Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
09-02-2022
Frederik Bjørnson Erhardtsen (Sagsbehandler, Cirkulær Økonomi og Affald)
[email protected]; [email protected]
Første del - Udkast til notat om endelig afklaring af problemstillingen om
nyttiggørelsesbegrebet i RGS-sagen
4581827
1
Frederik Bjørnson Erhardtsen
Aktdokument
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-
sagen
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-version (ikke
vedlagt)
Udskrevet
31. jan 2023
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0002.png
-- AKT 4581827 -- BILAG 1 -- [ Aktdokument ] --
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected])
Sean Paulsen ([email protected]), Nina Espegård Hassel ([email protected])
Cc:
Frederik Bjørnson Erhardtsen ([email protected])
Fra:
Titel:
Første del - Udkast til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-sagen
Sendt:
09-02-2022 15:17
Bilag:
UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebet i RGS-sagen.docx;
Til:
Kære Kim og Thomas,
Hermed først del af Miljøstyrelsens udkast til notat om endelig afklaring af problemstillingen om
nyttiggørelsesbegrebet i RGS-sagen.
Venlig hilsen
Frederik Bjørnson Erhardtsen
Jurist | Cirkulær Økonomi og Affald
+45 21 15 76 13 | [email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
| Tolderlundsvej 5 | 5000 Odense C | Tlf. +45 72 54 40 00 | [email protected] |
www.mst.dk
Sådan håndterer vi dine personoplysninger
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0003.png
-- AKT 4581827 -- BILAG 2 -- [ UDKAST til notat om endelig afklaring af problemstillingen om nyttiggørelsesbegrebe… --
Sendt pr. mail til:
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. SEPAU
Den 4. februar 2022
Formål med udkast af notat.
Dette notat har til formål at redegøre for de foreløbige vurderinger, som
Miljøstyrelsen har foretaget vedrørende problemstillingen om
nyttiggørelsesbegrebet ved overførsel af olieholdigt spildevand til RGS Nordic. Det
er dermed Miljøstyrelsens ønske, at disse umiddelbare juridiske vurderinger skal
kvalitetstjekkes af Kammeradvokaten, hvorefter Miljøstyrelsen vil udarbejde et
endeligt notat vedrørende denne problemstilling
.
UDKAST - notat vedr. problemstilling om nyttiggørelsesbegrebet
ved overførsel af olieholdigt spildevand til RGS Nordic
Miljøstyrelsen har på baggrund af nogle konkrete sager om overførsel af
olieholdigt spildevand til behandling hos RGS Nordic i Danmark fundet det
nødvendigt med en nærmere afklaring af nyttiggørelsesbegrebet i relation til
transportforordningen og affaldsdirektivet
1
. Dette skyldes, at en klassificering som
bortskaffelse som udgangspunkt
2
vil føre til, at sådanne overførsler vil være
omfattet af det nationale forbud mod overførsel af affald til bortskaffelse i
Danmark, hvorimod en overførsel til nyttiggørelse ikke vil være omfattet af dette
forbud. Såfremt overførslerne kan klassificeres som nyttiggørelse, kan man dog
under visse omstændigheder i medfør af transportforordningens artikel 12, stk. 1,
litra g, gøre indsigelse mod overførslerne ud fra økonomiske/miljømæssige
betragtninger.
Den 24. november 2021 meddelte Miljøstyrelsen modificeret samtykke til
anmeldelserne GB0001009695 og NO500491 om overførsel af olieholdigt
spildevand fra hhv. RGS Nordic i Storbritannien og Norge til behandling hos RGS
Nordic i Danmark. De meddelte samtykker blev tids- og mængdebegrænset til en
periode på 7 måneder og tilsvarende reduceret i mængden med den begrundelse,
1
Transportforordningens artikel 2, nr. 6, henviser til affaldsdirektivets definition på
nyttiggørelse, jf. dennes artikel 3, nr. 15. Affaldsdirektivets definition på nyttiggørelse er
implementeret ved affaldsbekendtgørelsen.
2
Udgangspunktet modificeres bl.a. af, at forbuddet mod overførsel til bortskaffelse i
Danmark ikke gælder, hvor der i afsendelseslandet ikke findes egnede
bortskaffelsesmuligheder, og affaldet fremstilles i så begrænsede mængder, at oprettelsen af
nye, specialiserede bortskaffelsesanlæg inden for dette land vil være uøkonomisk.
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0004.png
at styrelsen var i færd med en afklaring af nyttiggørelsesbegrebet samt
indsigelsesmuligheden.
Selvom sagsbehandlingen af anmeldelserne i realiteten er afsluttet ved de
meddelte modificerede samtykker, finder Miljøstyrelsen det forsat relevant at
afklare nyttiggørelsesbegrebet samt muligheden for at gøre indsigelse (hvis
overførslen klassificeres som nyttiggørelse). Det bemærkes, at den anmeldelse (NO
500269) som problemstillingen oprindeligt udsprang af blev trukket tilbage af
anmelderen, men at problemstillingen er identisk for de to andre anmeldelser
(GB001009695 og NO500491).
Nærværende notatet er udarbejdet med henblik på en afklaring af
nyttiggørelsesbegrebet ved modtagelse af fremtidige lignende anmeldelser,
herunder om Miljøstyrelsen fremover skal anlægge en anderledes fortolkning af
nyttiggørelsesbegrebet, hvilket i så fald vil udgøre en praksisændring.
Miljøstyrelsen har til brug for vurderingen af nyttiggørelsesbegrebet fået
udarbejdet et notat fra Kammeradvokaten
3
om, hvilke kriterier der kan lægges
vægt på ved vurderingen af nyttiggørelsesbegrebet. Efter Kammeradvokatens
vurdering kan der ifølge EU-Domstolenes praksis udledes følgende kriterier:
-
-
-
-
-
Om det pågældende forarbejdningsanlæg (primært) er indrettet til
bortskaffelse eller til nyttiggørelse af affald.
Om driftsherren af forarbejdningsanlægget erlægger betaling for affaldet
til producenten eller indehaveren af affaldet.
Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes ved
behandlingen af affaldet, er større end det, der forbruges ved operationen.
Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres ved
affaldsbehandlingen, faktisk udnyttes.
Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og om
størstedelen af den frigjorte energi eller de frigjorte stoffer faktisk
genindvindes og udnyttes.
Miljøstyrelsen har anvendt kriterierne til, at stille RGS Nordic spørgsmål, således
at de af Kammeradvokaten udarbejdede kriterier kan sammenholdes med de
oplysninger, som er modtaget fra RGS Nordic. Styrelsen har herefter foretaget en
vurdering af hvert kriterie overfor de modtagne svar fra RGS Nordic mhp. om
dette indikerer nyttiggørelse eller bortskaffelse.
Det er Miljøstyrelsens samlede vurdering, på baggrund af en gennemgang af de
modtagne svar fra RGS Nordic sammenholdt med de opstillede kriterier, at
overførslerne af det olieholdige spildevand til behandling hos RGS Nordic i
Danmark kan klassificeres som nyttiggørelse.
Miljøstyrelsen har herefter vurderet, om der er grundlag for at gøre indsigelse mod
overførslerne til nyttiggørelse i medfør af transportforordningens artikel 12, stk. 1,
litra g. Styrelsen har til brug for denne vurdering modtaget oplysninger fra RGS
3
Notat af 23 september 2021 om nyttiggørelsesbegrebet i relation til affaldsreguleringen.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0005.png
Nordic om de økonomiske, miljø- og klimamæssige forhold forbundet med
overførslerne og sammenholdt disse med artikel 12, stk. 1, litra g.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, på baggrund af de modtagne oplysninger fra RGS
Nordic sammenholdt med artikel 12, stk. 1, litra g, at der ikke er grundlag for at
gøre indsigelse i medfør af denne bestemmelse.
Nedenfor følger en nærmere begrundelse for vores vurdering. I pkt. 1 følger en kort
sagsfremstilling, der gengiver de væsentligste skridt i sagerne i relation til
nyttiggørelsesbegrebet og indsigelsesmuligheden. Pkt. 2 gennemgår vores
begrundelse for klassificeringen som nyttiggørelse, herunder en konkret vurdering
ift. de opstillede kriterier. Pkt. 3 indeholder vores begrundelse for, hvorfor der ikke
er grundlag for at gøre indsigelse mod overførslerne til nyttiggørelse i medfør af
transportforordningens art. 12, stk. 1, litra g.
1. Kortfattet sagsfremstilling
Den 17. december 2020 modtog Miljøstyrelsen anmeldelse NO500269 fra
Equinor Asa Avd Raffinaderi Mongstad (herefter Equinor) om overførsel af
450.000 tons olieholdigt spildevand til nyttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark
med henblik på behandlingerne R12 og R9.
Den 11. juni 2021 modtog Miljøstyrelsen anmeldelse GB0001009695 fra RGS
Nordic i Storbritannien om overførsel af 150.000 tons olieholdigt spildevand til
nyttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark med henblik på behandlingerne R12 og
R9.
Den 23. juni 2021 modtog Miljøstyrelsen anmeldelse NO500491 fra RGS Nordic i
Norge om overførsel af 500.000 tons olieholdigt spildevand til nyttiggørelse hos
RGS Nordic i Danmark med henblik på behandlingerne R12 og R9
I e-mail af 19. september 2021 (vedhæftet notat af 17. september 2021) fremsendte
RGS Nordic oplysninger om økonomiske, miljømæssige og CO2-mæssige forhold
ved behandlingen
4
.
Ved e-mail af 23. september 2021 modtog Miljøstyrelsen Kammeradvokatens
notat om nyttiggørelsesbegrebet.
I e-mail af 29. september 2021 fremsendte Miljøstyrelsen en række spørgsmål til
RGS Nordic til belysning af de af Kammeradvokaten udledte kriterier ift.
nyttiggørelsesbegrebet.
I e-mails af hhv. 30. september, 19. oktober, 8. november, 16. november, 18.
november og 23. november har Miljøstyrelsen haft korrespondance med Slagelse
Kommune ift. en vurdering af kriteriet om RGS Nordic’ anlæg primært er indrettet
til nyttiggørelse eller bortskaffelse.
4
Oplysningerne blev indsendt på baggrund af et møde afholdt den 8. september 2021
mellem Miljøstyrelsen og RGS Nordic, hvor styrelsen oplyste om, hvilke oplysninger
styrelsen forventede at spørge RGS Nordic ind til for at kunne afslutte sagsbehandlingen.
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0006.png
Ved e-mail af 5. oktober 2021 trak Equinor anmeldelse NO500269 tilbage.
Ved e-mail af 8. oktober 2021 besvarede RGS Nordic de stillede spørgsmål.
