Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2757858_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
2023-0030-9189
2919730
Besvarelse af spørgsmål nr. 1018 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1018 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. juli 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om, hvor mange der siden den 4. september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening
Spørgsmål nr. 1018 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange der siden den 4.
september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§
132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening, og vil
ministeren fremsende en oversigt over deres tilhørsforhold,
hvad straffene lød på, om de har modtaget offentlige ydelser
eller pension, hvilken nationalitet de straffede har, og såfremt de
har dansk indfødsret videre redegøre for, hvorvidt de har
erhvervet dette ved erklæring eller naturalisation som
hovedpersoner, bipersoner eller efterkommere med angivelse af
lovgrundlaget herfor? Vil ministeren endelig tilkendegive, om
strafniveauet efter ministerens opfattelse er tilfredsstillende,
eller om ministeren med støtte fra Dansk Folkeparti vil skærpe
straffen for at videreføre forbudte bander, herunder tilvejebringe
at der skal ske udvisning og frakendelse af indfødsret og retten
til offentlige ydelser og pension i videst muligt omfang, når man
dømmes for at videreføre en forbudt bande?”
Svar:
1.
Regeringens politik er helt klar. Vi skal ikke acceptere bandernes
skruppelløse og utryghedsskabende adfærd. Vi skal sætte hårdt ind over for
den organiserede kriminalitet og styrke myndighedernes indsats løbende.
Regeringen præsenterede derfor den 12. september 2023 en ny bandepakke
med 39 tiltag, der skal styrke myndighedernes indsats mod banderne, og jeg
ser frem til forhandlingerne med Folketingets partier.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har undersøgt muligheden for i Det Centrale
Kriminalregister (Kriminalregisteret) at trække oplysninger om
antallet af personer, der har modtaget fældende afgørelser for
overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b. I opgørelsen
over antallet af personer, der har modtaget en fældende
afgørelse, jf. tabel 1 nedenfor, indgår ligeledes personer, der har
modtaget en fældende afgørelse for overtrædelse af
straffelovens §§ 132 a eller 132 b, men hvor dette er registreret
som et biforhold. Biforhold indgår ikke i opgørelsen over
straflængden (tabel 2). Det bemærkes, at der ikke er registret
fældende afgørelser vedrørende straffelovens § 132 a eller § 132
b i perioden fra den 4. september 2018 til den 31. december
2018.
Side 2/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om, hvor mange der siden den 4. september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening
2757858_0003.png
Rigsadvokaten skal supplerende bemærke, at det ikke er muligt
at trække oplysninger om de dømtes tilhørsforhold til en bande
eller rockergruppe, da dette ikke registreres i Politiets
sagsbehandlingssystem (POLSAS). Da spørgsmålet vedrører
videreførelse af en forbudt forening, må det efter
Rigsadvokatens opfattelse dog formodes, at de pågældende i
hvert fald på gerningstidspunktet har haft en tilknytning til
Loyal to Familia (LTF).
Tabel 1: Antal fældende afgørelser, hvor straffelovens §§ 132 a eller 132
b indgår i sagskomplekset (opgjort pr. person)
Alle sager
Afgørelsesty
pe
Dom
Betinget dom
Delvis
betinget dom
Andet
Tiltalefrafald
uden vilkår
(Rpl. § 722,
stk. 1, nr. 4)
Total
2019
2020
2021
2022
2023
2019
2020
2021
Rene sager
2022
2023
5
0
1
0
5
0
0
0
8
1
0
2
11
0
0
0
3
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
1
7
0
5
1
12
0
11
0
3
0
1
0
0
0
1
0
0
0
2
For så vidt angår straflængden, kan Rigsadvokaten oplyse, at
overtrædelse af straffelovens § 132 a, stk. 1, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år. Det kan endvidere oplyses, at det i
forarbejderne til bestemmelsen er forudsat, at straffen i
førstegangstilfælde skal fastsættes til ubetinget fængsel i 40
dage, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 208 som
fremsat, side 8. Der kan imidlertid afhængigt af de konkrete
omstændigheder være grundlag for at udmåle markant højere
straffe også i førstegangstilfælde.
