Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
11-02-2022
Sean Paulsen (Sagsbehandler, Cirkulær Økonomi og Affald)
[email protected]; [email protected]
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-
sagen del 1 og del 2 til KA.docx
4638644
1
Frederik Bjørnson Erhardtsen
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-
sagen del 1 og del 2 til KA.docx
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-
sagen del 1 og del 2 til KA
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
31. jan 2023
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0002.png
-- AKT 4638644 -- BILAG 1 -- [ UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet… --
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected])
Christian Bruhn Rieper ([email protected]), Nina Espegård Hassel ([email protected]), Mikkel Clausen ([email protected]),
Cc:
Frederik Bjørnson Erhardtsen ([email protected])
Sean Paulsen ([email protected])
Fra:
Titel:
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-sagen del 1 og del 2
til KA.docx
Sendt:
11-02-2022 14:31
Bilag:
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-sagen del 1 og del 2
til KA.docx;
Til:
Kære Kim og Thomas
Som aftalt kommer her del 2 af notatet i RGS sagen til jeres gennemgang.
Del 2 er nu indsat i umiddelbar forlængelse af notatets del 1 (som I tidligere har modtaget), sådan at det nu hænger
sammen i et notat.
Vi ser frem til jeres tilbagemelding.
Sean Paulsen
Jurist | Cirkulær Økonomi & Affald
+45 22 75 85 52 |
[email protected]
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen | Tolderlundsvej 5 | 5000 Odense C | Tlf. +45 72 54 40 00 |
[email protected]
|
www.mst.dk
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0003.png
-- AKT 4638644 -- BILAG 2 -- [ UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet… --
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. SEPAU
Den 1 1 . februar 2022
Form ål m ed udkast af notat.
Dette notat har til formål at redegøre for de foreløbige v urderinger, som
Miljøsty relsen har foretaget v edrørende problemstillingen om
ny ttiggørelsesbegrebet v ed overførsel af olieholdigt spildevand til RGS Nordic.
Det er dermed Miljøstyrelsens ønske, at disse umiddelbare vurderinger skal
kv alitetstjekkes af Kammeradvokaten, hvorefter Miljøstyrelsen v il udarbejde et
endeligt notat v edrørende denne problemstilling
.
UDKAST - notat vedr. problemstilling om nyttiggørelsesbegrebet
ved overførsel af olieholdigt spildevand til RGS Nordic
Miljøsty relsen har på baggrund af nogle konkrete sager om overførsel af
olieholdigt spildevand til behandling hos RGS Nordic i Danmark fundet det
nødv endigt med en nærmere afklaring af ny ttiggørelsesbegrebet i relation til
transportforordningen og affaldsdirektivet
1
. Dette sky ldes, at en klassificering som
bortskaffelse som udgangspunkt
2
v il føre til, at sådanne overførsler vil v ære
omfattet af det nationale forbud mod overførsel af affald til bortskaffelse i
Danmark, hv orimod en ov erførsel til ny ttiggørelse ikke v il v ære omfattet af dette
forbud. Såfremt overførslerne kan klassificeres som ny ttiggørelse, kan man dog
under v isse omstændigheder i medfør af transportforordningens artikel 12, stk. 1 ,
litra g, gøre indsigelse mod overførslerne ud fra økonomiske/miljømæssig e
betragtninger.
Den 24. nov ember 2021 meddelte Miljøstyrelsen modificeret samtykke til
anmeldelserne GB0001009695 og NO400491 om overførsel af olieholdigt
spildev and fra hhv . RGS Nordic i Storbritannien og Norge til behandling hos RGS
Nordic i Danmark. De meddelte samtykker blev tids- og mængdebegrænset til en
periode på 7 måneder og tilsvarende reduceret i mængden med den begrund else,
at sty relsen v ar i færd med en afklaring af ny ttiggørelsesbegrebet samt
indsigelsesmuligheden.
Selv om sagsbehandlingen af anmeldelserne i realiteten er afsluttet v ed de
meddelte modificerede samtykker, finder Miljøstyrelsen det forsat relevant at
afklare ny ttiggørelsesbegrebet samt muligheden for at gøre indsigelse (hv is
ov erførslen klassificeres som nyttiggørelse). Det bemærkes, at den anmeldelse (NO
500269) som problemstillingen oprindeligt udsprang af blev trukket tilbage af
anmelderen, men at problemstillingen er identisk for de to andre anmeldelser
(GB001 009695 og NO500491).
1
Transportforordningens artikel 2, nr. 6, henviser til affaldsdirektivets definition på
ny ttiggørelse, jf. dennes artikel 3 , nr. 15. Affaldsdirektivets definition på nyttiggørelse er
im plementeret ved affaldsbekendtgørelsen.
2
Udgangspunktet modificeres bl.a. af, at forbuddet m od overførsel til bortskaffelse i
Danm ark ikke gælder, hvor der i afsendelseslandet ikke findes egnede
bortskaffelsesmuligheder, og affaldet fremstilles i så begrænsede m ængder, at oprettelsen af
ny e, specialiserede bortskaffelsesanlæg inden for dette land vil være uøkonomisk.
Mi l jøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tl f . 7 2 54 40 00 • CV R 25798376 • EA N 579800086081 0 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0004.png
Nærv ærende notatet er udarbejdet med henblik på en afklaring af
ny ttiggørelsesbegrebet v ed modtagelse af fremtidige lignende anmeldelser,
herunder om Miljøstyrelsen fremover skal anlægge en anderledes fortolkning af
ny ttiggørelsesbegrebet, hvilket i så fald v il udgøre en praksisændring.
Miljøsty relsen har til brug for v urderingen af ny ttiggørelsesbegrebet fået
udarbejdet et notat fra Kammeradvokaten
3
om, hvilke kriterier der kan lægges
v ægt på v ed v urderingen af ny ttiggørelsesbegrebet. Efter Kammeradvokatens
v urdering kan der ifølge EU-Domstolenes praksis udledes følgende kriterier:
-
-
-
-
-
Om det pågældende forarbejdningsanlæg (primært) er indrettet til
bortskaffelse eller til ny ttiggørelse af affald.
Om driftsherren af forarbejdningsanlægget erlægger betaling for affaldet
til producenten eller indehaveren af affaldet.
Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes ved
behandlingen af affaldet, er større end det, der forbruges v ed operationen.
Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres ved
affaldsbehandlingen, faktisk udnyttes.
Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og om
størstedelen af den frigjorte energi eller de frigjorte stoffer faktisk
genindv indes og udnyttes.
Miljøsty relsen har anv endt kriterierne til, at stille RGS Nordic spørgsmål, således
at de af Kammeradv okaten udarbejdede kriterier kan sammenholdes med de
oply sninger, som er modtaget fra RGS Nordic. Sty relsen har herefter foretaget en
v urdering af hv ert kriterie overfor de modtagne svar fra RGS No rdic mhp. om
dette indikerer nyttiggørelse eller bortskaffelse.
Det er Miljøsty relsens samlede v urdering, på baggrund af en gennemgang af de
modtagne sv ar fra RGS Nordic sammenholdt med de opstillede kriterier, at
ov erførslerne af det olieholdige spildevand til behandling hos RGS Nordic i
Danmark kan klassificeres som nyttiggørelse.
Miljøsty relsen har herefter vurderet, om der er grundlag for at gøre indsigelse mod
ov erførslerne til ny ttiggørelse i medfør af transportforordningens artikel 1 2, stk. 1 ,
litra g. Sty relsen har til brug for denne v urdering modtaget oplysninger fra RGS
Nordic om de økonomiske, miljø- og klimamæssige forhold forbundet med
ov erførslerne og sammenholdt disse med artikel 12, stk. 1 , litra g.
Det er Miljøsty relsens v urdering, på baggrund af de modtagne oplysninger fra RGS
Nordic sammenholdt med artikel 12, stk. 1 , litra g, at der ikke er grundlag for at
gøre indsigelse i medfør af denne bestemmelse.
Nedenfor følger en nærmere begrundelse for v ores v urdering. I pkt. 1 følger en kort
sagsfremstilling, der gengiver de v æsentligste skridt i sagerne i relation til
ny ttiggørelsesbegrebet og indsigelsesmuligheden. Pkt. 2 gennemgår vores
begrundelse for klassificeringen som nyttiggørelse, herunder en konkret v urdering
3
Notat af 23 september 2021 om nyttiggørelsesbegrebet i relation til affaldsreguleringen.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0005.png
ift. de opstillede kriterier. Pkt. 3 indeholder v ores begrundelse for, hvorfor der ikke
er grundlag for at gøre indsigelse mod overførslerne til ny ttiggørelse i medfør af
transportforordningens art. 1 2, stk. 1 , litra g.