I e-mail af 5. november 2021 fremsendte Miljøstyrelsen en række opfølgende
spørgsmål til svaret fra RGS Nordic.
Ved e-mail af 17. november 2021 besvarede RGS Nordic de opfølgende spørgsmål.
Ved e-mail af 18. november 2021 anmodede Miljøstyrelsen om yderligere
oplysninger til brug for en vurdering af indsigelsesmuligheden.
Den 24. november 2021 meddelte Miljøstyrelsen, på baggrund af den verserende
afklaring af nyttiggørelsesbegrebet og indsigelsesmuligheden, modificeret
samtykke til anmeldelserne GB0001009695 og NO500491. I den forbindelse blev
gyldighedsperioden for samtykket nedsat til 7 måneder og affaldsmængden nedsat
proportionalt hermed.
I e-mail af 8. december 2021 fremsendte RGS Nordic de udbedte yderligere
oplysninger
2. Nyttiggørelses- eller bortskaffelsesoperation
Det fremgår af definitionen på nyttiggørelse i affaldsbekendtgørelsens
5
§ 3, nr. 34 ,
at en nyttiggørelsesoperation er kendetegnet ved, at hovedresultatet med
operationen er, at affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte anvendelsen af
andre materialer, der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde en bestemt
funktion, eller at affaldet bliver forberedt med henblik på at opfylde den bestemte
funktion i anlægget eller samfundet.
Ved vurderingen af hovedresultatet med operationen har Miljøstyrelsen inddraget
de kriterier, som Kammeradvokaten har uddraget af af EU-Domstolens praksis om
nyttiggørelsesbegrebet. Kriterierne gennemgås nærmere nedenfor i pkt. 2.2 - 2.7
sammen med en vurdering af de konkrete forhold i de to anmeldelser.
Det følger af dommen i sag C-116/01, at der ved klassificeringen af operationen
som nyttiggørelse eller bortskaffelse alene skal ses på den første operation, som
det olieholdige spildevand skal gennemgå efter overførslen til Danmark. Første
operation i de to anmeldelser består i adskillelse af spildevand og olie ved
gravitation med opvarmning.
Ved vurderingen skal der derfor tages udgangspunkt i, om operationen (adskillelse
af olien fra spildevandet) har som hovedresultat, enten at affald opfylder et nyttigt
formål ved at erstatte anvendelsen af andre materialer, der ellers ville være blevet
anvendt til at opfylde en bestemt funktion, eller at affaldet bliver forberedt med
henblik på at opfylde den bestemte funktion i anlægget eller i samfundet generelt.
5
Bekendtgørelse nr. 2512 af 10. december 2021 om affald.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0007.png
Det bemærkes, at kriterierne ikke enkeltvis er afgørende for, om der er tale om en
nyttiggørelsesoperation eller ej, men mere skal ses som indikationer på, om
hovedresultatet med en operation udgør nyttiggørelse eller bortskaffelse af affald.
Inden en gennemgang af kriterierne gennemgås i pkt. 2.1.
nyttiggørelsesdefinitionens hovedpointe med, at affaldet skal have som
hovedresultat, at det erstatter anvendelsen af andre materialer, som ellers ville
være anvendt– eller bliver forberedt med henblik herpå.
2.1. Erstatte anvendelsen af andre materialer
Det fremgår flere steder af Kammeradvokatens notat
6
, at man ved en vurdering af
hovedformålet med udskillelsen af olien fra spildevandet kan spørge, om
operationen ville være blevet gennemført, selvom denne type affald ikke var
tilgængelig, og det derfor havde været nødvendigt at anvende andre materialer.
Kammeradvokaten har i sit notat tillagt dette spørgsmål afgørende vægt og anført
7
,
at det forekommer usandsynligt, at genvindingen/udskillelsen af olien ville være
blevet gennemført, selvom det olieholdige spildevand ikke var tilgængeligt for
RGS, og det derfor havde været nødvendigt at anvende andre materialer. Videre er
det anført, at hvis RGS ikke kan skaffe affald i form af olieholdigt spildevand, vil
udskillelsen af olien således sandsynligvis slet ikke finde sted.
Miljøstyrelsen bemærker hertil, at sammensætningen af det olieholdige
spildevand, efter styrelsens vurdering, nødvendiggør en indledende behandling for
at kunne genvinde olien, fx ved en forudgående adskillelse af olie og spildevand,
som den der foretages hos RGS Nordic.
Efter Miljøstyrelsens opfattelse bør den indledende operation (adskillelse af olie
fra spildevand, som kan være en R12 operation) ses i sammenhæng med den
endelige nyttiggørelse (regenerering af olie, som kan være en R9 operation),
hvilket stemmer overens med systematikken i affaldsbekendtgørelsens bilag 5,
hvorefter en indledende R12 operation skal efterfølges af en af operationerne R1 til
R11. Det er således først ved den senere regenerering af olien, at affaldet erstatter
anvendelsen af andre materialer i samfundet generelt, hvorfor adskillelsen af olie
fra spildevandet er en forberedelse af affaldet med henblik på at opfylde denne
funktion. Konkret for vores to anmeldelser erstatter den hos RGS Nordic
genvundne olie andre råstoffer, som RGS Nordic’ modtagere ellers ville skulle
skaffe. Det er derfor, efter styrelsens vurdering, ikke relevant at lægge vægt på, om
operationen (adskillelse af olie fra spildevand) ville være gennemført uden det
olieholdige spildevand, og om dette spildevand erstatter andre materialer, som
ellers ville være blevet anvendt.
