Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2762434_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 9. oktober 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 805 (MOF alm. del) stillet 11. september 2023 efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 805
” Vil ministeren med afsæt i komitésagerne, jf. MOF alm. del – bilag nr. 537-549, besvare følgende
spørgsmål:
1) Vil regeringen fremover i sager vedrørende forlængelse af foreslåede frister til anvendelse af
problematiske stoffer redegøre for:
– Hvad producenten pålægges at gennemføre med henblik på substitution af det anvendte stof
og dermed dets nedbrydningsprodukter i god tid inden fristens udløb?
– Hvor store mængder af stoffet, der anvendes i Europa og gældende frister for eventuel
anvendelse efter solnedgangsdatoen?
– Hvilke planer og virkemidler, der eksisterer på europæisk plan for at reducere og eliminere
tilførslerne til miljøet af stoffet, og hvornår udfasningen forventes afsluttet?”
2) Vil ministeren herudover med afsæt i MOF alm. del – bilag nr. 537, 538, 539 og 542 forholde sig til
følgende spørgsmål:
– Hvad agter producenten at foretage sig for at gennemføre alternativet indenfor de hhv. 7, 12 og
12 års tilladelsesperiode, altså at gøre det teknisk og økonomisk muligt?
– Hvor store mængder af OPE og NPE anvendes i Europa, og hvor stort er tabet af
hormonforstyrrende nedbrydningsprodukter til miljøet fra denne produktion?
– Hvilke planer er der for at gennemføre fuldt producentansvar for udledning, emission og tab af
farlige stoffer fra denne produktion i Europa, f.eks. gennem gebyrer, afgifter og lignende til
f.eks. at dække det offentliges udgifter ifm. vandrensning m.v., og hvilken størrelse skal disse
have for at sikre, at alternativerne til stoffer, der danner hormonforstyrrende
nedbrydningsprodukter, gøres teknisk og økonomisk gennemførlige sådan, at tilførslerne til
miljøet reduceres og elimineres?
– Findes der en bagatelgrænse for tab af hormonforstyrrende nedbrydningsprodukter som
nonyl- og octylphenoler, eller skal der gribes ind overfor alle kilder, fordi der ikke findes en
nedre grænse for den hormonforstyrrende effekt?
Svar
Regeringen redegør generelt i sager vedrørende godkendelser af særligt problematiske stoffer, dvs.
stoffer på bilag XIV i REACH, for den konkrete ansøgning, hvor store mængder de(n) ansøgende
virksomhed(er) anvender, de videnskabelige komiteers udtalelser om ansøgningen og regeringens
holdning til den konkrete sag.
For så vidt angår bilag nr. 537, 540 og 542-549 er der ikke tale om forlængelse af frister til anvendelser
af særligt problematiske stoffer. Der er tale om godkendelse af anvendelse.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om anvendelse af OPE, NPE, TCE, chromtrioxid, natriumdichromat og 1,2-dichlormethan
2762434_0002.png
For så vidt angår bilag 538, 539 og 541 er der tale om sager om forlængelse af eksisterende
godkendelser til anvendelser af stofferne.
1) Vil regeringen i sager fremover redegøre for elementerne beskrevet i underpunkter angivet som ”–”?
– For de virksomheder, hvor det er relevant og påkrævet af lovgivningen, gives godkendelse på
betingelse af en substitutionsplan. Disse substitutionsplaner ligger i offentligt tilgængelige
versioner på Kemikalieagenturets (ECHA’s) hjemmeside
(https://echa.europa.eu/da/applications-for-authorisation-previous-consultations). Planerne
er ofte teknisk komplicerede, og Folketinget præsenteres for ECHA’s videnskabelige komiteers
vurderinger af substitutionsplanerne.
– Hver enkelt godkendelse gives ud fra virksomheders individuelle ansøgninger. Oplysninger
om den samlede mængde, der anvendes i Europa, er ikke umiddelbart tilgængelige. Det er
derudover altid muligt for virksomheder at ansøge om en ny godkendelse efter
solnedgangsdatoen. Godkendelsesfristen er den gældende frist for anvendelse efter
solnedgangsdatoen for hver enkelt virksomhed og angives altid i hver sag.