1. Kortfattet sagsfrem stilling
Den 1 7 . december 2020 modtog Miljøstyrelsen anmeldelse NO500269 fra
Equinor Asa Av d Raffinaderi Mongstad (herefter Equinor) om overførsel af
450.000 tons olieholdigt spildevand til ny ttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark
med henblik på behandlingerne R1 2 og R9 .
Den 1 1 . juni 2021 modtog Miljøstyrelsen anmeldelse GB0001009695 fra RGS
Nordic i Storbritannien om overførsel af 1 50.000 tons olieholdigt spildevand til
ny ttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark med henblik på behandlingerne R1 2 og
R9.
Den 23. juni 2021 modtog Miljøstyrelsen anmeldelse NO500491 fra RGS Nordic i
Norge om ov erførsel af 500.000 tons olieholdigt spildevand til ny ttiggørelse hos
RGS Nordic i Danmark med henblik på behandlingerne R1 2 og R9
I e-mail af 1 9. september 2021 (v edhæftet notat af 17 . september 2021) fremsendte
RGS Nordic oplysninger om økonomiske, miljømæssige og CO2-mæssige forhold
v ed behandlingen
4
.
V ed e-mail af 23. september 2021 modtog Miljøstyrelsen Kammeradvokatens
notat om ny ttiggørelsesbegrebet.
I e-mail af 29. september 2021 fremsendte Miljøstyrelsen en række spørgsmål til
RGS Nordic til belysning af de af Kammeradvokaten udledte kriterier ift.
ny ttiggørelsesbegrebet.
I e-mails af hhv . 30. september, 1 9. oktober, 8. november, 16. november, 1 8.
nov ember og 23. november har Miljøstyrelsen haft korrespondance med Slagelse
Kommune ift. en v urdering af kriteriet om RGS Nordic’ anlæg primært er indrettet
til ny ttiggørelse eller bortskaffelse.
V ed e-mail af 5. oktober 2021 trak Equinor anmeldelse NO500269 tilbage.
V ed e-mail af 8. oktober 2021 besvarede RGS Nordic de stillede spørgsmål.
I e-mail af 5. nov ember 2021 fremsendte Miljøstyrelsen en række opfølgende
spørgsmål til sv aret fra RGS Nordic.
V ed e-mail af 1 7 . november 2021 besvarede RGS Nordic de opfølgende spørgsmål.
4
Oply sningerne blev indsendt på baggrund af et m øde afholdt den 8. september 2 021
m ellem Miljøstyrelsen og RGS Nordic, hvor styrelsen oplyste om , hvilke oplysninger
sty relsen forventede at spørge RGS Nordic ind til for at kunne afslutte sagsbehandlingen.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0006.png
V ed e-mail af 1 8. nov ember 2021 anmodede Miljøstyrelsen om y derligere
oply sninger til brug for en v urdering af indsigelsesmuligheden.
Den 24. nov ember 2021 meddelte Miljøstyrelsen, på baggrund af den v erserende
afklaring af ny ttiggørelsesbegrebet og indsigelsesmuligheden, modificeret
samty kke til anmeldelserne GB0001009695 og NO400491. I den forbindelse blev
gy ldighedsperioden for samtykket nedsat til 7 måneder og affaldsmængden nedsat
proportionalt hermed.
I e-mail af 8. december 2021 fremsendte RGS Nordic de udbedte y derligere
oply sninger
2. Ny ttiggørelses- eller bortskaffelsesoperation
Det fremgår af definitionen på ny ttiggørelse i affaldsbekendtgørelsens
5
§ 3, nr. 34 ,
at en ny ttiggørelsesoperation er kendetegnet v ed, at hovedresultatet med
operationen er, at affald opfy lder et ny ttigt formål v ed at erstatte anv endelsen af
andre materialer, der ellers v ille v ære blevet anv endt til at opfy lde en bestemt
funktion, eller at affaldet bliv er forberedt med henblik på at opfy lde den bestemte
funktion i anlægget eller samfundet.
V ed v urderingen af hov edresultatet med operationen har Miljøstyrelsen inddraget
de kriterier, som Kammeradvokaten har uddraget af EU-Domstolens praksis om
ny ttiggørelsesbegrebet. Kriterierne gennemgås nær mere nedenfor i pkt. 2.2 - 2.7
sammen med en v urdering af de konkrete forhold i de to anmeldelser.
Det følger af dommen i sag C-1 1 6/01, at der v ed klassificeringen af operationen
som ny ttiggørelse eller bortskaffelse alene skal ses på den første operation, som
det olieholdige spildevand skal gennemgå efter overførslen til Danmark. Første
operation i de to anmeldelser består i adskillelse af spildevand og olie v ed
grav itation med opvarmning.
V ed v urderingen skal der derfor tages udgangspunkt i, om operationen (adskillelse
af olien fra spildev andet) har som hovedresultat , enten at affald opfy lder et nyttigt
formål v ed at erstatte anvendelsen af andre materialer, der ellers v ille v ære blevet
anv endt til at opfy lde en bestemt funktion, eller at affaldet bliver forberedt med
henblik på at opfy lde den bestemte funktion i anlægget eller i samfundet generelt.
Det bemærkes, at kriterierne ikke enkeltvis er afgørende for, om der er tale om en
ny ttiggørelsesoperation eller ej, men mere skal ses som indikationer på, om
hov edresultatet med en operation udgør nyttiggørelse eller bortskaffelse af affald.
Inden en gennemgang af kriterierne gennemgås i pkt. 2.1 .
ny ttiggørelsesdefinitionens hovedpointe med, at affaldet skal hav e som
hov edresultat, at det erstatter anv endelsen af andre materialer, som ellers v ille
v ære anv endt– eller bliver forberedt med henblik herpå.
5
Bekendtgørelse nr. 2512 af 1 0. december 2 021 om affald.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0007.png
2.1 . Erstatte anvendelsen af andre materialer
Det fremgår flere steder af Kammeradvokatens notat
6
, at man v ed en v urdering af
hov edformålet med udskillelsen af olien fra spildevandet kan spørge, om
operationen v ille v ære blevet gennemført, selvom denne t ype affald ikke v ar
tilgængelig, og det derfor havde været nødvendigt at anv ende andre materialer.
Kammeradvokaten har i sit notat tillagt dette spørgsmål afgørende v æg t og anført
7
,
at det forekommer usandsynligt, at genvindingen/udskillelsen af olien v ille være
blev et gennemført, selvom det olieholdige spildevand ikke v ar tilgængeligt for
RGS, og det derfor havde været nødvendigt at anv ende andre materialer. V idere er
det anført, at hv is RGS ikke kan skaffe affald i form af olieholdigt spildevand, vil
udskillelsen af olien således sandsynligvis slet ikke finde sted.
Miljøsty relsen bemærker hertil, at sammensætningen af det olieholdige
spildev and, efter styrelsens v urdering, nødvendiggør en indledende behandling for
at kunne genv inde olien, fx v ed en forudgående adskillelse af olie og spildevand,
som den der foretages hos RGS Nordic.
Efter Miljøsty relsens opfattelse bør den indledende operation (adskillelse af olie
fra spildev and, som kan v ære en R1 2 operation) ses i sammenhæng med den
endelige ny ttiggørelse (regenerering af olie, som kan v ære en R9 operation),
hv ilket stemmer overens med systematikken i affaldsbekendtgørelsens bilag 5,
hv orefter en indledende R1 2 operation skal efterfølges af en af operationerne R1 til
R1 1 . Det er således først v ed den senere regenerering af olien, at affaldet erstatter
anv endelsen af andre materialer i samfundet generelt, hvorfor adskillelsen af olie
fra spildev andet er en forberedelse af affaldet med henblik på at opfy lde denne
funktion. Konkret for v ores to anmeldelser erstatter den hos RGS Nordic
genv undne olie andre råstoffer, som RGS Nordic ’ modtagere ellers v ille skulle
skaffe. Det er derfor, efter styrelsens vurdering, ikke relevant at lægge v ægt på, om
operationen (adskillelse af olie fra spildev and) v ille v ære gennemført uden det
olieholdige spildevand, og om dette spildevand erstatter andre materialer, som
ellers v ille være blevet anvendt.
Miljøsty relsen bemærker endvidere, at dette ses at finde støtte i pkt. 1 .4.5 i EU -
Kommissionens ”Guidance on the interpretation of key provisions of Directive
2008/98/EC on waste”, hv oraf det bl.a. fremgår, at det ny e affaldsdirektivs
ny ttiggørelsesdefinition også omfatter situationer, hvor affald erstatter
anv endelsen af andre materialer i samfundet generelt, og ikke kun hv or affaldet
erstatter andre materialer på det anlæg, hv or affaldsbehandlingen finder sted.