Efter straffelovens § 132 a, stk. 2, straffes den, der i visse
nærmere angivne tilfælde besidder eller anvender en forenings
kendetegn, efter foreningen er foreløbig forbudt eller opløst ved
dom, med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det fremgår af
forarbejderne til bestemmelsen, at straffen i førstegangstilfælde
som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 7 dage, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 208 som fremsat, side 9.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at der i almindelighed
kun vil være grundlag for at udmåle en bødestraf, hvis der er tale
om, at en person uden nogen form for tilknytning til den
forbudte eller opløste forening har overtrådt § 132 a, stk. 2.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at bødestraf utilsigtet ikke var
medtaget i strafferammen i § 132 a, stk. 2, da bestemmelsen blev
indsat i straffeloven med lov nr. 715 af 8. juni 2018. Dette er
Side 3/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om, hvor mange der siden den 4. september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening
imidlertid siden rettet med lov nr. 1545 af 18. december 2018,
der trådte i kraft den 19. december 2018.
Efter straffelovens § 132 b, stk. 4, straffes overtrædelse af et
forbud efter § 132 b, stk. 1, med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at der
som udgangspunkt skal udmåles en ubetinget frihedsstraf på 40
dage i førstegangstilfælde, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg
A, L 208 som fremsat, side 13.
Efter straffelovens § 132 b, stk. 5, straffes manglende
efterkommelse af et påbud efter § 132 b, stk. 2, med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. Det fremgår af forarbejderne til
bestemmelsen, at straffen i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 7 dage, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 208 som fremsat, side
11.
Rigsadvokaten har desuden undersøgt muligheden for at trække
oplysninger
om
den
konkrete
strafudmåling
i
Kriminalregisteret. Oplysningerne herom fremgår nedenfor i
tabel 2.
Det bemærkes, at der skelnes mellem ”rene sager” og ”ikke-rene
sager”, når der skal gives oplysninger om straflængde.
Rene sager omfatter afgørelser (et forhold med en
gerningsmand) bestående af et enkelt forhold, som har ført til en
fældende afgørelse, og hvor forholdet angår den valgte
gerningskode. Afgørelser med fællesstraf, dvs. afgørelser, hvor
en tidligere betinget straf er indgået i strafudmålingen, indgår
ikke. En ren sag er således udtryk for, hvad én overtrædelse af
en given kriminalitetstype giver i straf. Datagrundlaget (dvs.
antallet af afgørelser, som den gennemsnitlige straflængde er
baseret på) reduceres imidlertid væsentligt, når straflængden
opgøres på rene sager.
Ikke-rene sager omfatter afgørelser (ét hovedforhold med én
gerningsmand), hvor hovedforholdet angår den valgte
gerningskode, men hvor afgørelsen også omfatter biforhold. Det
kan både være biforhold med samme gerningskode som i
hovedforholdet eller biforhold med anden gerningskode som i
hovedforholdet. Ligeledes indgår fællesstraffe, dvs. afgørelser
hvor en tidligere betinget straf er indgået i strafudmålingen.
Straflængden er således påvirket af antallet af forhold og den
type kriminalitet, som afgørelsen omfatter.
Side 4/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om, hvor mange der siden den 4. september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening
2757858_0005.png
Tabel 2: Gennemsnitlig frihedsstraf, hvor straffelovens §§ 132 a eller 132
b udgør hovedforholdet (udmålt i dage)
Alle sager
Afgørelses
type
Dom
Betinget
dom
Delvis
betinget
dom
Total
2019
134
0
80
123
2020
64
0
0
64
2021
50
90
0
58
2022
70
0
0
70
2023
67
0
0
67
2019
40
0
0
40
2020
0
0
0
0
2021
7
0
0
7
Rene sager
2022
0
0
0
0
2023
40
0
0
40
Bemærkninger
Data er analyseret på baggrund af Kriminalregistret. Der tages forbehold for
indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af
indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Grundet efterslæb i
opdatering af afgørelser på alle sagsområder i Kriminalregisteret, anses data først for
at være komplet i datatræk foretaget mindst to måneder efter seneste afgørelsesdato.
Tallene er opgjort efter seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i
mellemtiden. Derfor er afgørelserne ikke nødvendigvis endelige.
Tallene er opgjort som hovedforholdpersoner, dvs. hvor mange personer, hvert
hovedforhold er afgjort for.
Data er opdateret den 7. juli 2023.”
3.
I forhold til de relevante personers opholdsgrundlag har Justitsministeriet
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har
oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen oplyst identiteten på
de 32 straffede personer, som er omtalt i spørgsmålet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at 23 af de
straffede personer er danske statsborgere, mens ni personer er
udenlandske statsborgere.
Fem af de straffede personer erhvervede dansk statsborgerskab
ved fødslen som efterkommer af forældre med dansk
statsborgerskab af dansk herkomst. Lovgrundlaget for de
pågældendes statsborgerskab var § 1 i lov om dansk indfødsret.
