Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2752420_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 530
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. april 2023
Strafferetskontoret
Trine Ravnholt
2023-0030-8641
2794929
Besvarelse af spørgsmål nr. 530 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 530 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om muligheden for at tilføje yderligere funktionalitet til vores registreringssystemer, der kunne understøtte en mere specifik kategorisering og dermed bedre statistik over det præcise antal knivstikkerier i Danmark
Spørgsmål nr. 530 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke fordele og ulemper der vil
være ved at samle knivstikkerier i et selvstændigt delikt i straf-
feloven med egen gerningskode, og vil ministeren endvidere re-
degøre for, i hvilket omfang straffelovens §§ 81 a og 81 b i dag
kan anvendes i banderelaterede knivstikkerier eller bør kunne
anvendes fremover?”
Svar:
1.
Det er afgørende for regeringen at komme den utryghedsskabende krimi-
nalitet som eksempelvis knivstikkerier til livs. Befolkningen skal kunne leve
i tryghed og frihed, og regeringen vil gennemføre en strafreform, hvor der
sættes hårdere og mere konsekvent ind over for bl.a. alvorlig personfarlig
kriminalitet, herunder vold og voldtægt.
Knivstikkeri kan efter omstændighederne være strafbart efter flere bestem-
melser i straffeloven. Knivstikkeri vil eksempelvis kunne udgøre en over-
trædelse af straffelovens § 245 om grov vold, § 246 om særligt grov vold
eller § 237 om drab.
Disse bestemmelser giver mulighed for afhængigt af sagens omstændighe-
der at afspejle lovovertrædelsens grovhed ved fastsættelsen af straffen inden
for strafferammen i den bestemmelse, som finder anvendelse på det kon-
krete knivstikkeri. Det bemærkes i den forbindelse, at karakteren af et kniv-
stikkeri kan variere ganske betragteligt. I dag kan der dermed eksempelvis
skelnes mellem sager, hvor knivstikkeriet udgør grov vold, der efter straffe-
lovens § 245 kan straffes med fængsel indtil 6 år, og sager, hvor knivstikke-
riet udgør drab eller drabsforsøg, hvor strafferammen efter straffelovens §
237 er fængsel fra 5 år indtil på livstid.
En særskilt bestemmelse om knivstikkerier ville i givet fald skulle udformes
sådan, at den kan rumme de mange forskellige tilfælde af knivstikkerier, der
kan tænkes, og herunder have en meget bred strafferamme. Det giver efter
Justitsministeriets opfattelse en klarere og mere oplysende retstilstand, hvis
knivstikkerier
som i dag
kan henføres til flere forskellige bestemmelser
i straffeloven afhængigt at overtrædelsens konkrete omstændigheder.
Desuden er en kniv kun et blandt mange midler, der kan anvendes til at begå
vold eller drab. En særskilt bestemmelse om knivstikkeri ville derfor kunne
medvirke til at gøre straffelovgivningen mere fragmenteret og mindre
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1014: Spm. om muligheden for at tilføje yderligere funktionalitet til vores registreringssystemer, der kunne understøtte en mere specifik kategorisering og dermed bedre statistik over det præcise antal knivstikkerier i Danmark
overskuelig. Det bemærkes i den forbindelse også, at en særskilt bestem-
melse om knivstikkeri vil kunne give anledning til overvejelser om, hvorvidt
der også bør indføres særskilte bestemmelser om vold og drab ved anven-
delse af andre midler, eksempelvis skydevåben eller sprængstoffer.
Hertil kommer, at det ikke har betydning for den politimæssige indsats mod
knivstikkerier, herunder tilrettelæggelsen af forebyggelses- og efterforsk-
ningsarbejdet, om handlingen er omfattet af en særskilt gerningskode i po-
litiets sagsstyreringssystem (POLSAS) omhandlende knivstikkeri.
Jeg finder derfor ikke grundlag for at indføre en særskilt bestemmelse i straf-
feloven om knivstikkerier.
2.
Det følger af straffelovens § 81 a, at den straf, der er foreskrevet i en
række straffelovsbestemmelser, herunder § 245 om grov vold og § 246 om
særligt grov vold, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har
baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af per-
soner, hvor der som led i konflikten enten anvendes skydevåben eller an-
vendes våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige
karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller begås brandstiftelse
omfattet af § 180.
Efter straffelovens § 81 b kan straffen forhøjes med indtil det halve, når en
straffelovsovertrædelse begås på offentligt tilgængeligt sted ved brug af
skydevåben eller af våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres sær-
deles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, jf. § 192 a, stk.
1, uden at forholdet er omfattet af § 81 a.
Våben i straffelovens §§ 81 a og 81 b’s forstand omfatter ikke knive.
Sidste sommer fremlagde den tidligere regering et udspil til en ny bande-
pakke, som bl.a. indeholdt et forslag om at udvide straffelovens § 81 a, så
den også kan finde anvendelse, når der bruges knive som led i en konflikt.
Med regeringsgrundlaget lægger vi op til nye forhandlinger om en bande-
pakke, der bl.a. skal sikre effektiv bekæmpelse af organiseret kriminalitet.
Jeg synes, det ville give god mening, at vi drøfter forslaget om hårdere kon-
sekvenser ved bandernes knivoverfald i den forbindelse.
Side 3/3