Endv idere omtaler v ejledningen i samme pkt., at ny ttiggørelsesdefinitionen også
omfatter forberedende behandlinger, hvor affald forberedes til at kunne anv endes
som råmaterialer i andre processer.
Efter Miljøsty relsens vurdering skal der derfor tages udgangspunkt i, om
operationen (adskillelse af olien fra spildevandet) har som hovedresultat, enten at
6
Se hertil pkt. 2 (afs. 9), pkt. 4 .1 (afs. 1 og 2 ) og pkt. 4.3 (afs. 6 -8 samt 11). Spørgsmålet er
udledt af C-147/15 (præmis 4 3)
7
Pkt. 2 (afs. 9 )
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0008.png
affald opfy lder et ny ttigt formål v ed at erstatte anv endelsen af andre materialer,
der ellers v ille være blevet anvendt til at opfy lde en bestemt funktion, eller at
affaldet bliv er forberedt med henblik på at opfy lde den bestemte funktion i
anlægget eller i samfundet – og dermed ikke kun, om det olieholdige spildevand
erstatter anv endelsen af andre materialer på RGS Nordics eget anlæg.
2.2. Om det pågældende forarbejdningsanlæg (primært) er indrettet til
bortskaffelse eller til nyttiggørelse af affald
Kriteriet er udledt af C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg, (præmis 39-
43),
og kan anv endes som indicium for, at ho vedformålet med udskillelsen er
bortskaffelse af spildevandet.
Miljøsty relsen har v ed v urderingen af dette kriterie i e-mail af 30. september 2021
forespurgt Slagelse Kommune, som tilsynsmyndighed, om udskillelsen af olien hos
RGS Nordic er en betingelse for kommunens miljøgodkendelse til bortskaffelse af
spildev andet og bemærket, at ca. 1 % olie går til en efterfølgende R 9 operation, ca.
1 ,1 % slam går til R 1 og ca. 97 ,9 % udledes til hav et.
Slagelse Kommune har v ed e-mail af 1 9. oktober 2021 fremsendt et tilrettet sv ar på
deres mail af 8. oktober 2021, hvoraf fremgår, at kommunen i den gældende
miljøgodkendelse ikke har stillet krav om, at indhold af olie i affald til behan dling
skal fjernes inden behandling påbegyndes, og at det er kommunens v urdering, at
spildev andet kan behandles og rummes inden for rammerne af RGS Nordic’
miljøgodkendelse.
I e-mail af 8. nov ember 2021 har Miljøstyrelsen bedt om supplerende oplysninger
og forespurgt, om der i løbet af behandlingsprocessen hos RGS Nordic A/S sker en
reduktion af olieindholdet, herunder også i forbindelse med udledningen til hav et.
Slagelse Kommune har v ed e-mail af 1 6. november 2021 svaret bl.a., at der i
henhold til den gældende miljøgodkendelse (af 26. nov ember 2008), samt
tillægsgodkendelse (af 30. april) ikke er stillet krav til reduktion af olieindholdet i
forbindelse med behandlingsprocessen, men at miljøgodkendelsen stiller krav om,
hv or meget virksomheden må støje, lugte og udlede stoffer med spildevandet til
recipient. Endv idere fremgår det af sv aret, at det er fremhævet i
tillægsgodkendelsen, at olien frasorteres, som en del af
spildev andsrensningsprocessen til v idere disponering og genbrug ved
genraffinering, og at denne aktivitet ikke er en del af miljøgodkendelsen, men en
del af v irksomhedens interne proces.
I e-mail af 1 8. nov ember 2021 har Miljøstyrelsen på ny rettet henvendelse til
Slagelse Kommune, idet kommunen blev bedt om at præcisere, om det vil v ære
muligt for RGS Nordics anlæg at lev e op til alle de grænseværdier, der stilles krav
til, ifm. udledning til recipient uden at udskille eller reducere olieindholdet i det
konkrete spildevand i de omhandlede notifikationer.
Slagelse Kommune har v ed e-mail af 23. november 2021 svaret bl.a., at det er
deres v urdering, at det olieholdige spildevand ikke v il udledes til recipient, da olien
v il bliv e frasorteret i v irksomhedens processer. Det fremgår endvidere, at
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0009.png
kommunen har modtaget analyserapporter for PAH-indhold v ed udledningen, og
at disse ikke gav anledning til, at det olieholdige spildevand gav problemer v ed
udledning til recipient, og at dette er analyseret før og efter implementering af olie-
frasorteringen.
V urdering af kriteriet
Miljøsty relsen har forstået Slagelse Kommunes sv ar sådan, at der ikke i
miljøgodkendelsen er stillet direkte krav om, at der skal ske en udskillelse af olien
forud for behandlingen af spildevandet, da frasorteringen af olien er en del af
anlæggets interne processer. Styrelsen har endvidere forstået svaret sådan, at RGS
Nordic naturligvis skal lev e op til de udledningskrav, som er nærmere fastsat i
miljøgodkendelsen.
V ed e-mail af 8. december 2021 har RGS Nordic fremsendt oplysninger
8
om
anlæggets udledningskrav efter miljøgodkendelsen samt dokumentation for
anlæggets faktiske udledninger. Det følger af disse krav , at en rensning af
spildev andet er nødvendig før der kan ske udledning til recipienten under
grænsev ærdierne f.eks. i forho ld til de fastsatte krav til udledning af TOC
9
.
Selv om Slagelse Kommune har oplyst, at der ikke er stillet krav om udskillelse af
olien som betingelse for miljøgodkendelsen, må Miljø styrelsen forstå kravene i
miljøgodkendelsen sådan, at krav ene til udled ning af stoffer til recipienten
indeholder et indirekte krav om reduktion af olieindholdet af spildevandet forud
for udledning til hav et, da grænseværdierne i miljøgodkendelsen ellers ikke kan
ov erholdes.
Miljøsty relsen finder derfor, at sagens oplysninger på dette punkt umiddelbart
indikerer, at RGS Nordic primært er indrettet til bortskaffelse af affald , når det
sammenholdes med kriteriet som udledt af dommen.
Miljøsty relsen finder dog samtidig, at andre for hold v ed anlæggets indretning taler
for, at RGS Nordic ligesåvel primært er indrettet til ny ttiggørelse. Det fremgår
således af RGS Nordic’ notat af 1 7 . september 2021, at olien oprindeligt blev
adskilt fra spildevandet for at sikre effektiv iteten af v andbehandlingen, men at
denne separationsproces er blevet optimeret, så olieemulsioner brydes og oliefasen
adskilles effektiv t fra v andfasen, hvorved olien kan ny ttiggøres til brændselsolie
Endv idere fremgår, at processen er blevet optimeret y derligere så råolie i
olieholdigt spildevand kan genanvendes som erstatning for råolie til raffinering af
råoliedestillationsprodukter.
Miljøsty relsen v urderer, at denne behandling og udviklingen heraf indikerer, at
der v ed forarbejdningen af spildev andet foretages noget ekstraordinært i forhold
til den procedure, som vil v ære nødvendig v ed en bortskaffelsesoperation,
10
hvilket
taler for, at anlægget må anses for at v ære indrettet til ny ttiggørelse.
8
Til brug for vurderingen af indsigelsesmuligheden i medfør af transportforordningens
artikel 12, stk. 1, litra g.
9
Totalt organisk carbon
10
Se hertil Kammeradvokatens notat pkt. 4.3 (afs. 9).
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0010.png
Miljøsty relsen bemærker herudover, , at det af dommen udledte kriterie om
forarbejdningsanlæggets primære indretning, efter styrelsens opfattelse, ikke kan
anv endes helt tilsvarende i v urderingen af de to konkrete anmeldelser om
ov erførsel og behandling af olieholdigt spildevand. Dette sky ldes , at
affaldsbehandlingen samt forarbejdningsanlæggets indretning hos RGS Nordic
adskiller sig v æsentligt fra omstændighederne i sag C-458/00, hvor der var tale om
forbrænding af affald på et forbrændingsanlæg med udnyttelse af den afledte
energi på eget anlæg, ligesom affaldets sammensætning (i modsætning til
olieholdig spildevand) ikke medfører en indledende forberedelse af affaldet, men i
stedet kan anv endes v ed direkte indføring i en forbrændingsovn.