To af de straffede personer erhvervede dansk statsborgerskab
ved fødslen som efterkommer af en forælder med dansk
statsborgerskab af dansk herkomst. Lovgrundlaget for den
pågældendes statsborgerskab var § 1 i lov om dansk indfødsret.
En af de straffede personer erhvervede dansk statsborgerskab
ved fødslen som efterkommer af en forælder med dansk
Side 5/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om, hvor mange der siden den 4. september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening
2757858_0006.png
statsborgerskab af udenlandsk herkomst. Lovgrundlaget for den
pågældendes statsborgerskab var § 1 i lov om dansk indfødsret.
15 af de straffede personer erhvervede dansk statsborgerskab
som biperson i forbindelse med en forælders naturalisation i
henhold til hhv. lov nr. 349 af 1. juli 1988, lov nr. 475 af 12. juni
1996, lov nr. 230 af 21. april 1999 (2 personer), lov nr. 938 af
20. december 1999 (2 personer), lov nr. 273 af 17. april 2000 (3
personer), lov nr. 1271 af 20. december 2000, lov nr. 205 af 15.
april 2002 (2 personer), lov nr. 430 af 9. juni 2004, lov nr. 1385
af 20. december 2004 og lov nr. 1704 af 21. december 2015.
De ni udenlandske statsborgers nationalitet fordeler sig på
følgende lande: Nordmakedonien, Tyrkiet, Ghana, Pakistan (3
personer), Somalia (2 personer) og Iran.”
4.
I forhold til de relevante personers adgang til offentlige ydelser og
pension
har
Justitsministeriet
indhentet
en
udtalelse
fra
Beskæftigelsesministeriet, som har oplyst følgende:
”Tabel 1 opgør antal personer, som i perioden 4. september 2018
til 30. juni 2023 er dømt efter straffelovens §§ 132 a og 132 b
om videreførelse af en forbudt forening og som har modtaget
offentlige ydelser i perioden september 2018 til juni 2023.
32 personer er i perioden 4. september 2018 til 30. juni 2023
blevet dømt efter straffelovens §§ 132 a og 132 b. Af tabellen
fremgår det, at 27 af de 32 personer har modtaget en offentlig
ydelse på et tidspunkt i denne periode. Tabellen angiver
desuden, at der primært er tale om ydelser som kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller SU. Der er dog også enkelte personer,
der har modtaget sygedagpenge og selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse samt overgangsydelse i perioden.
Det skal bemærkes, at da der ikke haves oplysninger om
tidspunktet for dommen efter straffelovens §§ 132 a og 132 b,
er det ikke muligt at opgøre, hvorvidt modtagelsen af offentlig
ydelse er sket før eller efter, at personen er blevet dømt efter
straffelovens §§ 132 a og 132 b.
Tabel 1
Antal personer dømt efter straffelovens §§ 132 a og 132 b i perioden
4. september 2018 til 30. juni 2023 fordelt efter typen af offentlige
ydelser personerne har modtaget i samme periode
Offentlig ydelse
Sygedagpenge
Selvforsørgelses-
overgangsydelse
og
hjemrejseydelse
samt
Antal personer
.
.
Side 6/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om, hvor mange der siden den 4. september 2018 er straffet for overtrædelse af straffelovens §§ 132 a og 132 b om at videreføre en forbudt forening
2757858_0007.png
Kontant- eller uddannelseshjælp
Statens uddannelsesstøtte (SU)
I alt
22
13
27
Bemærkninger
Bruttopopulationen er 32 personer, men det er ikke alle, som har modtaget en offentlig
ydelse i perioden. En person kan indgå flere gange i opgørelsen, hvis den pågældende
eksempelvis har modtaget forskellige ydelser i opgørelsesperioden, men personen tæller
kun med én gang i totalen. De offentlige ydelser, som opgørelsen er lavet på baggrund af,
er hhv. a-dagpenge, revalidering, forrevalidering, sygedagpenge, fleksjob, ledighedsydelse,
førtidspension, ressourceforløb, jobafklaringsforløb, seniorpension, fleksydelse, tidlig
pension, efterløn, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse,
kontanthjælp, uddannelseshjælp, barsel, SU samt folkepension. Celler med færre end 3
personer er diskretioneret og angivet med ”.”.
Kilde: Data fra Rigspolitiet om personer dømt efter straffelovens §§ 132 a og 132 b, og
diverse registre vedr. udbetalte offentlige ydelser.””
Side 7/7