Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2765418_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 6858
Den 12. oktober 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 850 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 26. september 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 850 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og
udsmid, jf. MOF alm. del - bilag 596?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Fiskeristyrelsen, der har oplyst føl-
gende:
”Fiskeristyrelsen
har foretaget realtidslukninger og -prøver siden 2009 i Nordsøen og Skagerrak. Oplys-
ninger om realtidslukninger fra før 2020 findes ikke på Fiskeristyrelsens hjemmeside, idet oplysnin-
gerne ikke blev flyttet med over på styrelsens nye hjemmeside i 2021.
EU-reglerne om realtidslukninger af fiskerier gælder alene i Nordsøen og Skagerrak.
1
Realtidslukninger foretages på baggrund af kontrol af andelen af ungfisk i fangsten. Ungfisk defineres
som torsk under 35 cm, kuller under 30 cm, sej under 35 cm og hvilling under 27 cm. Undermålsfisk
(BMS) er fisk under mindstemålet, og der er i Skagerrak forskel på målene for undermålsfisk og ungfisk.
Derfor anvendes to begreber for dette.
I 2022 foretog Fiskeristyrelsen 123 kontroller til søs i Skagerrak. Det medførte 13 realtidslukninger,
hvilket svarer til 10,5 pct. af alle udførte kontroller i Skagerrak. I Nordsøen blev der udført 57 kontroller,
hvilket udløste én realtidslukning, svarende til 1,7 pct. af alle udførte kontroller i Nordsøen.
Der var i alt 4,9 tons undermålstorsk registreret i landingserklæringerne i 2022, hvilket svarer til 0,3
pct. af de i alt 1.522 tons torsk, der blev landet fra Skagerrak.
Når Fiskeristyrelsen udvælger kontroller, der kan resultere i en realtidslukning, sker det på baggrund af
styrelsens risikobaserede kontrolsystem, så kontrollen bl.a. tilrettelægges efter risikoen for fangst af
ungfisk.
Ved kontrol af en realtidslukningsprøve udarbejdes en realtidslukningsrapport. Rapporten indeholder
oplysninger om fiskeriet og fangsten fra den udtagne realtidslukningsprøve. I bemærkningsfeltet note-
res de væsentlige punkter ved kontrolbesøget. Når undermålsfisk nævnes i bemærkningsfeltet, betyder
det, at fiskerne er blevet vejledt om reglerne for registrering af undermålsfisk.
1
Kommissionens forordning (EU) Nr. 724/2010 af 12. august 2010 om gennemførelsesbestemmelser for realtids-
lukninger af fiskerier i Nordsøen og Skagerrak.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
CVR 41956011
EAN 5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 850: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/9-23 fra Landsforeningen Levende Hav om fiskeri og udsmid
Fiskeristyrelsen kan ikke bevise, om der har været udsmid på tidligere træk eller fangstrejser, hvor fi-
skerikontrollen ikke har været til stede eller fartøjet ikke har været elektronisk monitoreret med kamera,
drone eller fly.
Landforeningen Levende Hav har undersøgt kontrol af landingsforpligtelsen ved at se på et udsnit af
Fiskeristyrelsens brug af realtidslukninger og -prøver. Realtidslukninger- og prøver giver dog ikke et
retvisende billede af, om der har været udsmid eller ej. Her bruger Fiskeristyrelsen i stedet metoden
”last
haul”.
Fiskeristyrelsen kan derfor på baggrund af foreningens analyse ikke konkludere, om der har været ud-
smid under én af de nævnte fangstrejser”.
Jacob Jensen
/
Nicolai Højlund
2