Det er Miljøsty relsens opfattelse, at RGS Nordic modtager olieholdigt spildevand,
hv or det er nødvendigt at adskille olien fra spildevandet for at kunne ny ttiggøre
olien, ligesom det tilsvarende er nødvendigt at fjerne olien for at kunne bortskaffe
det rensede spildevand til havet. Denne nødvendige forudsætning for den v idere
behandling sker således samtidig, hv orfor behandlingen hos RGS Nordic
(herunder adskillelse af olie fra spildevand) har to hovedformål: dels en
genv inding af olien og dels en bortskaffelse af det rensede spildevand. Det er
derfor ikke muligt at fastslå, om RGS Nordic primært er indrettet til ny ttiggørelse
eller bortskaffelse af affald.
Miljøsty relsen v urderer på denne baggrund, at RGS Nordics indretning taler for, at
anlægget kan anses som både primært at v ære indrettet til ny ttiggørelse og
bortskaffelse. Sty relsen v urderer endvidere, at kriteriet udledt af dommen ikke kan
anv endes helt tilsvarende på de to anmeldelser om olieholdigt spildevand, og
dermed ikke bør tillægges afgørende betydning v ed v urderingen af hov edresultatet
med operationen.
2.3. Om driftsherren af forarbejdningsanlægget erlægger eller modtager
betaling for affaldet
Kriteriet er udledt af C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 44)
og
C-1 47 /15, Edilizia Mastrodonato
(præmis 44), og kan anv endes som indicium for ,
at det primære formål med operationen er ny ttiggørelse, såfremt driftsherren
erlægger betaling for modtagelse af affaldet. Såfremt affaldsindehaveren derimod
betaler driftsherren for at modtage affaldet, kan dette omvendt tale for, at affaldet
bortskaffes på anlægget, idet der i så fald kan v ære en formodning for, at
operationen ikke v ille v ære gennemført uden affaldet.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 30. september 2021 forespurgt RGS Nordic til
betalingen for det olieholdige spildevand, samt den økonomiske værdi heraf.
I e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic bl.a. sv aret, at der er flere komplekse
forhold, der spiller ind v ed prisfastsættelsen, herunder kundens alternativer,
logistik- og behandlingsmæssige forhold samt affaldets sammensætning, ligesom
kundens udsigt til produktionsstop eller frigørelse af kritisk lagerkapacitet for
kunden kan v ære afgørende for prisfastsættelsen. RGS Nordic har endvidere
oply st, at den ty piske situation er, at RGS Nordic modtager betaling for affaldet,
idet de afholder alle omkostninger til både logistik og behandling. V ed RGS
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0011.png
Nordics v idere afsætning af genv undne råolier modtager RGS Nordic betaling,
mens afsætning af olier af andre oprindelser sædvanligvis sker uden afregning.
V urdering af kriteriet
Det er Miljøsty relsens v urdering, at betalingskriteriet ikke kan anv endes helt
tilsv arende i v urderingen af de to konkrete anmeldelser om overførsel og
behandling af olieholdigt spildevand. Dette sky ldes, at affaldets sammensætning
og behandlingen heraf hos RGS Nordic adskiller sig v æsentligt fra
omstændighederne i sagerne C-458/00 og C-1 47/15. I sag C-458/00 v ar der tale
om forbrænding af affald, mens der i C-1 47 /15 var tale om opfyldning af et
stenbrud med affald. For begge sagers v edkommende er der tale om, at affaldets
sammensætning og affaldsbehandlingen heraf ikke medfører en indledende
forberedelse af affaldet, men i stedet kan anv endes ved direkte indføring i en
forbrændingsovn eller anvendes direkte som opfyldning i et stenbrud. Hertil
kommer, at behandlingsprocessen hos RGS Nordic, i modsætning til de to EU -
domme, medfører en betydelig v ærdistigning af affalde t, der som genanvendt olie
opnår en bety delig positiv økonomisk v ærdi.
Sty relsen bemærker endvidere hertil, at det af generaladvokat Jacobs forslag til
afgørelse i C-6/00 (pkt. 88)
11
fremgår, at betalingskriteriet ikke nødvendigvis er
absolut, og at der i v isse sektorer, såsom sektoren for ny ttiggørelse af
opløsningsmidler, tilsyneladende er normal praksis for, at affaldsindehaveren
betaler modtageren for at gøre ny ttiggørelsesoperationen økonomisk rentabel. Det
er sty relsens vurdering, at olieholdigt spildevand i affaldssammensætningen og
behandlingsmæssigt kan sammenlignes med opløsningsmidler, og at der er praksis
for, at affaldsmodtageren modtager betaling for behandlingen heraf.
Miljøsty relsen bemærker desuden, at affald i mange situationer repræsenterer en
negativ økonomisk v ærdi, som der erlægges betaling for modtagelsen af, men at
der gennem indledende forbehandlinger ofte sker en betydelig økonomiske
v ærdiforøgelse, som det er tilfældet med behandlingen hos RGS Nordic . RGS
Nordic har således til sagen oplyst, at de v ed den v idere afsætning af genv undne
råolier modtager betaling, mens afsætning af olier af andre oprindelser (fx
olieemulsioner) sædvanligvis sker uden afregning. De aftagere, som modtager den
forberedte olie fra RGS Nordic v il v ed der es v idereforarbejdning igen tilføre
affaldet en endnu større v ærditilvækst, som kulminerer v ed den endelige
ny ttiggørelse. Affald, som der modtages betaling for behandlingen af, kan dermed
udgøre en v ærdifuld ressource, selvom den umiddelbart udgør en negativ
økonomisk v ærdi for affaldsindehaveren.
Det er herudover Miljøstyrelsens opfattelse - i lighed med det af RGS Nordic
oply ste - at prisfastsættelsen af affaldsbehandlingen af olieholdigt spildevand er
resultatet af en flerhed af faktorer, herunder bl.a. affaldets sammensætning,
produktions-, logistiske- og behandlingsmæssige forhold, og at der som følge heraf
er en normal praksis for, at indehaveren betaler modtageren for behandlingen
heraf.
11
Som der henvises til i pkt.58 (fodnote 2 8) i generaladvokat Jacobs forslag til afgørelse i
sag C-1 47/15.
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0012.png
Det fremgår herefter af det til sagen oplyste, at udgangspun ktet er, at RGS Nordic
modtager betaling for behandlingen af det olieholdige s pildevand, hv ilket efter
EU-Domstolens betalingskriterie indikerer, at der er tale om bortskaffelse. Som
det fremgår ov enfor er det imidlertid Miljøstyrelsens opfattelse, at
betalingskriteriet ikke bør tillægges afgørende v ægt v ed den konkrete vurdering af
ov erførsel af olieholdigt spildevand i de to anmeldelser.
2..4. Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes ved
behandlingen af affaldet, er større end det, der forbruges ved operationen
Kriteriet er udledt af C-228/00,
Kommissionen mod Tyskland
(præmis 42)
12
.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 30. september 2021 forespurgt RGS Nordic, om
den mængde olie, som fremkommer og udvindes v ed behandlingen af spildevandet
er større end den energi, der forbruges v ed operationen med at adskille olie og
v and.
V ed e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic sv aret bl.a., at det estimerede
energiforbrug udgør ca. 2 %. Udregningen er baseret på en pr oduktion med
udskillelse af olie fra en affaldsmængde på 1 .200m
3
bestående af olieemulsion,
hv orved der blev udskilt 7 00m
3
olie med et energiindhold på 26.7 00 GJ, mens
opv armningsprocessen hav de et energiforbrug på 560 GJ.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 5. nov ember 2021 fremsendt opfølgende
spørgsmål, hvor der bl.a. blev spurgt til, om sv aret gælder for begge notifikationer,
om olien gennemgår anden behandling eller om den er klar til afsætning direkte
efter den er skimmet af, og hv ad forskellen er på olietyperne i de to notifikationer.
I e-mail af 1 7 . november 2021 har RGS Nordic sv aret bl.a., at olietypen i
notifikation GB 0001009695 er råolie, hv or der alene sker en gravimetrisk
genv inding, hvorfor energiforbruget udgør <<1 %. Olien kan herefter afsættes
uden y derligere behandling.
I samme e-mail har RGS Nordic for notifikation NO 500491 bl.a. svaret, at
energiforbruget udgør ca. 2 %, idet olietypen her består af både råolie samt
olieemulsioner. Den del, der udgør råolie, udskilles alene gravimetrisk, mens
olieemulsionen efter den gravimetriske behandling udsættes for en y derligere
behandling bestående af opv armning.
Miljøsty relsen lægger herefter til grund, at den energi/olie som fremkommer og
udv indes ved behandlingen af det olieholdige spildevand, er klart større end det,
der forbruges ved operationen.
