Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2751648_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. september 2023
Strafferetskontoret
Maya Erhard Huniche
2023-0032/33-0079
2872436
Besvarelse af spørgsmål nr. 632 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 632 (Alm. del), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 632: MFU spm. om en natur-offerfond, som dem der bliver dømt eller får bøder for indgreb i beskyttet natur eller vandløb skal betale til
Spørgsmål nr. 632 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg:
”Vil
ministeren redegøre for sit syn på at lave en natur-offer-
fond, som dem der bliver dømt eller får bøder for indgreb i be-
skyttet natur eller vandløb skal betale til, og hvor indbetalin-
gerne skal gå direkte til erstatningsnatur? Vil ministeren rede-
gøre for fordele og ulemper i den forbindelse?”
Svar
:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Miljøministeriet, der har oplyst følgende:
”Ved
ulovlige indgreb i beskyttet natur eller vandløb har tilsyns-
myndigheden (f.eks. kommunen) mulighed for at meddele lov-
overtræderen påbud om at lovliggøre det ulovlige forhold fysisk
f.eks. ved at standse den ulovlige aktivitet, fjerne ulovlige in-
stallationer, bygninger eller lignende. Miljøministeren har i til-
knytning hertil til hensigt at fremsætte et lovforslag, der tydelig-
gør hvilke håndhævelsesmetoder som tilsynsmyndighederne
kan anvende, eksempelvis at påbyde at lovovertræder reetable-
rer den ødelagte natur.
Hvis betingelserne for at dispensere til/tillade det ulovlige for-
hold er opfyldt, kan tilsynsmyndigheden efter gældende ret i ste-
det vælge at lovliggøre forholdet retligt ved efterfølgende di-
spensation, tilladelse mv. Ved retlig lovliggørelse har tilsyns-
myndigheden mulighed for at stille vilkår om etablering af er-
statningsnatur. Tilsynsmyndigheden kan også vælge at foretage
politianmeldelse for de ulovlige forhold, der efter naturbeskyt-
telsesloven eller vandløbsloven kan straffes med bøde.
De gældende regler sikrer således sammen med det kommende
lovforslag, at tilsynsmyndighederne har forskellige muligheder
for at håndhæve ulovlige indgreb i beskyttet natur på måder, der
kan sikre naturen. Ministeriet kan dertil henvise til miljømini-
sterens besvarelse af MOF alm. del spørgsmål nr. 579 for så vidt
angår arbejdet med den kommende lov om natur og biodiversi-
tet.”
2.
På Justitsministeriets område er der etableret en offerfondsordning. Reg-
lerne herom findes i lov om Offerfonden. Fonden har til formål at yde til-
skud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller ind-
satsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper heraf, jf.
lovens § 1, stk. 1. Det følger af stk. 2, at fondens midler anvendes til at yde
Side 2/3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 632: MFU spm. om en natur-offerfond, som dem der bliver dømt eller får bøder for indgreb i beskyttet natur eller vandløb skal betale til
tilskud til offerrådgivninger, forskning, uddannelsesindsatser, seminarer, in-
formationsmateriale, forsøgs- og udviklingsaktiviteter og lignende projekter
og aktiviteter. Der ydes således ikke tilskud direkte til enkelte ofre. Fondens
midler administreres af et råd, der er oprettet af Justitsministeriet, jf. § 2,
stk. 1.
Et offerfondsbidrag på 500 kr. skal betales af personer, der 1) vedtager bø-
deforelæg eller idømmes straf, forvaring eller ungdomssanktion for over-
trædelse af straffeloven, 2) idømmes betinget eller ubetinget fængselsstraf
eller ungdomssanktion for overtrædelse af andre love end straffeloven, 3)
vedtager eller idømmes betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten,
4) vedtager eller idømmes kørselsforbud eller 5) ved vedtagelse eller dom
er fundet skyldig i overtrædelse af færdselsloven, der medfører et såkaldt
klip i kørekortet.
Det fremgår af forarbejderne, at offerfondens økonomi skal hvile i sig selv,
hvilket indebærer, at fonden årligt skal kunne udbetale midler svarende til
statens indtægter fra offerbidrag fratrukket omkostningerne til administra-
tion, jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 165 som fremsat, s. 7.
3.
Oprettelsen af en naturofferfond vil bl.a. kræve stillingtagen til, hvilke
overtrædelser der konkret skal udløse bidragspligt til fonden, hvor store bi-
dragene skal være, hvortil bidragene skal gå, herunder hvor erstatningsna-
turen skal etableres, og om det vil være muligt for fonden økonomisk at
hvile i sig selv, som det er tilfældet med den eksisterende offerfond, eller
om den må være afhængig af statstilskud. Derudover bør det indgå, om det
er nødvendigt at oprette en naturofferfond, eller om der allerede findes for-
anstaltninger, der varetager samme hensyn, som en sådan fond ville gøre.
Som det fremgår af udtalelsen fra Miljøministeriet, der er gengivet ovenfor,
giver de gældende regler sammen med det lovforslag, som Miljøministeriet
har til hensigt at fremsætte, myndighederne forskellige redskaber ved ulov-
lige indgreb i beskyttet natur, herunder mulighed for at påbyde, at en lov-
overtræder reetablerer ødelagt natur.
På den baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der er grundlag for at op-
rette en naturofferfond.
Side 3/3