Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2751310_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2023
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2023-0030-9245
2928704
Besvarelse af spørgsmål nr. 1067 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1067 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juli 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1067: Spm. om hvorfor en far ikke kan få aktindsigt hos politiet i en politikreds vedrørende sin døde søn, men gerne i en anden
Spørgsmål nr. 1067 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor en far ikke kan få aktind-
sigt hos politiet i en politikreds vedrørende sin døde søn, men
gerne i en anden? Vil ministeren redegøre for, om det er en ret,
en pårørende har eller ej, og hvis det ikke er er en ret, vil mini-
steren redegøre for, om ministeren vil ændre loven, så pårørende
har den ret, jf. REU alm. del
bilag 258?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Reglerne vedrørende aktindsigt inden for strafferetsplejen
findes i retsplejelovens kapitel 3 a. Efter retsplejelovens § 41 d,
stk. 1, kan den, der har en individuel, væsentlig interesse i et
konkret retsspørgsmål forlange at blive gjort bekendt med do-
kumenter, der vedrører en borgerlig sag eller en straffesag, i det
omfang dokumenterne har betydning for vurderingen af det på-
gældende retsspørgsmål. Det samme gælder forurettede i straf-
fesager eller, hvis forurettede er afgået ved døden, forurettedes
nære pårørende. I straffesager gælder retten til aktindsigt først,
når sagen er endeligt afsluttet.
Retten til aktindsigt efter retsplejelovens § 41 d kan begrænses
efter stk. 5, herunder bl.a. hvis hensynet til ansøgerens interesse
i at kunne benytte kendskab til en straffesags dokumenter til va-
retagelse af sit tarv findes at burde vige for hensynet til forebyg-
gelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser eller for sær-
lige hensyn til beskyttelse af sigtede, tiltalte, vidner eller andre.
Derudover fremgår det af retsplejelovens § 41 h, at det i forbin-
delse med behandling af en anmodning om aktindsigt skal over-
vejes, om der kan gives aktindsigt i videre omfang end fastsat i
§§ 41 a-41 g efter princippet om meroffentlighed. Der kan gives
aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med
anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og regler i databeskyttelsesloven og lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
Udgangspunktet ved anmodninger om aktindsigt i straffesager
er derfor, at hvis straffesagen er verserende, kan der ikke med-
deles aktindsigt, førend sagen er endeligt afsluttet. Undtagelsen
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1067: Spm. om hvorfor en far ikke kan få aktindsigt hos politiet i en politikreds vedrørende sin døde søn, men gerne i en anden
til dette er, at det altid skal vurderes, om der kan meddeles akt-
indsigt efter princippet om meroffentlighed.
2.
Rigsadvokaten har indhentet de konkrete afgørelser om akt-
indsigt fra henholdsvis Syd- og Sønderjyllands Politi og Fyns
Politi. Rigsadvokaten kan på denne baggrund konstatere, at der
har været behandlet aktindsigtsanmodninger i to forskellige po-
litikredse vedrørende den samme sag.
Syd- og Sønderjyllands Politi har det såkaldte værneting for be-
handlingen af straffesagen i forbindelse med dødsfaldet, som på
nuværende tidspunkt er verserende.
Det fremgår af Syd- og Sønderjyllands Politis afgørelse om af-
slag på anmodningen om aktindsigt, at afslaget er givet med
henvisning til retsplejelovens § 41 d, stk. 1, idet straffesagen
ikke var endeligt afsluttet. Det fremgår endvidere af afgørelsen,
at Syd- og Sønderjyllands Politi heller ikke fandt grundlag for
at meddele aktindsigt efter princippet om meroffentlighed efter
retsplejelovens § 41 h. Syd- og Sønderjyllands Politi lagde
ifølge afgørelsen i den forbindelse navnlig vægt på hensynene i
retsplejelovens § 41 d, stk. 5, nr. 6, hvorefter retten til aktindsigt
kan begrænses i det omfang ansøgerens interesse i at kunne be-
nytte straffesagens dokumenter til varetagelse af sit tarv, findes
at burde vige for hensynet til opklaring og forfølgning af straf-
fesagen. Der blev derudover lagt vægt på, at ansøger ikke havde
anført nogle omstændigheder, der kunne medføre fravigelse af
udgangspunktet om, at aktindsigt i straffesager først kan gives,
når disse er endeligt afsluttet.
Den tilskadekomne og senere afdøde person blev transporteret
til Odense Universitetshospital, hvorfor Fyns Politi oprettede en
sag i forbindelse med dødsfaldet og obduktionen af afdøde. Fyns
Politi har ved behandlingen af aktindsigtsanmodningen ved en
menneskelig og beklagelig fejl ikke været opmærksomme på, at
der var en verserende straffesag hos Syd- og Sønderjyllands Po-
liti. Fyns Politi anså derfor deres sag som afsluttet og traf afgø-
relse om meddelelse af delvis aktindsigt uden at gøre sig be-
kendt med, at der verserede en straffesag hos Syd- og Sønder-
jyllands Politi.
Rigsadvokaten skal afslutningsvis bemærke, at Rigsadvokaten
ikke har mulighed for at gå ind i en vurdering af, om afgørelsen
om afslag på aktindsigt fra Syd- og Sønderjyllands Politi er kor-
rekt. Dette skyldes, at afgørelsen på nuværende tidspunkt er
genstand for en klagesag ved
Statsadvokaten i Viborg.”
Side 3/3