Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2739718_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
17. august 2023
Svar på Miljø- og Fødevareudvalgets spørgsmål 689 (Alm. del) af
30. juni 2023 stillet af ikke-medlem af udvalget Signe Munk (SF)
Spørgsmål 689:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange Staten og Kommunernes Indkøbs-
service (SKI) har verificeret fremsendt dokumentation på grønne produkter, som
ikke har en miljømærkelicens, og redegøre for antallet af timer brugt på hver veri-
ficering i henholdsvis 2018, 2019, 2020 og 2021 jf. svaret på MOF alm. del
spm.
1667, folketingsåret 2020-21?
Svar
Finansministeriet har anmodet Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
(SKI) om svarbidrag. SKI har oplyst følgende:
Som en del af SKI’s formål med at effektivisere og professionalisere det offentlige indkøb gør SKI
det nemmere for offentlige indkøbere at vælge grønt og understøtter dermed den grønne omstilling
af den offentlige sektors indkøb. En væsentlig andel af det offentliges indkøb af varer foregår via
e-kataloger, og i katalogerne synliggør SKI produkter med de officielle miljømærker såsom Sva-
nemærket, EU-miljømærket (Blomsten), Der Blaue Engel samt type 1-miljømærker såsom
TCO Certified.
I SKI’s e-handelsservice
har det hidtil kun været muligt at søge og filtrere på de officielle mærker.
Mange grønne produkter har imidlertid ikke et officielt mærke. Det kan skyldes, at der ikke er
udviklet mærker inden for det pågældende område. SKI har derfor udviklet to supplerende mær-
kater/sorteringsfiltre til brug i SKI’s e-kataloger,
som kan guide indkøberne til de grønne pro-
dukter/ydelser.
Det ene SKI-mærkat/sorteringsfilter i
SKI’s e-handelsservice
hedder
”Grønt Alternativ”,
og det
synliggør produkter/ydelser med en lav miljøbelastning. Det kunne fx være brugt udstyr, pro-
dukter med genanvendte materialer, lavt kemiindhold eller lave totalomkostninger (TCO).
Det andet mærkat/sorteringsfilter i
SKI’s e-handelsservice
hedder
”UBL § 46”,
og det henviser
til udbudslovens § 46, der regulerer mulighederne for at stille krav om miljømærker i offentlige
udbud eller krav til produkter, der ikke er mærkede, men lever op til tilsvarende krav. ”UBL §
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 689: MFU spm. om, hvor mange gange Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) har verificeret fremsendt dokumentation på grønne produkter, som ikke har en miljømærkelicens
Side 2 af 2
46”-mærkatet
synliggør de produkter, hvor SKI efter udbudslovens § 46 har vurderet, at leve-
randøren har fremsendt passende dokumentation for, at produkterne lever op til kriterierne bag
de mærker, som SKI i udbudsmaterialet har krævet.
Udbudslovens § 46 indebærer, at alle offentlige ordregivere er forpligtede til at acceptere tilbud,
hvor tilbudsgiveren
fx en mindre virksomhed
lever op til kriterierne men ikke har det offici-
elle mærke. Vælger en tilbudsgiver at byde ind med et grønt produkt, som ikke er miljømærket,
gransker SKI i overensstemmelse med udbudsloven den fremsendte dokumentation. Udbudsloven
betyder, at alle offentlige ordregivere er udbudsretligt forpligtet til at acceptere andre mærker eller
anden passende dokumentation for, at de produkter eller ydelser, der ikke har de krævede mær-
ker, lever op til tilsvarende kriterier. Det er i disse tilfælde, hvor SKI efter processen i udbudslo-
ven § 46 har vurderet, at et produkt opfylder kriterierne, at SKI benytter mærkatet/sorterings-
filtret ”UBL § 46” til at synliggøre produktet i SKI’s e-kataloger.
Hvis SKI ikke synliggjorde
de pågældende grønne produkter, ville det være vanskeligt at identificere produkterne. Derfor un-
derstøtter mærkatet/sorteringsfiltret i
SKI’s e-handelsservice
ønsket om mere grønt indkøb.
SKI har i tidsperioden 2018-2021 oplevet, at en enkelt tilbudsgiver
i overensstemmelse med
udbudslovens § 46, stk. 4
har budt ind med alternativ dokumentation til produkter, hvor
SKI stillede miljømærkekrav. Det skete i 2021, hvor en dansk leverandør bød ind med en
række grønne produkter fra store, internationale producenter. Den tilhørende dokumentation
blev gennemgået i overensstemmelse med bestemmelserne i udbudslovens § 46 stk. 4.
Den pågældende indkøbsaftale trådte i kraft d. 1. januar 2022. Kort efter blev SKI opmærk-
som på forhold, som betød at SKI indhentede supplerende dokumentation for hvert af kriterierne
bag mærkningsordningen for de produkter, der blev godkendt i forbindelse med evalueringen af
udbuddet, jf. udbudslovens § 46 stk. 4. Leverandørens supplerende dokumentation
som blev
indhentet fra de bagvedliggende internationale producenter
kunne ikke i tilstrækkelig grad
godtgøre, at produkterne efterlevede kriterierne for miljømærkerne.
Da det er afgørende for SKI, at der ikke er tvivl om, at aftalens krav efterleves i praksis, beslut-
tede SKI derfor at suspendere de pågældende produkter på aftalen, som derfor udgik af e-katalo-
get og ikke længere kunne anskaffes via rammeaftalen. SKI besluttede derudover at fremrykke
genudbuddet af indkøbsaftalen med henblik på at sikre grønne alternativer til de offentlige ind-
købere.
SKI registrerer ikke specifikt tid brugt på gennemgang af tilbudsgiveres dokumentation af grønne
krav.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister