,2
11,3-14,8
27,0-36,3
-
5,4-8,2
79,3-101,2
(15,7)-(11,2)
(0,9)
67,1-84,5
48,2-65,6
2022
1,4
-
6,2-11,2
25,2
-
14,0-16,5
0,1-0,2
11,3-14,8
32,9-46,7
-
11,7-17,1
102,7-133,0
(21,6)-(15,2)
(0,9)
86,6-110,5
62,7-86,6
Anm.: Negativ nettopotentiale for året er angivet med parentes.
Kilde: Analyse af domstolene, endelig afrapportering oktober 2018, Struensee & Co.
A) IT-drift
Analysen belyser effektiviseringspotentialet ved at overdrage domstolenes ba-
sale IT-drift til Statens IT (SIT) og muligheden for at effektivisere systemdrif-
ten, som varetages af eksterne leverandører. Samlet identificerer analysen et
potentiale på 1,4 mio. kr. årligt fuld indfaset ved samling af systemdrift hos én
leverandør. Analysen af evt. overdragelse af domstolenes basale IT-drift til
Statens IT (SIT) viser, at dette ikke vurderes at indebære et potentiale.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
2741952_0004.png
Side 2 af 3
B) Udbetalinger
Sporet blev droppet pga. begrænset baseline.
C) Effektiviseringer af indkøb
Der er gennemført en benchmark-analyse af retternes indkøb, der viser et po-
tentiale på 5,2-10,2 mio. kr. årligt ved fuld indfasning, afhængig af om der
benchmarkes til 1. kvartil eller gennemsnit ift. gennemsnitlige omkostninger
per årsværk eller antal vægtede sager i perioden 2015-2017. Der identificeres
især potentialer ift. IT-varer, føde- og drikkevarer, møbler og inventar samt
porto, fragt og forsendelse.
D) Benchmark
Analysen tager afsæt i de meget betydelige produktivitetsforskelle, der ses på
tværs af retterne. Et helt overordnet benchmark af enhedsomkostningerne
per vægtet sag (dvs. korrigeret for kompleksitet) viser en forskel på 26 pct.
mellem den ret, der har den højeste og laveste enhedsomkostning (ekskl. out-
liers). Analysen viser således et potentiale på 25,2 mio. kr. årligt fuldt indfaset
ved at reducere enhedsomkostningerne pr. vægtet sag for de retter, der ligger
under medianen, til medianniveau.
Det bemærkes, at analysen af benchmark har en anden karakter end de øvrige
dele af analysen, hvilket er baggrunden for, at der i analysen er en total inkl.
benchmark til median og en total uden benchmark til median. Der er således
på den ene side identificeret en betydelig variation i retternes produktivitet,
der kan begrunde et benchmarkpotentiale (herunder særligt i lyset af retternes
betydelige frihedsgrader), ligesom der er identificeret en række ‘gode praksis-
ser’, der kan anvendes som løftestænger til at indfri et sådant potentiale. På
den anden side er der kun identificeret en begrænset sammenhæng mellem de
gode praksisser og variationen i retternes produktivitet, og der er ikke på
samme måde som i de øvrige analyser en klar sammenhæng mellem løfte-
stænger og potentiale, og der er således ikke peget på, hvordan potentialet i
benchmarkanalysen konkret skal udmøntes.
Det bemærkes desuden, at benchmarkanalysen
ikke
forudsætter forbedringer
i flerårsaftaleperioden for de 12 retter, der ligger over medianen.
E) Berammelse og åbningstider
Analysen af berammelse og åbningstider afdækker retternes praksis ift. retstid
og berammelsesopgaven. Analysen viser overordnet, at der er betydelige for-
skelle med hensyn til antal retsdage og antal retstimer per dag. Således varie-
rer den daglige retstid blandt retterne fra 4,75 til 6,5 timer. Antallet af retsda-
ge varierer ligeledes fra 4,1-3,3 dage, svarende til en procentuel forskel på 27
pct. Samlet set indebærer det, at variationen i dommernes formelle retstid per
dag set på tværs af retterne varierer med op til 61 pct. Det bemærkes tilmed,
at der baseret på den indsamlede stikprøve synes at være en sammenhæng
mellem formel og faktisk retstid. Der er imidlertid ikke vist en sammenhæng
mellem den formelle eller faktiske retstid og retternes produktivitet. Der er på
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
2741952_0005.png
Side 3 af 3
den baggrund ikke fundet et selvstændigt potentiale ved denne del af analy-
sen. De identificerede gode praksisser vedrørende retstid og berammelse er i
stedet afspejlet i det generelle bruttokatalog for løftestænger i analysespor D.
