Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Finansministeriet
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1085
Offentligt
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 500
Offentligt
BILAG 8
Domstolenes økonomi fra 2019 og frem
30. oktober 2018
Der skal tages stilling til bevillingsniveauet for domstolene fra 2019 og frem i for-
bindelse med ÆF19, som led i en ny administrativ flerårsaftale for domstolene.
Med henblik på at udarbejde en ny flerårsaftale for domstolenes økonomi fra 2019
og frem besluttede ØU i juni 2018 at igangsætte en analyse af domstolene. Analy-
sen, der blev foretaget af konsulentfirmaet Struensee & Co., blev forankret i en
styregruppe med deltagelse af Domstolsstyrelsen, Justitsministeriet og Finansmini-
steriet.
Analysen tog udgangspunkt i en målsætning om at identificere et bruttokatalog
med realiserbare og implementerebare effektiviseringer for domstolene med hen-
blik på at kunne udmønte effektiviseringer på
minimum
1,2 pct. årligt,
jf. praksis fra
indeværende aftale.
Dette svarer til 22,7 mio. kr. i 2019 stigende til 89,2 mio. kr. i
2022. Samtidigt blev der afsat en reserve på § 35 på 16,1 mio. kr. i 2019 stigende
til 57,8 mio. kr. i 2022 til at finansiere forskellen mellem omprioriteringsbidraget
på 2 pct. på FFL19 og et effektiviseringskrav på ca. 1,2 pct. Det blev på ØU desu-
den besluttet, at der ved afrapporteringen af analysen skal tages stilling til den en-
delige bevillingsprofil og indholdet af en ny administrativ flerårsaftale, herunder
nye initiativer på domstolenes område og finansiering heraf.
Analysen er færdiggjort primo oktober og anviser et samlet potentiale for effekti-
viseringer på 86,6-110,5 mio. kr. ved fuld indfasning i 2022,
bilag 1.
Særligt vedr. it- udfordringer i domstolene
Undervejs i analysen er det blevet afdækket, at der er betydelige udfordringer med
domstolenes ældre DSI-systemer, der omfatter straffe-, skifte- og tvangsauktions-
systemerne, samt ved det relativt nye Civilsystem,
jf. bilag 2.
Det er den umiddelba-
re vurdering, at DSI-systemerne kan fortsætte med rimelig driftsstabilitet som
minimum frem til 2. kvartal 2022, såfremt systemerne indkapsles eller lignende.
Der tegner sig således et billede af, at domstolenes it-systemer inden for de næst-
kommende år vil skulle gennemgå betydelige ændringer, der kan medføre væsent-
lige omkostninger på kort sigt, men som også forventes at kunne medføre betyde-
lige gevinster på længere sigt.
Der lægges op til, at domstolene i en kommende flerårsaftaleperiode (2019-2022)
gennemfører effektviseringer på ca. 1,2 pct. årligt svarende til 23,0 mio. kr. i 2019
stigende til 90,5 mio. kr. i 2022. Effektiviseringsniveauet er fastsat på baggrund af
den gennemførte analyse, men der er samtidig bl.a. taget højde for de udfordrin-
ger, som Domstolene står overfor i de kommende år med it-udfordringer mv.
Effektiviseringerne vil som udgangspunkt kunne udmøntes med afsæt i effektivi-
seringsforslagene fra den gennemførte analyse,
jf. bilag 1.
Domstolene vil dog også
kunne gennemføre effektiviseringerne ved brug af andre initiativer.
Derudover lægges der op til, at reserven på
§ 35.11.71 Reserve til domstole
på 16,1
mio. kr. i 2019 stigende til 57,8 mio. kr. i 2022 udmøntes til domstolene ved
ÆF19.
Løsning
Baggrund
Problem