Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2751291_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
18. september 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
Sagsnr.: 2023-0030-9232
Dok.:
2926842
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1059 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. juli 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1060: Spm. om hjemmel til at Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Udlændingestyrelsen får adgang til PNR-oplysninger
Spørgsmål nr. 1059 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er muligt inden for Dan-
marks internationale forpligtelser at oprette et system, hvor po-
litiet, Kriminalforsorgen, Gældsstyrelsen og Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering (STAR) automatisk notificeres
med PNR-oplysninger, når sigtede, tiltalte, indsatte, efterlyste,
prøveløsladte med vilkår, skyldnere med forfalden offentlig
gæld eller personer, der skal være til rådighed for arbejdsmar-
kedet, rejser med fly?”
Svar:
1.
Indsamlingen, anvendelsen og opbevaringen af PNR-oplysninger er re-
guleret i lov nr. 1709 af 27. december 2018 om indsamling, anvendelse og
opbevaring af oplysninger om flypassagerer (PNR-loven), som trådte i kraft
den 1. januar 2019. Loven er i vidt omfang baseret på reglerne, der er fastsat
i Europa-Parlamentets direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anven-
delse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge, efter-
forske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet (PNR-direkti-
vet). PNR-direktivet er omfattet af det danske retsforbehold og er derfor
ikke bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Det fremgår af PNR-lovens § 13, at de kompetente myndigheder (politiet og
toldstyrelsen, jf. lovens bilag 3) alene må behandle PNR-oplysninger med
henblik på at forebygge, opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlin-
ger eller grov kriminalitet, der kan straffes med mindst 3 års fængsel. For så
vidt angår PET og FE finder henholdsvis lov om Politiets Efterretningstje-
neste og lov om Forsvarets Efterretningstjeneste anvendelse på behandlin-
gen af PNR-oplysninger og resultatet af behandlingen af oplysningerne.
Der er således ikke hjemmel i PNR-loven til, at andre end disse myndighe-
der kan behandle PNR-oplysninger. De formål, som myndighederne efter
loven kan behandle oplysningerne med henblik på, er ligeledes begrænsede.
Danmark er som nævnt ikke bundet af PNR-direktivet, men EU-retten har
betydning for den danske PNR-ordning. Baggrunden for dette er, at de
grundlæggende rettigheder og principper i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder (Chartret) finder anvendelse, navnlig retten
til beskyttelse af personoplysninger og retten til privatlivets fred, jf. Chart-
rets artikel 7 om respekt for privatliv og familieliv og artikel 8 om beskyt-
telse af personoplysninger, idet PNR-loven regulerer luftfartsselskaberne og
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1060: Spm. om hjemmel til at Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Udlændingestyrelsen får adgang til PNR-oplysninger
dermed berører den fri udveksling af tjenesteydelser, jf. artikel 56 TEUF.
Hertil kommer, at håndteringen af PNR-oplysninger kan falde inden for
både retshåndhævelsesdirektivets og databeskyttelsesforordningens anven-
delsesområde.
2.
EU-Domstolen (EUD) afsagde den 21. juni 2022 dom i sagen Ligue des
droits humains (C-817/19) om PNR-direktivets forenelighed med EU-ret-
ten, herunder Chartret, som Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg blev
orienteret om ved notat af 30. juni 2023 (EUU 2022-23, EUU Alm. del
Bilag 604 og REU 2022-23, Alm. del, bilag 243). Som det fremgår af nota-
tet, fastslår EUD
ud fra bl.a. en fortolkning af Chartrets artikel 7 og 8 samt
proportionalitetsprincippet
at PNR-oplysninger ikke må behandles til an-
dre formål end dem, der udtrykkeligt er nævnt i direktivet, dvs. med henblik
på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet.
Det vil således ikke inden for rammerne af Danmarks EU-retlige forpligtel-
ser være muligt at anvende PNR-oplysninger til andre formål end bekæm-
pelse af grov kriminalitet og terrorisme.
Side 3/3