F) Effektiviseringer af straffesagsgange
Analysen belyser muligheder for at optimere straffesagsgangen i kontekst af
den eksisterende systemunderstøttelse (DSI Straffe). Analysen identificerer
tre forbedringsforslag med fokus på øget digitalisering. Samlet set estimeres
et potentiale på 14,0-16,5 mio. kr. årligt fuldt indfaset. Forbedringsforslagene
forudsætter, at der sker it-udvikling på domstolenes DSI-systemer, der inden
for de kommende år forventes at blive udskiftet.
G) Effektivisering af konkurskarantæne
Analysen belyser muligheden for at effektivisere behandlingen af konkurska-
rantænesager, der håndteres i kontekst af civilsystemet for både byretterne og
Sø-og Handelsretten. Analysen identificerer to forbedringsforslag med et
samlet potentiale på 0,1-0,2 mio. kr. årligt.
H) Effektivisering af skiftesagsgang
Analysen belyser kortsigtede forbedringsforslag for insolvens- og dødsboskif-
ter og identificerer ni forbedringsforslag med et samlet potentiale på 11,3-
14,8 mio. kr. årligt, hvoraf 8,3-11,0 mio. kr. drives af et forbedringsforslag om
automatiseret håndtering af kreditorers krav på dødsboskifteområdet. For-
bedringsforslagene forudsætter, at der sker it-udvikling på domstolenes DSI-
systemer, der inden for de kommende år forventes at blive udskiftet.
I) Videreudvikling af fogedsystem
Analysen belyser potentialet for indfrielse af effektiviseringer gennem videre-
udvikling af fogedsystemet, der er et af de nyeste systemer ved retterne. Fo-
gedsystemet er ikke omfattet af udfordringen vedrørende end-of-extended-
support på domstolenes DSI-systemer. Analysen har identificeret fire forbed-
ringsforslag der vedrører øget digitalisering af sagsgangene. Analysen identifi-
cerer et samlet potentiale på 32,9-46,7 mio. kr. årligt ved fuld indfasning.
K) Betalingskrav i civilsystem
Analysen undersøger potentialet ved integration af betalingspåkrav i civilsy-
stemet, og der identificeres et potentiale på 11,7-17,1 mio. kr. årligt ved fuld
indfasning. Det bemærkes, at dette potentiale afhænger af driftsstabilisering af
civilsystemet, og at det desuden er fuldt overlappende med potentialet ved
etablering af en fuld digital sagsgang for betalingspåkrav i fogedsystemet, der
indgår som en del af analyse I), idet betalingspåkrav i dag varetages i fogedsy-
stemet. Det forudsættes derfor i potentialeoversigten, at effektiviseringspo-
tentiale for betalingspåkrav i stedet indfries i kontekst af fogedsystemet.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
2741952_0006.png
Justitsministeriet
Finansministeriet
Bilag 2. Særligt vedr. it-mæssige udfordringer i domstolene
30. oktober 2018
Undervejs i analysen er det blevet afdækket, at den underliggende teknologi til
domstolenes DSI-systemer, der omfatter straffe-, skifte- og tvangsauktionssyste-
merne, fra januar 2020 ikke længere supporteres af leverandøren. Det er den
umiddelbare vurdering, at it-systemerne i byretterne og de overordnede retter,
som anvender systemerne, kan indkapsles, så driften kan fortsætte med rimelig
driftsstabilitet som minimum frem til 2. kvartal 2022. Struensee & Co. har på det
foreliggende grundlag estimeret, at indkapslingen vil medføre udgifter på 7,2-16,0
mio. kr. Det er dog vurderingen, at der er behov for at igangsætte forberedelserne
af nye systemer hurtigst muligt.
