Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2791729_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 855
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2023
Sikkerhedskontor I
Lars Møller Haase
2023-0030-9000
2882407
Besvarelse af spørgsmål nr. 855 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 855 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortro-
ligt.
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om mulighed for ændringer i PNR-loven, således at der kan sættes hårdere ind over for kriminelle, bandemedlemmer, terrorister og islamistiske ekstremister
Spørgsmål nr. 855 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I artiklen ”Øksemanden er ikke længere på Kærshovedgård –
har forladt Danmark”, bt.dk, d. 7. juni 2023 fremgår det, at den
terrordømte Muhudiin Mohamed Geele er udrejst af Danmark.
Er ministeren klar over, hvor han befinder sig i dag, og om han
opholder sig inden for Schengen-området og derfor frit vil
kunne rejse ind i Danmark igen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), som ministeriet kan hen-
holde sig til:
”PET
kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål
oplyse nærmere om efterretningstjenestens arbejde, herunder
spørgsmål om efterretningstjenestens kendskab til enkeltperso-
ner og enkeltsager eller uddybe spørgsmål om konkrete oplys-
ninger, som PET måtte være i besiddelse af.
Det bemærkes herudover, at en nærmere orientering af Folke-
tinget om efterretningstjenesternes virksomhed, herunder ved-
rørende forhold, som ikke kan besvares inden for rammerne af
et folketingsspørgsmål, foregår i Folketingets Udvalg vedrø-
rende Efterretningstjenesterne, der som bekendt har særlige
rammer vedrørende fortrolighed og indseende med PET’s ar-
bejde.”
Justitsministeriet har desuden indhentet udtalelser fra Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet og Rigspolitiet. Udtalelserne fremgår af vedlagte fortro-
lige bilag.
Herudover har Rigspolitiet oplyst følgende om den fremgangsmåde, som
politiet følger, hvis politiet antræffer en udlænding med indrejseforbud, som
er indrejst i Danmark, samt om indrejse- og grænsekontrol.
”Rigspolitiet
kan generelt oplyse, at det indgår som et naturligt
led i politiets almindelige opgavevaretagelse at kontrollere, om
udlændinge, som opholder sig her i landet, og som antræffes af
politiet, opfylder betingelserne for lovligt ophold.
Når politiet antræffer en udlænding, som det skønnes relevant at
kontrollere, vil denne som udgangspunkt få stillet en række
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om mulighed for ændringer i PNR-loven, således at der kan sættes hårdere ind over for kriminelle, bandemedlemmer, terrorister og islamistiske ekstremister
indledende spørgsmål om f.eks. navn, adresse og statsborger-
skab. Udlændingen vil også blive anmodet om at fremvise ek-
sempelvis pas, opholdskort eller anden gyldig ID. Politiet kan
herefter scanne den foreviste ID-dokumentation med politiets
søgeapp, udlæse chipfoto samt vurdere dokumentets ægthed.
Politiets søgeapp er et let anvendeligt operativt og mobilt værk-
tøj, der giver den enkelte betjent mulighed for på stedet at søge
i flere af politiets centrale systemer via sin smartphone. Ligele-
des giver søgeappen mulighed for at fremsøge registrerede op-
lysninger om den enkelte udlænding, herunder oplysninger om
et evt. aktuelt indrejseforbud eller såkaldt ”spærrekort”, som in-
debærer, at politikredsene bliver opmærksom på, at en udlæn-
ding er efterlyst af en given politikreds.
Såfremt udlændingen er registreret med et indrejseforbud, og
derfor opholder sig ulovligt i landet, vil politiet
efter en kon-
kret og individuel vurdering
som udgangspunkt sikre udlæn-
dingens tilstedeværelse, eksempelvis gennem frihedsberøvelse.
Politiet vil i disse tilfælde sigte udlændingen for ulovlig indrejse
og/eller ulovligt ophold og foretage en afhøring af pågældende
under iagttagelse af dennes rettigheder. Såfremt der er behov for
at frihedsberøve udlændingen i mere end 24 timer, kan udlæn-
dingen blive fremstillet i grundlovsforhør med henblik på vare-
tægtsfængsling. Når sagen er færdigefterforsket, vil den blive
overdraget til anklagemyndigheden, der tager stilling til, om der
skal rejses tiltale i sagen, og om der i den forbindelse skal ned-
lægges påstand om udvisning. Til brug for vurderingen af, om
anklagemyndigheden skal nedlægge påstand om udvisning, fo-
relægges sagen for Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration, der afgiver udtalelse ef-
ter udlændingelovens § 57, stk. 1.