12
Kriteriet er gengivet i C-4 58/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 33), C-
1 16/01, SITA (præmis 53) og sag C-113/02,
Kommissionen mod Holland (præmis
31).
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0013.png
2.5. Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres ved
affaldsbehandlingen, faktisk udnyttes
Kriteriet er udledt af C-228/00,
Kommissionen mod Tyskland
(præmis 42
13
).
Miljøsty relsen har ved e-mail af 30. september 2021 forespurgt RGS Nordic, hvad
den olie, som bliv er frigjort v ed behandlingen af spildev andet konkret udnyttes til,
herunder oplysninger om produkttype og evt. tekniske standarder.
V ed e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic svaret bl.a., at råolie kan adskilles i
destillater, der efterfølgende indgår i fremstilling af produkter såsom benzin,
petroleum, fy ringsolie, dieselolie og base -/smøreolier. Det er densiteten af råolien,
der har bety dning for, hvilke destillater, der fremkommer og dermed de mulige
markedsførte produkter.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 5. november 2021 fremsendt opfølgende spørgsmål,
hv or der bl.a. blev spurgt til, om sv aret gælder for begge notifikationer, da svaret
omhandler råolie.
I e-mail af 1 7 . november 2021 har RGS Nordic sv aret, at der for GB 0001009695
udelukkende tages affald ind, der har oprindelse i offshore branchen
14
, hv ilket
sikrer, at denne olie v il kunne ov erholde produktspecifikationerne hos aftageren
Crossbridge, og at hele oliefraktionen vil kunne genanvendes som beskrevet i svaret
af 8. oktober 2021.
I samme e-mail har RGS Nordic for notifikation NO 500491 svaret, at der her er tale
om dels en råoliedel, som kan afsættes tilsv arende til Crossbridge, men også en
oliedel med mere ukendt sammensætning
15
, som forventes udelukkende at kunne
ny ttiggøres som brændselsolie ved leverance til Avista Oil.
Miljøsty relsen lægger herefter til grund, at den olie, som bliver frigjort v ed
behandlingen af spildevandet faktisk udnyttes.
2.6. Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og om størstedelen
af den frigjorte energi eller de frigjorte stoffer faktisk genindvindes og udnyttes
Kriteriet er udledt af C-228/00,
Kommissionen mod Tyskland
(præmis 43)
16
.
For så v idt angår om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, har
Miljøsty relsen lagt til grund, at hele mængden af olieholdigt spildevand gennemgår
processen med at udskille olie fra spildevandet, og har på denne baggrund ikke
fundet anledning til at spørge RGS Nordic v idere ind hertil.
13
Kriteriet er gengivet i C-4 58/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 33), C-
1 16/01, SITA (præmis 53) og sag C-113/02,
Kommissionen mod Holland (præmis
31).
14
15
Dv s. olietypen alene er råolie.
Dv s. olieemulsioner.
16
Kriteriet er gengivet i C-4 58/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 34), C-
1 16/01, SITA (præmis 53) og sag C-113/02,
Kommissionen mod Holland (præmis
31).
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0014.png
Miljøsty relsen har, for så v idt angår andet led, v ed e-mail af 30. september 2021
forespurgt RGS Nordic, hv or stor en andel af olien, som er frigjort ved
affaldsbehandlingen, der faktisk udny ttes, dv s. genv indes og efterfølgende bliver
brugt som produkter.
V ed e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic sv aret bl.a., at olieholdigt spildevand
med et olieindhold på 0,2 % kan genv indes med en effektivitet på mere end 90 % og
v edhæftede forskellige bilag om den nærmere beregning heraf.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 5. november 2021 fremsendt opfølgende spørgsmål,
hv or der bl.a. blev spurgt til de nærmere udregninger og data.
I e-mail af 1 7 . november 2021 har RGS Nordic sv aret bl.a., at det tidligere har været
diskuteret med Miljøsty relsen, hv or effektivt anlægget er v ed et lav t olieindhold
f.eks. 0,1 -0,2 %, men at konklusionen her har v æret, at anlægget kan udskille olie
med 0,1 % olieindhold med en effektiv itet på mere end 90 %. I
anmeldelsesprocessen om tilladelse til import, har RGS v algt at lægge en
sikkerhedsmargin for både nedre grænse og effektivitet, som derfor blev hævet til
en nedre grænse for olieindholdet på 0,2 %, hv or effektiv iteten med en
sikkerhedsmargin mindst v ille være 50 %.
Miljøsty relsen har forstået RGS Nordics sv ar sådan, at der særligt er søgt en
beskriv else af en nedre grænse for, hvornår olieindholdet kan medføre en
tilstrækkelig effektivitet, og at effektiviteten forøges ved et højere olieindhold.
Miljøsty relsen lægger herefter til grund, at olieholdigt spildevand med et
olieindhold på mindst 0,2 % v il medføre, at størstedelen af den frigjorte olie
genindv indes og udnyttes.
2.7 . Om affaldet ud fra den foreliggende videnskabelige og tekniske viden er egnet
til at udfylde det pågældende formål, dvs. egnet til den pågældende
affaldsbehandling
Kriteriet er udledt af C-1 47 /15,
Edilizia Mastrodonato
(præmis 45).
Miljøsty relsen har lagt til grund, at det olieholdige spildev and ud fra den
foreliggende v idenskabelige og tekniske v iden er egnet til at gennemgå den
behandling, der foretages hos RGS Nordic, og har på denne baggrund ikke fundet
anledning til at spørge RGS Nordic v idere ind hertil.
2.8. Konklusion på nyttiggørelses- eller bortskaffelsesoperation
Det fremgår af de ov enfor gennemgåede kriterier sammenholdt med
anmeldelsernes faktuelle oplysninger, at de i pkt. 2.4 – 2.7 oplistede kriterier, kan
lægges til grund som opfy ldte, dvs.:
Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes
v ed behandlingen af affaldet, er større end det, der forbruges
v ed operationen (pkt. 2.4).
Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres
v ed affaldsbehandlingen, faktisk udnyttes (pkt. 2.5).
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0015.png
Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og
om størstedelen af den frigjorte energi eller de frigjorte stoffer
faktisk genindv indes og udnyttes (pkt. 2.6).
Om affaldet ud fra den foreliggende videnskabelige og tekniske
v iden er egnet til at udfy lde det pågældende formål, dvs. egnet
til den pågældende affaldsbehandling (pkt. 2.7 ).
Det er herefter Miljøstyrelsens opfattelse, at disse kriterier indikerer, at der er tale
om en ny ttiggørelsesoperation.
Kammeradvokaten har i sit notat særligt lagt v ægt på kriteriet om anlæggets
primære indretning (pkt. 2.2) samt kriteriet om betaling (pkt. 2.3). Som
gennemgangen ovenfor v iser, er v urderingen af disse kriterier langt v anskeligere,
hv ilket efter Miljøstyrelsens opfattelse bl.a. sky ldes, at affaldets sammensætning
og affaldsbehandlingen heraf ikke helt kan sammenlignes med de domme, hv oraf
kriterierne er udledt. Som det fremgår ovenfor, er det derfor styrelsens vurdering,
at kriterierne om anlæggets primære indretning og betaling ikke bør tillægges
afgørende v ægt v ed klassificeringen.
Endv idere har Kammeradvokaten i sit notat på baggrund af kriterierne navnlig
lagt v ægt på, at det forekommer usandsynligt, at genvindingen/udskillelsen af
olien v ille v ære blevet gennemført, selvom det olieholdige spildevand ikke v ar
tilgængeligt for RGS Nordic, og det derfor havde v æret nødvendigt at anv ende
andre materialer
17
. Denne v urdering har Miljøstyrelsen gennemgået i pkt. 2.1
ov enfor, hvorefter det er sty relsens v urdering, at det i de konkrete anmeldelser
ikke er relev ant at lægge v ægt herpå, henset til, at RGS Nordic foretager en
forberedelse af det olieholdige spildevand med henblik på at kunne opfy lde en
funktion i samfundet generelt v ed at erstatte anvendelsen af andre mate rialer,
hv orfor det ikke giv er mening at se på, om det hav de v æret nødvendigt for RGS
Nordic at anv ende andre materialer. RGS Nordic forbereder således olien med
henblik på en senere endelig nyttiggørelse hos deres modtagere.
Det er herefter Miljøstyrelsens samlede v urdering, at der er tale om en
ny ttiggørelsesoperation. Sty relsen har i den forbindelse lagt vægt på, at det ud fra
en konkret afv ejning af samtlige ovenstående kriterier i forhold til den konkrete
operation i de to anmeldelser, er mest der taler for, at hovedresultatet af
operationen udgør nyttiggørelse.
