Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2659960_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. februar 2023
Politikontoret
Mikkel Møller Okholm
2023-0030-8196
2699336
Besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm., om omfanget af svindel ved hjælp af mobilepay
Spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for omfanget af svindel ved hjælp af
mobilepay, herunder udviklingen de seneste fem år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”For
så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører udvik-
lingen af svindel ved hjælp af MobilePay de seneste fem år, har
Rigspolitiet til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har oplyst, at Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK)
blev oprettet i december 2018. NCIK varetager som nationalt
center en række forebyggende indsatser mod it-relateret økono-
misk kriminalitet, ligesom NCIK er ansvarlig for modtagelse,
visitation og indledende efterforskning af anmeldelser på områ-
det.
NSK har videre oplyst, at der inden for NCIK’s kompetenceom-
råder især anvendes MobilePay som betalingsplatform i sager
om samhandel, misbrug af kortoplysninger og kontaktbedrageri.
MobilePay anvendes imidlertid også af kriminelle i forbindelse
med andre former for kriminalitet såsom bedrageri, databedra-
geri, røveri, afpresning mv., der falder uden for NCIK’s kompe-
tenceområde.
For så vidt angår samhandelsområdet er modus ofte, at gernings-
personen foregiver at ville sælge en vare via en handelsplatform.
Forurettede overfører herefter penge via MobilePay til gernings-
personen, dog uden at forurettede modtager den betalte vare.
I sager om misbrug af kortoplysninger er den primære modus,
at der indtastes kreditkortoplysninger tilhørende en forurettet,
og at der herefter overføres penge til andre MobilePaykonti, el-
ler at kontoen benyttes som betaling i fysiske forretninger eller
webshops. Kortoplysningerne kan bl.a. hidrøre fra datalæk,
phishing/vishing/smishing eller anden førforbrydelse, hvor en
gerningsperson er kommet i besiddelse af kortoplysningerne.
I 2021 modtog NCIK adskillige anmeldelser, hvor modus gik på
at kopiere en forurettedes MobilePaykonto eller oprette en Mo-
bilePaykonto i forurettedes navn, hvorefter det underliggende
kreditkort blev misbrugt.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm., om omfanget af svindel ved hjælp af mobilepay
I sager om kontaktbedrageri ses hovedsageligt to typer af mo-
dus, nemlig lånesager og datingsvindel.
I lånesager er modus ofte, at gerningsperson via en kommuni-
kationsplatform kontakter forurettede med henblik på at låne
penge. Forurettede overfører det lånte beløb via MobilePay til
gerningspersonen, der imidlertid aldrig har til hensigt at tilbage-
betale lånet. Endvidere er modus i lånesager ofte, at forurettede
via en kommunikationsplatform retter henvendelse til gernings-
personen for at låne penge. Gerningspersonen kræver, at foru-
rettede fremsender et beløb via MobilePay for stiftelsesomkost-
ninger, gebyr eller lignende, men forurettede får aldrig udbetalt
lånet.
I sager om datingsvindel er modus, at gerningspersonen og for-
urettede får kontakt via en kommunikationsplatform. Gernings-
personen foregiver at ville indlede et forhold til forurettede og
at være i pengenød, hvorefter forurettede overfører penge via
MobilePay.
NSK har endelig oplyst, at der siden oprettelsen af NCIK i 2018
ikke
inden for ovennævnte kompetenceområder
er set en ty-
delig stigning eller et fald i anvendelsen af MobilePay i forbin-
delse med svindel.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at det ikke er muligt ved
et elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POL-
SAS) at opgøre omfanget af svindel ved hjælp af MobilePay.
Besvarelsen af spørgsmålet vil således kræve en manuel gen-
nemgang af et stort antal sager. Rigspolitiet har ikke fundet an-
ledning til at iværksætte en sådan gennemgang.”
Side 3/3