Miljøstyrelsen bemærker endvidere, at dette ses at finde støtte i pkt. 1.4.5 i EU-
Kommissionens ”Guidance on the interpretation of key provisions of Directive
6
Se hertil pkt. 2 (afs. 9), pkt. 4.1 (afs. 1 og 2) og pkt. 4.3 (afs. 6-8 samt 11). Spørgsmålet er
udledt af C-147/15 (præmis 43)
7
Pkt. 2 (afs. 9)
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0008.png
2008/98/EC on waste”, hvoraf det bl.a. fremgår, at det nye affaldsdirektivs
nyttiggørelsesdefinition også omfatter situationer, hvor affald erstatter
anvendelsen af andre materialer i samfundet generelt, og ikke kun hvor affaldet
erstatter andre materialer på det anlæg, hvor affaldsbehandlingen finder sted.
Endvidere omtaler vejledningen i samme pkt., at nyttiggørelsesdefinitionen også
omfatter forberedende behandlinger, hvor affald forberedes til at kunne anvendes
som råmaterialer i andre processer.
Efter Miljøstyrelsens vurdering skal der derfor tages udgangspunkt i, om
operationen (adskillelse af olien fra spildevandet) har som hovedresultat, enten at
affald opfylder et nyttigt formål ved at erstatte anvendelsen af andre materialer,
der ellers ville være blevet anvendt til at opfylde en bestemt funktion, eller at
affaldet bliver forberedt med henblik på at opfylde den bestemte funktion i
anlægget eller i samfundet – og dermed ikke kun, om det olieholdige spildevand
erstatter anvendelsen af andre materialer på RGS Nordics eget anlæg.
2.2. Om det pågældende forarbejdningsanlæg (primært) er indrettet til
bortskaffelse eller til nyttiggørelse af affald
Kriteriet er udledt af C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg, (præmis 39-
43),
og kan anvendes som indicium for, at hovedformålet med udskillelsen er
bortskaffelse af spildevandet.
Miljøstyrelsen har ved vurderingen af dette kriterie i e-mail af 30. september 2021
forespurgt Slagelse Kommune, som tilsynsmyndighed, om udskillelsen af olien hos
RGS Nordic er en betingelse for kommunens miljøgodkendelse til bortskaffelse af
spildevandet og bemærket, at ca. 1 % olie går til en efterfølgende R 9 operation, ca.
1,1 % slam går til R 1 og ca. 97,9 % udledes til havet.
Slagelse Kommune har ved e-mail af 19. oktober 2021 fremsendt et tilrettet svar på
deres mail af 8. oktober 2021, hvoraf fremgår, at kommunen i den gældende
miljøgodkendelse ikke har stillet krav om, at indhold af olie i affald til behandling
skal fjernes inden behandling påbegyndes, og at det er kommunens vurdering, at
spildevandet kan behandles og rummes inden for rammerne af RGS Nordic’
miljøgodkendelse.
I e-mail af 8. november 2021 har Miljøstyrelsen bedt om supplerende oplysninger
og forespurgt, om der i løbet af behandlingsprocessen hos RGS Nordic A/S sker en
reduktion af olieindholdet, herunder også i forbindelse med udledningen til havet.
Slagelse Kommune har ved e-mail af 16. november 2021 svaret bl.a., at der i
henhold til den gældende miljøgodkendelse (af 26. november 2008), samt
tillægsgodkendelse (af 30. april) ikke er stillet krav til reduktion af olieindholdet i
forbindelse med behandlingsprocessen, men at miljøgodkendelsen stiller krav om,
hvor meget virksomheden må støje, lugte og udlede stoffer med spildevandet til
recipient. Endvidere fremgår det af svaret, at det er fremhævet i
tillægsgodkendelsen, at olien frasorteres, som en del af
spildevandsrensningsprocessen til videre disponering og genbrug ved
genraffinering, og at denne aktivitet ikke er en del af miljøgodkendelsen, men en
del af virksomhedens interne proces.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0009.png
I e-mail af 18. november 2021 har Miljøstyrelsen på ny rettet henvendelse til
Slagelse Kommune, idet kommunen blev bedt om at præcisere, om det vil være
muligt for RGS Nordics anlæg at leve op til alle de grænseværdier, der stilles krav
til, ifm. udledning til recipient uden at udskille eller reducere olieindholdet i det
konkrete spildevand i de omhandlede notifikationer.
Slagelse Kommune har ved e-mail af 23. november 2021 svaret bl.a., at det er
deres vurdering, at det olieholdige spildevand ikke vil udledes til recipient, da olien
vil blive frasorteret i virksomhedens processer. Det fremgår endvidere, at
kommunen har modtaget analyserapporter for PAH-indhold ved udledningen, og
at disse ikke gav anledning til, at det olieholdige spildevand gav problemer ved
udledning til recipient, og at dette er analyseret før og efter implementering af olie-
frasorteringen.
Vurdering af kriteriet
Miljøstyrelsen har forstået Slagelse Kommunes svar sådan, at der ikke i
miljøgodkendelsen er stillet direkte krav om, at der skal ske en udskillelse af olien
forud for behandlingen af spildevandet, da frasorteringen af olien er en del af
anlæggets interne processer. Styrelsen har endvidere forstået svaret sådan, at RGS
Nordic naturligvis skal leve op til de udledningskrav, som er nærmere fastsat i
miljøgodkendelsen.