Miljøsty relsen har i den forbindelse også lagt v ægt på, at de af EU-Domstolens
praksis udledte kriterier er tale om indikationer, og ikke enkeltvis kan v ære
afgørende for klassificeringen, som må foretages konkret i forhold til den enkelte
operation.
3. Indsigelsesmulighed efter transportforordningens artikel 12, stk. 1,
litra g.
Det fremgår af transportforordningens artikel 1 5, litra b, at de kompetente
afsendelses- og bestemmelsesmyndigheder myndigheder kun kan giv e deres
17
Kam meradvokatens notat pkt. 2 (afs. 9).
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0016.png
samty kke til ov erførsel af affald bestemt til midlertidig nyttiggørelse eller
bortskaffelse, hv is der ikke foreligger grunde ifølge artikel 1 1 og 1 2 til at gøre
indsigelse mod affaldsoverførslen til de anlæg, der udfører en efterfølgende
midlertidig eller ikke-midlertidig ny ttiggørelse eller bortskaffelse.
Som det fremgår af notatets pkt. 2 ov enfor, er det Miljøstyrelsens v urdering, at der
er tale om en ov erførsel til midlertidig ny ttiggørelse hos RGS Nordic, og at der her
foretages en forbehandling af affaldet før den endelige ny ttiggørelse finder sted
hos deres aftagere. V urderingen af indsigelsesgrunde skal derfor ske i medfør af
transportforordningens artikel 12.
Det fremgår herefter af transportforordningens artikel 12, stk. 1 , litra g, at der
inden 30 dage efter datoen for den kompetente bestemmelsesmyndigheds
afsendelse af bekræftelsen i ov erensstemmelse med artikel 8 kan gøres indsigelse
mod en ov erførsel til ny ttiggørelse, hvor forholdet mellem det affald, der kan
ny ttiggøres, og det affald, der ikke kan ny ttiggøres, den skønnede værdi af de
materialer, der nyttiggøres endeligt, eller udgifterne til ny ttiggørelsen og
udgifterne bortskaffelse af den del, der ikke kan ny ttiggøres, begrunder ikke
ny ttiggørelsen ud fra økonomiske og/eller miljømæssige betragtninger.
Det følger heraf, at Miljøsty relsen kan gøre indsigelse mod overførsel af olieholdigt
spildev and, såfremt overførslen ud fra økonomiske og/eller miljømæssige
betragtninger ikke findes begrundet. V urderingen af de økonomiske og/eller
miljømæssige hensyn skal i de konkrete sager foretages i relation til et eller flere af
følgende forhold:
forholdet (f.eks. det procentvise forhold) mellem olien, der kan
ny ttiggøres, og det resterende spildevand, der ikke kan
ny ttiggøres, men må bortskaffes,
den skønnede v ærdi af olien, der ny ttiggøres endeligt, eller
udgifterne til ny ttiggørelsen af olien og udgifterne til
bortskaffelse af det resterende spildevand, der ikke kan
ny ttiggøres.
Miljøsty relsen har til brug for v urderingen af, om der er grundlag for at gøre
indsigelse, bedt RGS Nordic fremsende en række oplysninger. Oply s ningerne
omhandler økonomiske-, miljømæssige- og CO2-forhold, der er forbundet med
affaldsbehandlingen af det olieholdige spildevand, og gennemgås nærmere
nedenfor sammen med en konkret vurdering heraf.
3.1 . Økonomiske betragtninger
RGS Nordic har v ed e-mail af 1 9. september (v edhæftet notat af 1 7 . september)
oply st bl.a., at v ærdien af olien i forhold til slutanv endelsen stiger v æsentligt, og at
den endelige v ærdi afhænger af produktværdien for de fremstillede produkter. Den
højeste v ærdi opnås gennem oparbejdning af olieholdigt spildevand indeholdende
råolie
18
, hv or slutværdien udgør omkring 1 0 DKK/l, hv ilket svarer til en
18
Anm eldelsen GB0001009695 indeholder udelukkende olie af olietypen råolie.
14
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0017.png
v ærdistigning på 1 0.000 DKK/tons. Oparbejdning af andre olietyper
19
giver også
en bety delig v ærdiforøgelse, hv or slutværdien sv arer til en v ærdistigning på
omkring 1 .500 DKK/tons. RGS Nordic har endv idere oplyst, at omkostningerne til
bortskaffelse af den ikke-ny ttiggjorte del af affaldet er af samme størrelsesorden
som v ærdiforøgelsen for olieandelen.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 1 8. nov ember 2021 fremsendt opfølgende
spørgsmål, hvor RGS Nordic blev bedt om at præcisere v ærdien af den endeligt
genv undne olie for begge anmeldelser samt præcisere udgifterne til bortskaffelsen
og ny ttiggørelsen.
I e-mail af 8. december 2021 har RGS Nordic sv aret, at for så v idt angår
GB0001 009695 forventes et indhold på 1 -2 % råolie, hv ilket v ed en lev erance på
1 50.000 tons giver et udbytte på 1 .500-3.000 tons råolie. Den samlede
v ærdistigning udgør derfor omkring 20 mioDKK (1 5 -30 mio. DKK).
Omkostningerne til bortskaffelse af den ikke -ny ttiggjorte vandige del af affaldet på
ca. 1 45.000 tons anslås at udgøre omkring 1 0 mio. DKK, mens omkostningerne til
genanv endelse af råoliedelen anslås at udgøre omkring 0,75-1,5 mio. DKK.
I samme e-mail har RGS Nordic sv aret, at for så v idt angår NO500491 forventes et
indhold på ca. 0,7 % råolie og ca. 1 ,7 % olieemulsion, hvilket v ed en lev erance på
500.000 tons giv er et udbytte på ca. 3.500 tons råolie og ca. 8.500 tons
olieemulsion. Den samlede v ærdistigning anslås derfor til omkring 35 mio. DKK
for råolie og omkring 1 2—13 mio. DKK for brændselsolie. Omkostningerne til
bortskaffelse af den ikke-ny ttiggjorte vandige del af affaldet på ca. 480.000 tons
anslås at udgøre omkring 33 mio. DKK. Omkostningerne til genanvendelse af
råoliedelen anslås at udgøre omkring 1 ,75 mio. DKK, mens omkostningerne til
ny ttiggørelse af olieemulsionsandelen anslås at udgøre omkring 850.000 DKK
V urdering af de økonomiske betragtninger
Ud fra det af RGS Nordic oplyste (se afsnittet ovenfor) om v ærdistigningen
forbundet med genvindingen af olien samt omkostningerne forbundet hermed, og
tillige indregnet omkostningerne til bortskaffelsen af den resterende del af affaldet,
kan økonomien ved affaldsbehandlingen samt genvindingen af olie opstilles
således for de to anmeldelser:
GB001 009695
20 mio. (1 5 -30 mio.) – 1 0 mio. – 1 mio. = 9 mio. DKK (4-1 9 mio. DKK)
NO500491
35 mio. + 1 2 mio. – 33 mio. – 1 ,7 5 mio. – 850.000 = 1 2.25 mio. DKK (1 3.25 mio
DKK)
Miljøsty relsen lægger herefter til grund, at affaldsbehandlingen samt genvindingen
af olie for så v idt angår GB0001009695 medfører et overskud på omkring mindst
4 mio. DKK og højst 1 9 mio. DKK.
19
Såsom olieemulsioner. Anmeldelsen NO500491 indeholder både råolie og
olieem ulsioner.
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0018.png
For så v idt angår NO500491 lægger Miljøstyrelsen til grund, at
affaldsbehandlingen samt genvindingen af olien medfører et overskud på omkring
mindst 1 2.25 mio. DKK og højst 1 3.25 mio. DKK.
Miljøsty relsen v urderer på denne baggrund, at overførslerne af det olieholdige
spildev and til behandling hos RGS Nordic ses at v ære økonomisk v elbegrundet,
selv om det procentvise forhold, mellem det der ny ttiggøres (ml. 1 -2,4% olie) og det
der bortskaffes, er meget stort. Det ses af ov enstående, at den skønnede v ærdi af
den endeligt ny ttiggjorte olie klart overstiger udgifterne til ny ttiggørelse og
udgifterne til bortskaffelse af det resterende spildevand. Der er derfor ikke
grundlag for at gøre indsigelse mod overførslerne i medfør af artikel 1 2, stk. 1 , litra
g, ud fra økonomiske betragtninger.