– Samspillet af den totale europæiske miljølovgivning er ikke en parameter for vurderingen af de
individuelle ansøgninger. Det er generelt ikke muligt at angive, hvornår stofferne forventes
udfaset, da det altid er muligt at ansøge om godkendelse efter solnedgangsfristen og nye
teknologiske landvindinger kan medføre nye anvendelser af særligt problematiske stoffer.
Visse særligt problematiske stoffer er kritiske for ny teknologi, for eksempelvis forventes
batterier til elbiler at indeholde metaller (konkret chrom) i et langt tidsperspektiv og
lægemidler forventes produceret med anvendelse af octyl- og nonylphenoler i et langt
tidsperspektiv.
2) Vil ministeren forholde sig til spørgsmålene i underpunkter angivet som ”–”?:
– Disse oplysninger fremgår af de offentlige substitutionsplaner for virksomhederne, som kan
findes her:
537:
https://echa.europa.eu/documents/10162/34b7b3d6-8ec6-d6bb-791e-b4f077da7fec
538:
https://echa.europa.eu/documents/10162/2051f937-a289-ccb5-c591-c804066f4828
539:
https://echa.europa.eu/documents/10162/d4c4fbe9-a84c-e336-e9a9-99012103448a
542:
https://echa.europa.eu/documents/10162/7cd281bf-8b6f-d911-6d97-ddfd6cdbdd75.
ECHA offentliggjorde en analyse i 2021, hvoraf de samlede mængder af OPE og NPE fremgår
af tabel 3
(https://echa.europa.eu/documents/10162/13637/socioeconomic_impact_reach_authorisati
ons_en.pdf/12a126f2-9267-1dcd-75e3-ce0f072918e4).
ECHA’s opgørelse er baseret på ansøgninger modtaget før solnedgangsdatoen (4. januar
2021), men der er kendskab til yderligere 5 virksomheder, som har ansøgt om anvendelse af
OPE og NPE efter denne dato.
Der blev anvendt ca. 385 tons OPE pr. år og ca. 6 tons NPE pr. år før januar 2020. Derudover
har de 5 yderligere virksomheder ansøgt om anvendelse af samlet 7,8 tons OPE og 200 gram
(0,0002 tons) NPE. Anvendelsen er siden 2020 faldet som følge af substitution, men der
foreligger ikke en analyse af mængderne, der forventedes anvendt i 2022. Udledningerne af
OPE og NPE til miljøet er ligeledes angivet i ECHA’s analyse i figur 8. Udledningen i 2020 var
ca. 8 tons OPE and ca. 2 tons NPE. Reduktionen af udledningen fra 2020 fremgår af figuren
og estimeredes i 2022 til at være ca. 4 tons OPE og ca. 0,4 tons NPE. De samlede udledninger
fra de 5 yderligere ansøgninger er estimeret til 1,7 kg (0,0017 tons) OPE og 0 g NPE.
EU-Kommissionen har foreslået, at der indføres et producentansvar for rensning for
lægemidler og kosmetikrester i byspildevand, således at lægemidler og kosmetikprodukter der
indeholder mikroforurenende stoffer, skal finansiere et nyt fjerde rensetrin på
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 805: Spm. om anvendelse af OPE, NPE, TCE, chromtrioxid, natriumdichromat og 1,2-dichlormethan
renseanlæggene, der kan fjerne disse stoffer fra spildevandet. Forslaget er endnu ikke vedtaget
og det er ikke afgjort, hvad betalingen vil være for de enkelte stoffer. Miljøministeriet er ikke
bekendt med, at der er gennemført undersøgelser af, hvad gebyret skal være, før alternativerne
til stofferne bliver økonomisk attraktive.
Spørgsmålet om en bagatelgrænse forstås dels som et teknisk spørgsmål med henvisning til de
konkrete sager. Rent teknisk er der for godkendelser under REACH ingen sådan
bagatelgrænse og udledninger på <1 g om året (ned til 45 mg om året) er blevet vurderet under
godkendelsesordningen, idet godkendelsesordningen ikke indeholder en bagatelgrænse for
hverken anvendelse eller udledning. REACH godkendelsesordningen indeholder dog en
undtagelse for videnskabelig forskning og udvikling (artikel 56, stk. 3 i REACH) i op til 1 ton
pr. år.
Magnus Heunicke
/
Henrik Søren Larsen
3