Ved e-mail af 8. december 2021 har RGS Nordic fremsendt oplysninger
8
om
anlæggets udledningskrav efter miljøgodkendelsen samt dokumentation for
anlæggets faktiske udledninger. Det følger af disse krav, at en rensning af
spildevandet er nødvendig før der kan ske udledning til recipienten under
grænseværdierne f.eks. i forhold til de fastsatte krav til udledning af TOC
9
.
Selvom Slagelse Kommune har oplyst, at der ikke er stillet krav om udskillelse af
olien som betingelse for miljøgodkendelsen, må Miljøstyrelsen forstå kravene i
miljøgodkendelsen sådan, at kravene til udledning af stoffer til recipienten
indeholder et indirekte krav om reduktion af olieindholdet af spildevandet forud
for udledning til havet, da grænseværdierne i miljøgodkendelsen ellers ikke kan
overholdes.
Miljøstyrelsen finder derfor, at sagens oplysninger på dette punkt umiddelbart
indikerer, at RGS Nordic primært er indrettet til bortskaffelse af affald, når det
sammenholdes med kriteriet som udledt af dommen.
Miljøstyrelsen finder dog samtidig, at andre forhold ved anlæggets indretning taler
for, at RGS Nordic ligesåvel primært er indrettet til nyttiggørelse. Det fremgår
således af RGS Nordic’ notat af 17. september 2021, at olien oprindeligt blev
adskilt fra spildevandet for at sikre effektiviteten af vandbehandlingen, men at
denne separationsproces er blevet optimeret, så olieemulsioner brydes og oliefasen
adskilles effektivt fra vandfasen, hvorved olien kan nyttiggøres til brændselsolie
8
Til brug for vurderingen af indsigelsesmuligheden i medfør af transportforordningens
artikel 12, stk. 1, litra g.
9
Totalt organisk carbon
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0010.png
Endvidere fremgår, at processen er blevet optimeret yderligere så råolie i
olieholdigt spildevand kan genanvendes som erstatning for råolie til raffinering af
råoliedestillationsprodukter.
Miljøstyrelsen vurderer, at denne behandling og udviklingen heraf indikerer, at
der ved forarbejdningen af spildevandet foretages noget ekstraordinært i forhold
til den procedure, som vil være nødvendig ved en bortskaffelsesoperation,
10
hvilket
taler for, at anlægget må anses for at være indrettet til nyttiggørelse.
Miljøstyrelsen bemærker herudover, , at det af dommen udledte kriterie om
forarbejdningsanlæggets primære indretning, efter styrelsens opfattelse, ikke kan
anvendes helt tilsvarende i vurderingen af de to konkrete anmeldelser om
overførsel og behandling af olieholdigt spildevand. Dette skyldes, at
affaldsbehandlingen samt forarbejdningsanlæggets indretning hos RGS Nordic
adskiller sig væsentligt fra omstændighederne i sag C-458/00, hvor der var tale om
forbrænding af affald på et forbrændingsanlæg med udnyttelse af den afledte
energi på eget anlæg, ligesom affaldets sammensætning (i modsætning til
olieholdig spildevand) ikke medfører en indledende forberedelse af affaldet, men i
stedet kan anvendes ved direkte indføring i en forbrændingsovn.
Det er Miljøstyrelsens opfattelse, at RGS Nordic modtager olieholdigt spildevand,
hvor det er nødvendigt at adskille olien fra spildevandet for at kunne nyttiggøre
olien, ligesom det tilsvarende er nødvendigt at fjerne olien for at kunne bortskaffe
det rensede spildevand til havet. Denne nødvendige forudsætning for den videre
behandling sker således samtidig, hvorfor behandlingen hos RGS Nordic
(herunder adskillelse af olie fra spildevand) har to hovedformål: dels en
genvinding af olien og dels en bortskaffelse af det rensede spildevand. Det er
derfor ikke muligt at fastslå, om RGS Nordic primært er indrettet til nyttiggørelse
eller bortskaffelse af affald.
Miljøstyrelsen vurderer på denne baggrund, at RGS Nordics indretning taler for, at
anlægget kan anses som både primært at være indrettet til nyttiggørelse og
bortskaffelse. Styrelsen vurderer endvidere, at kriteriet udledt af dommen ikke kan
anvendes helt tilsvarende på de to anmeldelser om olieholdigt spildevand, og
dermed ikke bør tillægges afgørende betydning ved vurderingen af hovedresultatet
med operationen.
2.3. Om driftsherren af forarbejdningsanlægget erlægger eller modtager
betaling for affaldet
Kriteriet er udledt af C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 44)
og
C-147/15, Edilizia Mastrodonato
(præmis 44), og kan anvendes som indicium for,
at det primære formål med operationen er nyttiggørelse, såfremt driftsherren
erlægger betaling for modtagelse af affaldet. Såfremt affaldsindehaveren derimod
betaler driftsherren for at modtage affaldet, kan dette omvendt tale for, at affaldet
bortskaffes på anlægget, idet der i så fald kan være en formodning for, at
operationen ikke ville være gennemført uden affaldet.
10
Se hertil Kammeradvokatens notat pkt. 4.3 (afs. 9).
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0011.png
Miljøstyrelsen har ved e-mail af 30. september 2021 forespurgt RGS Nordic til
betalingen for det olieholdige spildevand, samt den økonomiske værdi heraf.
