Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2791728_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1059
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
18. september 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
Sagsnr.: 2023-0030-9232
Dok.:
2926842
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. juli 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om mulighed for ændringer i PNR-loven, således at der kan sættes hårdere ind over for kriminelle, bandemedlemmer, terrorister og islamistiske ekstremister
Spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er muligt inden for Dan-
marks internationale forpligtelser at oprette et system, hvor po-
litiet, Kriminalforsorgen, Gældsstyrelsen og Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering (STAR) automatisk notificeres
med PNR-oplysninger, når sigtede, tiltalte, indsatte, efterlyste,
prøveløsladte med vilkår, skyldnere med forfalden offentlig
gæld eller personer, der skal være til rådighed for arbejdsmar-
kedet, rejser med fly?”
Svar:
1.
Indsamlingen, anvendelsen og opbevaringen af PNR-oplysninger er re-
guleret i lov nr. 1709 af 27. december 2018 om indsamling, anvendelse og
opbevaring af oplysninger om flypassagerer (PNR-loven), som trådte i kraft
den 1. januar 2019. Loven er i vidt omfang baseret på reglerne, der er fastsat
i Europa-Parlamentets direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anven-
delse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge, efter-
forske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet (PNR-direkti-
vet). PNR-direktivet er omfattet af det danske retsforbehold og er derfor
ikke bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Det fremgår af PNR-lovens § 13, at de kompetente myndigheder (politiet og
toldstyrelsen, jf. lovens bilag 3) alene må behandle PNR-oplysninger med
henblik på at forebygge, opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlin-
ger eller grov kriminalitet, der kan straffes med mindst 3 års fængsel. For så
vidt angår PET og FE finder henholdsvis lov om Politiets Efterretningstje-
neste og lov om Forsvarets Efterretningstjeneste anvendelse på behandlin-
gen af PNR-oplysninger og resultatet af behandlingen af oplysningerne.
Der er således ikke hjemmel i PNR-loven til, at andre end disse myndighe-
der kan behandle PNR-oplysninger. De formål, som myndighederne efter
loven kan behandle oplysningerne med henblik på, er ligeledes begrænsede.
Danmark er som nævnt ikke bundet af PNR-direktivet, men EU-retten har
betydning for den danske PNR-ordning. Baggrunden for dette er, at de
grundlæggende rettigheder og principper i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder (Chartret) finder anvendelse, navnlig retten
til beskyttelse af personoplysninger og retten til privatlivets fred, jf. Chart-
rets artikel 7 om respekt for privatliv og familieliv og artikel 8 om beskyt-
telse af personoplysninger, idet PNR-loven regulerer luftfartsselskaberne og
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1061: Spm. om mulighed for ændringer i PNR-loven, således at der kan sættes hårdere ind over for kriminelle, bandemedlemmer, terrorister og islamistiske ekstremister
dermed berører den fri udveksling af tjenesteydelser, jf. artikel 56 TEUF.
Hertil kommer, at håndteringen af PNR-oplysninger kan falde inden for
både retshåndhævelsesdirektivets og databeskyttelsesforordningens anven-
delsesområde.
2.
EU-Domstolen (EUD) afsagde den 21. juni 2022 dom i sagen Ligue des
droits humains (C-817/19) om PNR-direktivets forenelighed med EU-ret-
ten, herunder Chartret, som Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg blev
orienteret om ved notat af 30. juni 2023 (EUU 2022-23, EUU Alm. del
Bilag 604 og REU 2022-23, Alm. del, bilag 243). Som det fremgår af nota-
tet, fastslår EUD
ud fra bl.a. en fortolkning af Chartrets artikel 7 og 8 samt
proportionalitetsprincippet
at PNR-oplysninger ikke må behandles til an-
dre formål end dem, der udtrykkeligt er nævnt i direktivet, dvs. med henblik
på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet.
Det vil således ikke inden for rammerne af Danmarks EU-retlige forpligtel-
ser være muligt at anvende PNR-oplysninger til andre formål end bekæm-
pelse af grov kriminalitet og terrorisme.
Side 3/3