Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2744288_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 5536
Den 21. juni 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 602 (MOF alm. del) stillet 24. maj 2023 efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 602
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/5-23 fra Tetra Pak om anbefaling til den nye
Emballageforordning, jf. MOF alm. del - bilag 372?”
Svar
Jeg hilser forslaget til ny emballageforordning velkommen. Forslaget sætter det rette fokus på at
nedbringe de stigende mængder af emballageaffald og fremme genbrug, genanvendelse og brug af
genanvendt plastik i nye plastemballager. Samtidig understøtter det også investeringer i sektoren og et
mere velfungerende indre marked med harmoniserede krav til emballage. Miljøministeriet er i gang
med at gennemgå og effektvurdere de enkelte dele af Kommissionens forslag, herunder de foreslåede
genbrugsmåls økonomiske og miljømæssige konsekvenser for Danmark.
I henvendelsen fra Tetra Pak indgår en række anbefalinger til ændringer vedrørende forslagets krav til
emballage i relation til mad- og drikkevarer ud fra bekymringer om utilsigtede forstyrrelser af
fødevaresikkerhed. Tetra Pak foreslår på den baggrund bl.a., at letfordærvelige føde- og drikkevarer
undtages fra de foreslåede genbrugsmål, at der i stedet for genanvendelsesmål opstilles
indsamlingsmål, samt at mad- og drikkekartoner bør indgå i pant- og retursystemer, hvis
indsamlingsprocenten til genanvendelse er lav, og at de foreslåede kriterier for design til
genanvendelse defineres i branchestandarder frem for ved delegerede retsakter.
Af forslaget fra Kommissionen fremgår, at emballager er nødvendig for at beskytte, opbevare eller
transportere produkter, og at det derfor er afgørende, at nye krav til emballage fortsat sikrer et højt
niveau af produkthygiejne og sikkerhed. For at sikre et højt beskyttelsesniveau af de produkter der
emballeres, henviser forslaget til krav i gældende forordning om fødevarekontaktmateriale,
affaldsrammedirektivet samt EU’s kemikalieregler. Det fremgår endvidere af Kommissionens
konsekvensvurdering, at miljøeffekterne ved øget genbrug er positive, og at det ikke er forventningen
at de foreslåede nye krav til emballager vil medføre mere madspild. De foreslåede genbrugsmål er
materialeneutrale for at sikre lige markedsvilkår for alle virksomheder og sektorer. Det bemærkes, at
mælkeprodukter og -fødevarer ikke er omfattet af genbrugsmål nr. 6.
I Danmark sorteres mad- og drikkevarekartoner særskilt med henblik på genanvendelse og vil være
omfattet af udvidet producentansvar fra 2025. Med revisionen af EU’s emballagedirektiv i 2018, blev
der fastsat en række genanvendelsesmål på forskellige emballagetyper herunder også mad- og
drikkekartoner for hhv. 2025 og 2030. Dertil blev det med revisionen besluttet, at opgørelsen af
genanvendelse skulle opgøres, som den andel af affaldet, der efter sortering, reelt bliver genanvendt.
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at producenter af genanvendelig emballage, ikke bliver ramt unødvendigt hårdt som følge af implementeringen af EU’s emballagedirektiv
Førhen er genanvendelse blevet målt som mængden af affald indsamlet, men fordi dette ikke var
retvisende for om det så blev genanvendt, skiftede man målemetode i 2020.
I Kommissionens forslag indgår krav om, at visse engangsemballager af plastik og aluminium til visse
drikkevarer skal indgå i et pant- og retursystem. Disse emballagetyper indgår allerede i de fleste
eksisterende pant- og retursystemer og bliver genanvendt i høj kvalitet. Forslaget gør det muligt for
medlemsstater at stille krav om, at andre emballagetyper skal indgå i et pant- og retursystem fx mad-
og drikkevarekartoner. Det bemærkes, at der kan være visse udfordringer forbundet med dette,
herunder at returautomater i dag ikke kan aflæse pantmærker på emballager, der ikke kan rotere i
automaterne. Der kan endvidere være hygiejnemæssige udfordringer forbundet med at lade
emballager med let fordærvelige mad- og drikkevarer indgå i systemet.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
2