I e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic bl.a. svaret, at der er flere komplekse
forhold, der spiller ind ved prisfastsættelsen, herunder kundens alternativer,
logistik- og behandlingsmæssige forhold samt affaldets sammensætning, ligesom
kundens udsigt til produktionsstop eller frigørelse af kritisk lagerkapacitet for
kunden kan være afgørende for prisfastsættelsen. RGS Nordic har endvidere
oplyst, at den typiske situation er, at RGS Nordic modtager betaling for affaldet,
idet de afholder alle omkostninger til både logistik og behandling. Ved RGS
Nordics videre afsætning af genvundne råolier modtager RGS Nordic betaling,
mens afsætning af olier af andre oprindelser sædvanligvis sker uden afregning.
Vurdering af kriteriet
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at betalingskriteriet ikke kan anvendes helt
tilsvarende i vurderingen af de to konkrete anmeldelser om overførsel og
behandling af olieholdigt spildevand. Dette skyldes, at affaldets sammensætning
og behandlingen heraf hos RGS Nordic adskiller sig væsentligt fra
omstændighederne i sagerne C-458/00 og C-147/15. I sag C-458/00 var der tale
om forbrænding af affald, mens der i C-147/15 var tale om opfyldning af et
stenbrud med affald. For begge sagers vedkommende er der tale om, at affaldets
sammensætning og affaldsbehandlingen heraf ikke medfører en indledende
forberedelse af affaldet, men i stedet kan anvendes ved direkte indføring i en
forbrændingsovn eller anvendes direkte som opfyldning i et stenbrud. Hertil
kommer, at behandlingsprocessen hos RGS Nordic, i modsætning til de to EU-
domme, medfører en betydelig værdistigning af affaldet, der som genanvendt olie
opnår en betydelig positiv økonomisk værdi.
Styrelsen bemærker endvidere hertil, at det af generaladvokat Jacobs forslag til
afgørelse i C-6/00 (pkt. 88)
11
fremgår, at betalingskriteriet ikke nødvendigvis er
absolut, og at der i visse sektorer, såsom sektoren for nyttiggørelse af
opløsningsmidler, tilsyneladende er normal praksis for, at affaldsindehaveren
betaler modtageren for at gøre nyttiggørelsesoperationen økonomisk rentabel. Det
er styrelsens vurdering, at olieholdigt spildevand i affaldssammensætningen og
behandlingsmæssigt kan sammenlignes med opløsningsmidler, og at der er praksis
for, at affaldsmodtageren modtager betaling for behandlingen heraf.
Miljøstyrelsen bemærker desuden, at affald i mange situationer repræsenterer en
negativ økonomisk værdi, som der erlægges betaling for modtagelsen af, men at
der gennem indledende forbehandlinger ofte sker en betydelig økonomiske
værdiforøgelse, som det er tilfældet med behandlingen hos RGS Nordic. RGS
Nordic har således til sagen oplyst, at de ved den videre afsætning af genvundne
råolier modtager betaling, mens afsætning af olier af andre oprindelser (fx
olieemulsioner) sædvanligvis sker uden afregning. De aftagere, som modtager den
forberedte olie fra RGS Nordic vil ved deres videreforarbejdning igen tilføre
affaldet en endnu større værditilvækst, som kulminerer ved den endelige
nyttiggørelse. Affald, som der modtages betaling for behandlingen af, kan dermed
11
Som der henvises til i pkt.58 (fodnote 28) i generaladvokat Jacobs forslag til afgørelse i
sag C-147/15.
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0012.png
udgøre en værdifuld ressource, selvom den umiddelbart udgør en negativ
økonomisk værdi for affaldsindehaveren.
Det er herudover Miljøstyrelsens opfattelse - i lighed med det af RGS Nordic
oplyste - at prisfastsættelsen af affaldsbehandlingen af olieholdigt spildevand er
resultatet af en flerhed af faktorer, herunder bl.a. affaldets sammensætning,
produktions-, logistiske- og behandlingsmæssige forhold, og at der som følge heraf
er en normal praksis for, at indehaveren betaler modtageren for behandlingen
heraf.
Det fremgår herefter af det til sagen oplyste, at udgangspunktet er, at RGS Nordic
modtager betaling for behandlingen af det olieholdige spildevand, hvilket efter
EU-Domstolens betalingskriterie indikerer, at der er tale om bortskaffelse. Som
det fremgår ovenfor er det imidlertid Miljøstyrelsens opfattelse, at
betalingskriteriet ikke bør tillægges afgørende vægt ved den konkrete vurdering af
overførsel af olieholdigt spildevand i de to anmeldelser.
2..4. Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes ved
behandlingen af affaldet, er større end det, der forbruges ved operationen
Kriteriet er udledt af C-228/00,
Kommissionen mod Tyskland
(præmis 42)
12
.
Miljøstyrelsen har ved e-mail af 30. september 2021 forespurgt RGS Nordic, om
den mængde olie, som fremkommer og udvindes ved behandlingen af spildevandet
er større end den energi, der forbruges ved operationen med at adskille olie og
vand.
Ved e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic svaret bl.a., at det estimerede
energiforbrug udgør ca. 2 %. Udregningen er baseret på en produktion med
udskillelse af olie fra en affaldsmængde på 1.200m
3
bestående af olieemulsion,
hvorved der blev udskilt 700m
3
olie med et energiindhold på 26.700 GJ, mens
opvarmningsprocessen havde et energiforbrug på 560 GJ.