3.2. Miljømæssige betragtninger
V urderingen af de miljømæssige betragtninger ses umiddelbart at v ære
v anskeligere end de økonomiske, da det i artikel 1 2, stk. 1 , litra g, ikke ses n ærmere
uddy bet, hvad der menes med miljømæssige betragtninger i relation til forholdet
mellem det der bliv er nyttiggjort, og det der ikke kan ny ttiggøres. Det følger
således af C-1 1 3/02, at der ikke udelukkende kan lægges v ægt på forholdet mellem
det affald, der kan ny ttiggøres, og det, der ikke kan ny ttiggøres, men at der kan
lægges v ægt på dette forhold, når dette ud fra økonomiske og/eller miljømæssige
betragtninger ikke kan begrundes.
Miljøsty relsen finder det i v urderingen relevant at inddrage det forhold, at der
alene ny ttiggøres få procent (ca. 1 - 2,4 % olie)
20
, hv orefter det resterende
spildev and udledes til hav et i henhold til den gældende miljøgodkendelse for RGS
Nordic. Miljøstyrelsen har herefter vurderet de udledninger til recipienten(havet),
som behandlingen af det olieholdige spildevand medfører og sammenholdt det
med de alternative behandlingsmuligheder i hhv . Storbritannien og Norge.
RGS Nordic har v ed e-mail af 1 9. september 2021 (v edhæftet notat af 1 7 .
september)
21
oplyst bl.a., at de tidligere har fået udarbejdet en rapport af
konsulentfirmaet NIRAS om de miljømæssige forhold for den alternative
affaldsbehandling af det olieholdige spildevand i Storbritannien hos virksomheden
Bran Sands Northumbrian Water (herefter Bran Sands). RGS Nordic har
endv idere oplyst, at NIRAS i deres rapport har redegjort for påvirkningen af
v andmiljøet fra udledning af spildev and fra behandling en og de klimamæssige
påv irkninger v ed udledning af CO2. og at de har anv endt den samme tilgang for
det olieholdige spildevand fra Norge, som den NIRAS anlagde v ed analysen for
Storbritannien.
I samme e-mail har RGS Nordic v idere oplyst, at det er NIRAS konklusion, at
udledningsvilkårene for RGS Nordics anlæg generelt set er st rengere end
20
Derudover er der ca. 1 % slam, der går til forbrænding m ed energiudnyttelse (R1), hvilket
dog ikke ændrer på vurderingen.
21
Oply sningerne blev indsendt på baggrund af et m øde afholdt den 8. september 2 021
m ellem Miljøstyrelsen og RGS Nordic, hvor styrelsen oplyste om , hvilke oplysninger
sty relsen forventede at spørge RGS Nordic ind til for at kunne afslutte sagsbehandlingen.
16
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0019.png
udledningsvilkårene for det alternative anlæg i Bran Sands, at der hos RGS Nordic
sker genv inding af olie, hv or det ikke er kendt om tilsv arende genvinding finder
sted v ed Bran Sands, og at der er en CO2 besparelse på transporten. NIRAS
konkluderer, at behandlingen af olieholdigt spildevand hos RGS Nordic er mindst
lige så god miljømæssigt som behandlingen i Storbritannien.
I samme e-mail har RGS Nordic oplyst, at der, for så v idt angår olieholdigt
spildev and fra Norge, kan sammenlignes med den alternative behandling af
olieholdigt spildevand hos virksomheden SAR, Mongstad. RGS Nordic har hertil
oply st, at de til brug herfor har indhentet den gældende miljøgodkendelse fo r SAR,
og at udledningskravene for RGS Nordics anlæg generelt er str engereend
udledningsvilkår for SAR. RGS Nordic har udledningskrav på adskillige ekstra
organiske stoffer som PAH-forbindelser, LAS og Bisphenol A. For Metaller har
RGS Nordic lidt mere lempelige v ilkår end SAR, men RGS Nordics udledninger
ov erholder også alle v ilkår som miljøgodkendelsen for SAR. Størst forskel i v ilkår
er på samlet udledning af organisk stof, hvor RGS Nordic har krav til COD på 1 7 5
mg/l (WT BREF 201 8 BAT krav : 30 -300 mg/l), mens SAR har krav til TOC på
1 .000 mg/l (WT BREF 201 8 BAT krav : 1 0 -100 mg/l), hv ormed SAR har bety deligt
mere lempeligere vilkår. RGS Nordic har herefter konkluderet, at behandlingen af
olieholdigt spildevand hos RGS Nordic er mindst lige så god miljømæs sigt, som
behandlingen hos SAR i Norge.
Miljøsty relsen har v ed e-mail af 1 8. nov ember 2021 fremsendt opfølgende
spørgsmål, hvor der blev anmodet om fremsendelse af dokumentation på, at RGS
Nordic ov erholder udledningskrav tilsvarende dem i SAR’s miljøgodkendelse for
udledning af tungmetaller. Endv idere blev der anmodet om fremsendelse af
analy ser af de stoffer, der er sat krav til i hhv . RGS Nordics og SAR’s
miljøgodkendelser ved behandling af olieholdigt spildevand.
V ed e-mail af 8. december 2021 har RGS Nordic i bilag 1 fremsendt en
sammenligning af hhv . RGS Nordics og SAR’s spildev andsudledning indeholdende
en oplistning af udledningskravene for hhv. RGS Nordic og SAR, samt en ov ersigt
ov er de faktiske udledninger for hv ert metal sammenholdt med anlæggenes
respektive udledningskrav. I bilag 2 og 3 har RGS Nordic fremsendt en beskrivelse
af det forv entede olieholdige spildevand fra hhv . Norge og Storbritannien. Bilag 4
indeholder en beskrivelse af renseeffektiviteten for de relevante stofgrupper, mens
bilag 5 indeholder et eksempel på en analyse af olieholdigt spildevand fra en
tidligere tilsvarende overførsel.
V urdering af de miljømæssige betragtninger
GB0001 009695
Det er Miljøsty relsens v urdering, for så v idt angår GB0001009695, at den af
NIRAS udarbejdede rapport om de miljømæssige forhold for den alternative
affaldsbehandling af det olieholdige spildevand i Storbritannien hos Bran Sands,
giv er et retvisende billede af anlæggenes respektive miljøpåvirkninger
22
.
22
Det bem ærkes, at dokumentationen tilsendt fra RGS Nordic viser grænseværdier som sat
i m iljøgodkendelserne for hhv. RGS Nordic, Bran Sands og SAR, men at der alene er
frem sendt dokumentation for faktiske udledninger for RGS Nordic.
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0020.png
Det fremgår af NIRAS rapporten
23
, at de parametre, som er mest væsentlige for at
v urdere miljøeffekten af behandlingen af olieholdigt spildevand er COD
24
fratrukket BOD
25
, metaller samt PAH-forbindelser. Det fremgår v idere, at Bran
Sands ikke har nogen grænseværdi for COD, og at miljøgodkendelsen fo r RGS
Nordic stiller krav til flere parametre og for flere af parametrene er
grænsev ærdierne lavere end for Bran Sands. De eneste to parametre, hv or Bran
Sands har lav ere grænseværdier er for metallerne kv iksølv og cadmium. Det
fremgår dog endv idere, at de faktiske udledninger for kv iksølv og cadmium hos
RGS Nordic i olieholdigt spildevand er lav ere end grænseværdierne for udledning
for såv el Bran Sands som RGS Nordic, hv orfor det ikke har nogen betydning, at
Bran Sands har lav ere grænseværdi for de to metaller.
Det er herefter Miljøstyrelsens vurdering, at behandlingen af olieholdigt
spildev and hos RGS Nordic er mindst lige så god miljøm æssigt, som behandlingen
hos Bran Sands i Storbritannien, og at behandlingen hos RGS Nordic udgør en
miljømæssigt forsvarlig håndtering af affaldet
NO500491
Det er Miljøsty relsens v urdering, for så v idt angår NO500491, at den af RGS
Nordic benyttede metode med at sammenholde RGS Nordics udledningskrav med
SAR’s udledningskrav efter deres miljøgodkendelse (og dermed benytte samme
tilgang som i NIRAS analy sen), giver et retvisende billede af anlæggenes respektive
miljøpåv irkninger.
Det fremgår af de af RGS Nordic fremsendte oplysninger i e -mails af hhv . 1 9.
september (med tilhørende notat af 1 7 . september 2021) og 8. december 2021, at
RGS Nordic har udledningskrav på adskillige ekstra organiske stoffer som PAH-
forbindelser, LAS og Bisphenol A. For Metaller har RGS Nordic lidt mere
lempelige v ilkår end SAR, dog sådan, at RGS Nordics udledninger også overholder
alle v ilkår som miljøgodkendelsen for SAR. En markant forskel i v ilkår er på
samlet udledning af organisk stof, hv or RGS Nordic har krav til COD på 1 7 5 mg/l
(WT BREF 201 8 BAT krav : 30 -300 mg/l), mens SAR har krav til TOC på 1 .000
mg/l (WT BREF 201 8 BAT krav : 1 0 -100 mg/l).