Derudover har det – uden tilknytning til analysen – hen over sommeren også vist
sig, at der er udfordringer med domstolenes it-system til behandling af civile sager.
Civilsystemet har vist sig at have kapacitetsmæssige udfordringer, som betyder
lange svartider. Der er nedsat en task force med ekstern bistand til at klarlægge
udfordringerne frem mod november 2018 samt kvalificere tiltag for udbedring,
herunder den forudsatte økonomi.
Der tegner sig således et billede af, at domstolenes it-systemer inden for de næst-
kommende år vil skulle gennemgå betydelige ændringer, der kan medføre væsent-
lige omkostninger på kort sigt, men som også forventes at kunne medføre betyde-
lige gevinster på længere sigt.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
2741952_0007.png
Justitsministeriet
Finansministeriet
Bilag 3. Nye initiativer for domstolene i flerårsaftaleperioden
Som et led i den administrative aftale om domstolenes økonomi for perioden
2019-2022 lægges der op til at prioritere midler til nye initiativer om sikkerhed i
retsbygningerne og hurtigere behandling af straffesager ved domstolene. De
foreslåede initiativer er en del af flere initiativer, som Domstolsstyrelsen har pe-
get på.
Sikkerhed i retsbygninger
Der er i dag uhindret adgang til de fleste retsbygninger, hvilket benyttes af bor-
gere og medier mv. til at følge retsplejen ved de danske domstole. Dette afspejler
det helt grundlæggende princip i dansk retspleje, at offentligheden som udgangs-
punkt har fri adgang til at overvære retsmøder. Samtidig har sikkerhed været et
tilbagevendende emne ved domstolene i de senere år, og der har været stort fo-
kus på at sikre trygge og sikre rammer for sagens parter og vidner mv.
Efter en skudepisode i 2014 i Københavns Byret kortlagde Domstolsstyrelsen
retternes ønsker til sikkerhed. Kortlægningen viste, at medarbejderne i de seneste
år i stigende grad har følt sig utrygge i deres daglige arbejde, og at nogle medar-
bejdere har oplevet situationer, hvor de har følt sig direkte truet. Tendensen
understøttes af de data, som Domstolsstyrelsen årligt indsamler om sikkerheds-
episoder ved retterne. Dertil kommer, at antallet af alvorlige straffesager med
relation til rocker- og bandemiljøet er stærkt stigende, og at der i disse sager er et
særligt behov, herunder håndtering af utrygge vidner og lægdommere.
Der lægges derfor op til tre initiativer for at højne sikkerheden ved retterne, som
samlet medfører merudgifter på 13,7 mio. kr. i 2019, 34,2 mio. kr. i 2020, 43,9
mio. kr. i 2021 og 41,6 mio. kr. i 2022.
Tabel 1
Sikkerhedsinitiativer til retterne
(mio. kr., 2019-pl)
I alt
Permanentliggørelse og udvidelse af
ordning med fast adgangskontrol
Yderligere vagter ved retterne
Bygningsmæssig sikring af retterne
2019
13,7
13,7
-
-
2020
34,2
25,3
4,8
4,1
2021
43,9
25,3
8,9
9,7
2022
41,6
25,3
8,9
7,4
30. oktober 2018
Kilde: Domstolstyrelsen
Permanentliggørelse og udvidelse af ordning med fast adgangskontrol.
Der er på nuvæ-
rende tidspunkt etableret fast adgangskontrol ved fem byretter (København,
Frederiksberg, Glostrup, Aalborg og Aarhus) bl.a. som følge af skudepiso-
den i 2014. Udgifterne hertil, der årligt har været på 13,7 mio. kr. er siden
etableringen i 2015 blevet finansieret ved anvendelse af domstolenes opspa-
ring. Med det nye initiativ lægges således op til, at adgangskontrollen gøres
permanent ved de fem byretter, og at ordningen i 2020 udvides til at omfatte
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1085: Spm. om kommentar til artikel fra Advokatwatch den 27/7-2023, Professor vil løsrive domstolene: På høje tid, at man skærer igennem
Odense, Kolding og Østre Landsret. Udgifterne hertil er på 13,7 mio. kr. i
2019 og 25,3 mio. kr. årligt i 2020-2022.