Miljøstyrelsen har ved e-mail af 5. november 2021 fremsendt opfølgende
spørgsmål, hvor der bl.a. blev spurgt til, om svaret gælder for begge notifikationer,
om olien gennemgår anden behandling eller om den er klar til afsætning direkte
efter den er skimmet af, og hvad forskellen er på olietyperne i de to notifikationer.
I e-mail af 17. november 2021 har RGS Nordic svaret bl.a., at olietypen i
notifikation GB 0001009695 er råolie, hvor der alene sker en gravimetrisk
genvinding, hvorfor energiforbruget udgør <<1 %. Olien kan herefter afsættes
uden yderligere behandling.
I samme e-mail har RGS Nordic for notifikation NO 500491 bl.a. svaret, at
energiforbruget udgør ca. 2 %, idet olietypen her består af både råolie samt
olieemulsioner. Den del, der udgør råolie, udskilles alene gravimetrisk, mens
olieemulsionen efter den gravimetriske behandling udsættes for en yderligere
behandling bestående af opvarmning.
12
Kriteriet er gengivet i C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 33), C-
116/01, SITA (præmis 53) og sag C-113/02,
Kommissionen mod Holland (præmis
31).
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0013.png
Miljøstyrelsen lægger herefter til grund, at den energi/olie som fremkommer og
udvindes ved behandlingen af det olieholdige spildevand, er klart større end det,
der forbruges ved operationen.
2.5. Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres ved
affaldsbehandlingen, faktisk udnyttes
Kriteriet er udledt af C-228/00,
Kommissionen mod Tyskland
(præmis 42
13
).
Miljøstyrelsen har ved e-mail af 30. september 2021 forespurgt RGS Nordic, hvad
den olie, som bliver frigjort ved behandlingen af spildevandet konkret udnyttes til,
herunder oplysninger om produkttype og evt. tekniske standarder.
Ved e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic svaret bl.a., at råolie kan adskilles i
destillater, der efterfølgende indgår i fremstilling af produkter såsom benzin,
petroleum, fyringsolie, dieselolie og base-/smøreolier. Det er densiteten af råolien,
der har betydning for, hvilke destillater, der fremkommer og dermed de mulige
markedsførte produkter.
Miljøstyrelsen har ved e-mail af 5. november 2021 fremsendt opfølgende spørgsmål,
hvor der bl.a. blev spurgt til, om svaret gælder for begge notifikationer, da svaret
omhandler råolie.
I e-mail af 17. november 2021 har RGS Nordic svaret, at der for GB 0001009695
udelukkende tages affald ind, der har oprindelse i offshore branchen
14
, hvilket
sikrer, at denne olie vil kunne overholde produktspecifikationerne hos aftageren
Crossbridge, og at hele oliefraktionen vil kunne genanvendes som beskrevet i svaret
af 8. oktober 2021.
I samme e-mail har RGS Nordic for notifikation NO 500491 svaret, at der her er tale
om dels en råoliedel, som kan afsættes tilsvarende til Crossbridge, men også en
oliedel med mere ukendt sammensætning
15
, som forventes udelukkende at kunne
nyttiggøres som brændselsolie ved leverance til Avista Oil.
Miljøstyrelsen lægger herefter til grund, at den olie, som bliver frigjort ved
behandlingen af spildevandet faktisk udnyttes.
2.6. Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og om størstedelen
af den frigjorte energi eller de frigjorte stoffer faktisk genindvindes og udnyttes
13
Kriteriet er gengivet i C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 33), C-
116/01, SITA (præmis 53) og sag C-113/02,
Kommissionen mod Holland (præmis
31).
14
Dvs. olietypen alene er råolie.
15
Dvs. olieemulsioner.
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0014.png
Kriteriet er udledt af C-228/00,
Kommissionen mod Tyskland
(præmis 43)
16
.
For så vidt angår om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, har
Miljøstyrelsen lagt til grund, at hele mængden af olieholdigt spildevand gennemgår
processen med at udskille olie fra spildevandet, og har på denne baggrund ikke
fundet anledning til at spørge RGS Nordic videre ind hertil.
Miljøstyrelsen har, for så vidt angår andet led, ved e-mail af 30. september 2021
forespurgt RGS Nordic, hvor stor en andel af olien, som er frigjort ved
affaldsbehandlingen, der faktisk udnyttes, dvs. genvindes og efterfølgende bliver
brugt som produkter.
Ved e-mail af 8. oktober 2021 har RGS Nordic svaret bl.a., at olieholdigt spildevand
med et olieindhold på 0,2 % kan genvindes med en effektivitet på mere end 90 % og
vedhæftede forskellige bilag om den nærmere beregning heraf.
Miljøstyrelsen har ved e-mail af 5. november 2021 fremsendt opfølgende spørgsmål,
hvor der bl.a. blev spurgt til de nærmere udregninger og data.
I e-mail af 17. november 2021 har RGS Nordic svaret bl.a., at det tidligere har været
diskuteret med Miljøstyrelsen, hvor effektivt anlægget er ved et lavt olieindhold
f.eks. 0,1-0,2 %, men at konklusionen her har været, at anlægget kan udskille olie
med 0,1 % olieindhold med en effektivitet på mere end 90 %. I
anmeldelsesprocessen om tilladelse til import, har RGS valgt at lægge en
sikkerhedsmargin for både nedre grænse og effektivitet, som derfor blev hævet til
en nedre grænse for olieindholdet på 0,2 %, hvor effektiviteten med en
sikkerhedsmargin mindst ville være 50 %.
