Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2727858_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-4649
Den 22. juni 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 638 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 20. juni 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 638 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Der er flere eksempler på, at der ikke er entydighed om genopdyrkningsretten på et areal, som formodes
beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3, hvilket vanskeliggør og forsinker kommunernes sagsbe-
handling på området. Finder ministeren det rimeligt overfor såvel lodsejere som myndigheder, at der er
usikkerhed om genopdyrkningsretten på de enkelte arealer? Hvad vil ministeren gøre for at minimere
denne usikkerhed, f.eks. via digitalisering?”
Svar
Jeg er meget optaget af, at regler er enkle og nemme at forstå for landbrugerne såvel som kommunerne,
og uklare regler må ikke vanskeliggøre kommunernes sagsbehandling.
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet modtaget nedenstående fra Landbrugsstyrelsen,
jeg kan henholde mig til, og som det fremgår af svaret, vil Landbrugsstyrelsen følge op på spørgsmålet
ved at tage kontakt til Kommunernes Landsforening (KL) med henblik på en afklaring af den beskrevne
problemstilling.
”Spørgsmålet forstås således, at der spørges ind til kommunernes manglende dokumentation/digitali-
sering af arealerne med genopdyrkningsret i forbindelse med registrering af § 3-beskyttede arealer. Be-
stemmelsen om genopdyrkningsret i bekendtgørelse nr. 103 af 3. februar 2020 af lov om drift af land-
brugsjorder giver mulighed for, at en landbruger kan forhåndsanmelde et udyrket areal til kommunen
med henblik på at få ret til at genopdyrke arealet uden tidsmæssig begrænsning. Såfremt landbrugerens
anmeldelse godkendes af kommunen, gælder denne ret, uanset om arealet i mellemtiden måtte opfylde
kriterierne for beskyttelse efter § 3 i lov om naturbeskyttelse.
Anmeldelsen om genopdyrkningsret sker i praksis ved, at landbrugeren udfylder en anmeldelsesblanket
og sender den til kommunen. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om det pågældende areals belig-
genhed og udstrækning. Kommunen har som udgangspunkt fire uger til at vurdere arealernes § 3-status
og oplyse landbrugeren, hvis arealet allerede er beskyttet. Svarer kommunen ikke landbrugeren inden
for 4 uger, har landbrugeren opnået genopdyrkningsret.
Der kan ikke gives ret til genopdyrkning på arealer, som på anmeldelsestidspunktet er beskyttet efter §
3 i lov om naturbeskyttelse. Såfremt arealet opfylder kriterierne for en § 3-beskyttelse, vil landbrugeren
få afslag på anmeldelsen om genopdyrkningsret af kommunen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 638: MFU spm. om entydighed om genopdyrkningsretten på et areal, som formodes beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3
Det bemærkes, at Landbrugsstyrelsen ikke tidligere er blevet gjort opmærksom på denne problemstil-
ling, og Landbrugsstyrelsen er ikke bekendt med, at ovenstående regler og praksis skulle give anledning
til, at kommunernes sagsbehandling forsinkes. Derudover er Landbrugsstyrelsen ikke bekendt med, at
det skulle give anledning til usikkerhed om genopdyrkningsretten på de arealer, hvor landbruger har
opnået genopdyrkningsret efter kommunens godkendelse.
Landbrugsstyrelsen vil som opfølgning på spørgsmålet tage kontakt til KL med henblik på en afklaring
af den beskrevne problemstilling”.
Jacob Jensen
/
Lars Bødker Madsen
2