Yderligere vagter ved retterne.
Det er PET’s overordnede anbefaling, at retterne
som i dag bør vurdere trusselsniveauet konkret fra sag til sag og fortsat skrue
op og ned for sikkerhedsniveauet i retsbygningen efter behov. For at imøde-
komme denne anbefaling og i højere grad end i dag kunne håndtere behovet
for at kunne skrue op og ned for sikkerhedsniveauet, vurderer Domstolssty-
relsen, at der er behov for at tilføre hver af lands- og byretterne i Danmark
yderligere en sikkerhedsmedarbejder, så der nu i alt er afsat midler til mini-
mum to dedikerede medarbejdere, som varetager sikkerhedsopgaver. Tilfør-
sel af yderligere sikkerhedsmedarbejdere vil desuden give retterne bedre mu-
lighed for at lade en sikkerhedsmedarbejder følge med på udkørende foged-
forretninger. Udgifterne hertil er på 4,8 mio. kr. i 2020 og 8,9 mio. kr. årligt i
2021 og 2022.
Bygningsmæssig sikring af retterne.
Der er i forbindelse med gennemgang af rets-
bygningerne på baggrund af PET’s retningslinjer konstateret et behov for
opgradering og/eller etablering af en række bygningsmæssige installationer.
Opgradering og udvidelse af retternes sikringsanlæg (tyveri- og overfalds-
alarmer, videoovervågning mv.) er nødvendig for at sikre et ensartet og
fremtidssikret sikkerhedsniveau i alle retter. Tidsplanen for opgradering af de
tekniske installationer vil være flerårig, og med en igangsættelse af projektet
primo 2020 vil samtlige arbejder kunne være udført ultimo 2022. Udgifterne
hertil er på 4,1 mio. kr. i 2020, 9,7 mio. kr. i 2021 og 7,4 mio. kr. i 2022.
Hurtigere behandling af straffesager
Der er for tiden stort fokus på bandekriminalitet og terror. Dette har medført et
betydeligt antal større sagskomplekser ved domstolene, som typisk er kendeteg-
net ved flere tiltalte i sagerne, behandling af sagerne over flere retsdage med
medvirken af mere end én dommer og typisk også stor mediemæssig bevågen-
hed og behov for et særligt sikkerhedsmæssigt set-up.
I de senere år er der endvidere gennemført en række strafskærpelser, bl.a. vedrø-
rende våbensager og voldtægt, der isoleret set medfører, at domstolene modtager
flere nævningesager, der er den mest ressourcekrævende sagstype at behandle på
straffesagsområdet. Hertil kommer, at der er blevet gennemført en række æn-
dringer af straffeloven og øvrige love, der har medført flere tunge straffesager
ved domstolene. Sædvanligvis er der ikke fulgt ekstra bevillinger med til at be-
handle disse sager, idet det ofte er blevet lagt til grund, at merudgiften har kun-
net holdes inden for domstolenes eksisterende økonomiske rammer.
Endelig er der for tiden også stor opmærksomhed vedrørende målsætningerne
om sagsbehandlingstider ved behandling af sager om vold, voldtægt og våben
(vvv-sager). Der er bl.a. i forbindelse med en ændring af retsplejeloven, der er
vedtaget i maj 2018, sket en revision af definitionen af vvv-sager, hvilket forven-
tes at få den betydning, at domstolene vil skulle prioritere ca. 2.000 vvv-sager
årligt mod de tidligere ca. 800 vvv-sager, der årligt skulle prioriteres.
Der lægges på den baggrund op til at prioritere 6,0 mio. kr. i 2019, 12,0 mio. kr.
årligt i 2020 og 2021 og 16,0 mio. kr. i 2022 til at håndtere de mange større sags-
komplekser i f.eks. bandesager og til at medvirke til hurtigere sagsbehandling i
vvv-sager. Midlerne vil kunne udmøntes til de enkelte retter via domstolenes
ressourcefordelingsmodeller.
2