Miljøstyrelsen har forstået RGS Nordics svar sådan, at der særligt er søgt en
beskrivelse af en nedre grænse for, hvornår olieindholdet kan medføre en
tilstrækkelig effektivitet, og at effektiviteten forøges ved et højere olieindhold.
Miljøstyrelsen lægger herefter til grund, at olieholdigt spildevand med et
olieindhold på mindst 0,2 % vil medføre, at størstedelen af den frigjorte olie
genindvindes og udnyttes.
2.7. Om affaldet ud fra den foreliggende videnskabelige og tekniske viden er egnet
til at udfylde det pågældende formål, dvs. egnet til den pågældende
affaldsbehandling
Kriteriet er udledt af C-147/15,
Edilizia Mastrodonato
(præmis 45).
Miljøstyrelsen har lagt til grund, at det olieholdige spildevand ud fra den
foreliggende videnskabelige og tekniske viden er egnet til at gennemgå den
behandling, der foretages hos RGS Nordic, og har på denne baggrund ikke fundet
anledning til at spørge RGS Nordic videre ind hertil.
16
Kriteriet er gengivet i C-458/00,
Kommissionen mod Luxembourg
(præmis 34), C-
116/01, SITA (præmis 53) og sag C-113/02,
Kommissionen mod Holland (præmis
31).
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0015.png
2.8. Konklusion på nyttiggørelses- eller bortskaffelsesoperation
Det fremgår af de ovenfor gennemgåede kriterier sammenholdt med
anmeldelsernes faktuelle oplysninger, at de i pkt. 2.4 – 2.7 oplistede kriterier, kan
lægges til grund som opfyldte, dvs.:
Om den energi eller de stoffer, som fremkommer og udvindes
ved behandlingen af affaldet, er større end det, der forbruges
ved operationen (pkt. 2.4).
Om den del af det energioverskud eller de stoffer, som frigøres
ved affaldsbehandlingen, faktisk udnyttes (pkt. 2.5).
Om størstedelen af affaldet opbruges under operationen, og
om størstedelen af den frigjorte energi eller de frigjorte stoffer
faktisk genindvindes og udnyttes (pkt. 2.6).
Om affaldet ud fra den foreliggende videnskabelige og tekniske
viden er egnet til at udfylde det pågældende formål, dvs. egnet
til den pågældende affaldsbehandling (pkt. 2.7).
Det er herefter Miljøstyrelsens opfattelse, at disse kriterier indikerer, at der er tale
om en nyttiggørelsesoperation.
Kammeradvokaten har i sit notat særligt lagt vægt på kriteriet om anlæggets
primære indretning (pkt. 2.2) samt kriteriet om betaling (pkt. 2.3). Som
gennemgangen ovenfor viser, er vurderingen af disse kriterier langt vanskeligere,
hvilket efter Miljøstyrelsens opfattelse bl.a. skyldes, at affaldets sammensætning
og affaldsbehandlingen heraf ikke helt kan sammenlignes med de domme, hvoraf
kriterierne er udledt. Som det fremgår ovenfor, er det derfor styrelsens vurdering,
at kriterierne om anlæggets primære indretning og betaling ikke bør tillægges
afgørende vægt ved klassificeringen.
Endvidere har Kammeradvokaten i sit notat på baggrund af kriterierne navnlig
lagt vægt på, at det forekommer usandsynligt, at genvindingen/udskillelsen af
olien ville være blevet gennemført, selvom det olieholdige spildevand ikke var
tilgængeligt for RGS Nordic, og det derfor havde været nødvendigt at anvende
andre materialer
17
. Denne vurdering har Miljøstyrelsen gennemgået i pkt. 2.1
ovenfor, hvorefter det er styrelsens vurdering, at det i de konkrete anmeldelser
ikke er relevant at lægge vægt herpå, henset til, at RGS Nordic foretager en
forberedelse af det olieholdige spildevand med henblik på at kunne opfylde en
funktion i samfundet generelt ved at erstatte anvendelsen af andre materialer,
hvorfor det ikke giver mening at se på, om det havde været nødvendigt for RGS
Nordic at anvende andre materialer. RGS Nordic forbereder således olien med
henblik på en senere endelig nyttiggørelse hos deres modtagere.
Det er herefter Miljøstyrelsens samlede vurdering, at der er tale om en
nyttiggørelsesoperation. Styrelsen har i den forbindelse lagt vægt på, at det ud fra
en konkret afvejning af samtlige ovenstående kriterier i forhold til den konkrete
operation i de to anmeldelser, er mest der taler for, at hovedresultatet af
operationen udgør nyttiggørelse.
17
Kammeradvokatens notat pkt. 2 (afs. 9).
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af korrespondancen (inklusiv evt. notater), der har været mellem Miljøstyrelsen og Kammeradvokaten vedrørende sagen om import af og udledning af oliespildevand i perioden fra 2021 til 2022
2662164_0016.png
Miljøstyrelsen har i den forbindelse også lagt vægt på, at de af EU-Domstolens
praksis udledte kriterier er tale om indikationer, og ikke enkeltvis kan være
afgørende for klassificeringen, som må foretages konkret i forhold til den enkelte
operation.
14