Rigspolitiet kan herefter oplyse, at såfremt en udlænding med et
dansk registreret indrejseforbud til Schengenområdet forsøger
at indrejse i Schengen, vil udlændingen som udgangspunkt blive
nægtet indrejse. Indrejse kan dog undtagelsesvis tillades, hvis
særlige forhold gør sig gældende, herunder hvis udlændingen
for eksempel kan fremvise en gyldig opholdstilladelse til et an-
det EU-land, eller hvis udlændingen søger asyl ved grænsen.
Uanset om udlændingen bliver antruffet i et andet Schengen-
land, eller bliver afvist eller tilladt indrejse ved grænsen, skal
det pågældende Schengenland, grundet det danske indberettede
indrejseforbud i Schengeninformationssystemet (SIS II), gøre
Danmark opmærksom på, at udlændingen er antruffet, samt om
pågældende er blevet afvist eller tilladt indrejse i landet, samt
hvad baggrunden herfor har været.
Rigspolitiet kan herefter generelt vedrørende indrejse- og græn-
sekontrol oplyse, at ved indrejse i Schengen, herunder i Dan-
mark, fra et tredjeland, foregår ind- og udrejsekontrollen i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om mulighed for ændringer i PNR-loven, således at der kan sættes hårdere ind over for kriminelle, bandemedlemmer, terrorister og islamistiske ekstremister
overensstemmelse med Schengengrænsekodeks artikel 8, stk. 3.
Dette indebærer blandt andet kontrol af den rejsendes identitet
og rejsedokumenter
herunder ægtheden og gyldigheden af
disse
ved søgning i de relevante databaser, herunder i SIS II.
Hvis der er tale om kontrol af en tredjelandsstatsborger, der er
visumpligtig, foretages der endvidere kontrol af visummets ægt-
hed i Visuminformationssystemet (VIS).
Ved ind- og udrejsekontrol af tredjelandstatsborgere på et græn-
seovergangssted foretages der endvidere en profilering af ud-
lændingen, der bl.a. omfatter en kontrol af udlændingens iden-
titet, nationalitet og rejsedokumenter. Derudover undersøges
det, om udlændingen har en gyldig opholdstilladelse i et andet
Schengenland eller et gyldigt visum, og om udlændingen har
overholdt længden af sit lovlige ophold. Pas og eventuel op-
holdstilladelse/visum scannes endvidere i politiets kontrolsy-
stem (POLKON), der er et søgesystem, der søger i pasregisteret,
KR, SIS II, Interpol og VIS, og dermed fremsøger informationer
om den pågældende udlænding, der er relevante for kontrollen.
Derudover undersøges det, om tredjelandstatsborgerens pas er
gyldigt i minimum 3 måneder ved udrejse, samt om passet er
udstedt inden for de sidste 10 år. Slutteligt stemples passet med
relevant ind- eller udrejsestempel.
Ved uoverensstemmelser i udlændinges foreviste dokumenter
og registrerede data, eller såfremt den pågældende udlænding
f.eks. er indberettet i SIS II som uønsket tredjelandsstatsborger
med et indrejseforbud, eller hvis der på anden vis er tvivl om
udlændingens indrejse- og/eller opholdsgrundlag, vil politiet
udtage den pågældende udlænding til en såkaldt 2. linje grænse-
kontrol på det pågældende grænseovergangssted. En sådan kon-
trol indebærer yderligere undersøgelse af udlændingens doku-
menter og forhold og kan eventuelt føre til en afvisning. Hvis
det vurderes, at der er det fornødne grundlag, kan politiet
efter
en konkret og individuel vurdering
sikre udlændingens tilste-
deværelse gennem eksempelvis frihedsberøvelse. Politiet vil i
disse tilfælde som udgangspunkt sigte udlændingen for f.eks.
ulovlig indrejse og/eller ulovligt ophold og foretage en afhøring
af pågældende under iagttagelse af dennes rettigheder.”
Side 4/4