Miljøsty relsen bemærker hertil, at den af RGS Nordic fremsendte dokumentation i
e-mail af 8. december 2021 v iser, at RGS Nordic i deres faktiske målte udledninger
for metaller, som det klare udgangspunkt, ligger et godt stykke under de
udledningskrav, der er sat i miljøgodkendelsen for bå de SAR og RGS Nordic.
Sty relsen bemærker endvidere, at samme dokumentation v iser, at RGS Nordic’
aktiv e kulfilter sørger for en y derligere reduktion af udledte stoffer, og ses særligt
effektiv t overfor PFOS. Dette ekstra filter ses ikke at forefindes på SA R-anlægget.
23
24
S. 1 9 , pkt. 5.1.1
Chem ical Oxygen Dem and er en parameter der udtrykker det kemiske iltforbrug, dvs. den
forbrugte mængde ilt ved kemisk oxidation af vandprøven. Parameteren m edtager udover
det organiske stof også forskellige uorganiske forbindelser.
25
Biochem ical Oxygen Demand, er en parameter der udtrykker det biokemiske iltforbrug,
dv s. m ængden af organisk stof udtrykt ved den m ængde ilt der skal til for at nedbryde det
organiske stof under iltholdige forhold.
18
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0021.png
Det er herefter Miljøstyrelsens vurdering, at behandlingen af olieholdigt
spildev and fra RGS Nordic i Norge hos RGS Nordic i Danmark er mindst lige så
god miljømæssigt, som behandlingen hos SAR i Norge , og at behandlingen hos
RGS Nordic udgør en miljømæssigt forsvarlig håndtering af affaldet.
3.2.1 . Øvrige miljømæssige betragtninger
Det er Miljøsty relsens opfattelse, at men v ed en v urdering af de miljømæssige
betragtninger, og i frav æret af retspraksis herom, kan fortolke artikel 12, stk. 1 ,
litra g, i ly set af affaldsdirektivets og transportforordningens formål.
Det følger således af præambelbetragtning nr. 1, 2 og 8 i affaldsdirektiv et
26
, at der
bør tilsikres en effektiv udnyttelse af naturressourcerne til at fremme den
cirkulære økonomis principper og bevare de naturlige ressourcer v ed at fremme
ny ttiggørelse. Af transportforordningens præambelbetragtning nr. 1 og 42
fremgår, at formålet overordnet set er at sikre en høj miljøbeskyttelse.
Miljøsty relsen lægger i den forbindelse v ægt på, at behandlingen hos RGS Nordic
sikrer en genv inding af olie af en sådan kv alitet, at den kan anv endes direkte til
raffinering af ny e olieprodukter, herunder for råoliens vedkommende til samme
kv alitet som den oprindelige olie. Behandlingen hos RGS Nordic sikrer dermed en
så god materialenyttiggørelse som muligt og i ov erensstemmelse med
affaldshierakiet i affaldsdirektivets artikel 4. Affaldsbehandlingen v urderes
endv idere at udgøre en miljømæssigt forsvarlig håndtering af affaldet, jf. bl.a. pkt.
3.2 ov enfor. Det er derfor Miljøstyrelsens vurdering, at behandlingen hos RGS
Nordic lev er op til formålet med affaldsdirektivet og transportforordningen,
hv orfor der ikke kan gøres indsigelse i medfør heraf.
3.2.2. V urdering af CO2 påvirkning
Miljøsty relsen har overvejet, om der i forbindelse med vurderingen af de
miljømæssige betragtninger også kan lægges v ægt på udledningen af CO2
forbundet med behandlingen hos RGS Nordic sammenholdt med den CO2
besparelse som opnås ved behandlingen. Sty relsen har endvidere overvejet, om
der kan lægges v ægt på en sammenligning af CO2 udledningen hos de respektive
anlæg, herunder CO2 udledning forbundet med transporten.
Det er dog Miljøsty relsens opfattelse, at der ikke kan lægges v ægt på CO2
udledning som en del af v urderingen af transportforordningens artikel 1 2, stk. 1 ,
litra g. Dette sky ldes, at hv erken transportforordningen eller
miljøbeskyttelsesloven
27
finder anv endelse v ed CO2 udledning, hvorfor der ikke er
hjemmel i transportforordningen eller miljøbeskyttelsesloven til at lægge v ægt
herpå i v urderingen.
3.3. Konklusion på indsigelsesmulighed
26
27
Direktiv 2 018/851 af 30. maj 2019 om ændring af affaldsdirek tivet.
Dele af transportforordningen er implementeret ved bekendtgørelse nr. 1031 af 27. maj
2 021 om overførsel af affald og overførsel brugt elektrisk og elektronisk udstyr
(im port/eksport-bekendtgørelsen), som også har hjemmel i m iljøbeskyttelsesloven.
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662165_0022.png
For så v idt angår v urderingen af de to anmeldelsers økonomiske forhold, viser en
gennemgang af sagens oply sninger, at behandlingen hos RGS Nordic giv er et solidt
økonomisk overskud på omkring mindst 4 mio. DKK og højst 1 9 mio. DKK (for så
v idt angår GB0001 009695), og et ov erskud på omkring mindst 12.25 mio. DKK og
højst 1 3.25 mio. DKK (for så v idt angår NO500491). Der er i den forbin delse lagt
v ægt på den v ærdistigning, som er forbundet med nyttiggørelsen af olien samt
omkostningerne forbundet hermed, ligesom der er lagt vægt på omkostningerne til
bortskaffelsen af den resterende del af affaldet. Miljøstyrelsen v urderer på denne
baggrund, at ov erførslerne af det olieholdige spildevand til behandling hos RGS
Nordic ses at v ære økonomisk v elbegrundet, selvom det procentvise forhold,
mellem det der ny ttiggøres (ml. 1 -2,4% olie) og det der bortskaffes, er meget stort.
Det konkluderes herefter, at den skønnede v ærdi af den endeligt ny ttiggjorte olie
klart ov erstiger udgifterne til ny ttiggørelse og udgifterne til bortskaffelse af det
resterende spildevand, hvorfor der ikke er grundlag for at gøre indsigelse mod
ov erførslerne i medfør af artikel 1 2, stk. 1 , litra g, ud fra økonomiske betragtninger.
For så v idt angår de to anmeldelsers miljømæssige betragtninger viser en
gennemgang af sagens oply sninger, herunder særligt en sammenligning af krav ene
i de respektive miljøgodkendelser hos hhv. Bran Sands, SAR og RGS Nordic,
sammenholdt med de faktiske målte udledninger hos RGS Nordic, at
behandlingen af olieholdigt spildevand hos RGS Nordic i Danmark v urderes at
v ære mindst lige så god miljømæssigt, som behandlingen hos de øvrige anlæg.
Affaldsbehandlingen v urderes endvidere at udgøre en miljømæssigt forsvarlig
håndtering af affaldet, og v urderes at leve op til affaldsdirektivets og
transportforordningens formål om ressourcegenanvendelse og en høj
miljøbeskyttelse.
Miljøsty relsen v urderer på denne baggrund, at overførslerne af det olieholdige
spildev and til behandling hos RGS Nordic ikke ses at v ære forbundet med
miljømæssige betænkeligheder, hvorfor der ikke er grundlag for at gøre indsigelse
mod ov erførslerne i medfør af artikel 1 2, stk. 1 , litr a g, ud fra miljømæssige
betragtninger.
Endelig er det Miljøsty relsens v urdering, at der ikke kan lægges v ægt på CO2
udledning forbundet med behandlingen, da der ikke ses at v ære fornøden hjemmel
hertil i transportforordningen eller miljøbeskyttelsesloven.
Samlet er det derfor Miljøstyrelsens konklusion, at der ikke er grundlag for at gøre
indsigelse mod de to anmeldelser i medfør af økonomiske og/eller miljømæssige
betragtninger i medfør af artikel 1 2, stk. 1 , litra g, når disse v urderes i forhold til:
forholdet mellem olien, der kan ny ttiggøres, og det resterende
spildev and, der ikke kan ny ttiggøres, men må bortskaffes,
den skønnede v ærdi af olien, der ny ttiggøres endeligt, eller
udgifterne til ny ttiggørelsen af olien og udgifterne til
bortskaffelse af det resterende spildevand, der ikke kan
ny ttiggøres.
20