Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2765055_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. august 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 720 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 17. juli 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 720 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren oplyse, hvad strafferammen er for vanrøgt af dyr, og hvad normalstraffene er?”
Svar
Efter dyrevelfærdslovens
1
§ 58, stk. 1, straffes den, som ved overanstrengelse, vanrøgt eller på
anden måde behandler dyr uforsvarligt, med bøde eller fængsel indtil 1 år. Hvis forholdet har haft
karakter af grovere uforsvarlig behandling af dyr, er straffen bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. § 58,
stk. 2. Har forholdet haft karakter af mishandling, er straffen fængsel indtil 2 år, jf. 58, stk. 3.
De vejledende normalbødestørrelser (udgangsstrafpositioner) i sager om uforsvarlig eller grovere
uforsvarlig behandling af dyr er:
Overtrædelser uden for erhvervsforhold
1. gang
Uforsvarlig behandling af dyr
Grovere uforsvarlig
behandling af dyr
2.000 kr.
10.000 kr.
2. gang
6.000 kr.
15.000 kr.
Overtrædelser begået i forbindelse med udøvelse af erhverv
(undtaget visse sager om transport af dyr)
1. gang
Uforsvarlig behandling af dyr
Grovere uforsvarlig
behandling af dyr
5.000 kr.
20.000 kr.
2. gang
15.000 kr.
30.000 kr.
I visse sager om uforsvarlig eller grovere uforsvarlig behandling af dyr kan der være grundlag for
at nedlægge påstand om frihedsstraf. Hvis tiltalte ikke tidligere er straffet for overtrædelse af
dyrevelfærdslovgivningen, vil dette i praksis primært være relevant i sager om grovere uforsvarlig
1
Dyrevelfærdsloven, jf. LBK nr. 1597 af 08/07/2021
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 814: Spm. om det nuværende bøde- og strafniveau efter praksis for vanrøgt af dyr efter dyrevelfærdsloven
2765055_0002.png
behandling af dyr, jf. dyrevelfærdslovens § 58, stk. 2, og typisk, hvor der er tale om adskillige dyr,
flere overtrædelser eller hvor overtrædelsen har medført omfattende skader på dyret eller dyrene.
Herudover vil der være grundlag for frihedsstraf, hvis der er tale om mishandling efter
dyrevelfærdslovens § 58, stk. 3.
Såfremt der er grundlag for at nedlægge påstand om frihedstraf, fremgår det af forarbejderne til
lov nr. 645 af 8. juni 2016 om ændring af dyreværnsloven (L 137, 2015/2016, de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.2.2. og de specielle bemærkninger til nr. 5)
2
, at fængselsstraffe i sager med
karakter af mishandling af dyr samt i sager om grovere uforsvarlig behandling og sager om
gentagelsestilfælde af uforsvarlig behandling af dyr skal skærpes i forhold til retspraksis forud for
den 1. juli 2016, således at straffen bliver det dobbelte af den straf, der hidtil er udmålt.
Bestemmelserne om straf og strafniveauet er fastholdt med den gældende dyrevelfærdslov.
Udgangspunktet er derfor, at anklagemyndigheden nedlægger påstand om fængselsstraf på 60
dages fængsel, når der er tale om mishandling, og påstand om fængselsstraf i niveauet 30 til 40
dages fængsel i førstegangstilfælde, når der er tale om grovere uforsvarlig behandling af dyr inden
for erhverv.
Anklagemyndigheden skal ved strafpåstanden i øvrigt blandt andet lægge vægt på overtrædelsens
alvor, overtrædelsens omfang, overtrædelsens art, om overtrædelsen er sket med forsæt eller har
systematisk karakter og eventuelle andre omstændigheder (jf. straffelovens almindelige del).
Fastsættelse af straffen beror i sidste ende på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde
af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der kan i øvrigt henvises til forarbejderne til dyrevelfærdsloven (L 80, 2019/2020, de specielle
bemærkninger til § 58)
3
og Rigsadvokatens meddelelse vedrørende dyrevelfærd
4
.
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2
3
Forslag til Lov om ændring af dyreværnsloven (L 137, 2015/2016)
Forslag til Lov om dyrevelfærd (Dyrevelfærdsloven) (L 80, 2019-20)
4
Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet: Dyrevelfærd (CIR1H nr. 10195 af 02/07/2021)
2