Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2745267_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 7516
Den 4. september 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 725 (MOF alm. del) stillet den 7. august 2023 efter ønske
fra ikke medlem Signe Munk (SF).
Spørgsmål 725
Med henvisning til sag omtalt i artiklen ”Sikring af Sjællands nordkyst er strandet – kommuner har
ikke råd”, berlingske.dk, den 19. juli 2023, bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Er sandfodring den eneste mulige metode til sikring af den sjællandske nordkyst?
Er det muligt at etablere stenrev til virke som kystsikring eller dele heraf?
Er det muligt at tillade individuelle anlæg, hvis der skal tages naturhensyn, og negativ påvirkning
af naboområder ikke tillades?
Hvordan er praksis/vejledning til kommunerne i kystsikringssager?
Hvor langt er arbejdet med den nationale strategi for klimatilpasning?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålene for Kystdirektoratet, som oplyser følgende:
”Af kystbeskyttelsesloven fremgår det, at formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker og
ejendomme ved at nedbringe en risiko for oversvømmelse eller kysttilbagerykning (erosion) fra havet
og fjorde. Når myndigheden skal vurdere og træffe afgørelse om et kystbeskyttelsesprojekt, skal det ske
efter en afvejning af de seks hensyn i kystbeskyttelsesloven, som bl.a. forholder sig til behovet for
projektet, projektets tekniske kvalitet samt påvirkning af natur og miljø. Det er kommunerne, der er
myndighed for kystbeskyttelsesprojekter (undtaget projekter, hvor staten er bygherre). Kommunen er
også myndighed ift. at træffe afgørelse efter miljøvurderingsloven og kysthabitatbekendtgørelsen.
Det er et grundlæggende princip i kystbeskyttelsesloven, at det er grundejeren, der skal betale for
kystbeskyttelsen. Når det drejer sig om projekter over længere strækninger (kommunale
fællesprojekter), har kommunen kompetence efter kystbeskyttelsesloven til at pålægge grundejere, der
opnår nytte af projektet en bidragspligt.
For grundejere og kommuner er det en stor opgave at sikre kystområderne bedst muligt mod
oversvømmelser og erosion. Siden finansloven for 2020 er der afsat en ekstraordinær kyst- og
digepulje på 40 mio. kr. i 2020, 90 mio. kr. i 2021 og 150 mio. kr. i både 2022 og 2023 – i alt 430 mio.
kr. Der kan ydes tilskud til diger i Vadehavet og kommunale fællesprojekter.
Det kommunale fællesprojekt Nordkystens Fremtid har modtaget tilsagn om tilskud på ca. 67 mio. kr.
svarende til samlet 45 pct. af projektets estimerede omkostninger til kystbeskyttelse. Det svarer til ca.
25 pct. af de samlede midler, der er tildelt fra puljen til og med 2022.
Sandfodring er ud fra hensynene i kystbeskyttelsesloven den mest velegnede metode til at beskytte den
sjællandske nordkyst. Metoden er ligeledes den mest effektive i forhold til begrænsning af
kysttilbagerykningen (erosion).
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 725: MFU spm. om sikring af Sjællands nordkyst
Det er kommunerne, der skal afveje hensynene i kystbeskyttelsesloven og træffe afgørelse om
projektet, som også skal leve op til gældende lovgivning ift. varetagelse af eksempelvis natur- og
miljøhensyn.
Etablering af stenrev har en begrænset effekt som kystbeskyttelse, og det er altid lokale forhold, der er
bestemmende for, om stenrev kan anvendes som kystbeskyttelse. En udfordring ved stenrev i denne
sammenhæng er, at hvis sandet holdes tilbage, så vil stenrevet have en negativ effekt på
nabostrækninger, idet stenrevet derved bremser den naturlige sedimenttransport, hvorfor der så kan
være et behov for at supplere med sandfodring på kysten.
Kommunerne kan i dag ud fra hensynene i kystbeskyttelsesloven og anden miljølovgivning give
tilladelse til individuelle anlæg, hvis det er hensigtsmæssigt på den konkrete strækning. Såfremt en
individuel løsning skader eksempelvis habitatnatur som stenrev, så vil løsningen ikke kunne
gennemføres, hvis der ikke er tale om et samfundsmæssigt nødvendigt projekt.
Der har i forbindelse med projektet Nordkystens Fremtid været dialog mellem kommunerne og
Miljøministeriet. Ministeriet har vejledt om fortolkningen af reglerne efter kystbeskyttelsesloven og
habitatreglerne og om det faglige indhold inden for ministeriets ressort. I kommunale fællesprojekter
som Nordkystens Fremtid har Kystdirektoratet en lovbestemt opgave, som består i at afgive en
udtalelse til kommunerne om projektet efter kystbeskyttelsesloven. I denne udtalelse forholder
Kystdirektoratet sig til bl.a. projektets metode, målsætning og behov ud fra en risikobetragtning.
Derudover kan kommunerne anmode om sagkyndig bistand efter samme lov.”
Arbejdet med en national klimatilpasningsplan er i fuld gang.
Magnus Heunicke
/
Anne Elizabeth Kamstrup
2